HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 16:47

Ik ben donderdagochtend in het bos vlak naast het ruiterpad gevallen op een grindpad. Gevolg was een flink bloedende knie en open handen. Bij thuiskomst gespoeld onder de kraan en afgedekt (omdat het nogal flink bloedde en er nogal veel wondvocht uit kwam).

Vrijdagavond bedacht ik me ineens dat ik geen geldig tetanusvaccin meer heb dus 5 minuten voor sluitingstijd mijn eigen HA gebeld. Die waren mega geïrriteerd dat ik belde en vertelde dat het niet nodig was maar, als het wel nodig was, dan was ik nu sowieso te laat want ze konden niks meer voor me bestellen 5 minuten voor sluitingstijd. -O-

10 min later de HAP (huisartsenpost) gebeld en daar vonden ze het nogal stom dat ik donderdagochtend was gevallen en nu pas bedacht dat ik een tetanusinjectie nodig had. Hier was de HAP niet voor en moest maar met mijn eigen huisarts bellen. Ze verzekerde dat ik het niet nodig had want een wond als deze had voldoende zuurstof gehad en daar gaat de tetanusbacterie van dood. Ik vertelde nog dat ik de wond juist vanaf thuiskomst direct heb schoongespoeld en daarna met een siliconencompres heb ingepakt (dus zuurstofdicht). Oh nou, dan moest ik de wond maar laten drogen. Dus zo gezegd zo gedaan.

'S avonds toch even op internet gekeken en op vrijwel alle websites (evenals die van de rijksoverheid) staat dat bij een dergelijke wond het advies is om een tetanus booster te halen. Ik dus in overleg met vriend nogmaals HAP gebeld, uitgelegd dat ik me geen zorgen maak over de wond zelf, maar dat ik het zekere voor het onzekere wil en toch liever een tetanusprik wil. Na wat gezucht gekreun, gesteun en overleg kon ik dan morgenochtend (dus vandaag) langskomen voor een tetanusbooster. Wel even van tevoren bellen.

Dus vanmorgen belde ik, andere assistent, vond het eveneens belachelijk dat ik pas 2 dagen na een val bel voor een tetanusprik. Ik bovenstaande uitgelegd, nou hij zou overleggen met de arts. Na overleg met arts was het volgens hem niet nodig om een tetanusprik te halen want tetanus komt tegenwoordig bijna niet meer voor. Dus ik op zijn allervriendelijkst herhaalt dat gisteravond is beloofd dat ik wel een prik kan komen halen, en dat tetanus niet meer voorkomt omdat iedereen ertegen geprikt wordt, niet omdat de bacterie niet meer voorkomt. Meneer is nogmaals gaan overleggen, maar het antwoord bleef nee. Ik moest maandag maar naar mijn eigen huisarts. 8)7 Ik nogmaals uitgelegd dat ik niet maandag naar mijn eigen huisarts kan (ik ben voor werk vanaf morgen in het buitenland) en dat de prik binnen 72u gezet moet worden en dat ik dan maandag sowieso te laat ben. Antwoord bleef hetzelfde, moet maandag naar mijn eigen huisarts.

*zucht*

Kan iemand mij misschien even geruststellen? :+

Amaris

Re: HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:50

Tja... misschien wil je het niet horen, maar misschien heeft iedereen gewoon gelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:52

Ik heb geen geldige inenting en heb wekelijks wondjes (schaafplekken door vallen etc/krabsels van mijn katten) en ik heb nog nooit wat gehad. Als de wond er goed uit ziet zou ik mij er geen zorgen om maken eerlijk gezegd.

Is het een diepe wond?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:53

De kans dát je iets op loopt is zó klein. Antilichamen heb je al en het grootste vuil is er al uitgebloed. Verder goed laten luchten dus en dan denk ik dat het reuze mee valt.

Zelf word ik als assistente ook niet blij, wanneer iemand belt, 5 minuten voor sluitingstijd (in de avond dus) als het de hele dag al 'aan de gang is'. Echter reageer ik (hopelijk :') ) niet zo bot. Jammer dat ze hem niet willen zetten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:55

Wel een beetje banketstaaf zeg dat ze zo bot doen, maar misschien valt het inderdaad mee. Als je nu de wond goed laat drogen en goed in de gaten houdt dat hij goed heelt en het geen vieze wond wordt, valt het hopelijk wel mee. :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:56

Het heeft flink gebloed en er is geen sprake van een diepe gesloten wond, zoals van een spijker?

Zou ik me ook geen zorgen maken :(:)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 16:58

Amaris dat wil ik ook graag geloven maar ik vind het gek dat op officiële tetanus adviespagina's een ander advies wordt gegeven dan wat ik heb gekregen. Bovendien had ik meer het gevoel dat ik werd afgewimpeld en niet dat ik advies kreeg. :+

WiancaR, foto even in spoiler. Het is niet super diep, er zit wel een soort winkelhaak in het midden van de wond die weer is teruggeklapt en vastgeplakt (sorry voor de details).

