Koolhydraatarm dieet nu ontzettend maagpijn HELP!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Koolhydraatarm dieet nu ontzettend maagpijn HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 15:47

Hallo allemaal,

Bedankt alvast voor het lezen, ik weet even niet meer welke kant ik op moet qua voeding dus ik hoop hier tips te krijgen.

Sinds anderhalve week heb ik alle broodproducten uit mijn voeding geschrapt. Dit na aanleiding van de erge bloedsuikerschommelingen die ik altijd had. Door één en ander uit te proberen kwam ik erachter dat dit door het brood eten kwam en ik was ook vaak moe na de maaltijd dus vandaar de boel geschrapt.

Even een overzichtje van hoe ik nu ongeveer eet:
Ontbijt: havermout zonder suiker met lijnzaad en chiazaad (dit at ik altijd al). Of Griekse yoghurt met fruit.
Lunch: Omelet van eieren met heel veel groente (maar net wat ik in de koelkast heb) of een vegetarische vleesvervanger met heel veel groente.
Avondeten: gewoon met de pot mee vanwege mijn gezin, dus wel aardappelen en of pasta, maar wat kleinere hoeveelheden.

De eerste week voelde ik me hierop perfect, ik was zo verbaasd dat ik zo lang door kon op 1 maaltijd zonder dat ik telkens hoef te eten, trillerig, duizelig enz. word. Ik heb ook veel meer energie en ben 1,5 kg afgevallen, super dus!

Totdat ik van de week vreselijke maagpijn kreeg, ik sta op mijn kop, kan er niet van slapen, moet de hele dag boeren en de pijn straalt zelfs uit naar mijn rug. Ik ben bekend met maagklachten vanwege medicijnen die ik gebruik en heb al eens een maagonderzoek gehad. Hier kwam uit dat ik kleine ontstekingen heb in de maag en hiervoor moet ik maagzuurremmers slikken. Alleen ben ik nu op een punt gekomen dat zelfs dat niet meer helpt.

Het komt duidelijk door de verandering van het eten, maar omdat dit mij tegelijk zoveel goeds brengt wil ik eigenlijk niet terug naar brood.

Vandaar mijn vraag: wie eet ook koolhydraatarm en heeft ervaring met maagklachten??? Ik hoop heel erg dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven want ik weet het even niet :(

Alvast bedankt!

geerke

Re: Koolhydraatarm dieet nu ontzettend maagpijn HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:50

ik krijg ook pijn in mijn maag als ik te weinig koolhydraten eet,heb ooit maagzweren gehad.Lijkt wel of maagpatiënten het beter doen met wat koolhydraten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:52

Dit klinkt niet heel koolhydraat arm hoor.
Havermout, pasta, aardappel zitten allemaal behoorlijk wat koolhydraten in..

Over de maagpijn kan ik je helaas niet helpen, maar kan me voorstellen dat het door een verandering in voedsel komt..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 15:57

Ja, ik weet dat het niet koolhydraatvrij is (moet ook niet) maar ik heb wel ongeveer de helft van de koolhydraten geschrapt, dus daarom noem ik het maar zo en het is ook niet de bedoeling om helemaal geen koolhydraten te eten, alleen de broodmaaltijd te schrappen.

Ik zoek dus eigenlijk mensen met een vergelijkbare ervaring, of mensen die zien waar ik de fout inga...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:58

Wat vervelend zeg! Ik krijg juist minder last van mn maag bij koolhydraatarm, ik krijg buikpijn van brood. Nu is wat je nu eet niet heel koolhydraatarm, dus ik betwijfel of het gebrek aan koolhydraten nou het probleem is. Misschien eerder 1 van de voedingsmiddelen die je nu bent gaan eten die je eerder misschien niet (veel) at?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:00

Welk voedingsmiddel ben je gaan gebruiken ipv de koolhydraten? Dus wat eet je nu meer dan anders?

higginsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:00

Om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal waarom je geen koolhydraten meer wil eten door een wisselende suikerspiegel...
Is dit op aanraden van een arts of dietist?

