Lui oog verhelpen bij volwassene, ervaringen gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Lui oog verhelpen bij volwassene, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 21:59

Mijn linkeroog is vele malen slechter dan mijn rechteroog. Nu merk ik echter de laatste drie jaar dat mijn linkeroog steeds minder begint mee te doen.

Inmiddels is het zo erg dat zelfs de spieren rondom mijn linkeroog bijna stil liggen. Bij uitdrukkingen zoals lachen of fronsen zie je duidelijk dat de linkerkant van mijn gezicht bijna niet meer mee doet. Hierdoor zien mijn ogen er ook niet meer symmetrisch uit. Mijn rechteroog is kleiner en heeft een wat hangend ooglid. Mijn linkeroog ziet er altijd ontspannen uit en laat meer ooglid zien.

Buiten dat het raar aanvoelt, vind ik het er nu ook raar uitzien op foto's en voel ik me een beetje opgelaten :o

Is dit zoals bij een kind nog te verhelpen door het goede oog af te plakken? Of zijn er nog andere opties? Kunnen mijn ogen dan ook weer wat meer op elkaar gaan lijken?

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:07

Afplakken is geen optie meer op volwassen leeftijd hebben ze me gezegd. Heb dit op jonge leeftijd gedaan en dit heeft me niet geholpen. Ik heb een bril waarmee ik merk dat ik het luie oog meer gebruik.
Laatst bijgewerkt door BestFriends op 24-07-16 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn16

Re: Lui oog verhelpen bij volwassene, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:25

Ik heb een lui oog, ben al 3x geopereerd en hoop dat ik aankomende vrijdag te horen krijg dat ik een 4e keer geopereerd kan worden en er nog een keer wat van het spiertje af kan! Afplakken kun je altijd doen, of het werkt is wel de vraag.
Je kunt naar een oogarts in een ziekenhuis bij jou in de buurt gaan en daar een afspraak plannen en even kijken wat hun er van vinden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:27

Ik heb dit ook. Ook asymetrisch, kleiner, minder spiergebruik die kant van het gezicht.
Weliswaar ook op latere leeftijd gekomen en nooit iets aan gedaan gehad omdat ze het niet nodig vonden.
Toch blijven aandringen en heb ik een bril (goede oog -0,25 en slechte oog -0,50 en cillinderglazen).
Velen vinden dit te weinig voor bril doch merk ik wel degelijk verschil!
Als ik bril te weinig draag komt dit terug, bril goed dragen en nagenoeg geen last.
Altijd zal je dat wel blijven zien vermoed ik :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:32

Als klein kind (2-6) heb ik heel veel afgeplakt, maar dat heeft niets geholpen. Als ik met m'n luie oog kijk, zit er een blinde vlek precies in t midden #)
Qua ongelijkheid qua ogen, iedereen is ergens scheef ;) Kijk eens op familiefoto's, grote kans dat er naasten zijn met dezelfde ogen als jij (zonder dat ze een lui oog hebben).

Een voordeel als vrouw: make-up kan een hoop verdoezelen. Een beetje mascara, misschien wat eyeliner of oogpotlood en het ziet er vaak al meer gelijk uit. Als je handig bent, zijn er ook veel tutorials met oogschaduw. Of permanent 1 wenkbrauw optrekken (mijn trucje voor foto's :D ).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 08:43

Wat jammer dat er zo weinig aan te doen is!

Ik ben echt de enige met deze ogen en make up lijkt het wel te benadrukken, helaas. Ik doe nu alleen mascara aan de boven wimpers en helemaal geen oogpotlood meer, dan gaat het wel gelukkig :)

Ik draag mijn bril wel te weinig! Liever heb ik lenzen, maar zelfs bij de beste lenzen kreeg ik nog rode ogen. Zal weer braaf mijn bril op gaan zetten :j

Foto ter verduidelijking:

Afbeelding

s6801881

Re: Lui oog verhelpen bij volwassene, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:47

Ik ben geen orthoptist, maar ik weet wel dat aan de gezichtsscherpte weinig te veranderen valt. Of er qua aansturing nog verbetering mogelijk is durf ik je niet te vertellen, maar misschien kan je van je huisarts een verwijzing krijgen naar een orthoptist? In ieder geval lijkt een controle wel op zijn plaats als je aangeeft dat de klachten verslechteren. Ik zou niet zomaar gaan afplakken zonder begeleiding van een (para)medicus.