Hooikoorts: immunotherapie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rienn

Hooikoorts: immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 22:14

Omdat ik behoorlijk last heb van hooikoorts, maar ook van katten, honden en eigenlijk alles waar ik onlangs op getest ben, werd mij door mijn huisarts en later ook door het ziekenhuis aangeraden om in het najaar met immunotherapie te beginnen.
Ik zit nogal in dubio of ik met dit lange traject wil starten omdat ik niet zo heel veel positieve ervaringen lees.

Wel heb ik gelezen dat het het beste helpt wanneer je maar 1 of 2 allergieën hebt, laat ik er nu juist een stuk meer hebben. :D Wat volgens het ziekenhuis juist positief is voor de behandeling.

Daarom open ik dit topic omdat hier vast wel een aantal Bokkers aanwezig zijn die zijn begonnen met immunotherapie of die het al hebben afgesloten.

Elke ervaring is welkom.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:34

Aantal jaar geleden hyposensibilisatiekuur gedaan met injecties. 1e jaar met 2 gestart, 2e jasr er nog twee bij. HSM, graspollen, boompollen en kat. Zonder die kuren was ik waarschijnlijk nu niet in staat geweest om te werken. Ben nog wel allergisch, maar niet zo extreem als het was. Heb niet de volledige 3 jaar per kuur volgemaakt, omdat er op een gegeven moment geen plek meer was om te prikken door alle plaatselijke allergische reacties. Ik kan de plekken nu nog voelen.
Maar het was het zo waard. Samen met de uitgebreidde tests van de allergoloog waardoor ik weet welke voedingsmiddelen ik moet mijden, heeft het mijn leven veranderd.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hooikoorts: immunotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:48

Ik heb het ook gedaan met druppels na een test. Heeft mij denk ik zeker wel geholpen, ben er niet vanaf maar heb het ook niet de hele periode volgemaakt, had na een periode best last van bijwerkingen na inname en heb uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid Y;(

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:50

Rienn schreef:
Omdat ik behoorlijk last heb van hooikoorts, maar ook van katten, honden en eigenlijk alles waar ik onlangs op getest ben, werd mij door mijn huisarts en later ook door het ziekenhuis aangeraden om in het najaar met immunotherapie te beginnen.
Ik zit nogal in dubio of ik met dit lange traject wil starten omdat ik niet zo heel veel positieve ervaringen lees.

Wel heb ik gelezen dat het het beste helpt wanneer je maar 1 of 2 allergieën hebt, laat ik er nu juist een stuk meer hebben. :D Wat volgens het ziekenhuis juist positief is voor de behandeling.

Daarom open ik dit topic omdat hier vast wel een aantal Bokkers aanwezig zijn die zijn begonnen met immunotherapie of die het al hebben afgesloten.

Elke ervaring is welkom.

Ik hoor hier graag meer over.
Ik heb een hele uitgebreide stofallergie/hooikoorts/pollenallergie..
En mij is dit nog nooit verteld.
Ik heb nu pilletjes die eigenlijk alleen helpen als ik ze altijd slik.
(Ze moeten opbouwen voordat ze werken)
Maar met slecht weer ofzo heb ik geen last en dan slik ik het eigenlijk niet.
Betekende dat als het in ene dit weer wordt ik 3 dagen heel veel last heb..

Ben je er na die therapie volledig van af?
Of zijn daar weer uitzonderingen in?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:21

Ik was bijna maximaal allergisch. Kon bijvoorbeeld niet in een huis komen waar een kat woonde, dan was ik binnen een kwartier één en al allergie. Nu kan ik daar gewoon op visite. Maar ben wel voorzichtig met aanraken en was altijd handen voor ik daar iets eet.

Voedselallergieën (kruisallergieën) zijn wel blijvend, daar heeft de kuur geen invloed op.

Gebruik je anti-histaminica als tabletjes? Loratidine, ceterizine e.d.
Ben je bij een allergoloog?

Helaas heb ik wel een allergisch lijf en is er altijd wel iets waar ik last van heb, nu is bijv. de astma bijna niet onder controle te krijgen. Toch hebben de kuren echt geholpen.

