Woede op een goede manier ventileren, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Woede op een goede manier ventileren, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:54

Zojuist heb ik een soort documentaire gezien van Stine Jensen, Dus ik ben. Deze docu ging over woede, hoe kun je daar het beste mee omgaan. Voor mij is dat altijd iets moeilijks geweest, omdat ik altijd een boze vader heb gehad en als ik boos werd, werd hij altijd alleen maar bozer, waardoor boosheid en woede voor mij eigenlijk zo goed als afgestompt zijn. Maar hij heeft veel dingen gezegd en gedaan waar ik boos om ben geweest of nog steeds heel boos ben. Ook heb ik veel boosheid in me omdat mijn leven niet is zoals 'het zou moeten zijn'(een normale band met ouders), al zal dit laatste ook meer een stuk acceptatie zijn. Ik merk dat ik veel woede in mijn lijf heb, maar dat ik het ontzettend moeilijk vind, om hier iets mee te doen.

Inmiddels ben ik erachter dat simpelweg op een kussen slaan of op een ander van dit soort manieren niet goed werkt. Dit is ook wetenschappelijk bewezen, je wordt er namelijk alleen maar bozer van en het helpt niet om je woede te ventileren of te verminderen. Daarom ben ik nu zoekende hoe ik dit wel kan doen.
Uiteraard zoek ik hier ook professionele hulp voor, maar ik zit nu even tussen twee trajecten in, en het kan nooit kwaad om zelf eens op onderzoek uit te gaan.

Ik ben dus op zoek naar een manier om met mijn woede om te gaan. Ik heb al gegoogled, en daar vind ik wel dingen maar die zijn vaak niet wetenschappelijk onderbouwd, of zijn opdrachten om het zelf te doen, maar dat zijn vaak dingen die ik al heb geprobeerd. Ook kom ik veel hulpsites tegen van mensen die hulp hiervoor aanbieden, maar zelf niet hiertoe zijn opgeleid, en dat vind ik altijd een beetje tricky, mede omdat mijn woede niet een beetje is, maar ik ben ook erg bang voor wat er boven komt, mocht ik wel een manier vinden. Ik wil dit dus niet zomaar onbezonnen doen.

Dus mijn vraag aan jullie, wat heeft jullie geholpen om de woede en boosheid jegens iemand te doen minderen of verdwijnen? Hebben jullie boeken, sites of andere dingen gevonden die hierbij begeleiding bieden? Ik hoorde in de documentaire ook iets over een soort 'bootcamp' om te leren om te gaan met boosheid, maar ik kan hier op google zo gauw niks over vinden.

EDIT: Misschien nog een waardevolle toevoeging. Ik heb al jaren dat ik met enige regelmaat huilbuien heb, en die waren de afgelopen tijd(voor het begin van mijn medicatie) ontzettend heftig, omdat hier ook woede bij naar buiten kwam. Mijn lijf reageerde daar op, door te verkrampen waardoor ik letterlijk een soort spasmes kreeg. Alles in mijn lijf spande zich aan en mijn ledematen maakte ongecontroleerde bewegingen. Ik heb mezelf daardoor meerdere keren pijn gedaan aan mn gezicht, als er weer eens een vuist mijn hoofd niet kon ontwijken. Dat was geen pretje en ik vond het echt verschrikkelijk naar om te voelen. Een keer ben ik daarbij in een soort derealisatie belandt, waardoor ik dus het gevoel had dat ik ergens voor weg moest vluchten in mn huiskamer. Toen heb ik op het punt gestaan de HAP te bellen, maar gelukkig heb ik het daarna niet meer gehad. Deze laatste reactie was een reactie op het beginnen van ad medicatie, waardoor klachten vaak nog verergeren. Dit is uiteraard met mijn huisarts besproken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-16 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:57

Ik volg even. Heb een periode gehad waarin ik heel veel woede in mij heb gehad en maar niet wist hoe ik hier vanaf moest komen.

Ben benieuwd naar de reacties.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:14

Heb je al eens intensieve mindfulness of meditatie geprobeerd? Daar hebben veel mensen baat bij volgens mij.

