Vergeetachtigheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnickT

Vergeetachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:54

Hoii

Ik zit met een probleem dat al heel lang speelt en ik hoop dat er misschien een oorzaak/reden voor is of dat iemand dit ook heeft. Of dat het misschien normaal is, maar dat hoop ik toch echt niet.

Ik ben behoorlijk vergeetachtig. Vroeger vergat ik al veel en mijn moeder werd er tureluurs van. Ik heb eens mijn jas in de speeltuin vergeten (ja, al behoorlijk lang geleden) en daar kwam ik pas na een week achter. Ik wist het gewoon niet meer dat ik die jas meehad.

Inmiddels ben ik 19 en ik vergeet nog steeds veel, ook belangrijke dingen.
Bijvoorbeeld twee weken geleden op vakantie nam ik mijn boeken mee die ik voor mijn profielwerkstuk over Alzheimer (lekker ironisch, weet ik). En ja, een van die boeken heb ik in het vakantiehuisje laten liggen.
Ik vergeet dingen die ik moet doen. Ik vergeet afspraken, etc.
Inmiddels werk ik meer met herinneringen in mijn telefoon, maar die klik ik dan weg en vergeet ze alsnog. Ik werkte eerst met papiertjes, maar die raakte ik kwijt of ik vergat waar ze lagen.

Als ik iets ga pakken vergeet ik 9 van de 10 keer wat het was, en als ik het wel weet, leg ik het ergens neer en vergeet dan waar het ligt.

Het zou kunnen liggen aan verminderde concentratie of oververmoeidheid. Ik wil graag dat het beter wordt, maar ik weet niet hoe.

Overdrijf ik nu en is dit normaal, of kan het toch een andere reden hebben? Ik vind het zelf vreselijk vervelend, maar het gebeurt me steeds weer en ik heb er nu genoeg van.

Annem84

Re: Vergeetachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:02

Heel herkenbaar. Ik ben ook echt enorm verstrooid en heb het concentratievermogen van een goudvis.

Om die reden mag ik bijvoorbeeld van mijn vriend de was ook niet doen. Ik vegeet gewoon standaard de was na afloop uit de machine te halen waardoor die weer stinkt.

Met name kleine dingen, daar denk ik gewoon echt niet aan. Verder schrijf ik altijd alles op anders vergeet ik dingen. Met name op t werk moet ik hier veel moeite voor doen om alles gestructureerd te houden..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:05

Overigens heb ik al eens overwogen om een cursus mindfullnes te gaan doen om wat minder te dromen en meer in het hier en nu te leren leven en daardoor hopelijk ook wat allerter te worden en minder vergeetachtig.. Maar andere tips zijn welkom natuurlijk!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:07

Stom is dat he.. Ik heb er ook altijd al last van.
Ook ik moet alles in drievoud noteren, boodschappenlijstjes, afspraken, en dan nog vergeten. Daarbij heb ik ook zware dyscalculie, dus ik schrijf data en tijden ook nog eens verkeerd op..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:09

Ik ken het.
Ik heb het vooral als ik bijvoorbeeld zeg: woensdag gaan we daar heen he? En dan zeg ik het een paar uur daarna omdat ik vergeet dat ik het heb gezegd.

Afspraken enzo vergeet ik niet zo snel, als ik ergens aan denk om in te pakken moet ik het gelijk doen, anders vergeet ik het.

Maar de pil ben ik dan nog nooit vergeten :').

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:10

Heb je een fysieke agenda geprobeerd? (dus geen losse papiertjes die overal slingeren) Op je telefoon vind ik toch minder handig. In een agenda kun je het gewoon opschrijven en terugkijken. Verder werk ik veel met een soort to-do lijstjes op mijn telefoon, waardoor ik dus minder snel vergeet de was uit de wasmachine te halen := Maar ik ben van mezelf dan ook redelijk gestructureerd, misschien is het minder prettig als je een beetje een chaoot bent.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:16

Loolotte schreef:
Heb je een fysieke agenda geprobeerd? (dus geen losse papiertjes die overal slingeren) Op je telefoon vind ik toch minder handig. In een agenda kun je het gewoon opschrijven en terugkijken. Verder werk ik veel met een soort to-do lijstjes op mijn telefoon, waardoor ik dus minder snel vergeet de was uit de wasmachine te halen := Maar ik ben van mezelf dan ook redelijk gestructureerd, misschien is het minder prettig als je een beetje een chaoot bent.