Ik weet niet hoe de zorgverzekeraar met deze therapie omgaat tegenwoordig. Dat is nog wel iets voor je om uit te zoeken, want de vloeistoffen zijn ontzettend duur.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:36

hmm oke.. ja de pilletjes die ik heb zijn ook duur..
maar met opbouwen helpen die wel redelijk.
Ik ben ook astmatisch, maar dit heb ik eigenlijk al heel wat jaren onder controle en gebruik alleen ventolin wanneer ik echt goed ziek/verkouden ben.
(Nou is mijn astma ook nooit dramatisch erg geweest, alleen met sporten was het soms wat onhandig, maar geen aanvallen ofzo gehad (gelukkig) ) .

Huisdieren daar heb ik dan geen last van gelukkig.
Al zijn vogels wel een ander verhaal.. maar daar heb ik last van voornamelijk als ze de veren wisselen
(veel stof ook wel :p )

Maar misschien voor mij dus toch maar gewoon op de pilletjes houden dan ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:40

Pilletjes kan je ook via de huisarts krijgen, dan worden ze vergoed

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:51

Hier eentje.

Allergisch voor alle grassen en bomen, daarnaast huisstofmijt, katten, honden, vogels etc.

Die pillen moet je JUIST tijdens de regen ook innemen, dan blijft de stof in je lijf.

Ik heb 3 jaar injectiekuur grassen en 3 jaar bomen gedaan, inmiddels tien jaar terug.

Situatie toen: ik kon eigenlijk alleen in de regen naar buiten. Als iemand van buiten naar binnen kwam (met pollen in de jas) moest die uit, in een plastic zak en andere kleding aan.

Ik ben er nooit helemaal vanaf geraakt (berken en linden vooral), maar de uiting (snotteren, traanogen, onophoudelijk niezen etc.) was weg. Jeuk heb ik nog wel wanneer de eerste vlaag pollen los komt.

Kan iig weer gewoon naar buiten. Ik merk wel dat de werking nu iets minder is dan jaren geleden, maar ik ben er nog steeds blij mee. :j

Katten en honden is wel minder geworden. Ik kan een huis binnen en een hond een aai geven. Daarna handen wassen. Niet naast iemand gaan zitten met kattenharen in de trui of op een stoel waar de beesten in liggen.

Dat is wel makkelijker te vermijden

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:51

Ik zit zelf aan een vorm van immuuntherapie voor mijn Lyme.
Dit jaar is er echt geen houden aan zonder flinke medicatie, terwijl ik eerder op bijenpollen aardig klachtvrij was.
Ik slik zelf fexofenadine 180 mg, telfast heet het ook wel, 5 mg loratadine en ketotifen.
De tweede is voor de Lyme en allergiën de laatste puur voor het slapen, dat heb ik al sinds ik 6 ben in plaats van slaappillen.
Daarbij slik ik DAO enzym wat mij goed helpt qua voedselallergiën.
Vorig jaar had ik erg baat bij bijenpollen, dit jaar niet.
Ik ben flink ziek geweest, het ging steeds beter, tot de pollen kwamen..
Echt totaal nergens meer toe in staat zo verrot, pijn en moe.
Zelf wijt ik het aan de immuuntherapie, het pakt ook allergiën aan zegt men, dus kennelijk reageert mijn lichaam flink op de pollen.
Ik hoop volgend jaar minder klachten te hebben van de pollen, dan heeff het zijn werk gedaan.

Mijn moeder heeft vroeger immunotherapie gehad, en zij moest ermee stoppen omdat ze echt doodziek werd van de injecties.
Zij heeft ook luchtwegproblemen en last van haar holtes, ik heb dat eerste niet en de laatste met vlagen.
Ik heb daar nu een fijn middel voor wat helpt.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 20:57

lovelyfiefy schreef:
Rienn schreef:

Elke ervaring is welkom.

Ik hoor hier graag meer over.
Ik heb een hele uitgebreide stofallergie/hooikoorts/pollenallergie..
En mij is dit nog nooit verteld.
Ik heb nu pilletjes die eigenlijk alleen helpen als ik ze altijd slik.
(Ze moeten opbouwen voordat ze werken)
Maar met slecht weer ofzo heb ik geen last en dan slik ik het eigenlijk niet.
Betekende dat als het in ene dit weer wordt ik 3 dagen heel veel last heb..

Ben je er na die therapie volledig van af?
Of zijn daar weer uitzonderingen in?

Je moet ook je pilletjes elke dag op een gelijk tijdstip slikken, dit doe ik ook en daardoor heb ik er nu wat minder last van dan anders. Ik moest er een week mee stoppen ivm testen in het ziekenhuis en dacht dat ik er in zou blijven, zo veel last had ik er van.

