Heb ik een hersenschudding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lestrange01

Heb ik een hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 16:22

Hey even een kort vraagje - en alsjeblieft niet "ga naar de dokter wij kunnen het niet weten", ik verblijf in een psychiatrisch ziekenhuis en mag niet naar de dokter zonder hun toestemming en aangezien ze me niet serieus nemen zal ik niets meer krijgen dan een "stel je niet zo aan" en misschien hooguit twee paracetamols per dag (als ze vrijgevig zijn..)

Gisteravond heb ik een paniek aanval gehad waarbij ik mezelf tegen m'n hoofd heb geslagen. Ik kan me niet echt herinneren hoe hard of vaak ik dat deed... ik kan me ook geen pijn herinneren, ik denk omdat ik gewoon zo in paniek was.

Nadat ik gekalmeerd was besefte ik me natuurlijk wel dat ik heel erg veel pijn had. Knallende hoofdpijn en pijn in mijn bovenkaak waardoor ik niet meer kon glimlachen of kiezen op elkaar kon zetten. Maar ik heb toen om een paracetamol gevraagd en om een icepack (dat laatste kreeg ik niet omdat het er niet erg genoeg uitzag). En ben toen naar bed gegaan - waar ik gelijk in slaap viel terwijl ik normaal heel lang erover doe. Ik slaap gemiddeld zo 6,5 uur per nacht en ben niet moe wanneer ik opsta maar nu heb ik meer dan 8 uur geslapen en ik ben nu zelfs nog moe.

Helaas leek de pijn alleen maar erger te worden sinds vanochtend. Ik kon therapie nauwelijks uithouden en ben na heel veel zeuren niet naar school gegaan. Ik heb hoofdpijn en ben misselijk (ook een paar keer het gevoel gehad dat ik moest overgeven..) en erg duizelig. Ook heel erg moe - wat ik normaal nooit ben. Geluiden en fel licht doen pijn. Mijn ogen doen raar.. ik weet niet precies wat het is maar het lijkt alsof wat ik zie niet helemaal klopt. Ook voel ik al de hele dag mijn hart vaak snel kloppen - echt heel snel. En zijn mijn vingers af en toe gevoelloos en ik zweet echt heel veel voor mijn doen (misschien heb ik koorts of zo?)

Ik heb het al meerdere keren aangegeven bij begeleiders maar die nemen het niet serieus en ik wil gewoon weten of ze gelijk hebben en ik het ook niet serieus moet nemen of dat ik dat juist wel moet doen. En anders, nog dingen die ik kan doen om het minder te maken?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:26

Je zal geen andere reacties krijgen dan ´ ga naar een dokter ´ . Toch boos worden en heel overtuigend proberen te zeggen dat je onmiddellijk naar de huisarts moet en je situatie ( wat er gisteren avond is gebeurd ) aan de verplegers uitleggen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:27

Ik denk dat je bezig bent met jezelf heel erg opjutten, waardoor je allemaal extra klachten krijgt door de stress.

Misschien heb je wel een lichte hersenschudding, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen. Maar zo panikerend hierover doen helpt je allerminst. Dus probeer eens rustig te gaan ademhalen en niet zo te focussen op dat er mogelijk iets aan de hand is.

Ik denk dat dat al een heel eind helpt!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:27

Ik denk dat eerste stap moet zijn dat je tegen je begeleiders vertelt wat je hebt gedaan met jezelf dat je nu zoveel pijn hebt. Vertel hen eerst dat je een paniek aanval hebt gehad, en jezelf tegen je hoofd hebt geslagen.
Dat je niks meer weet en nu veel pijn hebt.
Ik weet natuurlijk niet wat de situatie is waarin je je bevind, noch dat ik je ken. Maar je schildert de begeleiders in die instelling best naar en lelijk af. Terwijl ik niet het idee heb dat er nog (officieel erkende) instellingen bestaan waarbij die mensen puur uitzijn op het treiteren van hun patienten. Ondanks dat jij dat misschien wel denkt.
Zij hebben regels en protocollen waar ze naar moeten handelen. Ook weet ik niet wat je in het verleden wellicht hebt gedaan dat zij je nu niks geven voor de pijn. Ik wil dus verder geen oordeel vellen over het feit dat zij wellicht hun werk niet goed doen.

Ga eerlijk vertellen wat er gebeurt is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:31

Zou je het niet tegen je ouders kunnen zeggen zodat zij met je begeleiders kunnen praten? Misschien kunnen zij wat beter inschatten of het echt nodig is omdat ze je goed kennen?

Rot situatie hoor :(:) Ik snap dat je hiermee naar een dokter wil/moet, maar ik snap ook dat de begeleiders erg streng zijn. Het zal voor hun ook lastig zijn wie wel en wie niet serieus pijn heeft..

