Het roer moet om

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Het roer moet om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 12:02

:o :o :o :o :o
Met schaamrood op de kaken beken ik dat ik al van jongs af aan geen groente en fruit eet :=
Als kind had ik er een gruwelijke afkeer tegen en deze lijn heb ik volgehouden.

Wat at je dan wel zal de vraag zijn die wellicht bij jou op komt.
Ongezonde dingen en aardappelen met een stuk vlees als avondmaal.
De laatste jaren heb ik de stap gemaakt om wel witte bonen(in tomatensaus) en worteltjes te eten.
Bij deze worteltjes zitten 9 van de 10 keer doperwten maar daar pak ik er een paar van want lekker vind ik ze niet :o
Maar iedere dag tussen deze soorten groente wisselen gaat ook vervelen.

Nu ik zelf kook voor het gezin zou ik toch wel eens wat willen proberen.
Maarja waar begin je?
Hoe maak ik Het zo dat het wel lekker is?
Met smoothies misschien?

Pikeur

Re: Het roer moet om

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:10

Ik zou zeggen maak mexicaanse wraps met gehakt en groenten naar keuze. Heerlijk!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:18

Ik heb zo'n vriend die dat liever niet eet. En ik ben vegetariër. :+

Tips:
Burrito's van knorr wereldgerechten, zit veel smaak aan de saus
Pasta met broccoli die je heel kort beetgaar kookt en rode pesto / tomaten saus. Hier kan je andere groentes ook bij doen.
Groentelasagne met spinazie en tomatenblokjes met basilicumsmaak. Hier kan je ook nog rode pesto doorheen doen.

Kortom: Gebruik lekkere kruiden, zoals basilicum en rode/groene pesto. Koop verse groenten. Kook de groenten zo kort mogelijk zodat ze knapperig zijn. Groente is zo saai als je het zelf wil maken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:18

Begin met weinig en heel klein snijden, bijvoorbeeld door de spaghetti saus (of eet je dat ook niet?) en voer de hoeveelheid zo langzaam op.

Ik ben ook geen denderende groente eter, maar er is genoeg keus en je kunt ook veel combineren. Bijvoorbeeld komkommer met kaas is erg lekker :j

Smoothies zijn inderdaad ook makkelijk. Lust je banaan? Dan maak je daar een shake van met (amandel)melk en dan kun je daar met gemak een handje verse spinazie bij gooien, die proef je namelijk echt totaal niet. Je smoothie wordt alleen wel felgroen :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:19

Ik mik altijd een zak groentemix door de spaghetti of macaroni, als je echt moeilijk bent kan je het zelfs eerst een beetje pureren zodat je de smaken wat meer door elkaar hebt. Verder alles proberen lekker te maken. Stamppot spruitjes met spekjes is veel lekkerder dan gewoon losse spruitjes. Bij mij geldt hetzelfde voor snijbonen, witte kool en andijvie, dat lust ik alleen als stamppot. En altijd proeven elke keer weer. Witlof vond ik echt niet lekker, maar dat maakte ik wel voor mijn man en dochter. Ik begon met 1 hap en elke keer dat ik het maakte nam ik er een hap bij. Na de 6de keer begon ik al meer op te scheppen dan eigenlijk moest volgens mij regeltjes en nu denk ik in de winkel, hm lekker witlof. Ik eet het dan wel met lekker veel ham en kaas

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:23

Ik leef met je mee :') ik eet ook nauwelijks groenten en probeerde laats een hamburger te eten zonder de tomaat eraf te halen. Het wad geen succes :+ hoop ook ooit de tip te krijgen om normaler te kunnen eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:29

Jezelf een schop onder je hol geven. Niet zeuren, gewoon eten.

Dat is de enige manier. Je gaat het vanzelf lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:33

Ik ben met groente al enorm vooruit gegaan , ik durf te proeven en vaak smaakt het eigenlijk wel.

Fruit krijg ik er gewoon niet door, een week maar ik laat het liever liggen. Maar dat heeft mijn vader ook

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:34

Probeer dan eens smoothies. Dat kun je toch bijna niet vies vinden?
Wat ik lekker vind: 3 sinaasappels, 1 banaan, wat frambozen(uit de diepvries bij Lidl) en 2 handen spinazie. Van de spinazie proef je echt niks ;)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:35

Ik denk dat er niet echt tips zijn buiten het gewoon eten..

Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat dit een beetje opvoeding is. Ik heb als kind alles moeten proeven em zolang ik niet overgaf moest ik het gewoon opeten. Ook als ik beweerde het niet lekker te vinden maar wel 1 hap nam, dan kon ik de rest ook wel opeten. En nu is er niks waarvan ik echt zeg bah dat is vies. Oh jawel, mosselen :+. Maar die blijf ik gewoon proberen te eten tot ik zw ooit lekker vind. Dit is het enige eten waar ik echt van kokhals. Er zijn dingen die ik minder lekker vind maar ik eet het gewoon op.

Dus hup, groente klaarmaken en niet aanstellen. Gewoon eten. Na een tijd wordt het vanzelf wel lekker. Succes!

