Snel boos / geïrriteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

Snel boos / geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 18:19

Sinds de laatste 3/4 maanden ben ik enorm snel boos en geïrriteerd, terwijl ik voorheen altijd heel vrolijk, spontaan en positief was.

De laatste tijd word ik al boos als de caissière mij vergeet te groeten of niet vriendelijk is, in gedachten wens ik dat zij straks onder een bus loopt. Ik uit dat niet, blijf wel vriendelijk, maar in gedachten is ze vervloekt.
Als iemand in het verkeer een fout maakt dan ga ik ook totaal uit m'n panty, ook dit uit ik verder niet.
Ik word eigenlijk altijd boos als dingen niet zo gaan als dat ik in gedachten had, of als mensen anders reageren als verwacht.

Ik heb het ook bijna alleen bij vreemden en bij collega's waar ik niet direct mee samenwerk. Meestal als ik alleen ben in een openbare ruimte.

Eigenlijk ben ik als ik alleen ben bijna in continue staat van woede, totdat ik thuis kom of weer met bekenden samen ben.

Verder ben ik enorm gevoelig voor emoties van de mensen om mij heen.
Ik kan heel vrolijk zijn, tot er iemand in mijn buurt komt (vaak een bekende) die bijvoorbeeld chagrijnig, boos of verdrietig is. Zonder een woord gewisseld te hebben voel ik iemand al feilloos aan.
Ik neem de emotie niet over, maar ik keer volledig naar binnen, creëer mijn eigen bubbel en krijg een angstig, zenuwachtig en drukkend gevoel.
Terwijl als iemand vrolijk is, dan versterkt dat mijn vrolijkheid juist en stel ik mij meer open.

Ik heb het afgelopen jaar niet echt traumatische dingen mee gemaakt.
Ik heb wel een eetstoornis (gehad) en ben enooooorm onzeker, vooral als ik alleen ben.
Ik heb wel een collega die wat pesterig is vooral over mijn lijf en eetgewoonte, maar dat is al een jaar en mijn boosheid pas 3 of 4 maanden.

Ik durf niet zo goed naar de huisarts omdat ik dit jaar al vaak geweest ben en onder controle sta wegens ernstige lichamelijke klachten + medicatie. Ik wil ze niet ook nog eens tot last zijn hier mee.

Zelf naar een psycholoog stappen durf ik niet, want is mijn 'probleem' wel erg genoeg, straks zit ik diegene zijn tijd te verspillen, dat wil ik niet.

Misschien dat iemand tips heeft zodat ik aan mijn boosheid kan werken, want dat is ontzettend vervelend en ik wil niet steeds die woede voelen. Gewoon weer blij zijn en mijzelf zijn.

SophievdV

Re: Snel boos / geïrriteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:24

Ik zou naar de HA gaan en vragen om een verwijzing naar een psycholoog. Zij kunnen beter inschatten wat ze voor je kunnen doen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:25

Wat vervelend TS, ik blijf meelezen want ik herken best veel van wat je verteld in je openingspost.

Ik wil je een raad meegeven: je bent de huisarts echt niet tot last als je hiermee naar hen toe gaat, zij kunnen je misschien helpen om de juiste begeleiding te vinden en heel misschien is er in je bloed wel iets wat dit gevoel kan verklaren? Of vanuit de medicatie die je gebruikt?
Ik zou als ik jou was toch naar de huisarts gaan, zij kunnen je hier vast mee helpen.

Sterkte!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:47

Zowel bij de huisarts als bij de psycholoog verspil je niet hun tijd, en ben je ze niet tot last, dat is namelijk hun vak. Jij mag daar komen, daar zijn ze voor :j
Jij hebt er last van, het is duidelijk meer dan eens een middagje wat geirriteerd zijn, en dat maakt het 'erg genoeg' om er hulp voor te zoeken. Het hoeft niet objectief erg te zijn, het gaat erom dat het voor jou nu duidelijk niet goed voelt.