De therapie geeft geen zekerheid dat je er helemaal vanaf komt, maar bij de een schijnt het beter te helpen dan de ander. Ik wil namelijk niet mijn hele leve lang dag in dag uit pilletjes slikken en neusspray gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:00

Ik wilde maar mocht niet van allergoloog. Omdat ik voor veel te veel dingen allergisch ben en daardoor toch niet van de medicatie afkom. Had het graag gedaan al was het maar voor de erge allergie van berken/sering/liguster. Daar wordt ik zo erg ziek van en die krengen staan overal

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:04

superlotje schreef:
Ik was bijna maximaal allergisch. Kon bijvoorbeeld niet in een huis komen waar een kat woonde, dan was ik binnen een kwartier één en al allergie. Nu kan ik daar gewoon op visite. Maar ben wel voorzichtig met aanraken en was altijd handen voor ik daar iets eet.

Voedselallergieën (kruisallergieën) zijn wel blijvend, daar heeft de kuur geen invloed op.

Gebruik je anti-histaminica als tabletjes? Loratidine, ceterizine e.d.
Ben je bij een allergoloog?

Helaas heb ik wel een allergisch lijf en is er altijd wel iets waar ik last van heb, nu is bijv. de astma bijna niet onder controle te krijgen. Toch hebben de kuren echt geholpen.

Ik weet niet hoe de zorgverzekeraar met deze therapie omgaat tegenwoordig. Dat is nog wel iets voor je om uit te zoeken, want de vloeistoffen zijn ontzettend duur.

Dat laatste is een puntje, ik moet er nog steeds achteraan bellen. := Afspraak staat pas over een paar weken, dus heb nog even om te bellen hoe mijn verzekering dit dekt.

Ik heb ook astma/chronische bronchitis, maar juist nu nergens last meer van, alleen wanneer ik bij iemand in huis kom met katten/honden of vogels en de overgang van zomer/herfst/winter zijn echt geen pretje.

Die kruisallergieën, zijn bij mij zelfs erger geworden sinds ik deze medicijnen gebruik, al maak ik me daar niet zo druk over, eet wel het fruit wat ik kan eten.
Ik ben bij een allergoloog in het ziekenhuis. :j

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:07

karuna schreef:
Ik wilde maar mocht niet van allergoloog. Omdat ik voor veel te veel dingen allergisch ben en daardoor toch niet van de medicatie afkom. Had het graag gedaan al was het maar voor de erge allergie van berken/sering/liguster. Daar wordt ik zo erg ziek van en die krengen staan overal

Dat zei mijn huisarts ook, maar de allergoloog is juist wel weer positief en ziet het als een voordeel dat ik van de 10 prikjes waarvan 1 controle prik, ik voor alles allergisch blijk te zijn.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:09

Luxorvalkje schreef:
Hier eentje.

Allergisch voor alle grassen en bomen, daarnaast huisstofmijt, katten, honden, vogels etc.

Die pillen moet je JUIST tijdens de regen ook innemen, dan blijft de stof in je lijf.

Ik heb 3 jaar injectiekuur grassen en 3 jaar bomen gedaan, inmiddels tien jaar terug.

Situatie toen: ik kon eigenlijk alleen in de regen naar buiten. Als iemand van buiten naar binnen kwam (met pollen in de jas) moest die uit, in een plastic zak en andere kleding aan.

Ik ben er nooit helemaal vanaf geraakt (berken en linden vooral), maar de uiting (snotteren, traanogen, onophoudelijk niezen etc.) was weg. Jeuk heb ik nog wel wanneer de eerste vlaag pollen los komt.

Kan iig weer gewoon naar buiten. Ik merk wel dat de werking nu iets minder is dan jaren geleden, maar ik ben er nog steeds blij mee. :j

Katten en honden is wel minder geworden. Ik kan een huis binnen en een hond een aai geven. Daarna handen wassen. Niet naast iemand gaan zitten met kattenharen in de trui of op een stoel waar de beesten in liggen.

Dat is wel makkelijker te vermijden

Je slikt geen medicijnenen meer?

