Andere huisarts andere aanpak longcontrole

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Andere huisarts andere aanpak longcontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 19:45

Mijn oude huisarts is met pensioen en de patienten zijn overgenomen door zijn vakantie vervanging. Geen probleem fijne praktijk. Maar nu blijken zij een compleet andere aanpak te hebben omtrend hun longpatienten. Ipv wat voor mij gebruikelijk was bij meer huisartsen, test zelf je longcapaciteit en bij klachten meldt je je maar.

Nu ben ik dat niet eens heel officieel (nou ja eigenlijk wel maar over het algemeen klachten vrij als ik uit de buurt blijf van bepaalde dingen). Vroeger als klein meisje vanwege zware astma bijna opgenomen in kliniek voor een jaar. Bleek achteraf getriggerd te worden door melk/lactose (dat bleek pas rond mijn 25 e) en cacao. Door een dieet vanwege geelzucht was astma opeens ook weg want chocomelk mocht niet meer.

Sinds die tijd wel gevoelig voor longontsteking, bij paasvuren vuurwerk, rook verf en sterke parfum wel hoesterig en hijgerig maar verder ok. Alleen inhooikoorts tijd is het even zwaar en bij smog.

Alleen afgelopen voorjaar door erge allergie is de boel opeens ontspoord, langdurig hoesten doorgestuurd naar radboud ook. Daar waren de longfotos ok maar toch stempel weer terug van chronische bronchitis/astma. Week of 6 geleden toch puffer gekregen die ik sindsdien ook hard nodg heb omdat de hooikoorts een drama seizoen is.

Alleen vandaag gebeld door praktijkondersteuner dat ik hun longpatienten programma inmoet. Ok longfunctie test ken ik, ding heb ik thuis moet ik ook regelmatig nakijken en is dramatisch. Op een topdag haal ik al sinds mijn 18 e hooguit 650 tot 700. Maar voor mij geen probleem.

Alleen zij doen de test op een manier die voor mij nieuw is. Ik moet testen, krijg dan een andere inhaler half uur wachten weer testen. Ze heeft me uitgelegd waarom alleen snap ik het nut er niet van. Het zijn middelen die ik niet gebruik en eigenlijk ook niet wil gebruiken. Ben al voor zoveel medicatie overgevoelig dat ik liever de rest bewaar voor noodgevallen. Oa ventolin moet ik afblijven. Ik heb nu pulmicort als vaste inhaler. En krijg dan bij de test een variant van inhaleerbare prednison als vervanging.

Wie kent deze aanpak ook en kan me misschien nog eens uitleggen waarom je medicatie krijg toegedient die je niet normaal gebruikt.

genja

Re: Andere huisarts andere aanpak longcontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:57

Dit is op zich wel de moderne aanpak van longpatiënten. Maar als je niet tegen ventolin kan zou ik dit nog even heel duidelijk aangeven als ik jou was.
Normaal moet je namelijk met zo onderzoek eerst zo blazen. Dan krijg je wat pufjes Salbutamol (=Ventolin!!) en dan nogmaals blazen. Salbutamol is luchtwegverwijder en zo kijken ze als je longen helemaal open zijn wat dan je functie is.
Heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat ze een corticosteroid geven.
Kan mij dat eigenlijk ook niet voorstellen Salbutamol werkt namelijk redelijk snel. En dit is bij corticosteroïden niet zo dit moet je een langere tijd gebruiken wil de werking optimaal zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:07

De thuistest (peakflow meter) is veel minder nauwkeurig dan de spirometrie op de hapraktijk. De reden voor de meting zowel voor als ook na de bronchusverwijder is dat ze willen weten hoe veel jouw longen verbeteren na verwijding, in andere woorden wat je 'reversibiliteit' is. Dit laatste geeft een indicatie van astma.

Maar er zijn meer manieren om de bronchusverwijding te doen. Als jij heftig reageerd op salbutamol kun je dat aangeven en om wat anders vragen.

En als je deze preciezere test niet wil kun je natuurlijk ook simpelweg nee zeggen. Al zou ik het wel aanraden, vaak is er met een ander behandelregime aardig wat te winnen qua klachten verbetering. Helemaal omdat jij aardig wat klachten noemt.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:08

Gewoon open kaart spelen dat je niet gediend bent van de prednison variant en dat ze die test dus achterwege laten, je mag alles je moet niets

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 20:09

Ik ga zowiezo de test doen, maar dan snap ik de logica wat beter. Deze aanpak is voor mij echt nieuw.

Morgen reageer ik langer moet nu echt weg. Prednison geen problemen mee, vaak zwaar infuus ervan gehad,

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:24

Het zal zeker een snelwerkende luchtwegverwijder zijn, dat is een veel voorkomend onderzoek.
Ook in het Radboud trouwens. Ze meten het verschil in longfunctie zonder en met extra medicatie. Dat geeft info over je aandoening. Vaak met Ventolin, maar het kan ook wat anders zijn. Een corticosteroid zal het niet geweest zijn, 1 zo een pufjes beïnvloedt de test echt niet. Heeft geen nut.

Bedoel je dat je thuis een peak flow meter gebruikt?
650 -700 is een meer dan prachtige score waar menig gezond persoon jaloers op zou zijn.
Het kan zijn dat je niet helemaal goed blaast met zo een uitslag geblazen op een slechte dag. Misschien zou je de praktijkondersteuner een keer mee kunnen laten kijken? Je moet jouw peak flow denk ik zowiezo niet 1 op 1 willen vergelijken met longfunctie onderzoek.

Zie http://www.microlife.nl/gezondheidsinfo ... ma/values/

Succes met je longen en allergie!

verootjoo

Re: Andere huisarts andere aanpak longcontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:56

650/700 op de peakflow is hartstikke hoog! Of bedoel je een andere test? Normaal zit een vrouw van rond jouw leeftijd tussen 400 en 500...

Het is logisch dat ze je nu op een andere manier testen. De peakflow is sowieso niet erg betrouwbaar. Je kunt meer halen uit spirometrie bij de HA en nog meer bij de longarts. Dat ze het voor en na medicatie meten geeft info over hoe jouw longen verbeteren na het verwijden van de luchtwegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 21:46

Is een die bij 800 voor een vrouw normaal is, is een oudje. Met andere schaal, volgens longarts toen was de 500 waar ik normaal opzit veel te laag,

Naam van stofje kan ook iets anders zijn, klonk als cortico steroide als metylprednisolon.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 11:10

lijstje bekeken en die waardes wijken flink af van wat mij geleerd is. Een gezonde 1.80 man zou met dit aparaat rond de 900 plus moeten zitten. Een vrouw van mijn lengte minstens 750. Zoals gezegd omdat het jaren en jaren eigenlijk best ok ging niks extras nodig gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:29

Ik weet niet beter dan deze aanpak, ben juist niet bekend met een eenvoudige test. Ik krijg vanuit ziekenhuis altijd een keurig info boekje, misschien eens vragen aan je nieuwe arts karuna?

Ze doen ook eens in de zoveel jaar een histamine provocatie test, al reageer ik daar niet op.