En voor dat soort dingen hoeft er ook niet 1 heldere duidelijke oorzaak te zijn. Een stapeling van kleine zaken kan de zaken ook uit balans brengen. Zoals je lichamelijke klachten kunt krijgen door overbelasting, kan dat ook bij emotionele zaken. Het is dan niet dat er iets heel erg is, maar alles bij elkaar is het dan teveel. En net als bij lichamelijke klachten kun je dan ook makkelijk andere spieren of reacties of houdingen gebruiken om dat op te vangen. Op korte termijn werkt dat, en op iets langere termijn blijkt dat problemen te geven.
En dan kan hulp van buiten prima helpen om dat weer in balans te brengen. Of dat nou een psycholoog of een fysio is.

Je kunt via de huisarts misschien ook terecht bij een praktijkondersteuner GGZ - dat is nog iets laagdrempeliger dan een psycholoog. Je hoeft ook niet meteen alles te bedenken: je kunt gewoon een paar keer gaan en dan na het 3e of 4e gesprek bedenken of je denkt dat je er wat mee kunt en wilt. Of niet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:53

'Zij' zullen je eerder zien als geld verdienen dan als tijdverspilling hoor := Maar dat zijn allemaal denkfouten :D
Maar huisarts, psycholoog, psychiater, ze zijn er natuurlijk om jouw te helpen, gewoon naar de huisarts gaan voor een verwijzing, is niet eng, gewoon doen :j
Misschien dat er iets binnen je hormoonhuishouding veranderd is, is je eetpatroon nog wel goed? Merk zelf dat als ik (onbewust) minder eet ik ook kippig wordt. Al gaat dit wat verder dan kippig zijn. Maar als het iets in je hormoonhuishouding oid is kunnen ze je zeker helpen!

Motiverend gedichtje:

If you are looking for a sign, this is it.
If you are looking for a time, the time is now.
If you are hoping for a change of scenery, turn around.

There are solutions to your problems all around you.
Stop waiting and start doing.
Your reasons are excuses that stop you from being who, where, and what you truly desire.
Do something, because something beats nothing every time.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:05

420BlazeIt schreef:
'Zij' zullen je eerder zien als geld verdienen dan als tijdverspilling hoor := Maar dat zijn allemaal denkfouten :D
Maar huisarts, psycholoog, psychiater, ze zijn er natuurlijk om jouw te helpen, gewoon naar de huisarts gaan voor een verwijzing, is niet eng, gewoon doen :j

Mee eens met het bovenstaande. Koop eerst een pot Nivea voor jezelf (= Niet Invullen Voor Een Ander), lekker smeren, en dan naar de huisarts gaan voor advies als je denkt dat dat is wat jou kan helpen. Het gaat tenslotte om jou, niet om hen. Ik hoop dat je je gauw weer prettiger voelt.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:06

Ben je aan de pil?

Ik herken het gevoel wat je beschrijft en bij mij lijkt dit veroorzaakt te worden door de pil. Ik was een hele poos gestopt met de pil en voelde me prima, vorig jaar weer aan de pil gegaan omdat ik toen weer een vriend kreeg. Werkelijk, ik was woest op de hele wereld! Om niks kon ik compleet uit mijn dak gaan. Zeker weten doe ik het niet maar toen ik na 3 maanden weer stopte met de pil, bij wijze van proef, voelde ik me na een week al 20x beter. Sinds ik weer gestopt ben heb ik niet meer dat woedende gevoel. Misschien kun je hier iets mee?

zorroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:13

Jij bent de moeite waard om naar de huisarts of een andere hulpverlener te gaan. Dat zullen zij ook vinden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:04

Ik herken dit. Bij mij komt het duidelijk door een lange periode gigantische stress (kapot huwelijk en scheiding). Hierdoor is elke druppel er eentje teveel, enorm vervelend!

Het kan natuurlijk zijn dat je voor een veel langere periode op een laag niveau stress hebt ervaren en dat dat nu een uitweg gezocht heeft. Alleszins is het een goed idee om er iets mee te gaan doen :)

Voor mijzelf wordt de stress nu stapje voor stapje minder en krijg ik ook steeds meer geduld en kan ik vriendelijker blijven in moeilijke situaties. Maar als het allemaal maar bij je sluimert kan het lastiger zijn om op te lossen, omdat het minder duidelijk is. Even een afspraakje maken, daar is nog nooit iemand slechter van geworden :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 22:03

MaartJ schreef:
Ben je aan de pil?