Lestrange01

Re: Heb ik een hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 16:36

Ik heb meerdere keren verteld wat er gebeurt is en het enige wat ze ze zeggen is *lacht* "oh dan heb je je wel erg hard geslagen zeg! Niet meer doen hè"
Helaas zijn de begeleiders die er momenteel werken niet zo aardig en zien alles wat wij (niet alleen ik , ook de andere patienten) vertellen alsof we van een mug een olifant maken. Ik heb nooit een overdosis genomen of een zelfmoord poging gedaan, die regels zijn er puur omdat "sommige medicijnen en pijnstillers niet samen gaan en we willen voorzichtig zijn". Ook moeten we de pijnstillers onder toezicht nemen dus in dat opzicht ligt het daar niet aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:37

Een dokter kan je wel vertellen of je een hersenschudding hebt of niet, maar zal er verder weinig aan kunnen doen. Je krijgt er geen medicijnen voor op pijnstillers na, enige wat ze wel eens doen bij echt zware hersenschuddingen is zorgen dat degene de eerste nacht 's nachts even wakker wordt gemaakt om te kijken of ze nog reageren.
Ik zou me dus gewoon rustig houden, lekker in bed blijven totdat je je beter voelt en dan trekt het vanzelf weg.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:37

melody7 schreef:
Zou je het niet tegen je ouders kunnen zeggen zodat zij met je begeleiders kunnen praten? Misschien kunnen zij wat beter inschatten of het echt nodig is omdat ze je goed kennen?

Rot situatie hoor :(:) Ik snap dat je hiermee naar een dokter wil/moet, maar ik snap ook dat de begeleiders erg streng zijn. Het zal voor hun ook lastig zijn wie wel en wie niet serieus pijn heeft..

Ik heb geen verstand van verpleegsters die werken op de psychiatrische afdeling , maar het is gewoonlijk dat er een dokter bij wordt gehaald als de patiënt aangeeft heel veel pijn te hebben. Of zo zou het moeten zijn toch ?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 16:38

melody7 schreef:

Ik zal mijn moeder een berichtje sturen, dank je :), die zal er wel achter aan zitten. De begeleiders hebben me al eens eerder door laten gaan terwijl ik achteraf een keelontsteking bleek te hebben waar ik pus in mijn keel had en 41 graden koorts. Dus mijn moeder weet wel beter dan ze te vertrouwen xD

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:40

Maar al zou je een hersenschudding hebben. Dan kan de dokter er nu niet zoveel aan doen. Enigste wat hij kan doen is je adviseren rust te houden en evt paracetamol te slikken tegen de pijn.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 16:43

Kermis schreef:
Maar al zou je een hersenschudding hebben. Dan kan de dokter er nu niet zoveel aan doen. Enigste wat hij kan doen is je adviseren rust te houden en evt paracetamol te slikken tegen de pijn.

Ook dat zou ik al prima vinden, maar nu krijg ik iedere keer wanneer ik aangeef pijn te hebben of niet me te willen doen met (drukke en lichamelijk veeleisende) activiteiten een sarcastische opmerking. "Dat het wel weer ontwijkend gedrag zou zijn". En voor iemand met een angst stoornis is het gewoon heel naar, want ik heb nu de angst om nee te zeggen en rust te nemen omdat ik niet gezien wil worden als een aansteller. Maar als een dokter aangeeft dat ik echt pijn heb zullen ze begrip hebben

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:44

Ja, je kan een lichte hersenschudding hebben maar daar is toch weinig aan te doen behalve rustig aan doen. En je maakt jezelf nu gek van de zorgen.
psychiater is overigens in de eerste plaats ook gewoon arts. Dus vraag eens aan hem/haar advies.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 16:48

vuurneon schreef:
Ja, je kan een lichte hersenschudding hebben maar daar is toch weinig aan te doen behalve rustig aan doen. En je maakt jezelf nu gek van de zorgen.
psychiater is overigens in de eerste plaats ook gewoon arts. Dus vraag eens aan hem/haar advies.

De psychiater is helaas alweer naar huis dus die kan ik niet aanspreken. En ik maak me eigenlijk niet heel veel zorgen, ik wil gewoon graag serieus genomen worden en mijn pijnstillers krijgen als ik het nodig heb ^^

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:49

Je kan beter achter het beeldscherm weg :) want als je wel een hersenschudding hebt, is dit wel erg inspannend en misselijkmakend. Pak gewoon je rust nu en bel je moeder anders even. Vaak stelt dat ook al genoeg gerust :)

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:58

Stel dat je een hersenschudding hebt is het belangrijk veel rust te nemen. Ga dus vooral niet de hele dag achter een beeldscherm zitten of veel zitten lezen. Je kunt wel lekker muziek luisteren en dan vooral een beetje in een schemerlicht. Verder wel proberen qua slapen je gewone ritme aan te houden anders wen je eraan. Verder rustig ademhalen en proberen te ontspannen want hartkloppingen, misselijkheid en gevoeloze vingers zijn stress gerelateerde signalen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:00

_Femkeeex schreef:
melody7 schreef:

Ik heb geen verstand van verpleegsters die werken op de psychiatrische afdeling , maar het is gewoonlijk dat er een dokter bij wordt gehaald als de patiënt aangeeft heel veel pijn te hebben. Of zo zou het moeten zijn toch ?