Hutcherson

Re: Woede op een goede manier ventileren, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:25

Ik merk bij mezelf dat het vaak helpt om erover te praten met mensen in mijn directe omgeving. Het helpt daarbij niet als die persoon het dan opneemt voor de ander op dat moment. Kortom, als het echt nog heet is bij me dan moet de persoon waartegen ik mijn hart lucht, even met me mee praten en aangeven dat ze me begrijpen en dat het een rot situatie is. Ik hoef niet perse advies, maar gewoon even dat ik kan vertellen. Pas later helpt praten om tot inzicht te komen dat er ook andere perspectieven bestaan en kan ik mijn boosheid nuanceren. Ik probeer dan altijd een beetje overstijgend te denken. Naarmate de tijd vordert, zwakt de woede vaak ook af en lost het zich meestal voor een deel al wel op.

Het moet bij mij wel echt ver gaan dat ik echt woedend wordt en boos blijf.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:32

Hoi ts, het is misschien niet wat je wil horen maar volgens mij moet je gaan vergeven om je woede kwijt te raken. Hoe onterecht en hoe oneerlijk je bent behandeld, elk mens heeft zijn redenen om te handelen zoals die doet. Ik denk dat bijna niemand uit kwade wil rot doet naar zijn of haar kinderen. Vergeef zijn daden en laat het van je af glijden en richt je op dingen die jou goed doen. Alle negatieve gedachten kosten zoveel van jouw energie. Dingen uit het verleden kan je hoe dan ook niet meer veranderen. Als andere mensen geen sorry tegen jou kunnen of willen zeggen kan je ook niet veranderen dus moet jij een manier van leven en omgaan met zaken leren vinden die jou goed doen. Heel veel sterkte voor jou TS, woede brengt je niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:39

Ik lees met je mee Jooltje! Wat je schrijft is deels herkenbaar.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:41

Ik lees ook mee, kan gigantische woedeaanvallen hebben die heel lastig zijn om vanaf te komen :=

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 02:06

Ik sluit me aan bij het advies van Piezze.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 02:48

Hoe uit je woede zich nu?

Wat ik pas geleden heb ontdekt is dat het helpt om
a- te accepteren dat je boos (of een andere emotie) bent en
b- te snappen dat een emotie wat anders is dan een gevoel.
c- ook te snappen dat woede en angst twee kanten van de zelfde medaille zijn. Misschien dat je eens bij je zelf te rade zou kunnen gaan of er niet een angst onder je woede schuilt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 05:49

"Simpele" dingen als meditatie of yoga kunnen denk ik nooit kwaad. Maar wat ik hier lees is er niet gewoon ern diepere oorzaak voor je boosheid? En zoja, misschien is het (ook) een idee om de oorzaak aan te pakken ?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:21

TS wil haar woede graag ventileren en dan vind ik tips als yoga en meditatie een beetje gek, als ik eerlijk ben. Beiden kunnen je helpen omgaan met gevoelens en je laten ontspannen maar helpen volgens mij niet om je woede naar buiten te brengen en eens volle bak constructief je boosheid naar buiten te brengen.

Ik herken je gevoel en ik zit zelf wel eens te denken aan iets fysieks (auto's kapot slaan op een sloperij, servies kapot gooien of domweg keihard van je af schreeuwen in een afgelegen gebied), maar wel met begeleiding erbij. Dit omdat er inderdaad zo veel los kan komen dat ik er bang van wordt :o Tot op heden de stap nog niet gezet (of durven zetten?) maar het speelt mijn achterhoofd :) Misschien kun jij er wat mee, succes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:26

Ik verwerk alles tot mijn grote vreugde :roll: in m'n slaap. Is ook niet aan te raden...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:32

Heftig... ik lees even mee. Bij mij is het ook soort van genetisch bepaald dat ik echt heel boos kan zijn (incl waas voor de ogen). Maar heb het ook een tijd gehad dat ik verdriet en boosheid niet goed van elkaar kon onderscheiden. Dat is ook wel een belangrijk aspect om niet te vergeten. Inderdaad kan mindfulness en meditatie daarbij helpen. Uiteraard niet op moment supreme. Maar als je dagelijks mediteerd kun je alles veel beter verwerken. Is ook bewezen geloof ik (niet dat ik daar zelf waarde aan hecht, maar wellicht wel interessant)

Erkennen/accepteren van je boosheid of verdriet. Vervolgens verantwoordelijkheid te nemen en om te buigen naar iets positiefs. Want boosheid is heel krachtig en als je hier wat meer controle over kan krijgen is die kracht van heel veel waarde.

