Conditieverlies hardlopen oorzaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Conditieverlies hardlopen oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 21:20

Ik ben nu een jaar bezig met hardlopen waarvan ik van november tot en met april een training heb gevolgd om de juiste techniek te leren. Aan het einde van deze trainingen kon ik 5 km in 32 minuten en dat ging lekker.
Daarna via de app van hardlooptijden.nl een schema begonnen om door te trainen naar 10 km in 70 minuten. En dat ging ook super. Ik liep 8 km en zelfs al een keer 10 km.

Er is niks geks gebeurd maar opeens ging het lopen niet lekker meer dus maar even een keer wat rustiger aan gedaan en toen dat niks opleverde stapje terug gedaan maar het blijft moeilijk gaan. Opeens heb ik moeite met 3 km en 5 km lukt niet meer zonder tussendoor te moeten lopen.

De trainer van de cursus die ik gevolgd heb adviseerde om bloed te laten prikken. De huisarts wil dat ik het nog even een paar weken aankijk aangezien bijvoorbeeld een verkoudheid ook een paar weken conditie verlies kan geven. (Maar ben niet verkouden geweest.)

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Herkent iemand dit? Tips?

0091

Re: Conditieverlies hardlopen oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:32

Voeding kan heel veel doen. Daarnaast natuurlijk ook heel veel andere dingen als stress, verkoudheid, tekort aan iets, te weinig rust enz enz enz. En soms staat je hoofd er ook gewoon even niet naar.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:39

Misschien ben je overtraind geraakt. Heeft je lichaam meer rust nodig tijdens het opbouwen dan je inplant .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:51

Bij mij wisselt het ook erg. Soms loop ik de tien km fluitend en de volgende keer kan ik na nog geen kwartier al gaan wandelen. Bij mij ligt dat vooral aan stress, weinig slaap, te druk op het werk of niet lekker in mijn vel zitten.
Geef het nog even tijd en leg niet teveel druk op jezelf dat je 'moet'.

Hoeveel keer per week loop je? Neem je tussendoor voldoende rust?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:40

Supervixen schreef:
Hoeveel keer per week loop je? Neem je tussendoor voldoende rust?

Dit, en als je loopt, wat doe je dan voor training? Loop je iedere keer op je max of heb je ook een hele rustige duurloop tussendoor bijvoorbeeld?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 08:02

Bedankt voor de reacties.
Normaal loop ik 3x per week. Meestal duurloop gemiddeld 9.3 km per uur.
Vorige week maar 1x 3 km gelopen.

Ik heb zelf het idee dat het inderdaad mentaal vooral even tegen zit. Wist niet dat dat je zo erg kon beïnvloeden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:11

Het is in principe niet heel erg om een periode even kortere afstanden te lopen. Je hoeft niet elke week 3x 10km of meer te lopen natuurlijk. En als die snelheid die je nu hebt jouw max is, dan is het ook niet heel gek dat het lijf even de rem erop zet. (Plus dat het de laatste weken ook ontzettend benauwd is)

Ga anders even terug naar de basis. Bijvoorbeeld 1 kilometer rustig rennen, 100 meter rust. En het aantal trainingen even terug naar 1 of 2 per week. Stel dat je ook nog meerdere sporten doet (of dieren hebt om voor te zorgen) ben je sowieso wel in beweging. Een hardlooptraining omruilen voor een wandeling kan natuurlijk ook. Zo hou je de spieren wel los.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:05

Dan zou ik een paar weken wat minder trainen. Bijvoorbeeld 2 keer per week. De ene keer 5 km met om de km een stukje wandelen en de anderen keer 3 km. Totdat je weer beter in je vel zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:10

Frensie schreef:
Bedankt voor de reacties.
Normaal loop ik 3x per week. Meestal duurloop gemiddeld 9.3 km per uur.
Vorige week maar 1x 3 km gelopen.

