Implantaten, brug of andere opties?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anneert

Implantaten, brug of andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:20

Hoi bokkers,

Vanmorgen ben ik bij de tandarts geweest. Was alweer 2 jaar geleden, omdat ik mijn controles altijd voor me uitschuif vanwege mijn onrealistische angst voor prikken, terwijl ik eigenlijk nooit iets aan mn tanden heb :')

Nu heb ik nog 2 melkkiezen, ik ben 27 en er zitten ook geen 'grote mensen' tanden onder. Nu was mijn vermoeden dat ze los zitten en de tandarts heeft dit bevestigd. Nu begon hij over dat ik maar moest gaan plannen met sparen voor 2 implantaten, want die dingen kosten €2000,- per stuk of ik moest maar iets met de verzekering regelen. Met deze info ben ik naar huis gegaan, maar wat nu?

Ik begrijp dat er iets in de plaats van deze kiezen moet komen omdat de andere tanden anders ruimte krijgen en dit is niet goed voor het gebit. Maar moeten dit wel implantaten zijn of kan het ook iets anders worden? Ik schrok namelijk nogal van die €4000,- want dat kan en wil ik er zelf ook echt niet voor ophoesten. Maar vergoed een verzekering dit dan helemaal nooit. Ik ga sowieso zelf onderzoeken hoe of wat, het is niet dat ze er nu al meteen uit gaan vallen, maar voor het geval dat.

Heeft iemand hier ervaringen mee en ook verzekeringstechnisch? Alvast heel erg bedankt!

PS: nog even een vezekeringsvraag.. als ik mijn verstandskiezen laat verwijderden door de kaakchirurg, valt dit dan niet gewoon onder je basis zorgverzekering, of is dit ook aanvullend tandarts (afhankelijk van verzekering, dat begrijp ik)

purny

Re: Implantaten, brug of andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:23

Met een inplantaat heb ik geen ervaring. Wel gaat je eigen risico er door heen als je naar de kaakchirurg gaat. In ieder geval sterkte met je beslissing

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:29

Als dit alles niet onmiddelijk noodzakelijk is, dan zou ik voor volgend jaar een verzekering met uitgebreid tandartspakket afsluiten en de behandeling nog een half jaartje voor je uit schuiven. Wel even checken of de verzekering geen vooronderzoek wil laten doen voordat ze je accepteren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:30

Waar zitten de kiezen? Hier is er ooit eentje uitgehaald vanwege een mislukte kroon (ik geloof in 2008) en de rest is netjes op z'n plek gebleven. In eerste instantie moest het genezen, toen moest ik sparen en inmiddels ben ik op het punt gekomen dat ik het zo laat zolang er niets gaan schuiven. Zolang je andere kiezen niet schuiven, je geen last hebt met eten en het niet zichtbaar is met lachen/praten, zou ik nog even wachten met die 4000 euro uitgeven - of je verzekering moet inderdaad aangeboren 'afwijkingen' in het gebit vergoeden, dat zou ik zeker checken :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:31

Ik heb in mijn bovenkaak 6 implantaten (en een grote klikprothese, kosten bijna 15.000 euro) en dat is volledig door mijn verzekering vergoed.
Nu moet ik binnenkort een steg (brug) en die zal waarschijnlijk ook vergoed worden (aanvraag is nog onderweg).

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:35

Wat betreft je verstandskiezen :

De kaakchirurg valt in je basis pakket, dit kost je dus je eigen risico indien je deze niet hebt gebruikt.

Wat betreft de implantaten:

De tandarts kan met jouw goedkeuring een aanvraag doen bij de verzekeraar om toestemming te krijgen voor het plaatsen van de implantaten met kroon. Dit omdat het hier om ontbrekende elementen betreft. Ik kan uit ervaring bij ons in de praktijk wel zeggen dat je dit hoogstwaarschijnlijk wel vergoed zal krijgen.

Je kan zelf wel een balletje opgooien maar de tandarts zal dit officieel moeten aanvragen, hier een OPt ( röntgenfoto ) bij toevoegen en een verslag / aanvraag machtiging.

Tegen het plaatsen van implantaten hoef je echt niet op te zien, het zal je na afloop veel kauwvermogen terug geven. Overigens is dit niet in 1 zitting. De kiezen zullen verwjdert worden, bij ons is de procedure dan dat na 3 maanden de implantaten geplaatst worden en wanneer deze goed vast gegroeid zijn ( per situatie verschillend maar circa 3 maanden) komen de kronen erop.