Heb je hypoglykemie?
Hier heb ik nl last van en dan is het eten van juiste koolhydraten juist heel belangrijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:01

Ik deel je ervaring niet moet ik zeggen, ik ben van de ene op de andere dag naar glutenvrij gegaan en kreeg pas maagpijn als ik wel weer glutenproducten at.

Misschien is het niet zo zeer wat je niet meer eet maar wat je als vervanging pakt?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:02

zou eens proberen de eieren te schrappen, maak bv eens een salade met kipfilet.
Weet niet of het gaat helpen, maar als ik veel eieren eet krijg ik ook last van mn maag. (puur eigen ervaring dus)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:13

Dit is inderdaad niet koolhydraatarm. Ook met een volledig koolhydraatarm dieët krijg je nog wel koolhydraten binnen, maar max 50 gram ongeveer. En die koolhydraten haal je uit je groente/fruit.

Ik heb ook even last van m'n buik gehad en obstipatie toen ik koolhydraatarm at. Maar na een tijdje ging dit over.
Juist toen ik zo arm at kreeg ik er last van als ik teveel koolhydraten binnen kreeg.
Maar ik at dan ook echt geen brood, aardappels, pasta, havermout enz. Ik at via de Gobento manier (https://www.gobento.nl/beginnen/)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:16

Dank jullie wel allemaal!

Ik ben heb na een rotdag qua bloedsuikerspiegelschommelingen de proef op de som genomen en uitgeprobeerd hoe ik het zonder brood zou doen. Toen dat zo goed ging ben ik doorgegaan.

Ik heb sinds mijn puberteit al last van schommelingen.

Ik heb de laatste tijd wel meer eieren gegeten, dus misschien is dat het... Maar ik ben vegetariër dus daar kom je al snel op. Ik twijfel dus of het van de overgang komt naar minder koolhydraten of dat het inderdaad door bepaalde voedingsmiddelen komt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:21

Kan problemen met vet vertering zijn (galblaas) Ik zou even naar de huisarts gaan :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:23

Is het echt maagzuur wat je hebt? Branderig gevoel?
Probeer eens een uitgeknepen citroen in een half glas water, is het daarna beter dan maak je door je nieuwe dieet te weinig maagzuur aan.
Een supplement met pepsine HCL zou daartegen goed kunnen helpen.
Gaat het niet beter maar slechter na de citroen dan heb je duidelijk teveel aan zuur en zul je neutrale stoffen aan je voeding moeten toevoegen om de boel te neutraliseren.
9 vd 10 mensen met maagklachten hebben overigens te wéinig maagzuur en slikken vrolijk remmers, iets met vicieuze cirkel.
Succes TS.

@Phormicola, geeft galblaas boeren? Ik dacht eerder winderigheid en krampen in darmen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:24

Van alleen geen brood eten lijkt me niet dat je zo'n last krijgt van je koolhydraten opname. Deze blijft namelijk nog steeds vrij hoog met aardappel/pasta enz.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:32

@Wildgirl dank je dat ga ik proberen. Ik ben ook helemaal niet blij met de maagzuurremmers maar kan er ook niet zonder. Maar het zou wel logisch zijn want ik slik nu zelfs meer maagzuurremmers en het wordt alleen maar erger...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:33

Wanneer je echt een probleem hebt met bloedsuikerschommelingen, laat je je beter adviseren en begeleiden door een diëtiste dan op eigen houtje wat te gaan experimenteren. Wanneer je zegt koolhydratenarm te eten en bovendien geen vlees lijkt me jouw dieet wel erg eenzijdig?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:36

Eens met voorgaande adviezen, ik heb extreme reactieve hypoglycemie en dus bloedsuikerschommelingen.. Wat ik absoluut niet mag en kan is juist koolhydraat arm eten.
Als het echt bloedsuikerproblemen zijn heb je veel meer aan trage en langdurige koolhydraten zoals inderdaad aardappelen.

Ben je trouwens officieel gediagnosticeerd met een glucose tolerantie test?

