Huisarts geeft aangebroken doosjes met medicijnen mee..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HaKuNaMaTa

Huisarts geeft aangebroken doosjes met medicijnen mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 19:54

Hoi bokkers,

Ik zit met mijn schoonmoeder te praten over de gang van zaken bij mijn huisarts/apotheek.

Regelmatig krijg ik bij mijn tas medicijnen, ook medicijnen in een doosje die aangebroken is, hier zijn medicijnen uitgehaald, of zijn er juist uitgehaald, en zijn er 2 andere van een ander merk bij gedaan om zo het aantal weer kloppend te maken.

Wanneer ik medicijnen van een ander merk erbij krijg, zit er ook geen buisluiter bij. Uiteraard neem ik deze medicijnen absoluut NIET in omdat ik het niet vertrouw kwa stofjes. dadelijk mist er iets en dan zit ik met een probleem..

Maar mijn vraag dus:

Is het toegestaan om als apotheek aangebroken doosjes mee te geven? En zo ja mogen ze deze aanvullen met een ander merk van dat medicijn? zonder bijsluiter erbij te doen??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:57

Als er 36 pillen zijn voorgeschreven en er zitten er normaal maar 30 in een doosje krijg ik vaak een los stukje blister erbij in mee. Wel is dit altijd precies hetzelfde spul en zit er een geprinte bijsluiter bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:57

Aangebroken doosjes mag wel, op de sticker die erop komt staat altijd om welke hoeveelheid het gaat. Ik heb ook altijd een sticker met een andere hoeveelheid dan het getal op het doosje.

Twee merken lijkt mij niet zomaar te mogen, in ieder geval niet zonder bijsluiter. Maar dat heb ik ook nog nooit meegemaakt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:59

Geneesmiddelen 'uitponden' uit een groot verpakking is op zich niet erg. Immers als er in een groot verpakking genoeg zit voor een maand en je hebt de medicatie maar 1 week nodig, is het zonde en duurder voor jou om een groot verpakking mee te geven. Er hoort wel een bijsluiter bij te zitten. Ook bij een ander merk.

Ik zou er anders gewoon eens om vragen. :)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:59

Qua merk zou het niet moeten uitmaken. Zolang het dezelfde samenstelling is. Ik heb met mijn ibrupfen 600 ook om de keer ander merk. Keertje gevraagd wrm dat is reden: andere niet op voorraad/verzekering wilt deze. Zelfde geldt voor de pil bij mij vorige keer ander merk dan nu.

En qua aangebroken doosjes is het denk net wat de HA voorschrijft hoeveel er mee gegeven moeten worden. Maar dat is echt een idee van me hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:00

Hier word de medicatie ook precies afgemeten en in een nieuw doosje gedaan. Niets mis mee. Ik hoef geen 30 pillen wanneer ik er maar 20 nodig heb ;)

Een bijsluiter lijkt me dan weer wel handig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:01

Het klinkt, afgezien van de missende bijsluiter, als een volkomen normale gang van zaken.

Als je wantrouwend bent mbt je medicatie kan je een consult aanvragen waarin je extra voorlichting krijgt bij de apotheek en ook bij je huisarts. Gewoon even vragen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:03

Kimmiee_D schreef:
Qua merk zou het niet moeten uitmaken. Zolang het dezelfde samenstelling is. Ik heb met mijn ibrupfen 600 ook om de keer ander merk. Keertje gevraagd wrm dat is reden: andere niet op voorraad/verzekering wilt deze. Zelfde geldt voor de pil bij mij vorige keer ander merk dan nu.

En qua aangebroken doosjes is het denk net wat de HA voorschrijft hoeveel er mee gegeven moeten worden. Maar dat is echt een idee van me hoor.

Bij mij maakte een ander merk pil wel degelijk veel verschil. Ik wilde dus mijn oude pil terug, ook als dat betekende dat ik hem zelf moest betalen.

@ts: ik zou de apotheker wel even vragen naar de twee merken in 1 doosje en geen bijsluiter van de tweede. Dit lijkt me niet helemaal oke.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:06

Het gaat bij mij om medicatie die ik elke dag slik, al een een jaar of 2, en waar ik dan ook niet meer vanaf komen ga!

Maar ze stoppen regelmatig, compleet verknipte strips, (20 pillen in strips van 1/2/3 aan elkaar) en of er een ''goedkoper'' merk medicijnen in zit.

Ik neem deze niet in omdat wanneer ik maar 1 ander soort pilletje heb, het compleet fout gaat met mijn gezondheid..

(het betreft een onbekende ziekte waarvoor er geen specifiek medicijn is, maar wat ik heb helpt tegen de pijn, zonder deze medicijnen lig ik krom van de pijn, en dan heb ik kans op een ''aanval'' waarbij ik een gezichtsverlamming krijg)

HaKuNaMaTa

Re: Huisarts geeft aangebroken doosjes met medicijnen mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:07

apotheek doet er heel krom om.. En het gaat er allemaal gek aan toe.. Gewoon niet okee! continu veranderen de dames daar. Dus continu moet je alles opnieuw uitleggen..

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:08

aMomentLT schreef:
apotheek doet er heel krom om.. En het gaat er allemaal gek aan toe.. Gewoon niet okee! continu veranderen de dames daar. Dus continu moet je alles opnieuw uitleggen..