Hoe? Kan ik niet zeggen. Is heel moeilijk natuurlijk. Heeft tijd nodig. De ene keer gaat het heel goed en soms wat minder. En wat je zegt over die lichamelijke responsen zegt wel dat het meer is dan alleen wat boosheid.

Ik ben heel benieuwd naar die docu. Is het een aanrader?
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 26-07-16 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:34

Misschien helpt juist een sport waarin je agressie leert geleiden, zoals boxen of een andere vechtsport. Of juist iets waarin je een hoop energie kwijt kan zoals bootcamp of crossfit. Dat zijn sporten waarbij je juist je lijf leert aanvoelen zonder dat je tijd hebt om echt te gaan zitten piekeren. Ik denk dat als je moeite hebt met woede je juist moet leren afvloeien wat je opbouwt.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:08

Misschien wat voor de hand liggend en niet altijd mogelijk, maar wat mij heel erg helpt is hardlopen. Andere sporten zouden natuurlijk ook prima kunnen werken, als je jezelf er maar lekker moe mee kunt maken en ik vind het zelf wel fijn als het alleen kan. Even de (meeste) boze energie er uit laten vloeien. Tegen de tijd dat ik thuis ben voel ik me altijd een stuk rustiger.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:08

Ik ben ook altijd heel erg boos geweest.vooral boos op mijn moeder,boos voor alles wat ze ons heeft aangedaan.toen ze in 2010 overleed,zette die boosheid om in verdriet.want de dood lost alle "zonde" op..alles wat ik al die jaren had willen zeggen kon niet meer..ik had haar dus vergeven..ik kan niet alles hier neerzetten maar snap je heel goed.je mag me altijd pb-en...

Ik zal straks wat uitgebreider reageren,moet de paardjes buiten zetten

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:29

Onder boosheid ligt verdriet. Verdriet om dat je niet mocht zijn wie je bent, omdat je emoties er niet mochten zijn, omdat je niet gezien werd, noem maar op.
Ik denk dat van je af meppen op voorwerpen wel helpt als je het nu voelt maar niet als het al tijden opgesloten ligt. Kan me ook voorstellen dat je er bang voor bent om dat naar boven te halen. Je kunt het in mijn ervaring ook kwijt raken als je je verdriet eronder opruimt. Sterkte

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:49

Ondanks dat je het misschien zelf wilt doen denk ik dat het beste advies is: zoek een prof die je hier bij kan helpen.

Nu je tussen 2 trajecten in zit, laat het dan ook even zo. Als jouw emoties zich zo erg uiten dat je er lichamelijk van verkrampt en niet meer de controle over jezelf hebt dan lijkt mij zelfhulp echt een stap teveel. Dat moet je voor jezelf en je omgeving niet willen.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:04

Ergens herken ik mijzelf heel goed in jouw openingspost.
Ook hier ontzettend veel ruzie gehad thuis, maar dan met moeder. Op mijn 17e uit huis gezet.

Daar kwam ontzettend veel woede en verdriet bij kijken. Zowel in de periode voordat ik uit huis werd gezet, als in de periode daarna.
Op dit moment ben ik 21, en heb ik mijn leven zelf goed op de rails gebracht. Dat geeft veel voldoening, waardoor de woede automatisch wat op de achtergrond komt.
Toch steekt het soms nog de kop op.
Dat uit zich, inderdaad, in hysterische huilbuien, waarbij controle over geest en lichaam ver te zoeken is.

In sporten kan ik mijn agressie ook reguleren. Niet de bokszak trainingen (daar wordt ik alleen maar bozer van), maar wel in het fitness opzich. Of bijvoorbeeld in een bodypump of XCO les, waar ik mezelf volledig in kan geven.