Ja, maar al 10 jaar en dit is pas sinds kort, ik heb wel een half jaar geleden wéér een ander merk gekregen, maar de apotheek zegt dat de werking het zelfde is.
Ik zou dit wel nog verder kunnen laten uitzoeken door mijn HA, die is namelijk ook afgestudeerd als gynaecoloog.

phormicola schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat je voor een veel langere periode op een laag niveau stress hebt ervaren en dat dat nu een uitweg gezocht heeft. Alleszins is het een goed idee om er iets mee te gaan doen :)

Shadow0 schreef:
En voor dat soort dingen hoeft er ook niet 1 heldere duidelijke oorzaak te zijn. Een stapeling van kleine zaken kan de zaken ook uit balans brengen. Zoals je lichamelijke klachten kunt krijgen door overbelasting, kan dat ook bij emotionele zaken. Het is dan niet dat er iets heel erg is, maar alles bij elkaar is het dan teveel. En net als bij lichamelijke klachten kun je dan ook makkelijk andere spieren of reacties of houdingen gebruiken om dat op te vangen. Op korte termijn werkt dat, en op iets langere termijn blijkt dat problemen te geven.
En dan kan hulp van buiten prima helpen om dat weer in balans te brengen. Of dat nou een psycholoog of een fysio is.

Dit zou best kunnen, er spelen behoorlijk veel dingen momenteel, maar het is niet zo erg dat ik er van wakker lig.

Shadow0 schreef:
Je kunt via de huisarts misschien ook terecht bij een praktijkondersteuner GGZ - dat is nog iets laagdrempeliger dan een psycholoog. Je hoeft ook niet meteen alles te bedenken: je kunt gewoon een paar keer gaan en dan na het 3e of 4e gesprek bedenken of je denkt dat je er wat mee kunt en wilt. Of niet.

Ik denk dat ik mij er nog behoorlijk mentaal op moet voorbereiden om hier mee naar de huisarts te gaan, die drempel is voor mij gewoon vreselijk hoog.
Vooral ook omdat ik de assistente niet aardig vind.... En dat komt weer omdat ze ooit iets verkeerd heeft gezegd. :x

Bedankt iedereen voor de adviezen.
Ik ga kijken of ik er zelf iets mee kan, ik hoop het en anders ga ik toch kijken of ik mij er toe kan zetten om hulp te vragen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:22

Ik ben ook ontzettend snel geïrriteerd maar ik ben dan ook hoogsensitief in combinatie met een lichte vorm van gilles de latourette.

Google maar eens op hoog sensitief ik denk dat je jezelf daar wel in kunt vinden.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:25

Het kan heel goed door iets fysieks komen, maar probeer ongeveer deze zinnen te onthouden, ze te realiseren en er aan te denken als je het weer op voelt komen:
Dit heeft geen nut. Dit verspilt mijn tijd en moeite. Ik kan dit moment beter besteden aan iets goeds.

Het hoeft niet bij iedereen te werken, maar misschien wel bij jou :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 01:02

Het zou heel goed kunnen dat het door de verandering van de pil komt. De werking van dit merk is het zelfde waarschijnlijk als de vorige die je had, maar de hulpstoffen zijn iets anders. Het kan goed zijn dat jij deze stoffen niet goed kunt verdragen.

Heb je je ook al eens op vitamine b12 laten prikken? Ik heb zelf een tekort en krijg hiervoor 1 keer in de 8 weken een injectie voor. Wanneer de 8 weken bijna voorbij zijn (en mijn waardes gedaald zijn), word ik ook altijd heel snel boos op alles en iedereen.

Ik zou dus zeer zeker hiermee naar de HA gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:57

Rot hoor, al die stress!
En heel rot dat je moeilijker bij je huisarts terecht durft vanwege de assistente. Nu is er wel een truc om de assistente te omzeilen: maak simpelweg een afspraak met de mededeling 'dat het om iets persoonlijks gaat'. (In grote lijnen is het nog waar ook.) Doorgaans krijg je dan weliswaar op wat langere termijn een afspraak, maar dan hoef je niets te zeggen.
Zeg het wel tegen je huisarts! Zo iemand moet weten dat hij slecht bereikbaar kan zijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:01

_lauraaa_ schreef:
Het zou heel goed kunnen dat het door de verandering van de pil komt. De werking van dit merk is het zelfde waarschijnlijk als de vorige die je had, maar de hulpstoffen zijn iets anders. Het kan goed zijn dat jij deze stoffen niet goed kunt verdragen.

