Hartslag van +180, waar op letten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Hartslag van +180, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:23

Misschien dat iemand hier me duidelijkheid kan geven :)

Ik ben een paar jaar geleden gediagnosticeerd met een lichte hartafwijking die voorlopig onschuldig is en waar niks aan hoeft te gebeuren.
Ik kom dus ook af en toe bij de cardioloog,echter vind het nu (nog?) niet nodig om een afspraak te maken.

Ik had destijds,tijdens de onderzoeken, een redelijk normale en gemiddelde hartslag van rond de 70, een normale bloeddruk (onderdruk soms wat laag) en extrasystolen.

Nu stond ik gister in de sportschool met een vriendin,we hebben beide dezelfde workout gedaan. Aan het einde van de workout op de crosstrainer,gaf het apparaat de eindgegevens aan. Daar stond ook mijn gemiddelde hartslag berekend over de tijd dat ik op de crosstrainer heb gestaan. Gemiddeld 186 slagen per minuut. Nu leek me dit wat hoog, mijn vriendin had een hartslag van slechts 117.
We hebben niks zwaars gedaan,een laag niveau en maar 20 minuten.

Ik ben van plan dit nu vaker bij te houden om te zien of het iets terugkerends is.
Mijn vriendin vind dat ik naar de huisarts moet gaan om te kijken of het wel normaal is. Ik denk dat het niet nodig is,dus we komen er niet echt uit.
Ik heb overigens een normale conditie,een gezond gewicht en normaal bmi.

Zijn er hier sporters die er wat van af weten? En hoe ik eventueel zelf mijn hartslag lager kan houden?

manonutjuh

Re: Hartslag van +180, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:34

Had je een eigen hartslag meter aan of heb je het afgelezen op de crosstrainer?
Als ik hier op de crosstrainer stap heb ik een hartslag van 190, en dan heb ik nog niks gedaan! Daar klopt dus weinig van!

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:45

Een hartslag van 180 is niet normaal, bel je arts gewoon even en leg het voor. Je kunt het altijd even laten nakijken. Is het niks, dan heb je het laten checken, is er toch wat aan de hand dan ben je er in iedergeval op tijd bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:46

Werk je met een hartslagband? Of volg je gewoon wat het apparaat zegt? Zo'n apparaat geeft geen betrouwbare waardes weer, dus dan zou ik me er niet al te druk om maken :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:48

Ik zou de volgende keer gaan trainen met een eigen hartslagmeter en als je weer zo'n hoge meting krijgt even je HA bellen voor advies. Als die het nodig vind nodigt hij/zij je wel uit voor een consult. Beter een keer te vaak advies vragen dan te weinig toch?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:52

Maximale hartslag is 220 - eigen leeftijd.

Hoe zit jij conditioneel? Ben jij nu net weer begonnen met sporten, 'normaal' is heel breed namelijk? Zat jij op je max van je eigen kunnen? Wat voor de één een laag niveau is is voor de ander heel anders.

In een hardloopwedstrijd loop ik ook gemakkelijk 190 qua hartslag. In rust zit ik op 50. Met eigen band trouwens

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:53

Zo'n apparaat is idd absoluut niet betrouwbaar en die gegevens mag je niet gebruiken. Als je je hartslag wilt weten altijd met de hand meten of met een goede hartslag band. Dan pas conclusies trekken
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-07-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:53

Als je wil blijven sporten zou ik idd een eigen hartslagmeter aanschaffen. De sportschool kan je adviseren welke. De apparaten kloppen niet altijd. Die pikken ook nog wel eens de waardes van andere mensen op doe een hartslagmeter dragen. Ik heb een hartslagmeter met een horloge dus dan kanje op je horloge zien wat je hartslag is. Altind accuraat. Een aanschaf is het wel maar better Safe then sorry.
Verder kan je ook een alarmpje erin zetten bij bepaalde hartslag gaat hij piepen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:44

Winged schreef:
Maximale hartslag is 220 - eigen leeftijd.

Hoe zit jij conditioneel? Ben jij nu net weer begonnen met sporten, 'normaal' is heel breed namelijk? Zat jij op je max van je eigen kunnen? Wat voor de één een laag niveau is is voor de ander heel anders.

In een hardloopwedstrijd loop ik ook gemakkelijk 190 qua hartslag. In rust zit ik op 50. Met eigen band trouwens

Mijn conditie is gewoon goed,sporten deed ik al. Ik zat totaal niet op m'n max, en met laag niveau bedoelde ik de instellingen van het apparaat. (In te stellen van niveau 1 t/m 25, hij stond op niveau 4)

Zoals in de OP staat,is die 186 wat het apparaat gemeten heeft. (Wel echt een uitgebreid en duur apparaat)
Een eigen hartslagmeter heb ik niet. Ik was eigenlijk ook niet van plan om er 1 aan te schaffen, ik let nooit op m'n hartslag :o
Ik heb eerder wel eens een week met een hartkastje rondgelopen, maar dat was voor mijn hartslag in rust,ik heb toen niet gesport.