Dat is dan ook mijn tip naar jou; zoek je lichamelijke grens op, in sporten. Geef alles wat je hebt.
Na dat uurtje voelt je hoofd weer rustig, is de woede uit je lijf.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:10

Herkenbaar Joolien! Ik vergeleek mijzelf altijd met een gaslamp vroeger in een caravan als je die aansteekt, poefff. Ik ben een stuk rustiger geworden doordat ik dingen ben gaan accepteren, dingen die ik niet kon veranderen en die in het verleden voorgevallen zijn. Het heeft tijd nodig gehad maar ik zit daardoor veel beter in mijn vel. Ik wil je wel succes wensen en ik hoop dat je je weg hierin vindt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:11

Wat ook nog kan helpen is een stuk gaan lopen: als de adrenaline nog hoog zit echt flink doorstappen (rennen desnoonds) maar op een bepaald moment bewust je looptempo verlagen, aandacht geven aan hoe je loopt en op welke grond, wat er om je heen te zien is etc.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:19

Naar mijn idee kun je het niet met zo'n concrete oplossing als bokslessenen of therapie verwerken, je zal hierdoor namelijk altijd een gevoek van onrust behouden. Het menselijk lichaam/de geest zit namelijk niet zo in elkaar, je probeert een oer-gevoel te bedwingen met hele 'nieuwe/door mensen bedachte' dingen. Dingen in de trant van een woedeprobleem of depressies (wat ik enigzins bij jou lees, dit hoeft niet waar te zijn!) zijn ook niet zo 123 op te lossen, dit is een jarenlang proces waar je zelf erg veel tijd in moet steken.
Hoe het dan wel precies moet kan ik je niet vertellen, dit ligt namelijk niet hetzelfde bij iedereen natuurlijk. Het is wel erg belangrijk bovenstaande te kunnen realiseren voordat je eraan begint. Zelfrealisatie, acceptatie, optimisme (het komt áltijd goed! En als het je deze maand/dit jaar/dit leven niet lukt, je krijgt altijd een nieuwe kans) en een frisse vooruitblik zijn dingen die van belang zijn.

Nu ik dit teruglees klinkt het allemaal vrij zweverig hahaha, dit is dan ook een beetje een samenvatting van hoe ik zelf over mijn donkere periode heen ben gekomen en dus mijn mening/niet perse een feit. Als je meer wilt weten of gewoon je verhaal kwijt wilt kun je me altijd pb-en :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:31

Ik ben van de woede jegens mijn vader af gekomen door hem, helemaal voor mezelf, ècht te vergeven. Ik dacht aan dingen die hij had gedaan en vergaf hem. Hij is ook maar een mens en een product van zijn jeugd. Geef meer menselijkheid aan je vader en het is al makkelijker om het te laten gaan. Willen wij zelf immers ook niet vergeven worden voor onze fouten?

Momenteel loop ik met woede richting mijn ex. Het is nog te vers om alle pijn te laten gaan. Hopelijk snel :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:42

tarek schreef:
Onder boosheid ligt verdriet. Verdriet om dat je niet mocht zijn wie je bent, omdat je emoties er niet mochten zijn, omdat je niet gezien werd, noem maar op.
Ik denk dat van je af meppen op voorwerpen wel helpt als je het nu voelt maar niet als het al tijden opgesloten ligt. Kan me ook voorstellen dat je er bang voor bent om dat naar boven te halen. Je kunt het in mijn ervaring ook kwijt raken als je je verdriet eronder opruimt. Sterkte

Ai, erg herkenbaar, zowel de woede als het verdriet.
Zou het inderdaad niet misschien net zo goed zijn om je niet alleen te focussen op de woede maar misschien meer op het verdriet? Een soort van rouwverwerking? Leren accepteren wat er gebeurd is, het écht voelen, mogen uiten en dan loslaten? En dat dan niet alleen. Ik kan me zó voorstellen dat het veel te eng is om dat verdriet zomaar te laten gaan maar dat het misschien wel kan met iemand waar je je veilig bij voelt en die je daarin kan begeleiden.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:58

Geen ervaringsdeskundige hier, maar bij woede/boosheid en verdriet kan EMDR therapie ook uitkomst bieden. Ik moest daar vooral aan denken omdat je redelijk specifieke situaties uit het verleden opnoemt waardoor je deze emoties nu nog ervaart.