Weer lichte bloeding na 5 jaar mirena. Ben ik vruchtbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_K

Weer lichte bloeding na 5 jaar mirena. Ben ik vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 17:45

Dag Bokkers,

Nouja de titel zegt het al. Ik heb mijn mirena spiraal al 5 jaar en 3 maanden. Nu wilde ik hem in september laten vervangen omdat ik over 3 weken ga trouwen en op vakantie ga, en bij plaatsen vorige keer nog een paar weken last had.

Alleen heb ik vorige week zaterdag en vandaag een lichte bloeding gehad. Nu is dat dus geen echte ongesteldheid te noemen maar ik word toch een beetje kriebelig want met kindjes willen we toch echt nog even wachten.

Ivm weekend kan ik nu net de huisarts niet meer bereiken en van Google word ik nou niet echt wijzer. Wat zal ik doen? Wachten met vervangen, of toch maandag maar de huisarts bellen voor een afspraak? En moet ik me nu druk maken (oftewel een morning after pil halen?)

12rebel

Re: Weer lichte bloeding na 5 jaar mirena. Ben ik vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:49

Een mirena spiraal is 5 jaar geldig. En moet dus liefst een maand voor de 5 jaar vervangen worden. Ik zou maandag dus gelijk maar een afspraak maken.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:50

Ik zou maandag langs de dokter, al is het enkel voor de geruststelling/zekerheid.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:51

bloeding kan altijd voorkomen met de mirena ongeacht je het nu 1 jaar of 5 jaar heb zal me er niet te druk over maken . Het is / kan zijn dat de hormoon afgifte verminderd en dat je daardoor je bloeding heb.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 17:55

Oké thanks voor de antwoorden.

En een morning after pil voor de zekerheid? Zou dat nodig zijn? Want ik heb dus net gejeetwelt...

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:56

als je voor elke keer een morning after pil neemt nadat je intiem ben geweest kan je beter de spiraal op zeer korte termijn vervangen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:57

Femm_k schreef:
Oké thanks voor de antwoorden.

En een morning after pil voor de zekerheid? Zou dat nodig zijn? Want ik heb dus net gejeetwelt...

MA heeft alleen zin binnen een aantal uur dus als je het vaker gedaan hebt heeft het weinig zin. Ook ondat je nu bloed zie ik zelf weinig risico. De mirena werkt overigens niet optimaal meer na 5 jaar maar op zich werkt hij nog wel behoorlijk dus rubbertjes zijn veiliger maar vreet jezelf niet te veel op ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:00

Buiten dat werkt de mirena niet alleen met hormonen. Hij heeft ook nog de functie van spiraal. Daar is geen hormoon voor nodig.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:02

Oké bedankt Azmay en Utixo. Ik weet dat de kans op een zwangerschap überhaupt klein is (zelfs zonder anticonceptie lukt het niet altijd). Maar ik schrok er gewoon eventjes van.

Ik zal maandag de huisarts bellen en maar hopen dat er niet raak geschoten is :=

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:02

Priscilla_90 schreef:
als je voor elke keer een morning after pil neemt nadat je intiem ben geweest kan je beter de spiraal op zeer korte termijn vervangen

Hoe bedoel je dat?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:05

ik denk dat ze bedoelt dat je wellicht beter een regenjasje had kunnen gebruiken als je weet dat je mirena spiraal al te lang verbleven is om nog goede dekking (of juist tegen goede dekking?) te garanderen.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:10

@elenaMM77 ja dat klopt !

Ook dat je vast wel vaker intiem zal zijn , voor de planning dat jij je mirena wil vervangen na je huwelijksreis.

kan je het beter NU vervangen ipv alle onzekerheid , morning after pill etc

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:12

Ah. Ik snap. :+

Daar heb je gelijk in. Ik ben niet zo'n fan van regenjasjes dus dan zit er idd niets anders op en moet ik hem vervangen. Hopelijk heb ik er niet al te veel last van en 'werkt' ie gauw genoeg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:13

Ik heb daar het destijds met gynecoloog over gehad. Die was daar duidelijk in. De eerste 5 jaar heeft de mirena de functie van anticonceptie vanwege spiraal en bloedingsonderdrukker vanwege de hormonen. Na de 5 jaar zijn de hormonen minder maar tot 6 jaar nog wel aanwezig. Maar mirena doet als spiraal dan gewoon zijn werk nog,

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:14

elenaMM77 schreef:
ik denk dat ze bedoelt dat je wellicht beter een regenjasje had kunnen gebruiken als je weet dat je mirena spiraal al te lang verbleven is om nog goede dekking (of juist tegen goede dekking?) te garanderen.

