Vraagje over de pil & roaccutane.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_x

Vraagje over de pil & roaccutane.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 20:18

Heey,
Ik had gehoord dat je verplicht aan de pil moet met roaccutane. Nu is mijn vraag als je nog nooit ongesteld bent geweest, geen vriendje hebt en nog nooit seks heb gehad (sterker nog nooit geen vriendje en dat er voorlopig ook niet in zit) Moet je dan evengoed verplicht aan de pil?

Alvast bedankt :)

verootjoo

Re: Vraagje over de pil & roaccutane.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:26

Dat lijkt me een goede vraag voor je apotheker/dermatoloog/huisarts ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:28

Normaal moet je niet verplicht aan de pil hoor, je mag gewoon onder geen omstandigheden tijdens en tot 6 maanden na gebruik zwanger worden. Als je dus geen seks hebt, is het helemaal prima, heb je dat wel is een pil ten zeerste aan te raden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:32

Het is maar de vraag of de arts het voorschrijft als je nog niet ongesteld bent geweest dan ben je neem ik aan nog redelijk jong?
Het is zo heftig middel dat het aan hele jonge mensen echt niet voorgeschreven wordt.
Als je leeftijd wel zo is dat je het mag gebruiken dan weet ik niet of je het zonder pil krijgt (en ik ben apothekersassistent wel in een ziekenhuis). De pil is namelijk wel een redelijk harde eis zodra je ongesteld wordt zal je wel eraan moeten.
Officieel moet je voor meiden/vrouwen als apotheek per aflevering die maar per maand mag om een zwangerschapstest vragen. Dit gebeurt meestal niet. Maar dit geeft wel hoe risicovol het middel voor een ongeboren kind.
Maar pin je absoluut niet vast op dit middel de arts zal je eerst allerlei andere dingen laten gebruiken ivm de heftigheid.
Laatst bijgewerkt door genja op 15-07-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:37

Ik denk inderdaad niet dat de HA je de pil voor gaat schrijven als je nog nooit ongesteld bent geweest :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:49

Ik ken juist veel mensen die de pil voorgeschreven kregen en daarna (bijna) geen acne meer hadden, maar de pil voor je ongesteld bent geweest lijkt mij ook niet goed.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:52

dat weet ik niet zeker,
dit medicijn wordt alleen voorgeschreven als reguliere medicijnen niet werken..

uitgaande van het feit dat acne pas echt zich ontwikkeld in de pubertijd en dat het uitproberen van allerlei smeersels en bezoekjes aan de dermatoloog wel even wat tijd neemt.. Plus de wijze van schrijven van TS, lijkt het er voor mij op dat TS 14 wellicht zelfs 15 is?

betekent dat ze zomaar ineens ongesteld kan worden.. Maar ook dat zodra ze toch een vriendje heeft en het zou ervan komen.. Je ook nog eens niet ongesteld hoeft te zijn geweest om zwanger te raken.. Immers je eisprong gaat voor je ongesteldheid uit.. Dus het kan zomaar raak zijn als het net de eerste ongesteldheid is.

De impact van dit medicijn is zo groot op een ongeboren vrucht, dat wanneer TS zo rond de 15 is, ze misschien toch gewoon de pil gaat krijgen, ook al is ze nog niet ongesteld geweest. Ook al hoor je pas na de eerste ongesteldheid te beginnen als je direct wilt beginnen.. Ik weet het dus niet zeker.. beste is om dat gewoon met je huisarts te bespreken.

vervelend dat je zulke zware acne hebt en dat de pil nog geen uitkomst kan bieden.. want zoals iemand al aangaf, meestal wordt in eerste instantie de pil voorgeschreven en vaak heeft dat ook een goede werking.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:54

Ik heb ook roaccutane gehad en ik hoefde niet aan de pil :) Wel moest ik elke maand zo'n potje urine inleveren bij het ziekenhuis zodat ze een zwangerschapstest konden uitvoeren.

Edit: ik was toen 14 of 15 jaar en ik ben sinds m'n 11e ongesteld.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:56

Verschilt een beetje per arts, er zijn artsen die het altijd als eis stellen, je weet nooit wat er gebeurt, een andere arts zal wel akkoord gaan als je verteld dat je nog maagd bent en voorlopig niets van plan bent. Gewoon even voorleggen dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:27

TS zegt ergens anders dat ze 16 is.
Ts, lijkt me goed dit met de huisarts te bespreken. Sowieso als je op je 16e nog niet ongesteld bent is dat reden tot gesprek met de huisarts lijkt me....