Spoiler:
Afbeelding

Leffroi, ik snap dat je daar als assistente niet vrolijk van word maar ik heb niet expres zitten wachten tot het 5 voor 5 was natuurlijk. Had er gewoon echt niet aan gedacht.

Shirley, het heeft wel flink gebloed inderdaad.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:59

Je zou echt heel veel pech en ongeluk hebben als je hier tetanus van oploopt. Mocht dat toch gebeuren: koop dan een loterijlot. :)

Als je nu verstandig bent (want blijkbaar ben je graag goed ingeënt) maak je inentingen dan op een normaal tijdstip weer in orde, dan hoef je de volgende keer niet bang te zijn. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:00

Palmera, dat ga ik sowieso doen ja! :D (die nieuwe enting, en als ik echt tetanus krijg koop ik ook een lot :P )

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:02

Ik denk eigenlijk ook wel dat de assistentes / doktoren gelijk hebben hoor.
Om tetanus te krijgen, moet er al sprake zijn van een diepe wonde, die zich vrijwel direct weer sluit. Dus een vuile steekwonde van een lange spijker bijvoorbeeld. De bacterie gaat vrijwel direct dood als hij zuurstof "ziet", dus het feit dat je eerst nog naar huis bent gereden, hebt afgespoeld en dat het even lekker heeft gebloed (ook zuurstof, plus reinigen), maakt dat de bacterie (als hij al aanwezig was) wel dood is hoor. Best inderdaad gewoon de lucht eraan laten en lekker laten indrogen.

Zoveel mensen hebben wel eens een schaafwond zonder geldige tetanusprik, en ze leven (hoop ik ;) ) allemaal nog.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:03

_Nelleke_ schreef:
Amaris dat wil ik ook graag geloven maar ik vind het gek dat op officiële tetanus adviespagina's een ander advies wordt gegeven dan wat ik heb gekregen. Bovendien had ik meer het gevoel dat ik werd afgewimpeld en niet dat ik advies kreeg. :+

WiancaR, foto even in spoiler. Het is niet super diep, er zit wel een soort winkelhaak in het midden van de wond die weer is teruggeklapt en vastgeplakt (sorry voor de details).

Spoiler:
[ [url=m/lIgiEm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leffroi, ik snap dat je daar als assistente niet vrolijk van word maar ik heb niet expres zitten wachten tot het 5 voor 5 was natuurlijk. Had er gewoon echt niet aan gedacht.

Shirley, het heeft wel flink gebloed inderdaad.

Misschien omdat ze geld aan die vaccinatie verdienen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:05

Ik zou niet zeggen dat Tetanus niet vaak meer voor komt, heb vorig jaar nog een shet met deze ziekte gezien. Hier in België blijft het de gewoonte om bij vuile wonden of diepe wonden gewoon een booster te geven op spoed. Ik kreeg er ooit zelfs 1 terwijl mijn vaccin nog niet verlopen was. Moet wel.teogeven dat ik zeer goed opvolg wanneer ik opnieuw een booster nodig heb. Een nicht van mijn grootmoeder is aan Tetanus gestorven, bij ons is het er dus echt ingedramd dat je, als je met paarden om gaat, je vaccin niet mag laten verlopen.

Dat het vervelend is als iemand 5 min voor sluitingstijd belt, tja dat kan. Maar komaan zeg, je bent hulpverlener en dan behoor je mensen te helpen. Het zou mooi worden als ik aan het einde van mijn shift geen half uurtje langer wil blijven als we net op dat moment een nieuwe patiënt moeten opnemen.

Nu zou ik me ook niet te veel zorgen maken in het geval van TS, net omdat het een oppervlakkige wonde is die goed gebloed heeft. Maar wat mij betreft wordt er hier echt niet netjes gehandeld door de hulpverleners.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:05

Hier zijn ze er over-enthousiast mee :')

Ik heb dinsdag een schoon mes die net uit de vaatwasser kwam en waar nog nooit iets anders mee gesneden is als groente en fruit (en dat weet ik zeker, want ik heb die messen pas 5 weken in gebruik) in m'n voet laten vallen :') heeeel veel bloed, is gehecht en toen kreeg ik ook een tetanusprik voor de zekerheid. Had het flink afgespoeld onder de douche, was zeker geen direct weer gesloten wond ook (in tegendeel, stond best ver uit elkaar)
Rotprik trouwens! Mis je niks aan (hoe die voelt dan) :')

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:06

Zolang het gebloed heeft en er zuurstof bij is geweest heeft tentanus niet eens een kans erbij te komen. Je hoeft er niet bang voor te wezen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:09

Er zijn gemiddeld 5 personen per jaar die tetanus krijgen. Van die 5 personen is 100% helemaal nooit ingeënt geweest tegen tetanus (dus ook geen DKTP gehad als kind).