Mocht je vragen hebben, gil maar hihi.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:37

Cayenne schreef:
Ik heb in mijn bovenkaak 6 implantaten (en een grote klikprothese, kosten bijna 15.000 euro) en dat is volledig door mijn verzekering vergoed.
Nu moet ik binnenkort een steg (brug) en die zal waarschijnlijk ook vergoed worden (aanvraag is nog onderweg).

Wanneer je volledig tandeloos bent wordt dit indd altijd vergoed. In het basis pakket zit iedere 5 jaar een nieuwe prothese en 2 impl in de onderkaak tbv een klikgebit krijgt de patiënt altijd.

15 duizend euro is wel een hele dure voorziening maar fijn dat je het hebt gekregen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:38

Ik moet zeggen dat het plaatsen van de implantaten bij mij wel afzien was, hoor. Mijn complete kaak was blauw. Maar daarbij ging het ook om 6 implantaten met botopbouw. Ik heb een week lang knallende hoofdpijn gehad (kon ook geen licht verdragen) en gepureerd moeten eten. Maar dat was het allemaal waard!

Mvdbijl, zou de brug dan ook vergoed worden in mijn geval?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:41

Allereerst alvast bedankt voor jullie reacties!

@purny, ja eigen risico dat begrijp ik, maar dat is geen probleem :)

@Marsu, dat moet ik inderdaad checken, want ik was al bang dat ze het niet gaan accepteren.

@Yessy, Ik weet niet precies welke kiezen het zijn, volgens mij wel vrij vooraan in de mond, eerste of tweede kies. Mijn eerste reactie was ook meteen; ik laat het gat gewoon zitten, maar als ik er last van ga krijgen moet het wel. Mijn vader heeft het ook, maar zijn tand ging er uit op zij 50e, dus toen vond hij het niet meer belangrijk hoe het eruit zag, en was het ook geen kies.

@Cayenne, ben jij wel aanvullend verzekerd? En in jouw geval is het ook medisch lijkt me toch (heb vluchtig jouw verhaal gelezen toen ik op implantaten zocht via de zoekfunctie). Ik vraag me namelijk af of de verzekering het ziet als medisch, het is wel een soort afwijking, want als er gewoon nog kiezen boven zaten, was er geen probleem..
Edit: 6 implantaten zijn er ook wel veel, wat vervelend dat je er zoveel last van hebt gehad! Bij mijn zullen het er dan maar 1 zijn gelukkig..

@mvdbijl, dank je voor je bericht! Dit geeft veel verheldering! Mijn schoonmoeder zei overigens dat een tandarts zelf geen implantaten zet, maar dat de kaakchirurg dit ook doet, maar dat klopt niet maak ik op uit jouw verhaal?

Aanvullend, ik zit er ook aan te denken om een second opinion aan te vragen bij de tandarts van mijn vriend, wellicht kunnen zij ook meteen zien of mijn verstandskiezen eruit moeten of denken zij anders over dat het gaat schuiven. Ik vind het lastig om direct op de mening van 1 persoon af te gaan. Heb eerder een second opinion gevraagd over mijn knie toen ik mn kruisband had gescheurd en daar kwam heel anders (en voor mij gunstig!) advies uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:43

Zeker even checken hoe het met je verzekering zit. Aangeboren afwijkingen worden nog wel redelijk regelmatig vergoed heb ik begrepen. Ik moet zelf een implantaat na een ongeluk, waar dus vrijwel niets van wordt vergoed. Kosten +/- €5.000,- :=

Zonder tand/kies zou ik toch zeker niet doen, dat schijnt zo vaak ongemakken te geven, vaak ben je uiteindelijk nog veel duurder uit met allerlei herstelbehandelingen.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:47

Ik zou iedereen die boven de 18 is IXORG adviseren. Dit doe je i.p.v. een aanvullende tandarts verzekering bij je ziektekosten verzekering.

bij IXORG betaal je een vast bedrag € 4,95 per mnd. voor als je je gebit dus danig beschadigd dat er acute iets moet gebeuren (denk aan een val van het paard). Er wordt per direct een bedrag van € 10.000,- beschikbaar gesteld.

De rest van het geld wat je hier in stort blijft staan en kun je al je tandheelkundige ingrepen/rekeningen van betalen. Als je geen IXORG meer wil hebben omdat je bijv. al 65 jaar bent. Kun je het bedrag wat in dit spaarpotje zit gewoon weer opnemen (geen weggegooid geld dus zoals bij een aanvullende tandartsverzekering).

Uiteraard moet je wel eerst een buffer opbouwen.

Ik zou zeker voor implantaten kiezen als je het geld ervoor hebt. Dit geeft veel meer gemak en comfort dan een brug. Echter slinkt je kaakbot van een brug, waardoor je na een aantal jaar geen implantaten zomaar meer kan laten plaatsen.

