Ik ben een paar jaar geleden gediagnosticeerd met een lichte hartafwijking die voorlopig onschuldig is en waar niks aan hoeft te gebeuren.
Ik kom dus ook af en toe bij de cardioloog,echter vind het nu (nog?) niet nodig om een afspraak te maken.
Ik had destijds,tijdens de onderzoeken, een redelijk normale en gemiddelde hartslag van rond de 70, een normale bloeddruk (onderdruk soms wat laag) en extrasystolen.
Nu stond ik gister in de sportschool met een vriendin,we hebben beide dezelfde workout gedaan. Aan het einde van de workout op de crosstrainer,gaf het apparaat de eindgegevens aan. Daar stond ook mijn gemiddelde hartslag berekend over de tijd dat ik op de crosstrainer heb gestaan. Gemiddeld 186 slagen per minuut. Nu leek me dit wat hoog, mijn vriendin had een hartslag van slechts 117.
We hebben niks zwaars gedaan,een laag niveau en maar 20 minuten.
Ik ben van plan dit nu vaker bij te houden om te zien of het iets terugkerends is.
Mijn vriendin vind dat ik naar de huisarts moet gaan om te kijken of het wel normaal is. Ik denk dat het niet nodig is,dus we komen er niet echt uit.
Ik heb overigens een normale conditie,een gezond gewicht en normaal bmi.
Zijn er hier sporters die er wat van af weten? En hoe ik eventueel zelf mijn hartslag lager kan houden?