Ziek, zonder duidelijke oorzaak (zie OP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Ziek, zonder duidelijke oorzaak (zie OP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 14:10

Omdat Bokt me al vaker goed op weg geholpen heeft met niet paardgerelateerde dingen :P

De titel zegt het al. Sinds een week of 2-3 ben ik ziek. Het begon eigenlijk met het simpele niet lekker zijn, momenten met koorts, weinig eetlust, veel zweten, misselijk, buikpijn, hoofdpijn... Dit duurde ongeveer een weekje. Belangrijk om te vermelden is wel dat ik sinds een maand of 2 zo vreselijk moe ben.

Na die week werd ik pas echt beroerd. Het begon met mijn linkerschouder die vreselijk veel zeer deed. Dit trok verder op de dag door naar mijn ribben, rug en arm. Op een gegeven moment kon ik mijn arm niet hoger krijgen dan mijn buik, hij tintelde en werd koud.
Ik had flinke steken in mijn buik, hartkloppingen, mijn ademhaling sloeg min of meer op hol of stokte, m'n kaken deden zeer, gevoel alsof ik ieder moment flauw kon vallen, hoofdpijn en ik had het zo vreselijk koud.

Ik ben die avond naar de huisartsenpost gegaan, die de klachten erg vreemd vonden. Ze hebben m'n schouder bekeken en ik ben naar huis gestuurd met diclofenac. Deze heb ik niet genomen, omdat ik al zo'n last van mijn maag had durfde ik dit niet.

De maandag erna naar de huisarts gegaan. Zij vond het ook vreemd. Ik moest een bloedonderzoek laten doen; vitaminengebrek (oa vit B6 en B12), testen op de ziekte van Lyme, BSE omdat ik met koeien en schapen werk, en Pfeiffer. Dat laatste heb ik gehad toen ik 15-16 was.

Vandaag heb ik gebeld voor de uitslag, waar helaas niets uitgekomen is. Ja, ze konden zien dat ik Pfeiffer heb gehad en wellicht waren dit restverschijnselen, dat kon tot een jaar erna nog voorkomen. Uitgelegd dat ik nu 21 ben en dat ik dit totaal niet herken als Pfeiffer.

Maar wat nu? Ik zit al 3 weken thuis, ik heb mijn stage en werk af kunnen bellen want ik kan werkelijk níets. De pijn zit nu in beide schouders, ik krijg m'n armen niet omhoog. Ik heb constant spierpijn in mijn benen terwijl ik niets doe. Ik eet slecht, ik ben vreselijk misselijk, ik heb pijn in mijn buik. Ik ben ontzettend moe, kortom; alle klachten die ik had worden alleen maar erger...

Ik heb zelf zitten lezen over de ziekte van Lyme en herken mijn klachten hier behoorlijk in. Of ik een teek heb gehad de afgelopen tijd? Geen idee. Ik werk met dieren (schapen, koeien, wildopvang met oa egels, etc) en ik krab weleens een korstje weg, ook op mijn hoofd. Kan altijd een teek zijn natuurlijk... Ik heb een tijd terug wel een vreemde rode plek met een kring eromheen laten zien aan mijn moeder, maar ik dacht er verder niets bij.
Afgelopen tijd wel lek gestoken door muggen, geen idee of dat ermee te maken kan hebben. Las dat muggen ook lyme over kunnen brengen.

Morgen bel ik sowieso opnieuw naar mijn huisarts, al heb ik het idee dat zij het totaal niet weet en ik zal wel weer naar huis gestuurd worden met "slik maar paracetamol", iets wat ik al die tijd al doe.

Herkent iemand dit, of heeft iemand nog tips/advies? Ik weet het echt niet en ik voel me zo beroerd, boos en gefrustreerd.

Yessy

Re: Ziek, zonder duidelijke oorzaak (zie OP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:17

Is het geen lichamelijke reactie op de stress die je afgelopen weken hebt gehad omtrent je relatie? Misschien dat in combinatie met toch nog net niet 100% zijn door de Pfeiffer? Verder schijnen de standaard lyme-testen in Nederland niet 100% accuraat te zijn, er is ergens op bokt een topic over, misschien is dat toch het checken waard.