Verder zou ik naar de dokter hiervoor gaan, als je last van je maag hebt bovenop remmers kan je beter jezelf eens laten nakijken.
Vettig eten, caffeine kunnen extra maagklachten geven en stress ook maar ik kan het niet afleiden dat je het doet.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 29-07-16 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:37

@Waarom Lukasje? Ik eet nu juist veel meer groenten, noten, peulvruchten e.d. ipv een stukje brood met kaas, lijkt mij dat ik juist veelzijdiger eet.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:40

Als het volgende week niet beter is ga ik ook naar mijn huisarts.
Ik ben niet getest op één en ander.

Echter als je op een lunch van 3 boterhammen binnen 2 uren weer honger hebt en na 3 uren staat te shaken en je op een eieromelet met groenten rustig 5 uren toe kunt en bovendien niet eens echt honger hebt, lijkt mij genoeg te zeggen...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:40

Ik heb een snel geïrriteerde maag na een maagvliesontsteking en krijg juist last na het eten van noten, fruit, (rauwe) groentes en peulvruchten.. Is blijkbaar zware kost voor de maag.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:51

Ik heb hetzelfde als jij qua suikerspiegel, maar ik ben ziek..
Hier eet ik dus ook geen brood meer, maar ook geen havermout ofzo s'morgens.
Vind je eetpatroon zo echt niet gek hoor, je eet nog koolhydraten genoeg vind ik.
Vanuit de hormoonfactor van ralph moorman gaan ze uit van koolhydraten, vet en eiwit combineren in elke maaltijd.
Dat zou je suikerspiegel stabiel houden, je kunt eens kijken of een boterham met een eitje erop beter gaat.

Is je schildklier al eens goed nagekeken trouwens?
Bij mij is het beter gegaan nadat mijn schildklier beter ging werken. :)
Overigens kunnen mensen er wel lekker op inhakken dat het niet goed is, maar ik kon na een maaltijd als brood of muesli ofzo gewoon mijn bed in.
Zoveel energie nam het dus weg, en zo'n suikerdip. :n

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:02

Ik heb ook maagklachten, eet oa koolhydraatarm (en echt een stuk armer dan jij) en kan niet alle groentes verdragen, dus wellicht ligt het daar aan. Teveel noten geeft ook maagklachten bij mij. Voornamelijk boeren. En van een aantal groentes krijg ik dus maagzuur en misselijk/boeren. Vooral: paprika, uien en prei, sinaasappel, kool-soorten. En teveel rauwe groente ook. Dus wellicht ligt het aan de soort groentes die je extra eet?
Dit zijn wel een beetje standaardgroentes waar veel mensen gevoelig op reageren en zeker als je ineens veel meer groente eet, kan dat dus best een probleem zijn. Heeft dan waarschijnlijk niets te maken met minder koolhydraten.

Ik doe zelf dus vooral veel met voor mij neutralere groentes zoals sperziebonen, brocolli, courgette etc

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 17:16

@moonfish: heel herkenbaar, na het broodeten kan je mij ook wel op de bank leggen, zo moe... Brood met ei had ik al geprobeerd maar helaas helpt dit niet, brood moet er echt af.

@ppeetje: dit zou inderdaad ook kunnen, het is misschien een kwestie van uitproberen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:28

Anna79 schreef:
@Waarom Lukasje? Ik eet nu juist veel meer groenten, noten, peulvruchten e.d. ipv een stukje brood met kaas, lijkt mij dat ik juist veelzijdiger eet.

Ik heb geen zicht op je volledige menu maar indien je het vlees vervangt door andere alternatieven, is dat natuurlijk prima. Ik ging er eerder vanuit dat je uit standaardmaaltijden (vlees, groenten, aardappelen, brood, broodbeleg) je brood en vlees ging schrappen zonder meer. En dat leek me vrij beperkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:44

Je eet meer noten?
Welke en wat voor fruit eet je nu meer?
Ik krijg klachten van citrusvruchten,noten en peulvruchten.
Heb je ook een vertraagde maaglediging? Dan moet je die echt verminderen.

En schommelende suikerspiegel ben ik mee bekend, ik eet gewoon brood,
maar dan licht volkorenbrood, ik heb er juist last van bij de donkere broodsoorten :j
Het is soms even uitzoeken wat bij jou werkg, misschien was de overgang in eten net te snel en te heftig?