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:36

Lastig probleem, maar de enige manier om hier aan te wennen is veel proberen. Kook jij voor je gezin wel groente? Voor je kinderen heel belangrijk zien eten doet eten en is voor jou misschien een goede stimulans om zelf groente te eten.
Wel is t belangrijk dat jezelf rustig bent voor je begint met eten, anders ga je t eten van een groente associëren met stress. Dus veel variatie en idd klein beginnen. Hou jezelf ook voor dat het gewoon wennen is aan de smaak en het mondgevoel,dus ook als je het niet lekker vind vaker dan 1 keer eten. Succes!!!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:09

In een soep verwerken? Je hebt bij de appie van die soeppakketen waar je alle groentes zelf voor snijdt en vervolgens plat kookt. Ik vind ze erg lekker en je hebt niet echt het groente-gevoel, maar wel de vitamines en vezels :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:10

Eet je soep?
Ikzelf eet sommige groenten erg graag, andere minder, de truc is bij mij om de boel te pureren. Totnutoe is het enkel witloof en paprika dat ik alsnog totaal niet lust, de rest gaat er in zolang het gepureerd is (in hutsepot, soep of saus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:16

Is het echt de smaak of meer de structuur?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:28

moyra schreef:
Met smoothies misschien?

Groente moet je eten, niet drinken :+
Als je geen groente lust, zou ik zeker niet beginnen met smoothies. Kies gerechten waar je groente kunt mengen, zoals bijvoorbeeld macaroni of nasi ofzo. Kleine hoeveelheid door de rest heen mengen en langzaam opbouwen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:31

Niemand in je buurt die je kan helpen koken? Zou ik wel leuk vinden als een vriendin dat aan zou geven.. Maar ik ken ook best mensen die riepen dat ze dingen niet lustten, tot ze het een keer bij me kregen. Dus ik denk dat het misschien wel mee kan vallen met wat je echt niet lust. :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:51

Champignons, lente uitjes cremefrashe en wat spekjes, prima om de overstap te maken naar meer groente. :D
Wok gerechten met saus, groente soepen grote omeletten met aardappel groete en vlees erin. Lasagna met pompoen (Is lekker zoet als je de pompoen eerst gebraden hebt.)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:56

Idd wel een goeie vraag die hier boven gesteld word
Is het de smaak of de structuur?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:34

Dreamybol schreef:
Niemand in je buurt die je kan helpen koken? Zou ik wel leuk vinden als een vriendin dat aan zou geven.. Maar ik ken ook best mensen die riepen dat ze dingen niet lustten, tot ze het een keer bij me kregen. Dus ik denk dat het misschien wel mee kan vallen met wat je echt niet lust. :)

Hier is dat wel bij een paar dingen gelukt.. Durfde de eerste paar keren bij vriendlief niet te zeggen dat ik iets niet lustte en verrek, ik lustte opeens 3 groenten meer :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:48

Appelmoes

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:56

Wat vind je precies niet lekker aan groente en fruit? Heeft dat te maken met de smaak of meer met de textuur? Je zou inderdaad kunnen proberen om smoothies te maken, appelmoes te eten of misschien groente te pureren (lijkt mij dan weer niet lekker). Daarnaast is het denk ik ook gewoon een kwestie van elke dag iets nieuws proberen en niet na één keer proeven "lust ik niet" zeggen.

Wat je ook nog kunt proberen is om bijvoorbeeld een salade te maken waar ook vlees (bijvoorbeeld spekjes of kip) in zit.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:01

"Ze" zeggen dat je iets 10-15 keer moet proeven voordat je iets lekker vindt, dus denk blijven proberen!
Óf net zoals met baby's beginnen met iets heel neutraals en zoetige zoals worteltjes met zoete aardappel.
Bietjes met appel en banaan.
Zoiets??

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:09

Groente klein maken en ergens doorheen doen. Bijvoorbeeld door de macaroni, spaghetti, etc. Misschien een lekker sausje erbij zodat je de groente niet zo proeft.

Zelf maak ik bijna altijd een prakje van mijn eten. Aardappels, groente en jus en dat door elkaar prakken. Dan zijn de groenten wat minder overheersend.

Maar al zal je ze nooit lekker vinden, je moet ze hewoon eten voor je gezondheid.
Ik zit nog steeds iedere dag kokhalsend een banaan te eten. Ik vind ze niet lekker, maar het is nou eenmaal gezond...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:16

In elk geval klein beginnen.
Dus geen hele stronk broccoli op je bord leggen,maar en eetlepel vol.
En voor de rest gewoon je wortels.
Vandaag een hapje broccoli,morgen een hapje boontjes,overmorgen wok je een hapje chinese kool ,de dag er na een hapje van wat anders.

Niet jezelf gaan dwingen,dat werkt averechts.
Gewoon 1hapje, dan lukt het prima, de week er na maak je 2 hapjes klaar van die groente.
En klopt hoor, vaker eten maakt de smaak bekend en er zijn altijd wel zaken die je niet lust.

Ik lust dus echt geen worteltjes uit een potje bahhh!!! :r

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:17

Enjoy_ schreef:
"Ze" zeggen dat je iets 10-15 keer moet proeven voordat je iets lekker vindt, dus denk blijven proberen!
Óf net zoals met baby's beginnen met iets heel neutraals en zoetige zoals worteltjes met zoete aardappel.
Bietjes met appel en banaan.
Zoiets??

Dit dus. Gewoon 2 weken achter elkaar een klein stukje nemen van iets. Je went vanzelf aan de smaak. Ik eet veel, maar luste bv echt geen olijven. Tegenwoordig wel.