In ieder geval sterkte met de situatie! En probeer je er niet teveel over te op winden, hoe moeilijk ook :(:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:27

Dat zou goed kunnen, al ben ik er dan wel héél beroerd van..
Goed idee, die ga ik opzoeken! Wil het sowieso nog bespreken met de huisarts.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:36

Ik zou dat over die rode kring absoluut vertellen aan de huisarts, dan kan hij je misschien antibiotica voorschrijven, wat je beschrijft lijkt namelijk idd wel erg op lyme.
Even van internet gehaald (EM is zo'n rode kring):
De ziekte van Lyme is een klinische diagnose. Dit betekent dat de arts de diagnose moet stellen op basis van de ziektegeschiedenis en symptomen. Bij het zien van een EM zal de arts de diagnose "ziekte van Lyme" stellen. Zonder een EM is de diagnose moeilijker te stellen. Vaak worden dan testen gebruikt. Deze testen zijn ter ondersteuning van de diagnose. Er kan niet een diagnose gesteld worden op grond van de uitslag van de test alleen. De testen kunnen om verschillende redenen zowel fout positieve als fout negatieve uitslagen geven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:40

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:43

Heel vaag inderdaad. Veel sterkte! Hebben ze ook al naar je hart gekeken?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:44

Jouw verhaal lijkt mijn verhaal wel, alles laten onderzoeken van cardioloog tot neuroloog tot alle bloedtesten aan toe. Niets te vinden alles prima in orde en super gezond.

En na de zoveelste opname op de spoed besloten nu is het klaar, na onderzoek, jahoor chronische hyperventilatie.. Heb er inmiddels hyperven voor gedaan, en gaat prima nu, terwijl ik drie maanden geen stap buiten de deur kon of durfde te doen...

En ja, ook die vreselijke pijn in je linkerschouder kan daardoor komen, heb het ook gehad, zelfs niet meer kunnen lopen zo slap voelde m'n benen of juist heel zwaar of heel veel pijn..

Laat je nog eens goed onderzoeken, want Lyme komt niet altijd naar boven en je hebt dus wel een rode kring gehad...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:54

Die rode vlekken met kring is zeer kenmerkend voor lyme. De griepverschijnselen, koorts enz. Ook. Sterkte

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:55

xchey schreef:
Ik zou dat over die rode kring absoluut vertellen aan de huisarts, dan kan hij je misschien antibiotica voorschrijven, wat je beschrijft lijkt namelijk idd wel erg op lyme.
Even van internet gehaald (EM is zo'n rode kring):
De ziekte van Lyme is een klinische diagnose. Dit betekent dat de arts de diagnose moet stellen op basis van de ziektegeschiedenis en symptomen. Bij het zien van een EM zal de arts de diagnose "ziekte van Lyme" stellen. Zonder een EM is de diagnose moeilijker te stellen. Vaak worden dan testen gebruikt. Deze testen zijn ter ondersteuning van de diagnose. Er kan niet een diagnose gesteld worden op grond van de uitslag van de test alleen. De testen kunnen om verschillende redenen zowel fout positieve als fout negatieve uitslagen geven.

Heb ik gedaan, maar omdat ik niet wist of ik een teek had gehad wilde zij hier niet vanuit gaan...

Iris82 schreef:

Ik ben wel bekend met hyperventileren, maar chronisch niet.. Ik ga even lezen, dank!

Thats_Me schreef:
Heel vaag inderdaad. Veel sterkte! Hebben ze ook al naar je hart gekeken?

Dit is pas geleden wel gedaan ivm mijn medicatie voor mijn clusterhoofdpijn, maar sinds deze klachten nog niet..

ingeb0rg schreef:
Jouw verhaal lijkt mijn verhaal wel, alles laten onderzoeken van cardioloog tot neuroloog tot alle bloedtesten aan toe. Niets te vinden alles prima in orde en super gezond.

En na de zoveelste opname op de spoed besloten nu is het klaar, na onderzoek, jahoor chronische hyperventilatie.. Heb er inmiddels hyperven voor gedaan, en gaat prima nu, terwijl ik drie maanden geen stap buiten de deur kon of durfde te doen...

En ja, ook die vreselijke pijn in je linkerschouder kan daardoor komen, heb het ook gehad, zelfs niet meer kunnen lopen zo slap voelde m'n benen of juist heel zwaar of heel veel pijn..

Laat je nog eens goed onderzoeken, want Lyme komt niet altijd naar boven en je hebt dus wel een rode kring gehad...
.

