Eczeem. Ik word er knettergek van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Eczeem. Ik word er knettergek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 14:16

Eén van de meest hatelijke kwaaltjes van mijzelf. Ik heb eczeem helaas al sinds ik een babytje was. Toen al had ik speciale baden, zalfjes enzovoort nodig. Jaren later is er weinig verbetering. Ik krijg regelmatig opflakkeringen en dan sta ik weer helemaal vol eczeemplekjes. Ik ben uiteraard al meerdere doktersbezoeken verder, maar het enige dat er dan wordt gedaan is een tube cortisonezalf voorschrijven en klaar. Ja, dat helpt wel. Maar of het gezond is, is iets anders. Daarbij is het behoorlijk vermoeiend en kostelijk om altijd naar de huisarts te moeten gaan om dat ene werkende zalfje te verkrijgen.

Ik vermoed dan ook dat ik constitioneel eczeem heb en er dus niets aan te doen is, buiten zalfjes smeren. In stressvolle periodes is de eczeem vaak erger, maar zelf op vakantie had ik er nu last van. Het is een behoorlijk vervelend iets en ik vraag me af of er hier ook Bokkers zitten met hetzelfde probleem.

Het lijkt me ook fijn om tips uit te delen in dit topic, hoe je de jeuk kan verlichten bijvoorbeeld. ;)
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 06-08-16 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: DT- fout uit titel gehaald

Iris82

Re: Eczeem. Ik wordt er knettergek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:18

Heb je al bepaalde voedingsmiddelen uitgesloten?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 14:20

Zoals? Ik veronderstel vooral zuivel dan? Neen, niet compleet. Ik dronk wel een tijd sojamelk bijvoorbeeld. Maar aangezien ik ook geen enorme vleeseter ben, eet ik dus wel regelmatig kaas etc. In de periode dat ik sojamelk dronk, merkte ik ook niet persé echt een verschil.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:45

Ik voel met je mee :(:)
Het zelfde probleem elke keer weer smeren soms betere periodes en soms slecht.
Heb zelfs lichttherapie gehad heeft toen énig sinds geholpen maar nu weer terug bij af.
Niet meer zo extreem als dat ik had.
Nu is het voornamelijk de handen en weer bij de dermatoloog geweest en natuurlijk weer nieuwe zalfjes:(
Ook alternatief geprobeerd ook in voeding gekeken maar ook dit geeft geen duidelijkheid.
Wat nu wel standaard Doe is cetrizine slikken Hierdoor is de jeuk bij mij wel een stuk minder gelukkig en verder ja.. Smeren smeren en nog eens smeren.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:08

Ik heb ook van kinds af aan eczeem en niets hielp.
Bij mij komt de ergste eczeem vooral door een allergie van voedsel.
Het is het zeker waard om daar eens mee te experimenteren. Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor grapefruits en sojamelk. Het kan van alles zijn en vaak krijg je vrij snel (ongeveer een uur) na het eten ervan intense jeuk.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:12

Ik heb exceem sinds ik 21 ben..
Ik deed de kappers opleiding een kreeg allemaal droge plekken in mijn gezicht wat op den duur zo erg werd dat ik het niet meer kon verbergen.
Ik had het ook alleen in mijn gezicht, ik heb toen allergie testen gehad en daar kwam uit dat ik allergisch ben voor een bepaald deel in verf maar het grootste probleem is dat ik allergisch ben voor alles wat schuimt ( tandpasta, shampoo, zeep, schoonmaak middel kortom alles wat je je kunt bedenken)
Vroeger had ik er geen last van maar door veel met shampoo bezig te zijn geweest heeft dat mijn allergie getriggerd.
Nu heb ik heb bijna niet meer in mijn gezicht maar vooral in de ellebogen, 1 knieholte, beide schouders en aan de binnekant van mijn polsen.
Ik smeer ook met cortisone zalf, is ook het enige wat helpt bij mij helaas.
Ik kan niet alles ontwijken wat schuimt, je hebt parfum vrije shampoo maar het schuimt nog.