Al met al denk ik ook aan de hand van de reacties dat er weinig aan de hand is,bedankt! :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:53

Ook uitgebreide en dure apparaten meten niet juist. Je mag nooit conclusies trekken aan wat het apparaat meet.
Als je wil weten wat je hartslag doet, gewoon even een aantal keer tijdens je training of erna een minuutje je hartslag voelen en tellen, dat is de meest betrouwbare manier van HF meten :j

Ik werk in de long en hartrevalidatie en wij meten nooit elektronisch omdat het simpelweg niet betrouwbaar meten is ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:07

Nja instellen op niveau: Als het voor jou een nieuwe oefening is wordt het al snel moeilijker, dit omdat je de techniek niet gewend bent. Dus niveau 4 zegt niet heel veel.

Wat een apparaat zegt zonder dat het daadwerkelijk jouw hartslag meet zegt ook eigenlijk helemaal niks. Het is niet nauwkeurig genoeg. Verder, wat verootjoo zegt :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:09

Ik zou het volgende keer zelf ook even tellen, veel apparaten zijn defect in de gemiddelde sportschool.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:56

Je kan het altijd voorleggen aan de assistente van de huisarts, die zijn getraind in triage en kunnen je vertellen of je langs moet komen of niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:35

En trouwens; mocht je hartslag wel 180 zijn tijdens het trainen, hoef je je niet direct heel veel zorgen te maken. Als de leeftijd in je profiel klopt is jouw max hartslag 192, en kun je dus prima tijdens een training op 180 komen. Het heeft geen zin om dit met je vriendin te vergelijken, elk lichaam is anders, en heeft daarom een andere training nodig ;)

Als je je hartslag met de hand hebt gemeten, en hij is echt zo hoog en het zit je alsnog niet lekker kun je contact opnemen met je cardioloog. Maar over het algemeen zeggen die ook trainen op wat goed voelt en niet boven je maximale hartslag komen. Maar dat is bij jou 192.
Tenzij het past bij je hartafwijking, maar ik weet niet welke dat is. Anders wordt het als het ook een onregelmatige hartslag is, maar ook dat kun je alleen meten met de hand.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:50

verootjoo schreef:
En trouwens; mocht je hartslag wel 180 zijn tijdens het trainen, hoef je je niet direct heel veel zorgen te maken. Als de leeftijd in je profiel klopt is jouw max hartslag 192, en kun je dus prima tijdens een training op 180 komen.

Als je je hartslag met de hand hebt gemeten, en hij is echt zo hoog en het zit je alsnog niet lekker kun je contact opnemen met je cardioloog. Maar over het algemeen zeggen die ook trainen op wat goed voelt en niet boven je maximale hartslag komen. Maar dat is bij jou 192.
Tenzij het past bij je hartafwijking, maar ik weet niet welke dat is. Anders wordt het als het ook een onregelmatige hartslag is, maar ook dat kun je alleen meten met de hand.

220-leeftijd is je theoretisch berekende maximum hartslag, die bij een groot percentage van mensen ongeveer zal kloppen, maar die ook een heel grote foutenmarge heeft. Veel beter is effectief een fysieke test met hartslagmeter om je max te weten te komen. Verder ga je ook niet boven je maximale hartslag KUNNEN komen. Het noemt niet voor niets 'maximale' hartslag.

Maar ik ben ook zo iemand die van nature uit een hoge hartslag heeft. Mijn maximale hartslag is 205 (terwijl die volgens de formule 190 zou moeten zijn). Dus bij een normale/goede conditie ga ik gemiddeld naar 175 als ik bij het hardlopen een duurloop doe. Ga ik boven de 180/185, dan begin ik zwaar te ademen. Boven 190 kan ik maar 2/3 minuten volhouden en is echt stevig. Ik heb dit eerder al voorgelegd aan de huisdokter, en die zag er geen problemen in. Je valt gewoon niet binnen het 'gemiddelde' plaatje...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:56

Met die fietstest gaan ze ook uit van Een berekende max hartslag... Als je die niet haalt tijdens de test noemen ze de test niet maximaal.
Boven de berekende max hartslag uitkomen vinden de cardiologen hier geen goed plan, maar wij hebben het dan ook over mensen met hart/longproblemen.
Aangezien TS ook bekend is met een hartafwijking zou ik niet zomaar stellen dat een hoge HF normaal is bij haar.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 22:38