Als je kaakbot gesloken is, moet dit eerst weer opgebouwd worden voordat er een schroef in bevestigd kan worden. Denk er dus goed over na.

Weet niet of je kiezen die de zelfde kant zitten, wat anders ook een optie is. Beide eruit laten halen (het meest handig is als ze niet allebei bijv. rechts boven zitten) en de kiezen die erachter zitten d.m.v. een beugel naar voren laten schuiven. Zo behoud je je eigen gebit met al het comfort ervan en heb je er geen gaten tussen.

Succes met je keuze!
Laatst bijgewerkt door Tymone op 11-07-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:49

mvdbijl schreef:
Wanneer je volledig tandeloos bent wordt dit indd altijd vergoed. In het basis pakket zit iedere 5 jaar een nieuwe prothese en 2 impl in de onderkaak tbv een klikgebit krijgt de patiënt altijd.

Of 8 jaar. Is afhankelijk van je zorgverzekering.

Bij afwezigheid van 2 kiezen kan vervanging door implantaten ook gezien worden als luxe en zal de verzekering nauwelijks vergoeden. Wel weet ik van het ziekenhuis waar wij mee samenwerken dat een tweede implantaat geplaatst in dezelfde zitting goedkoper is. Daarnaast is €2000 euro waarschijnlijk een bedrag waarbij rekening is gehouden met een worst case scenario?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:22

Ik heb ook melkkiezen waar geen "grote mensen kiezen" onder zitten. Zolang ze vast zitten is er geen probleem, maar mijn tandarts heeft toen gezegd dat mochten ze los gaan zitten, mijn verstandskiezen worden getransplanteerd naar de plaats waar de melkkiezen zitten.
Bij een vriendin van mij hebben ze dat toen ook gedaan, misschien kun je dit nog aankaarten bij je tandarts?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:31

Anneert schreef:
@Cayenne, ben jij wel aanvullend verzekerd? En in jouw geval is het ook medisch lijkt me toch (heb vluchtig jouw verhaal gelezen toen ik op implantaten zocht via de zoekfunctie). Ik vraag me namelijk af of de verzekering het ziet als medisch, het is wel een soort afwijking, want als er gewoon nog kiezen boven zaten, was er geen probleem..
Edit: 6 implantaten zijn er ook wel veel, wat vervelend dat je er zoveel last van hebt gehad! Bij mijn zullen het er dan maar 1 zijn gelukkig..

Nee, ik heb gewoon een Univé Basisverzekering, dus geen aanvullende tandartsverzekering (wel over nagedacht, maar ik durf niets aan mijn pakket te veranderen nu het nog werd vergoed :o ).
Ik denk dat het met 1 implantaat best mee valt! Ik heb nog de pech dat ik de achterste implantaten er steeds uit ruk. Vandaar dat er nu een brug komt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:43

Anneert schreef:
Mijn schoonmoeder zei overigens dat een tandarts zelf geen implantaten zet, maar dat de kaakchirurg dit ook doet, maar dat klopt niet maak ik op uit jouw verhaal?

Dat is afhankelijk van de praktijk. Sommige tandartsen implanteren zelf, andere praktijken hebben een implantoloog in dienst en anderen sturen het door naar de kaakchirurg. Wanneer je tandarts je doorverwijst naar de kaakchirurg zal hij naar alle waarschijnlijkheid niet zelf implanteren.

Gaat het om je tweede kleine kiezen? Dat na de hoektanden nog 1 kies staat en daarachter de melkkies zit? Dit zijn namelijk veel voorkomende afwezige (agenetische) kiezen. Als zowel vader als jij dit hebben, is de kans heel reëel aanwezig, dat mocht je kinderen krijgen, zij ook deze kiezen niet gaan krijgen.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:32

Lithya schreef:
Anneert schreef:
Mijn schoonmoeder zei overigens dat een tandarts zelf geen implantaten zet, maar dat de kaakchirurg dit ook doet, maar dat klopt niet maak ik op uit jouw verhaal?

Dat is afhankelijk van de praktijk. Sommige tandartsen implanteren zelf, andere praktijken hebben een implantoloog in dienst en anderen sturen het door naar de kaakchirurg. Wanneer je tandarts je doorverwijst naar de kaakchirurg zal hij naar alle waarschijnlijkheid niet zelf implanteren.

Gaat het om je tweede kleine kiezen? Dat na de hoektanden nog 1 kies staat en daarachter de melkkies zit? Dit zijn namelijk veel voorkomende afwezige (agenetische) kiezen. Als zowel vader als jij dit hebben, is de kans heel reëel aanwezig, dat mocht je kinderen krijgen, zij ook deze kiezen niet gaan krijgen.