_O- ik snap je tussen haakjes opmerking nu net pas. Hij moest even vallen het kwartje.. :')

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:15

karuna schreef:
Ik heb daar het destijds met gynecoloog over gehad. Die was daar duidelijk in. De eerste 5 jaar heeft de mirena de functie van anticonceptie vanwege spiraal en bloedingsonderdrukker vanwege de hormonen. Na de 5 jaar zijn de hormonen minder maar tot 6 jaar nog wel aanwezig. Maar mirena doet als spiraal dan gewoon zijn werk nog,

Oke de meningen zijn verdeeld dus.. Ben stiekem als de dood om hem te vervangen omdat het godsgruwelijk pijn deed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:17

Ik weet, ik mag over iets meer dan een jaar weer -O- %) maar ja ik heb weinig keus is mirena of baarmoeder eruit ivm te veel bloeding. Durf de gok van volledige overgang nog niet te nemen. Afgelopen twee keer geen feest, eruit is al au erin nog erger ondanks voldoende pijnstilling

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:18

eruit moet die ook , gewoon doen misschien valt het nu wel mee !

Van te voren pcm in nemen kan wellicht helpen

vond het zelf erg meevallen

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:23

5 jaar is advies van de fabrikant vertelde mijn huisarts maar kon nog wel veilig een paar jaar mee (uiteindelijk 7 jaar gehad, heel af en toe lichte bloeding Indd) maar niks aan de hand. Daarna verwijderd omdat ik zwanger wilde raken. De kleine is er, spraaltje terug en al een aantal weken last van spotting (constant druppels bloeden...) ook niet ideaal dus. Ik zou me niet te druk maken en lekker genieten van de komende tijd!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:24

Ik ken iemand met de mirena die gewoon elke maand ongesteld werd. Maar inderdaad, na 5 jaar zijn ze niet meer zo safe als zou moeten, dus als je nog even met kindjes wilt wachten, zou ik wel een extra voorbehoedsmiddel gebruiken en als je dat niet tot september wil volhouden, zo snel mogelijk een nieuwe :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:28

Ik heb inmiddels m'n derde mirena. De eerste na 5,5 jaar vervangen. Vervangen is naar mijn mening overigens minder pijnlijk en minder vervelend dan de eerste keer plaatsen.
De tweede al na 3 jaar ivm klachten mogelijk veroorzaakt door afnemende hoeveelheid hormonen.
Deze derde heb ik nu 2,5 jaar.
Bij de eerste 2 had ik een maandelijkse cyclus met wat gedruppel. Sinds deze erin zit, heb ik elke maand een min of meer normale menstruatie. Mirena zit er goed in en ik ben gewoon beschermd. Heb een keurig regelmatige cyclus kwa menstruatie.
De hormonen werken in op de eierstokken en je baarmoederslijmvlies en daarnaast vervult het spiraal zelf nog de functie van vreemd voorwerp in de baarmoeder.
Ik zou in jouw geval, gezien de verandering, wel maandag even advies inwinnen bij je huisarts, maar zeker niet meteen in paniek raken en aan morfine afterpillen gaan denken.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:33

Marije_jiplover schreef:
Ik zou in jouw geval, gezien de verandering, wel maandag even advies inwinnen bij je huisarts, maar zeker niet meteen in paniek raken en aan morfine afterpillen gaan denken.

Thanks! Duidelijk verhaal. :)

Maarre, ik vind morfine zelf ook wel wat heftig hoor :P

@karuna; heftig! Wel fijn dat mirena dan een oplossing voor je is.

@mentjuh; bedankt dat stelt me wel wat gerust. :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:36

Ik kreeg anders een behoorlijke preek van mijn anders vrij relaxte huisarts toen ik zei dat volgens mijn vorige huisarts de mirena na 5 jaar altijd nog als gewone spiraal werkte. Als je echt (nog) geen kinderen wil, zou ik het risico dus niet meer nemen.
Mijn ervaring is trouwens ook dat vervangen minder erg is en met een dag gewend dan de eerste keer plaatsen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:54