Jeetje, wat heftig... Ik ga het zeker aankaarten. Lijkt me niet dat het nu hierbij blijft...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:07

Ik herken je klachten ook allemaal, ik heb chronische Lyme en 4 co-infecties.
Weet je hoe lang geleden je die kring hebt gezien? Mocht je nog eens zoiets zien maak er dan een foto van, dat is heel fijn voor artsen en ook voor jezelf als reminder.

Helaas zijn de bloedtesten in Nederland maar +/- 20% betrouwbaar. In Duitsland zijn ze veel beter, dit kun je zelf laten testen of via een ILADS arts. Dat laatste vind ik zelf een stuk fijner omdat zij ook weten hoe ze kunnen behandelen en welke co-infecties ze mee moeten nemen.
Zulke klachten lijken (huis)artsen nogal vaak niet te begrijpen. Ik heb er 6 jaar mee rondgelopen voordat ze het vonden terwijl de klachten steeds verder opstapelden. (ze vonden het doordat ik toen wel een duidelijke kring kreeg, daarvoor werd het altijd psychisch afgeschoven) Daarna heb ik nog 2 jaar rondgesukkeld in de reguliere zorg en nu heb ik eindelijk zo'n ILADS arts, dat is echt een opluchting want regulier was ik uitbehandeld.

Lyme kan inderdaad ook komen via muggen, dazen etc. eigenlijk alles wat bloed zuigt kan zoiets bij zich dragen.

Ik wil overigens absoluut niet zeggen dat je Lyme hebt hoor! Ik ben geen arts, en ik ben ook niet helderziend. Maar met deze klachten zou ik dat zelf graag verder uit willen sluiten en dat lukt je in de reguliere zorg hier niet.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:22

Ik heb die kring niet zo heel serieus genomen dus ik moet gokken.. Maar dat zal zeker een maand geleden zijn geweest.

Ik ga eens kijken naar zo'n arts, kreeg de tip ook al via PB. Dankje!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:26

Het is dus ongeveer een week na die kring begonnen? Dat klinkt wel verdacht :\

Als je wat namen wil mag je me pb'en :) Ik ga zelf in Maastricht en ben super tevreden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:32

Oei, Maastricht is wel ver.. Ik woon in Noord Holland..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:12

Meis,
laat het er absoluut niet bij zitten!
Ga naar een Ilads arts "beter een maand antibiotica voor niets", dan een slepende Lyme infectie.
(Is jouw bloed in Nederland onderzocht? Die testen zijn helaas minder betrouwbaar...)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:20

Ik zou het er ook zeker niet bij laten zitten en ook eens kijken naar een ILADS arts bij jou in de buurt. Gelukkig heb ik zelf geen ervaring met Lyme, maar ik weet wel dat de testen in Nederland niet heel betrouwbaar zijn als het om het opsporen van Lyme gaat, even verder kijken is dus zeker gek idee. Heel veel sterkte ermee. :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:23

Meteen een docycicline kuur, 2 x 100 mg per dag vragen voor een maand. Ik denk dat je er bijna 100 % van uit kunt gaan dat het lyme is.

En wil je huisarts niet meewerken, de kans is heel groot dan direct naar een arts die wel antibiotica wil geven, zeg je huisarts maar dat het op je eigen verantwoording is en dat je anders direct op zoek gaat naar een andere huisarts.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:26

Als het Lyme zou zijn moet je eerder rekenen op maanden antibiotica denk ik zo, met zulke klachten. Of je moet heel veel geluk hebben. Ik zou dan ook niet zelf doxycycline vragen maar echt naar een arts gaan die weet wat hij doet.

Maar ook dan ben ik het daarmee eens hoor :) De begin kuren zijn niks vergeleken met de kuren die je in laat stadium krijgt. Dat sloopt ook weer een hoop.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:40

Ik ga op zoek naar een andere arts.

Mijn huisarts vond dat Lyme uitgesloten kon worden omdat die plek die ik had vanzelf weer weggetrokken was. Volgens haar gaat dat pas weg na AB.