Heb al gevonden dat onze tandartsenpraktijk zelf een implantoloog in dienst heeft. Volgens mij, maar ben niet zeker, gaat het inderdaad om die kleine kies.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 07:58

Herkenbaar verhaal :D Ik mis twee kiezen, ook inderdaad melkkies vs geen 'grote mensen kies'. Mijn kiezen zijn op jonge leeftijd al afgebrokkeld en toen had ik inderdaad twee gaten. Deze zijn toen ik 15 was eerst opgevuld met bruggen. Echter bleek de afstand voor de bruggen vrij groot. Uiteindelijk heeft mijn rechterbrug het uitgehouden tot 2013, zo'n 8 jaar. Links zit er *klopt af* nog steeds in.

Vorig jaar heb ik aan de rechterkant een kiesimplantaat laten zetten. Ik had in mijn bovenkaak geen bot meer (ik weet niet hoe dat bij jou zit) op de locatie waar het implantaat moest komen. Hier is een smeerseltje op gesmeerd toen het implantaat is gezet. Beetje metselen zeg maar. Mijn verstandskiezen zitten nog op hun plek omdat ik anders te weinig kiezen schijn te hebben. Mijn verstandskiezen worden dus ook regelmatig 'gered' en zitten er gelukkig kaarsrecht in.

Mijn kostenplaatje kwam uit op zo'n 3000 euro. Dit ook vanwege het bot aanmaken. Van deze 3000 euro heeft de verzekering (tandarts, maximaal) 1000 betaalt. Uiteindelijk heb ik van de belastingdienst 650 euro teruggekregen aan medische kosten. Mijn implantaat is trouwens wel gezet bij de tandartspraktijk zelf.

Implantaat zetten viel mij behoorlijk mee, terwijl ik een enorme angst had voor medische zaken. Ik heb twee jaar met een gat in mijn mond rondgelopen en als ik had geweten dat het zo mee viel had ik het eerder gedaan. Mocht mijn andere brug eruit vallen ga ik dus ook wel vrij snel die molen weer in. (nadat ik mijn verzekering weer heb opgeschroefd :o ) Echter: zolang jouw kiezen er goed inzitten zou ik er helemaal niks aan doen. Zodra ze eruit vallen kun je altijd actie ondernemen.

Mocht je dingen willen weten.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:50

Ik zit toevallig nu bij te komen, nadat vanmorgen bij mij een implantaat is geplaatst. De bedoeling was twee implantaten, maar zelfs met botopbouw lukte de 2e niet omdat mijn kaak al te ver geslonken is.

Ik zou dan ook in ieder geval niet te lang wachten nadat je kiezen er echt uit zijn, ik heb nu wel spijt dat ik een paar jaar gewacht heb en het niet meteen gedaan heb.

Ik vond het zelf niet echt meevallen :o , maar best heftig. Maar misschien komt dat omdat het nog pijn doet, en denk ik er later wel anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:53

Cayenne schreef:

6 implantaten? :oo Oef, dat moet naar geweest zijn zeg! Kiezen of tanden, of is dat dan voor de hele bovenkaak?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 18:05

@ Winged, dank je voor het delen van je verhaal. Ik heb het er met mijn vader en broer over gehad, die heeft ze ook, en ik ga ze inderdaad voorlopig laten zitten en een second opinion vragen, want bij mijn vader hoefde er dus verder niets te gebeuren. Maar in totaal heb jij dus alsnog best veel geld zelf moeten betalen, dat gaat me nu gewoonweg niet lukken. Heb al een nieuwe auto moeten kopen vanwege de hagelstorm van een tijd terug, dus ik hoop dat ze nog even blijven zitten :)

@Marie_Anne, nee als het nodig is zal ik ook geen paar jaar wachten denk ik, ik ga sowieso kijken wat de mogelijkheden zijn verzekeringstechnisch, maar als de tandarts ze zet, zoals bij Winged, zal er niet zoveel vergoed worden en is het misschien wel noodzakelijk om te wachten. Bedankt voor je verhaal. Sterkte ermee! Balen dat het zo'n pijn doet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:18

Ik ben bij DSW verzekerd, basis en niet de duurste aanvullende verzekering, ik betaal €118,50 en daarvan kan je ook gewoon naar de tandarts. Mijn dochter heeft dezelfde verzekering en is al een paar keer geweest zonder extra kosten.

Ikzelf heb boven en onder implantaten, kreeg het vergoed evenals de KC doordat ik een aandoening heb, maar het zetten e.d. is me reuze meegevallen en ben er superblij mee!