Ja dat vind ik ook! Maar zo zal het niet altijd werken ben ik bang.
Al vind ik de verhalen van hoe ze je behandelen wel echt erg klinken, met uitlachen help je toch niemand..

Goed dat je je moeder iets gaat sturen! Dat zou ik de volgende keer meteen doen als ik jou was :) Volwassenen worden toch vaak wat sneller serieus genomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:03

Ik denk dat het wel meevalt en dat je het groter maakt dan dat het is.

Zelf had ik een hersenschudding na een val van paard, nou geloof me dan wil je niet achter de PC gaan.

Gewoon lekker slapen en rusten en met een paar dagen is het over, en verblijf zoveel mogelijk in een verduisterend ruimte/ kamer. Dus niet teveel licht en of sterke lampen.

Ga maar even googlen en dan kom je al veel aan de weet.

Vraag je moeder jou te helpen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-07-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:03

Als je aangeeft dat je moeder er wel achteraan gaat, dan snel je moeder op de hoogte brengen zodat die je zo snel mogelijk kan helpen, en dan snel achter dit beeldscherm weg, want dat heeft alleen maar negatief effect. :)

Heel vervelend dat ze je niet serieus nemen, is er niet een leidinggevende/manager waar je dit bij kan aankaarten? Absurd dat ze het weglachen en rare opmerkingen naar je hoofd slingeren :n

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:24

Voor nu zal het dagprogramma er op zitten, dus je kunt nu gewoon doen wat je moet doen als je een hersenschudding hebt: jezelf rustig houden.
Verder aan de verpleging aangeven dat je in verband met je klachten morgen graag de arts wil spreken.
De verpleging mag overigens inderdaad niets meer voorschrijven dan datgene waar de psychiater toestemming voor heeft gegeven. Is niet bedoeld om je te pesten, zo werken de veiligheidsregels in een kliniek nu eenmaal ( die zijn ook niet door de verpleegkundigen bedacht, zijn gewoon algemene regels waar medewerkers is de zorg zich ( wettelijk gezien!!) aan moeten houden).

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:23

Kan je met de patiëntenvertrouwenspersoon praten, zodat hij/zij kan bemiddelen op jouw behalf? Daar heb ik heel veel aan gehad toen ik een meningsverschil met de "staf" had.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:25

Zolang je nog op een schermpje zit te kijken kan de hoofdpijn nooit heel erg zijn. TS gewoon rustig aan doen en op tijd slapen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:40

Het klinkt vooral als stressklachten en niet als een hersenschudding

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:45

Ik heb al meerdere hersenschuddingen gehad (vastgesteld door dokter) en kon nog tv-kijken, boeken lezen (er bestonden toen nog geen computers ;-)). Dat heb ik enkel bij de eerste gedaan want na een week ontdekte ik dat lezen en tv-kijken toch niet zo'n al te best idee was. Daarna braaf een week gerust.
Hersenschudding was eind augustus en bij de examens van kerst had ik nog altijd last van hoofdpijn en van te veel licht.

De symptomen die je beschrijft, komen volgens mij wel overeen met een lichte hersenschudding, maar ook daar moet je zorgvuldig kunnen mee omspringen, lees geen tv, geen computer en in een wat donkerdere kamer rusten.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:50

Hier helaas zo ongeveer ervaringsdeskundige van een hersenschudding :')

Inderdaad, wij kunnen dit niet bevestigen; maar ja, dit klinkt zeer zeker als een hersenschudding.
Echter dat je hart snel klopt, je zweet en je vingers gevoelloos zijn dat klinkt dat heeft er dan weer niks mee te maken, dat is wat paniek die je voelt. Probeer te relaxen....adem in, en weer uit.

Ga rusten, ga op bed liggen wanneer je moe bent, sluit je ogen, weg van het licht, beeldschermen etc. Maak je niet te druk, maak je niet te moe, want uiteindelijk heb je daar helaas jezelf mee. Elke hersenschudding is weer anders. De een is over binnen 2 weken en heeft een beetje hoofdpijn, de ander duurt 3 maanden en je kunt nog niet eens een rondje lopen zonder uitgeput te zijn..

Wat naar dat de begeleiders zo reageren.... Beterschap TS.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:07

Hup van internet af, je bed in en goed slapen. Verplegend personeel kan echt wel inschatten hoe het gaat en zolang jij kan internetten gaan zij er vanuit dat het wel mee valt.
Je zit daar niet voor niks dus ze begeleiden je echt wel, het is toch ook logisch na zo'n klap dat je hoofdpijn hebt.
Het lijkt mij meer aandacht vragen, wat je hier nu doet om dat je die aandacht daar niet krijgt