Agenda helpt bij mij ook!
Ik heb een schoolagenda, van papier. Mensen kijken me soms gek aan dat ik er een van papier heb, maar ik kan niet meer zonder!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:23

Ik heb hier vooral na mijn bevalling veel last van gekregen..
En het is ook niet echt meer weg gegaan.
Hier staat een kalender naast de tv waar alles op genoteerd word en waar ik dus ook echt meerdere keren per dag op kijk.
Als ik iets moet halen, maak ik een lijstje zowel op papier of op mijn arm en dan vergeet ik nog regelmatig dingen.

Ik lees dus even mee :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:27

Drink je alcohol?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:30

Annem84 schreef:
Ik ben ook echt enorm verstrooid en heb het concentratievermogen van een goudvis.

Ik heb een iets meer dan gemiddeld concentratievermogen. Maar dingen onthouden...... :o? :o? :o? .... Naar voren lopen om de laptop te pakken. Printer aanzetten en zonder laptop terug komen. Waarom ging ik ook alweer naar voren....ehm......ohja :)* ....3 passen verzet naar voren "Goh, de printer staat al aan", weer naar achter, ik mis iets........... :)* Ohja, weer naar voren voor de laptop, voor staan en toch maar even aan mijn vriendin vragen waarom ik ook alweer naar voren was gelopen :+ :') .
In de supermarkt staan en niet meer weten wat ik ook alweer nodig heb. Ik kan het op een briefje schrijven, maar dat briefje vergeet ik toch _O- .

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:57

Ik herken het ook... Ik heb inderdaad een fysieke agenda, dat helpt me een betere beeldvorming krijgen bij de planning. Als ik iets moet leren of ideeën uitwerk, doe ik dit altijd op papier. Als ik het digitaal doe 'vervliegt' ( ;) ) het.

De dagelijkse dingen gaan goed, daar zit genoeg structuur in. Maar verhalen vergeet ik, ik weet niet meer wat ik tegen wie verteld heb (vertel dus gerust 5x hetzelfde verhaal) en als ik naar de supermarkt moet voor vuilniszakken, kom ik met alles thuis behalve vuilniszakken. Daar kan ik dan een week lang elke dag aan denken, maar niet op het goede moment.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 14:00

Toch wel "fijn" dat er meer mensen zijn die het hebben!

Agenda voor school heb ik al, maar ik vergeet daarin te kijken of vergeet het opschrijven überhaupt. Telefoon werkt voor mij het best, tot nu toe. Tot je de herinnering echt wegklikt blijft hij verschijnen wanneer je je telefoon uitzet.

Nee, ik drink geen alcohol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:13

:wave:

Mijn vriend zegt vaak genoeg "als je hoofd niet vast zou zitten aan je lijf, dan was je dat al lang kwijt gespeeld". Klopt :o Ik ben verschrikkelijk. Mijn eindscriptie voor mijn bachelor verpleegkunde ging ook nog eens over gedragsveranderingen bij dementie (toepasselijk) en ik werk nu als verantwoordelijke in een woonzorgcentrum. Met 3 afdelingen voor personen met dementie, en ik werk samen met de referentiepersoon dementie :')

Daarbij ben ik van mezelf ook nog eens vreselijk chaotisch en had last met prioriteiten stellen. Wel wéten dat je eerst A en dan B moet doen, maar toch A overslaan en met B verdergaan want dat is veel leuker, onder het mom van "morgen kan A ook nog wel". Kort gezegd, in huishouden was ik een ramp en het leek dan ook vaak genoeg of er een bom was ontploft. Zo heb ik wel het idee om de was te doen, ik stop die nadien in de droger of hang die op het rek... maar ik kom nooit aan het strijken en wegleggen in de kast. Ik stop vaat in de vaatwasser, zet die aan, zet 'm open als ie klaar is maar ik maak 'm nadien dan niet leeg. Omdat ik steeds denk "straks doen", maar tegen de tijd dat het "straks" is, is dat al lang en breed weer uit mijn gedachten.