Vaak is het anders.
De hulpstoffen kun je op de bijsluiter vinden.

Vraag de apotheker om het werkingspercentage.
Het college ter beoordeling van geneesmiddelen laat 'merkvrije', patentvrije medicijnen toe op de markt als ze een werkingspercentage tussen de 80% en 125% hebben.
Slik je iets in de buurt van 80% is het minder effectief - in de buurt van de 125% zijn bijwerkingen te verwachten.

(En het is een rare zaak dat je zelf deze openbare informatie,moet achterhalen - een arts hoort te weten wat hij/zij voorschrijft!)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 09:56

Janneke, bedankt voor de tip over het bellen, ik ga dit eens proberen. Mijn collega zei ook al dat je helemaal geen reden HOEFT te noemen, dat dit alleen is zodat de huisarts zich evt vast in kan lezen / voorbereiden.

Overigens heb ik niet echt stress, ik heb veel aan mijn hoofd en mijn lichamelijke gezondheid is niet helemaal optimaal te noemen.

Over de pil, ik krijg eigenlijk ieder half jaar een ander merk, ik haal vaak voor een half jaar en als ik dan weer haal is het steeds een ander. Ik reageerde niet goed op een van de stofjes in, ik geloof Sandez ofzo, waardoor ik ontzettend migraine kreeg.
Ik heb het hier toen met de huisarts over gehad en toen heeft zij mij verplicht op Microgynon 10 laten zetten, maar mijn apotheek zegt dat merk niet meer te verstrekken, dus ik kan er niet meer aan komen en zodoende krijg ik ieder half jaar iets ander, wisselend tussen 4 of 5 merken. Maar zou het echt daar door kunnen komen?

daisssx schreef:
Google maar eens op hoog sensitief ik denk dat je jezelf daar wel in kunt vinden.

Ja dat klopt wel ja. In heel veel dingen herken ik mijzelf wel. Ik zie dat hel veel mensen HS zijn, dus zou heel goed kunnen.

_lauraaa_ schreef:
Heb je je ook al eens op vitamine B12 laten prikken?

Ik ben begin dit jaar heel ziek geweest en sinds dien regelmatig bloed laten prikken. Ik weet niet of ze automatisch testen op B12, ik zou dit na kunnen vragen.
Ik ben wel sinds 2 weken magnesium gaan gebruiken, omdat ik las dat je van magnesium te kort ook prikkelbaar wordt.

Jeetje ik heb inmiddels zo veel uiteenlopende dingen dat ik bijna niet meer weet waar ik moet beginnen. Ik denk dat ik om te beginnen maar ga stoppen met de pil te slikken en verder even kijken wat ik nog meer aan kan pakken.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:08

Ik heb werd de laatste tijd al meer kort af, niet gezellig. Een vriendin zei tegen mij stop eens met de pil slikken. Zij voelde zich zo veel beter toen ze was gestopt. Nu ik ook ben gestopt na 10 jaar en ik voel me heerlijk. Voor mij nooit meer die pil.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:20

Nog wel even een goed alternatief vinden, spiraal kan helaas niet (slik de pil ook om medische redenen) en helemaal zonder anticonceptie gaat mijn vriend niet tof vinden denk. Ik wil overigens echt ABSOLUUT geen kinderen, ik heb een hekel aan kinderen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:43

Het zou heel goed de pil kunnen zijn hoor. Ik werd er ook enorm prikkelbaar van en kon zonder reden van blij naar ontzetten boos gaan. Toen ben ik ook gestopt met de pil en weg was het. Totdat ik met mijn huidige vriend een relatie kreeg. Dit keer was hij degene die mij van de pil af wilde hebben want ik was soms zo onredelijk en veranderd. :=

Ik ben ook wel naar de huisarts geweest hiervoor, zij zei dat er geen bewijzen voor zijn dat de pil bijwerkingen geeft. De fabrikanten zeggen dat het onmogelijk is omdat de zelfde stoffen er in zitten, slechts andere hulpstoffen. Dus ze zijn hetzelfde. Gelukkig geloofd mijn huisarts er wel in, maar kan niks betekenen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:29

Nant schreef:
Janneke, bedankt voor de tip over het bellen, ik ga dit eens proberen. Mijn collega zei ook al dat je helemaal geen reden HOEFT te noemen, dat dit alleen is zodat de huisarts zich evt vast in kan lezen / voorbereiden.