Gras is echt een hel voor mij, wanneer ik maar 10 min het gras zit of loop heb ik de rest van de dag overal jeuk, zelfs met de pilletjes die ik nu slik.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:10

even een andere vraag, hebben jullie ook heel erg veel last van jeuk aan de benen? Ik krab mezelf helemaal gek elke avond.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:17

Ik ben overigens tijdens de kuren gestopt met dagelijks gebruik van antihistaminica. Slik deze nu alleen nog bij een reactie (en die zijn dan zo heftig dat ik het niet red met één tabletje).
Maar heb wel elke dag een flinke hoeveelheid astma-medicatie. Ben wat dat betreft niet heel lang medicijnvrij geweest.

Wat voor jeuk bedoel je Rienn?
Ik heb vaak en snel galbulten. Soms weet ik niet eens waarvan. Als mijn huid nat wordt nog sneller. Kan al uitslag krijgen van enkel regen.
Eczeem is bij mij momenteel rustig. Wel heb ik een hele droge huid. Schijnt ook bij het allergiepakket te horen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 20:43

Dat maakt me aan het twijfelen, ik wil niet mijn hele leven medicijnenen gebruiken en elke dag neusspray lijkt me ook niet al te best, maar als de injecties maar voor korte duur werken dan heeft dat ook niet zo veel zin.

Ik snap natuurlijk wel dat het nooit helemaal over zal gaan, maar al is het al de helft minder dan nu zal ik al blij mee zijn.

Ik kan de jeuk niet omschrijven, het komt echt onder mijn huid vandaan heb ik het idee, het zit heel diep en moet dan ook ontzettend hard krabben om het te laten stoppen, niet dat het dan stopt. :')
In het ziekenhuis werd er ook om gevraagd of ik niet ook veel jeuk aan mijn benen heb, vandaar hier ook de vraag.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:41

Ik heb voor je zitten rekenen en volgens mij ben ik nu 5 jaar klaar met de injecties. Merk niet dat het effect afneemt.
Mijn lijf verzint alleen nieuwe allergiën. Dus krijg bijv. reactie als ik mijn pony borstel (daarom komt er ook geen nieuwe als deze overlijdt helaas), als ik in de tuin werk, iets eet wat ik niet moet eten of zomaar als er iets in mijn oog belandt.
Dat zal ook zo blijven, heb nu eenmaal dit bouwfoutje.

Bij mij wisselen huidproblemen en astma elkaar af. Heb nu al jaren astmaklachten en dus een gave huid.

Ik denk dat je nooit in de toekomst kunt kijken. Ben nu wel van mijn dagelijkse levoceterizine af, maar gebruik inmiddels 3xdaags longmedicijnen (op goede dagen, slechte dagen nl nog veel meer). Dat had ik jaren geleden ook niet verwacht.
En dus blijft het accepteren en weer doorgaan.

Mocht je de kuren serieus overwegen en de zorgverzekering vergoedt het nu, dan zou ik het geen jaren uitstellen. Voor je het weet verandert hun beleid. Het is nl. een dure behandeling.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 16:23

Mijn zorgverzekering vergoed het, dat is wel prettig. Mijn eigenrisico gaat er aan, maar dat maakt niet uit, dat heb ik al jaren.

Ik moet volgende week naar het ziekenhuis, ben benieuwd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:51

Ik ga volgen Rienn, ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt.
Spuit zelf de GcMAF, maar dat spuit ik nog tekort om te kunnen zeggen dat ik er qua hooikoorts baat bij heb.
Als ik volgend jaar ineens met veel minder medicijnen af kan weet ik dat pas.
Wat wel opvallend is is dat ik ineens veel zieker was van de pollen als vorig jaar, ik heb echt de hoop dat het er mee bezig is.
Nu is de hooikoorts de hoofdmoot niet, maar ik ben drie soorten medicijnen voor allergie wel zat.
Met name de fexofenadine, dat maakt me gewoon suf als ik moe ben en dat vind ik echt niet fijn, zeker niet omdat ik ook tramadol slik..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:09