Ik heb zelf het idee dat het inderdaad mentaal vooral even tegen zit. Wist niet dat dat je zo erg kon beïnvloeden.

Dat laatste kan sowieso.
Maar als ik het tempo uit je openingspost vergelijk met de snelheid die je hier noemt, dan wordt het tijd om gas terug te nemen. Je snelheid bij je duurlopen ligt te hoog. Dat kan ook tegen je gaan werken.

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:36

Wat ik zelf heb gemerkt, is als het even tegen zit me niet gek te laten maken door een bepaalde afstand binnen een bepaalde tijd te lopen. Soms loop ik even 2 weken helemaal niet, een andere keer verzin ik een korte intervaltraining of ga ik bijvoorbeeld alleen naar een heuveltje hier in de buurt en loop ik die 4 keer op. Heb in het begin gemerkt dat als je per se x aantal keer in de week een bepaalde afstand wilt lopen het op een gegeven moment mis gaat en je dan beter even flexibel naar iets anders kan kijken dan dat je de druk erop blijft houden en toch elke keer gaat. Zo raakte ik namelijk mijn zin in het hardlopen kwijt, nu ik alles veel relaxter doe, gaat het een stuk beter, vind ik het leuk en loop ik wedstrijden toch elke keer sneller :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:01

Het weer speelt ook mee. Afgelopen winter liep ik twee keer per week 25 km en een keer per week 15 km zonder zelfs maar te zweten. Nu loop ik puffend en doorweekt met moeite de 10 km. Ben ook veel kortademiger nu. Ik ben nu overgestapt op de ene dag 10 de andere dag 5 km en vul dat aan met krachttraining, elke drie dagen een andere spiergroep. Meer effect en minder vermoeiend. Tegen het najaar ga ik weer meer afstandslopen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 17:58

Bedankt voor de tips en het meedenken. Ik zal even een flinke stap terug nemen in mijn trainingen. Hopelijk ga ik dan binnenkort weer als een speer.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:19

En soms de focus van zoveel km/u lopen loslaten. Loop eens heerlijk zonder koptelefoon in de natuur, kijk om je heen, of doe een keer een korte trailrun.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:37

Misschien is je manier van trainigsopbouw niet ideaal. Als je net begint met lopen maakt het in die zin vaak niet uit dat alles wat je doet al zorgt voor een betere hardloopconditie. Maar als je niet efficient traint dan zullen de vorderingen snel stagneren en soms zelfs achteruit lopen.
Het kan ook tussen je oren zitten dat door misschien te snelle opbouw het je op een gegeven moment niet meer lukte, je bent toegeven aan de mentale drang om zo nu en dan voortijdig een wandelpauze in te lassen en dan verzeil je heel gemakkelijk in het dar steeds gemakkelijker aan toegeven wat je mentaal ook niet sterker maakt.
Iets onder de leden kan altijd meespelen. Maar als je daar in je dagelijkse leven niet echt problemen van ervaart zou je dat op dit niveau ook niet echt met het hardlopen serieus mogen ervaren. Hogere temperaturen hebben zeker hun invloed, maar ja het is intussen ook heel vaak prima loopweer geweest. Een echte griep kan maandenlang gevolgen hebben voor je conditie maar zelfs een eenvoudig verkoudheid heb je niet gehad schrijf je dus dat zal niet meespelen.
Ik zou via een verantwoord schema en liefst onder begeleiding van een trainer weer rustig opbouwen en een verantwoord schema laten maken waarbij je ook vorderingen mag verwachten. Rustig opbouwen zodat de druk niet te groot is en je ook weer het zelfvertrouwen terugkrijgt.
En bij aanhoudende lichamelijke klachten terug naar de huisarts en onderzoek opeisen. Maar ik vrees dat je vooral ook het vertrouwen bent verloren en daardoor gewoon te snel toegeeft aan de drang om eerder te stoppen. Hardlopen is soms ook gewoon even doorbijten , het lichaam kan zoveel meer dan je geest je vaak doet geloven.