Dus als ik jou was zou ik eens een doorverwijzing vragen naar de dermatoloog of je allergie testen mag laten doen.
Misschien heb jij wel het geluk om het te kunnen ontwijken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:17

Mijn zoontje van bijna 2 heeft constitutioneel exceem, al lijkt het de afgelopen maanden bijna weg te zijn. Zodra hij verkouden word komt het af en toe terug op bepaalde plekken. Ik heb voor hem gewoon een voorraad aan zalfjes die de kinderarts me meegeeft meteen voor langere tijd. Sowieso na het douchen vet smeren een paraffine zalf, die crèmes vind ik zelf allemaal niet fijn smeren. De ergste plekken met hormoonzalf. Maar ook daar zit nog veel verschil in heb ik gemerkt. In het begin gaven me ze ook de hele tijd 2 tubes, werd er gek van. Heb gewoon geëist dat ze me een handel moesten meegeven aangezien ik het elke keer in het ziekenhuis moest halen. Hij is ook ook getest op allergieën en lijkt tot nu toe alleen voor tomaten allergisch te zijn en graspollen als die in extreme mate in de lucht hangen.
Hoop dat hij er overheen groeit, vind het zo zielig die jeuk bij zon kleintje, en Indd kan me in jou geval voorstellen dat het verschrikkelijk is.
Misschien ook op wat allergieën laten testen, maar constitutioneel exceem heeft meer met de huid te maken en niet zozeer met voeding.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 15:18

Ik zie net dat ik echt een kemel van een -dt fout in mijn titel heb :') Dus moest een modje dit kunnen aanpassen O:)

Allergietesten heb ik nog niet gedaan. Mede omdat ik er niet bepaald naar uitkijk :o Maar ik zal mijn moed toch maar eens bijeen moeten rapen als ik meer duidelijkheid wil, vrees ik.

Ik heb echter niet de indruk dat ik echt intense jeuk krijg na het eten van een bepaald iets. Ik krab dan ook vooral 's nachts, in mijn slaap. Daarom heb ik zelf al gedacht dat het een soort contactallergie kon zijn en ik niet tegen het wasproduct van mijn lakens kan. Mijn moeder wisselt namelijk regelmatig af. Ik dacht dus om eens iets hippoallergeen te zoeken.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:20

Jackytje schreef:
Ik zie net dat ik echt een kemel van een -dt fout in mijn titel heb :') Dus moest een modje dit kunnen aanpassen O:)

Allergietesten heb ik nog niet gedaan. Mede omdat ik er niet bepaald naar uitkijk :o Maar ik zal mijn moed toch maar eens bijeen moeten rapen als ik meer duidelijkheid wil, vrees ik.

Ik heb echter niet de indruk dat ik echt intense jeuk krijg na het eten van een bepaald iets. Ik krab dan ook vooral 's nachts, in mijn slaap. Daarom heb ik zelf al gedacht dat het een soort contactallergie kon zijn en ik niet tegen het wasproduct van mijn lakens kan. Mijn moeder wisselt namelijk regelmatig af. Ik dacht dus om eens iets hippoallergeen te zoeken.

Waarom kijk je zo op tegen allergie testen als ik vragen mag ?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:20

Dat is sowieso verstandig met exceem. Ik was de kleren van mijn zoontje alleen maar met neutral wasmiddel.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 15:21

Ik vind het idee van schraapsels op je huid maken om vervolgens juist een bepaalde stof op je huid te zetten om je te doen reageren, geen fijne gedachte :o Maar dat kan aan mij liggen. Ofwel heb ik een foute visie hiervan.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:51

Hoi Jackytje. Even een hart onder de riem: je bent niet de enige!!

Ik heb al sinds ik 4 jaar oud ben constitutioneel eczeem. Heb alle mogelijke allergietesten gehad: krasjes op m'n rug, armen en 12 verschillende bloedtesten. De testen vallen best mee hoor, ik zou het gewoon doen!

Helaas is er bij mij nooit wat uitgekomen, ik ben nergens allergisch voor. Ik heb het op m'n benen, armen, gezicht, ogen, hals en op m'n rug. Ik heb altijd jeuk.

Ik ken ondertussen wel m'n triggers: stress, zuivel, suiker, alcohol, parfum en vermoeidheid.

Heb tevens een hoop geld verbrast aan tientallen alternatieve therapieen. Dus heb je een vraag over een bepaalde therapie: ik heb hem ongetwijfeld gedaan. :')

Dusja mijn leven bestaat uit: ontwijken van m'n triggers, alleen maar neutrale en natuurlijke producten gebruiken, geen stress hebben (onmogelijk voor mij :D) en het belangrijkste: accepteren dat je eczeem hebt en er niks aan te doen is.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:59

Laat je eens door een holistisch arts door meten. Dan hoef je geen allergie test te doen.

Deze arts helpt je dan ook met het zoeken van het juiste voeding schema.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:04

Ik heb ook eczeem gehad, wat bij mij hielp wat lichttherapie.
Dan krijg je een bepaalde UV straling op je en dat hielp echt. Een paard weken behandeling en daarna nooit meer zo erg gehad.
Maar ik had het niet mijn hele leven.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 16:09

Eerst en vooral, super bedankt voor alle ervaringen en reacties +:)+

Ik ga eens opzoeken of ze in België hier in de buurt ook hollistische artsen hebben. Anders ga ik zeker overwegen om gewoon nog eens naar de huisarts te gaan en er eens te praten over wat we kunnen doen.