Ben nog een keer onderzocht, niets geks gevonden. Behalve dan dat mijn buik en schouders erg pijnlijk zijn, en dat ik in de afgelopen 4 weken 15 kg afgevallen ben.
Ze wist het niet en ze gaat morgen overleggen. Voor nu moet ik vitaminen slikken en als het niet overgaat terugkomen.....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:44

Dat is absoluut onzin, die plekken komen en gaan ook als je geen medicijnen gebruikt.
Ik vind het echt bizar dat er artsen zijn met zulke uitspraken :\

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:46

Ik ben op het moment vooral gefrustreerd... Oke, misschien gaat het wel over. En als het niet zo is? Dan moet ik weer terugkomen, omdat? Zodat ik weer kan uitleggen wat de klachten zijn, en dat zij kunnen vertellen dat ze het niet weten..? 8)7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:51

[quote="Eoweyn_x"]Ik ga op zoek naar een andere arts.

Mijn huisarts vond dat Lyme uitgesloten kon worden omdat die plek die ik had vanzelf weer weggetrokken was. Volgens haar gaat dat pas weg na AB.

Ben nog een keer onderzocht, niets geks gevonden. Behalve dan dat mijn buik en schouders erg pijnlijk zijn, en dat ik in de afgelopen 4 weken 15 kg afgevallen ben.
Ze wist het niet en ze gaat morgen overleggen. Voor nu moet ik vitaminen slikken en als het niet overgaat terugkomen.....[/quote

Duidelijk een huisarts die geen benul van Lyme heeft, zoals zovelen.

Vroege lymeziekte: lokale huidinfectie

Na een tekenbeet ontstaat een rood vlekje, zoals bij de meeste insectenbeten. Als er geen besmetting met de Borrelia-bacterie heeft plaatsgevonden, wordt het vlekje niet groter dan 1 tot 2 centimeter en verdwijnt het binnen twee weken. Is er wel besmetting, dan wordt de plek geleidelijk groter en breidt deze zich ringvormig uit. Deze eerste uiting van de ziekte van Lyme wordt erythema migrans genoemd. Opmerkelijk is dat de helft van de mensen die een rode ring bij zichzelf ontdekt, zich niet bewust is geweest van een tekenbeet, ook omdat nog niet volgezogen teken heel erg klein zijn. De beet van een teek is over het algemeen niet pijnlijk en de teek laat na verloop van tijd vanzelf weer los. Als de rode plek steeds groter wordt – meer dan 5 centimeter – en in het centrum verbleekt, zodat een ringvormige verkleuring ontstaat, is er vrijwel zeker sprake van erythema migrans. Niet altijd verbleekt het midden van de plek en blijft de ring uit. De huidafwijking verdwijnt gewoonlijk spontaan na ongeveer vier weken, maar blijft soms ook veel langer zichtbaar. Ook kan na enige tijd eenzelfde ring op een andere plek ontstaan of kunnen zelfs meerdere ringen worden ontdekt. Dat de ring na verloop van tijd verdwijnt, wil echter niet zeggen dat de bacterie ook uit het lichaam is. In plaats van een erythema migrans kan soms ook een blauwrode zwelling van enkele centimeters groot ontstaan, meestal aan een oorlel (bij kinderen) of rond de tepelhof (bij volwassenen). Men noemt dit een Borrelia lymfocytoom en het is een goedaardige reactie van het lichaam op de ontsteking. Veel mensen die late symptomen hebben, kunnen zich geen erythema migrans herinneren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:51

Eoweyn_x schreef:
Ik ben op het moment vooral gefrustreerd... Oke, misschien gaat het wel over. En als het niet zo is? Dan moet ik weer terugkomen, omdat? Zodat ik weer kan uitleggen wat de klachten zijn, en dat zij kunnen vertellen dat ze het niet weten..? 8)7

Heb je haar om een antibioticakuur gevraagd??

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:54

Ja. Maar ze wilde niet zomaar behandelen of medicatie geven omdat ze niet weet wat er speelt... Ik heb ook om pijnstilling oid gevraagd zodat ik in ieder geval íets kan doen. Maar nee... Paracetamol en vitaminen.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:56

Even vanuit een andere hoek.
Galstenen kunnen ook soortgelijke klachten veroorzaken, weet niet of hier al naar gekeken is?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:58

frisian_love schreef:
Even vanuit een andere hoek.
Galstenen kunnen ook soortgelijke klachten veroorzaken, weet niet of hier al naar gekeken is?

Nee, eigenlijk niet.. Hoe onderzoeken ze dat?