Ja klopt. Bij mij vraagt de assistente beleefd of ze mag horen wat er aan de hand is, en 'iets persoonlijks' is een manier om het te omzeilen.
Citaat:
Overigens heb ik niet echt stress, ik heb veel aan mijn hoofd en mijn lichamelijke gezondheid is niet helemaal optimaal te noemen.

....als ik heel grof ben, dan zou ik nu zeggen 'zo praten mensen met stress'. Telkens is het 'er kan nog wel meer bij' - en op zich kan het ook wel, maar je incasseringsvermogen staat duidelijk onder druk.
Citaat:
Over de pil, ik krijg eigenlijk ieder half jaar een ander merk, ik haal vaak voor een half jaar en als ik dan weer haal is het steeds een ander. Ik reageerde niet goed op een van de stofjes in, ik geloof Sandez ofzo, waardoor ik ontzettend migraine kreeg.
Ik heb het hier toen met de huisarts over gehad en toen heeft zij mij verplicht op Microgynon 10 laten zetten, maar mijn apotheek zegt dat merk niet meer te verstrekken, dus ik kan er niet meer aan komen en zodoende krijg ik ieder half jaar iets ander, wisselend tussen 4 of 5 merken. Maar zou het echt daar door kunnen komen?

Vraag een gesprek met de apotheker! (Voor de hollanders onder ons: dat is gratis / bij de prijs inbegrepen.)
En dan echt rekenen met de werkingspercentages.

Overigens: telkens weer een andere hoeveelheid hormonen is ook incasseren!

Citaat:

Natuurlijk ben je dat - NU.

Een van de vele effecten van adrenaline is dat je zintuigen wagenwijd open gaan, dus iedereen die een hectische tijd doormaakt is of hoogsensitief of een olifant (en mengvormen komen ook voor).
Het is wel zinnig om rekening mee te houden - als je een adrenaline stoot krijg in de oertijd omdat er mogelijk een leeuw in de buurt is, dan is al die informatie over de buitenwereld erg nuttig.
Anno 2016 kan het de stress verder doen oplopen.

Of je onder gelukkiger omstandigheden ook HSP bent is een volgende vraag.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:48

Lieve TS,
Dat de apotheek dat niet meer verstrekt lijkt mij klinkklare onzin. Maar ik moet zeggen dat ik mijn microgynon gewoon bij een andere apotheek haal.

Ik kreeg ook last van alle vervangende middelen en van de microgynon het minst, dus die ben ik elders gaan halen. Overigens betaal ik hem hierdoor zelf...

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:18

Ik zou het aanraden, bij wijze van test, om eens een paar maanden met de pil te stoppen. Verschillende vriendinnen van mij hebben hetzelfde (goede) effect als ik..

Vriendje maakt er overigens geen probleem van. Liever condooms dan een hel van een vriendin die emotioneel instabiel en totaal onredelijk is. :')

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 09:05

Janneke, die adrenaline kan wel kloppen want ik heb bijna de hele dag een gejaagd gevoel en als ik in bed lig ben ik zo moe, alsof ik de hele dag ben wezen hardlopen. Terwijl ik op werk etc geen stress heb.
Ik heb verder geen hoge bloeddruk, die zou juist wel iets hoger mogen zijn.

MaartJ ik ga dit denk toch even met mijn huisarts overleggen, maar wellicht dat dit inderdaad een goed idee is.

Ik ga straks een dubbele afspraak maken bij de huisarts, ik moest er toch nog heen voor iets anders.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 09:04

**********UPDATE**********

Ik weet nog niet of ik nu moet lachen of huilen, maar ik ben doorverwezen naar een diëtiste en ik heb antidepressiva voorgeschreven gekregen, met de tip om eens een psychiater te bezoeken.
Ik moest een nieuwe afspraak maken voor over twee weken, maar ik ben woedend de praktijk uit gevlucht.. Ik vind het oneerlijk en helemaal nergens op slaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:08

Al eens aan pms (hormonaal) gedacht? Loopt een topc over al is het daar al even stil :o