Idem met afspraken. Sommige zaken onthou ik onmiddellijk, andere moet ik 1000x herhalen en dan lukt het nog steeds niet. Binnen de 2min is het foetsie, weg. Tot vreselijke frustratie van mezelf, maar absoluut ook mijn omgeving.

Mijn oplossing: een papieren agenda die ik altijd bij heb, met een pen. Krijg ik een afspraak, ik noteer dat direct. Heb mezelf de gewoonte aangeleerd om dagelijks in die agenda te kijken. Belangrijke zaken noteer ik ook op het bord in de keuken.
Boodschappenlijstjes: wanneer ik eentje maak stop ik die altijd op dezelfde plek in mijn portefeuille, bij mijn pinpas. Die vergeet ik nooit.

Leer jezelf een paar routines aan. Maak een kleine checklist die zeker in je handtas moet zitten en hang die ergens waar die niet kwijt kan raken, bijvoorbeeld aan de kapstok naast je tas. Elke keer als je de deur uit moet, dan kijk je die checklist na: portefeuille, geld, ID/rijbewijs, mobiel, agenda, sleutels.

Open elke ochtend als je je laptop aan zet je mail. Kleef een post-it op je scherm "agenda nakijken!" en laat die post-it ook hangen!

Stel bijvoorbeeld een vaste poetsdag in, of een vast moment: wanneer ik uit school kom/van werk, dan ga ik eerst stofzuigen voor ik wat anders ga doen bijvoorbeeld.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:14

Wat vervelend zeg!
Heb je trouwens ooit je b12 gehalte laten bekijken? Als die te laag is kun je ook zo vergeetachtig worden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:16

Idee om met alle mensen die vergeetachtig zijn een meeting te houden :')?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:16

xxShetLover schreef:
Nee, ik drink geen alcohol.

Mooi, dan ja het daar in ieder geval niet aan liggen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:27

Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes. Ik heb door een medische oorzaak geheugenverlies gehad en er is serieus een tijd geweest dat mijn moeder elke ochtend een lijstje neerlegde met wat ik moest doen (naja, ze rouleerde een paar lijstjes, afhankelijk van welke dag het was) zoals aankleden, medicijnen, telefoon in zak stoppen, eten, tandenpoetsen, lunch inpakken, jas aan doen, hoe laat ik opgehaald werd om naar school te gaan, etc.

Verder is een tip: kijk of je een herinnering op je telefoon zo in kan stellen dat je 'm wel (deels) kunt bekijken, maar dat je hem nog niet openmaakt (en dus het "herinnersignaal" uit zet). Dan zie je hem namelijk de volgende keer dat je je telefoon bekijkt, ook nog.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:29

Ess_Ramona schreef:

En dan Vergeet iedereen het :') hahaha

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:30

RoosTinker schreef:
Ess_Ramona schreef:

En dan Vergeet iedereen het :') hahaha

Of de plek, of wat er mee moest ofzo!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:06

Naar de dokter?Het is toch niet normaal als je 19 bent.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:18

Helpt het ook niet om 1 ding tegelijk te doen en die ook direct te doen? Zoals het voorbeeld met de vaatwasser, wel openzetten maar vergeten uit te ruimen kan je toch gewoon oplossen door direct de vaatwasser uit te ruimen? Hoef je ook minder dingen te onthouden wat waarschijnlijk ook al weer helpt.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:21

Oh ja, dingen direct doen als ze in je opkomen helpt ook. Nadeel is wel dat je dan soms heel vaak een activiteit onderbreekt.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:27

Ik heb er ook ontzettend last van, maar ik ben echt zo ontzettend blij met mijn agenda. Hierdoor vergeet ik tenminste mijn afspraken niet meer.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:30

Hoe zit het met je vitaminen? :) Krijg je voldoende B12 binnen? Een tekort daar aan zou ook vergeetachtigheid kunnen veroorzaken :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:40

Ijzertekort en/of bloedarmoede (of tegen bloedarmoede aan zitten) kan ook vergeetachtigheid geven.