Oftewel: zelfs als je alleen maar je kinderinentingen hebt gehad (DKTP dus) is het onwaarschijnlijk dat je tetanus krijgt van deze wond. *\o/*

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:10

Ik neem aan dat je gewoon een rijbroek aan had toen je gevallen was? In dat geval is de wond ook niet in contact geweest met
het straatvuil. Daarbij heeft het ook nog eens flink gebloed waardoor al het vuil eruit gebloed is. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken om de tetanus.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:12

Bedankt voor al jullie geruststellende reacties! Had ik even nodig :D

Itsmi, ik was aan het hardlopen en had een kort broekje aan. Was precies aan het sprinten toen mijn hond tussen mijn benen door schoot en ik met ong 13km p/u voorover smakte. :')

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:12

mmm apart, toen ik paar jaar terug van paard viel, en een gat in mijn gezicht had (weet niet meer waar had hersenschudding) kreeg ik een tetanusprik of ik het er nu mee eens was of niet hahah.
Terwijl dat ook een wond was dat goed bloedde. Ze hebben dat toen dicht gemaakt met een hechtpleister geloof ik.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:15

Oh nou zo'n wonden heb ik ook al gehad en ik heb pas vorig jaar weer een prik laten zetten. Het was al meer dan 10 jaar geleden :+ Nooit tetanus gehad dus ik denk niet dat je je zorgen moet maken :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:17

wemkelover schreef:
mmm apart, toen ik paar jaar terug van paard viel, en een gat in mijn gezicht had (weet niet meer waar had hersenschudding) kreeg ik een tetanusprik of ik het er nu mee eens was of niet hahah.
Terwijl dat ook een wond was dat goed bloedde. Ze hebben dat toen dicht gemaakt met een hechtpleister geloof ik.

Ja joh, het is best raar hoe het werkt... ik ben eens door een veeltepelmuis (ja die bestaan, is eigenlijk een kleine Afrikaanse rat, veel kleiner dan een "normale" rat) in mijn vinger gebeten en de huisarts wilde me geen tetanusprik geven. Maar een bekende van me was zo dom om in een dierenwinkel een vinger in een rattenkooi te steken, en die kreeg wel een tetanusinenting. (Die was verpleegkundige en die krijgen meer voor elkaar blijkbaar :P .)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:18

Auw! Ik viel als kind continue mijn knieën kapot, ik was kennelijk nogal lomp :D , en ik voel het bijna weer als ik die foto zie :') .
Ik kan me trouwens niet heugen wanneer ik voor het laatst een tetanus-injectie heb gehad. Ik denk als kind bij de inentingen? Daarna in ieder geval nooit meer.
Sterkte met je knie!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:18

_Nelleke_ schreef:
Bedankt voor al jullie geruststellende reacties! Had ik even nodig :D

Itsmi, ik was aan het hardlopen en had een kort broekje aan. Was precies aan het sprinten toen mijn hond tussen mijn benen door schoot en ik met ong 13km p/u voorover smakte. :')

Oh! Ik dacht dat je van je paard gevallen was! Omdat je ruiterpad schreef. Verkeerd geïnterpreteerd!
Fijn zo'n hond :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:26

Hoe lang geleden heb je daadwerkelijk een tetanus prik gehad?

En je wond is redelijk oppervlakkig geen diepe wond waarbij het steekkanaal meteen weer dicht zit.

Wel apart dat ze zich in allerlei bochten wringen en dan weer wel dan weer niet zeggen.
Van jouw kant niet slim om het pas zo laat te bedenken.
Ik heb overigens tijdje geleden gewoon weer mezelf preventief laten tetanus vaccineren, ben nogal een kluns, ook bij de paarden en dan hoef ik niet als ik een riek in mijn voet steek of andere domme dingen doe meteen naar de huisarts te bellen. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:32

Nee is zeker niet handig van mezelf. Oh en ik ga ook absoluut als ik weer in NL ben een booster halen want ik ben zo onhandig met van alles dat ik regelmatig mezelf open haal.

Ik ben begin 2006 voor het laatst geprikt. Dus 10,5jr geleden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:35

oh, 10.5 jaar, dan zit je waarschijnlijk ook nog wel veilig, werkt vaak echt wel langer dan 10 jaar, anders zouden ze de grens lager leggen, ons afweer systeem telt natuurlijk niet precies de dagen van het jaar.

Jij ook al zo handig?! Daarom was ik hem maar gewoon gaan halen, bedacht dat ik dan gewoon weer heerlijk brokken kon maken zonder directe gevolgen.