Ik ga binnenkort verder studeren en zal dus in de week niet thuis wonen. Daarom wil ik sowieso wel graag mijn zalf met cortisone terug zodat de 'last' toch al weg is. Van die zalf ben ik ook 100% zeker dat ze werkt. Ik heb nu Bepanthen, dit is zonder cortisone. Maar echt werken doet het niet vind ik.

Ik heb de eczeem idd ook op mijn oogleden. Daarvoor heb ik nog een apart zalfje. Die kan ik echter ook nooit zonder voorschrift krijgen..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:39

Jep hier ook al eczeem zolang ik me kan herinneren.

Voor mij hangt het vooral samen met mijn hormonen. Heb ook hormoonzalf een best zware (mocht ook niet tijdens de zwangerschap). .aat die werkt als een tierelier. 2x smeren en het is weer een maand weg.

Verder weinigast van. Lekker krabben haha.

Beide kids hebben het ook. Dat vind ik wat minder.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:41

Welke klasse hebben jullie? Ik gebruik Elocon (klasse 3) dat is echt een paardenmiddel en werkt direct!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:46

Ik heb ibaril. Ook klasse 3 meende wonderzalf

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 16:57

Ik had Cutivate 0,05% (fluticasonpropionaat) - dat was een hele vettige - en dan een meer zalfversie van hetzelfde merk. Deze werkten goed ook!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:17

Ben je wel eens verder onderzocht dan alleen de huisarts die een smeerseltje voorschrijft? Een dermatoloog bijvoorbeeld?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:28

Jackytje schreef:
Ik vind het idee van schraapsels op je huid maken om vervolgens juist een bepaalde stof op je huid te zetten om je te doen reageren, geen fijne gedachte :o Maar dat kan aan mij liggen. Ofwel heb ik een foute visie hiervan.

Vroeger werd er veel met prikkers gewerkt indd maar ik heb de afgelopen x 4 plakaten met plakker op mijn rug gehad die 5 dagen moesten blijven zitten..
Niets pijnlijks dus haha. alleen minder dat ik aangegeven had heel alergisch voor nikkel te zijn en ze mij toch een monster van nikkel erop hadden gedaan, enja je rug kun je niet krabben maar ik wist na 1 uur al waar de nikkel zat hahaha

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:31

Idd een holistisch arts of bio-resonantie. Daarmee kunnen ze enorm veel uittesten en evt met homeopatische medicijnen behandelen. Ik vindt dat fijner als al die chemische troep. Maar het moet je aanspreken. . :)
Sterkte, jeuk is idd om gek van te worden

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:35

tarek schreef:
Idd een holistisch arts of bio-resonantie. Daarmee kunnen ze enorm veel uittesten en evt met homeopatische medicijnen behandelen. Ik vindt dat fijner als al die chemische troep. Maar het moet je aanspreken. . :)
Sterkte, jeuk is idd om gek van te worden

Heeft bij mij beide helaas niet geholpen maar je kan het altijd proberen.

Haha ja. Zo irritant als mensen zeggen: stop eens met krabben! Kan dan heel pissig worden. Heb continu jeuk en je wordt er soms letterlijk gek van (heb wel eens m'n armen onder gloeiend heet water gehouden zo erg was het).
Soms zeurt m'n vriend over jeuk van een muggenbult en daar moet ik dan smakelijk om lachen. Dat is niks vergeleken met jeuk van eczeem

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:07

Ik heb even gegoogeld, maar ik kon niet meteen een holistische arts in de buurt vinden die mij kon helpen met een eczeemprobleem :? Wel andere zaken, maar las echt niets over dat. Heb er dan ook allemaal geen verstand van.

Dusty, had jij dan ook last van eczeem ivm je allergie voor nikkel? Er werd dit bij mij vermoed, nadat ik van een halsketting eczeem in mijn nek kreeg. Ik kan die dingen dan ook nooit lang dragen. Nu weet ik dat nikkel haast in alles zit. Dus zou eventueel wel kunnen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:27

Ik had als kind ook eczeem. En later werd idd ook een allergie aan nikkel en ijzer vastgesteld dmv allergietesten.
Nu heb ik enkel nog last van eczeem aan mijn handen, en het enige wat helpt hier is...vit. D !
Raar maar waar, sinds ik de capsules vit d ben beginnen nemen, viel het mij op dat na een weekje de ruwe, rode vlekken gewoon zo goed als weg zijn.