Tijd voor een andere apotheek? :)

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:09

en geven ook gewooon geen duidelijk antwoord op die vragen!

Yipee, Dat zeker, maar dat zou ook beteken voor mij andere huisarts, en dat terwijl deze op 5 min afstand is, en een andere op dik een half uur

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:11

Heb je al contact gehad met je huisarts (of de arts die je deze medicijnen heeft voorgeschreven) dat het steeds zo moeilijk gaat bij de apotheek?
Misschien een andere apotheek of zorgen dat er een notitie komt bij de apotheek dat je alleen dat specifieke medicijn mag hebben. Of misschien kan je je online terecht.. heb je wel recept voor nodig maar misschien is dat nog het proberen waard.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 03-07-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:13

Kan je niet in hun systeem laten vermelden dat je alleen die pillen van dat merk mag.
Dit ook overleggen met je ha

En anders een klacht indienen als ze er niets aan doen

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:15

Evelijn schreef:
Heb je al contact gehad met je huisarts (of de arts die je deze medicijnen heeft voorgeschreven) dat het steeds zo moeilijk gaat bij de apotheek. Misschien een andere apotheek of zorgen dat er een notitie komt bij de apotheek dat je alleen dat specifieke medicijn mag hebben.

Contact met de huisarts zelf, die zegt er niks aan te kunnen doen! De arts vanuit het ziekenhuis zegt dat het bij elke apohoteek wel een drama is. Een notitie is er al meerdere malen gemaakt!! En ik heb er ook al meerdere malen boos aan het locket gestaan, dat ik dan uiteindelijk wel gewoon mijn eigen merkje mee krijg, en dan die andere geven ze geen duidelijk antwoord op!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:27

Laat de apotheek een notitie in het systeem zetten dat je perse dat merk wil hebben, geen aangebroken, verknipte strips en altijd een bijsluiter wil hebben bij je medicatie. Probleem opgelost. Bijsluiter is overigens wettelijk verplicht, maar ik snap heel goed dat de apotheek niet voor herhaalmedicatie wat al jaren wordt gebruikt opnieuw een bijsluiter uit print. Bijsluiters zijn ook gewoon te vinden op internet, dus als je het niet vertrouwd kan je het eventueel nog zelf op zoeken.

Dat je een ander merk mee krijgt ligt of aan leveringsproblemen of aan je verzekering.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:32

Soms van merk wisselen of de laatste paar pillen aanvullen met een los stukje is normaal, wat jij beschrijft heb ik nog nooit gezien bij alle 4 de apotheken waar ik regelmatig kwam/kom. Lijkt me niet goed.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:40

aMomentLT schreef:
Yipee, Dat zeker, maar dat zou ook beteken voor mij andere huisarts, en dat terwijl deze op 5 min afstand is, en een andere op dik een half uur
Een huisarts zit niet aan een apotheek vast, dus je kan bij je huisarts blijven en je inschrijven bij een andere apotheek.

En je kan inderdaad een aantekening maken dat je alleen dat merk wilt. De keuze van moeten bijbetalen (als dat het geval is), is dan voor jezelf. Desnoods ruim op tijd aanvragen, zodat ze het kunnen bestellen mocht het niet in het goede aantal op voorraad staan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:41

Dan gewoon de lading in de apotheek controleren en als je het niet vind kloppen gelijk ermee bij de balie gaan. Soms gaat de apotheek voor een goedkoper merk als de verzekering het vergoed.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:44

Waarom vraag je dat niet even aan je zorgverzekeraar? Die kan het jou prima uitleggen, en anders heeft de apotheker wat uit te leggen aan de zorgverzekeraar.

twee vliegen in een klap

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 01:56

Dat je hetzelfde merk wil is simpel, gelijk vermelden dat het echt de versie van merk x moet zijn, en graag geen aangebroken strips wil.
Ik slik zelf temazepam, ik krijg ze per 20 terwijl er 30 in een doosje zitten.
Daar vissen ze dus 1 strip uit of ik krijg twee losse strips in een blanco doosje met sticker erop.
'Aangebroken' is het dus niet, aangebroken medcatie, of iets wat al eens de apotheek uit is geweest mag strikt niet meer teruggenomen worden.
Inleveren kan wel, maar dan wordt het correct afgevoerd en niet nogmaals uitgegeven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 05:53

purny schreef:
Dan gewoon de lading in de apotheek controleren en als je het niet vind kloppen gelijk ermee bij de balie gaan

Dit inderdaad. Direct ter plaatse de medicatie controleren en terug naar de balie wanneer het niet klopt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:28

Vraagje: Welke pillen declareer je? Die van je eigen merk of die van het goedkopere merk?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:54

lijkt mij een kwestie van bij de apotheek op je strepen gaan staan, je betaald er genoeg voor tegenwoordig. Maar alles draait om centen dus ze proberen het gewoon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:25

Een geknipte verpakking "er bij in" zou ik geen probleem vinden (dus dat je duidelijk ziet dat de pillen die er in zitten van hetzelfde merk zijn) maar "uitgedrukte pillen" neem ik onder geen enkele voorwaarde mee. Pillen van een ander merk hebben vrijwel altijd andere hulpstoffen en zeker als het om dagelijkse medicatie gaat kan je daar wel degelijk last van hebben. Ik zou dit dus ook absoluut niet accepteren TS.
Gewoon de pillen eisen die je kent, gewend bent en waarvan je weet dat je het er goed op doet.