Ik heb 6 jaar geleden (5 jaar lang) bij het UMCG gezeten toen het nog niet beschikbaar was bij de huisarts en ik eigenlijk nog een "proefpersoon" was ook gedaan. De immunotherapie is nu iets anders dan dat ik heb gehad destijds. De eerste dag van mijn immunotherapie (wat toen desensibilisatie hete) heb ik een dag in het ziekenhuis gelegen en heb ik 12 prikken gekregen met de vloeistof waar ik allergisch voor ben, bomen en grassen. Daarna kreeg ik elke 4 week 2 prikken 5 jaar lang. In het begin moest dit nog bij het UMCG maar uiteindelijk konden ze mij ook bij de huisarts prikken. Mijn hooikoorts allergie is/was zo erg dat mijn hele gezicht opzwol, mijn ogen opzwollen en etter uit kwam. Er was zelfs niet eens meer te zien dat ik überhaupt ogen had. Hier voor kreeg ik prednison omdat dit het enigste was wat hielp. We hebben toen dus besloten om die therapie te doen. Het heeft mij echt heel goed geholpen! :) Inplaats van dat ik nu een opgezwollen gezicht krijg heb ik een 'normale' hooikoorts reactie. Ik heb nog jeuk, tranige ogen en niezen maar ik heb geen prednison meer nodig.

Als je vragen hebt kan je altijd een pb sturen :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:49

We staan voor dezelfde beslissing voor ons zoontje van 6jaar.
De allergische reacties worden erger en erger.
Maar hij wil niet meer geprikt worden, en hij snapt nog niet dat het wekelijkse prikken , voor 2 maanden,
en daarna maandelijks prikken hem waarschijnlijk heel goed gaan helpen.
Maar ik moet dan het " gevecht" met hem aan, om in de auto te krijgen en dan naar het ziekenhuis gaan.
Een plek waar hij al ruim 5 jaar wekelijks of maandelijks komt en waar hij nog altijd vol vertrouwen en lachend heen gaat. Voor de fysio, ergo en logopedie.
We hebben nog 3 maanden voordat we echt moeten beslissen. Dus we hebben nog even.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:10

Ikkeniet, weet je met wat voor naalden ze prikken?
Zelf spuit ik mijn immuuntherapie onderhuids met insulinespuiten en die zijn dun.
Ik zou dat sowieso aanhalen als je het aangaat.
Gewoon echt niks dikker en langer qua naald als nodig, en vragen om emla créme.
Zelf ben ik heel lang heel bang geweest en heb het vorig jaar zelf geleerd, maar ik prik nooit met iets wat mij teveel wordt.
Je hebt zelfs opzetnaalden in maat insulinenaald, dus als het niet in een spier hoeft zou ik echt zorgen voor de allerdunste naaldjes.
Je kunt ze bij veel apotheken niet bestellen maar wel online.
Leuk wordt het nooit, maar ik vind onnodig te grote naalden gebruiken echt niet ok.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:24

moonfish13 schreef:
Ikkeniet, weet je met wat voor naalden ze prikken?
Zelf spuit ik mijn immuuntherapie onderhuids met insulinespuiten en die zijn dun.
Ik zou dat sowieso aanhalen als je het aangaat.
Gewoon echt niks dikker en langer qua naald als nodig, en vragen om emla créme.
Zelf ben ik heel lang heel bang geweest en heb het vorig jaar zelf geleerd, maar ik prik nooit met iets wat mij teveel wordt.
Je hebt zelfs opzetnaalden in maat insulinenaald, dus als het niet in een spier hoeft zou ik echt zorgen voor de allerdunste naaldjes.
Je kunt ze bij veel apotheken niet bestellen maar wel online.
Leuk wordt het nooit, maar ik vind onnodig te grote naalden gebruiken echt niet ok.

Als je aan geeft dat je de naald niet fijn vind gebruiken ze gewoon een ander. En Tuurlijk als je 5 jaar lang elke maand prikt is er echt wel eens een prik in een spier, perongelijk. Het prikken zelf heb ik nooit erg gevonden maar had een hekel aan het wachten. Voor de tijd zat ik een 20 min te wachten tot ik eindelijk aan de beurt was, dan nog geen 5 min prik werk en dan weer een half uur wachten tot je naar huis mag voor controle. Je zit zo een uur bij de huisarts voor een stomme prik. Dat was voor mij het meest ergelijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:31

Daarom prik ik mijn magnesium thuis zelf..
Moet ca 2x per week en echt zonde van mijn energie om het te laten doen.
Bovendien weet ik van mezelf zeker dat er niks gebeurt wat voor mij stress geeft.
Bij mij is immuuntherapie dagelijks, normaal is 1x per week maar dan voelde ik me zo ontzettend wisselend.
Nu heb ik wat anders als immuuntherapie bij pollen, maar vond 1x per week niet fijn.