Vrijdagavond bedacht ik me ineens dat ik geen geldig tetanusvaccin meer heb dus 5 minuten voor sluitingstijd mijn eigen HA gebeld. Die waren mega geïrriteerd dat ik belde en vertelde dat het niet nodig was maar, als het wel nodig was, dan was ik nu sowieso te laat want ze konden niks meer voor me bestellen 5 minuten voor sluitingstijd.

10 min later de HAP (huisartsenpost) gebeld en daar vonden ze het nogal stom dat ik donderdagochtend was gevallen en nu pas bedacht dat ik een tetanusinjectie nodig had. Hier was de HAP niet voor en moest maar met mijn eigen huisarts bellen. Ze verzekerde dat ik het niet nodig had want een wond als deze had voldoende zuurstof gehad en daar gaat de tetanusbacterie van dood. Ik vertelde nog dat ik de wond juist vanaf thuiskomst direct heb schoongespoeld en daarna met een siliconencompres heb ingepakt (dus zuurstofdicht). Oh nou, dan moest ik de wond maar laten drogen. Dus zo gezegd zo gedaan.
'S avonds toch even op internet gekeken en op vrijwel alle websites (evenals die van de rijksoverheid) staat dat bij een dergelijke wond het advies is om een tetanus booster te halen. Ik dus in overleg met vriend nogmaals HAP gebeld, uitgelegd dat ik me geen zorgen maak over de wond zelf, maar dat ik het zekere voor het onzekere wil en toch liever een tetanusprik wil. Na wat gezucht gekreun, gesteun en overleg kon ik dan morgenochtend (dus vandaag) langskomen voor een tetanusbooster. Wel even van tevoren bellen.
Dus vanmorgen belde ik, andere assistent, vond het eveneens belachelijk dat ik pas 2 dagen na een val bel voor een tetanusprik. Ik bovenstaande uitgelegd, nou hij zou overleggen met de arts. Na overleg met arts was het volgens hem niet nodig om een tetanusprik te halen want tetanus komt tegenwoordig bijna niet meer voor. Dus ik op zijn allervriendelijkst herhaalt dat gisteravond is beloofd dat ik wel een prik kan komen halen, en dat tetanus niet meer voorkomt omdat iedereen ertegen geprikt wordt, niet omdat de bacterie niet meer voorkomt. Meneer is nogmaals gaan overleggen, maar het antwoord bleef nee. Ik moest maandag maar naar mijn eigen huisarts.

*zucht*
Kan iemand mij misschien even geruststellen?