Heel interessant allemaal!
Misschien ga ik het volgende keer toch eens met de hand meten,want ik vind het best interessant om er meer over te weten. Mijn hartslag is wel eens onregelmatig en ik heb extra slagen. Soms heel veel achter elkaar en dan gaat m'n hartspier een beetje trillen. Dat herstelt zichzelf dan na een paar seconden tot halve minuut. Het schijnt niet schadelijk te zijn,maar 'vroeger' schrok ik er van als het gebeurde,omdat ik dan ook duizelig en kortademig wordt. Nu ik weet wat het is vind ik het niet eng meer en besteed ik er geen aandacht meer aan. Er is me ook gezegd dat ik gewoon kan gaan sporten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:22

Als er een lichte hartafwijking is gediagnostiseerd waarvoor je nog regelmatig onder controle bent bij een cardioloog en je hebt twijfels zou ik zeker de vraag aan de cardioloog voorleggen. En anders als je niet onder controle (meer ) bent de huisarts hierover consulteren.
De waardes die je noemt zijn op zich weinig zeggend. Allereest kloppen ze maar buiten dat hoeft het helemaal niet raar te zijn tijdens het sporten die hartslag te hebben. De maximale hartslag is heel persoonlijk, hoe hoog je hartslag oploopt is mede afhankelijk van je maximale hartslag. En destijds is het advies gegeven dat je gewoon mocht sporten dus kon schijnbaar het laten oplopen van je hartslag door inspanning geen kwaad.
Maar als je het om wat voor reden niet vertrouwd moet je gewoon deskundig advies vragen en ben je nog onder regelmatige controle dan kun je je vraag rechtstreeks bij de cardioloog neerleggen. Die kan misschien meteen eventuele zorgen bij je wegnemen of eventueel toch een aanvullend onderzoek doen.
Ik neem aan dat er destijds ook een inspanningstest is gedaan. De gegevens daarvan moeten dan nog bekend zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:32

Ik zou zeker ook een minuut na inspanning je hartslag eens meten. Als die na een minuut rust nog erg hoog zou liggen, dan zou ik zeker een arts raadplegen. Hoe snel je recupereert, is namelijk nog van groter belang dan je maximale hartslag.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:39

hwn schreef:
Ik zou zeker ook een minuut na inspanning je hartslag eens meten. Als die na een minuut rust nog erg hoog zou liggen, dan zou ik zeker een arts raadplegen. Hoe snel je recupereert, is namelijk nog van groter belang dan je maximale hartslag.

Ja maar dat zegt dan met name iets over je conditie en niet eens zoveel over het al dan niet hebben van bepaalde problemen. Dus die gegevens zeggen ook alleen maar iets als je ze kunt vergelijken met gegevens die je eerder hebt verzameld.

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:00

hoe voel je je er bij? ben je niet lekker, of kiplekker? apparaten tellen vaak fout, zelfs proffesionele en dure apparaten maken foute tellingen.

En meten kan je zelf. door aan je pols/of hals te voelen, gedurende 15 seconde even te tellen hoe veel pulsatie's je telt en dat x4 te doen.

normaal gesproken herstelt je hartslag afhankelijk bij je contditie binnen in ongeveer 5 minuten gelijkmatig naar normale waardes dalen. Als je een hartritme stoornis heb, zal hij aanhouden, tot hij er "uitfloept".
Mocht je echt hoog blijven zitten, je niet lekker voelen mag je de ambulance laten komen. die kunnen een hartfilmpje maken en direct zien of er iets niet goed is.

als je vaker toch klachten heb, van extra slagen/niet lekker voelen etc. kan je misschien toch even een controle laten doen. via huisarts/cardioloog.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:37

Ik neem aan dat je ondanks die stoornis toch wilt blijven sporten en dan is het nooit onverstandig om een hartslagmeter aan te schaffen. Ook zonder jouw stoornis is het gewoon heel effectief om met een hartslagmeter te trainen en zodoende je conditionele vooruitgang te zien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 05:18

Ik sportte met hartslagmeter met band, maar echt die apparaten meten inderdaad waardeloos, die gaven standaard wat totaal anders aan als mijn hartslagmeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:57

Er bestaan ook apps voor je telefoon waarmee je je hartslag kan meten, door je vinger op de camera te leggen of tegen je pols aan. Is alsnog niet even nauwkeurig als een echte hartslagmeter, maar het kan je misschien een wat beter beeld geven. Ik zou een paar keer op willekeurige rustmomenten (dus als je gewoon op de bank ligt tv te kijken) je hartslag meten en kijken wat daaruit komt. Als dat alsnog een stuk hoger is dan de 70 die gemeten is bij je arts, zou ik even aan de bel trekken en vragen hoe of wat.

Na 20 minuten cardio zou het in principe kunnen dat je hartslag 180 is, in activiteit bij een slechte conditie is dat niet per se gevaarlijk hoog.