Pijn na wortelkanaalbehandeling. Is dit normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Pijn na wortelkanaalbehandeling. Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:21

Ik werd zondagnacht wakker met ontzettende kiespijn, hele nacht wakker geweest, paracetamol hielp niet, maandagochtend tandarts gebeld en kon pas gisteren terecht.
Maandagavond alsnog naar de spoedtandarts geweest want de pijn was niet te houden.
Foto gemaakt etc. En hij heeft me gelijk een wortelkanaalbehandeling gegeven. Tijdens het behandelen ook nog pijn gehad, omdat de verdoving niet genoeg was. Nadat de verdoving helemaal was uitgewerkt weer ontzettend veel pijn.. Wederom maandagnacht wakker gelegen.

Dinsdagochtend (gisteren) om 11 naar mijn eigen tandarts en die heeft de kies ernaast behandeld. Open geboord en opnieuw een vulling gezet. Warmte en kou testen gedaan op beide behandelde kiezen en dat was goed. En hij zei dat de kies met de wortelkanaalbehandeling echt even rust moest hebben en ik daar niks aan moest doen. Als het goed was zou de pijn nu langzaam afzakken. Ook heeft hij me antibiotica meegegeven voor 7 dagen.

Nu zakte het gisteren inderdaad af gelukkig. In de avond voor ik naar bed ging alleen 2 paracetamol ingenomen, en overdag niet! *\o/* Vannacht tot 4 u geslapen en toen weer wakker. Had niet echt veel pijn, dus heb toen 1 paracetamol ingenomen (500mg) En vanaf toen toch weer regelmatig pijn aanvallen die later weer afzakken.

Ook met warm eten en drinken krijg ik behoorlijk pijn, wat later weer afzakt. Hetzelfde geld voor tandenpoetsen. Maar deze pijnen zakken met 10 minuten ongeveer af. Vanmorgen dit toch even nagevraagd en hun dachten dat het echt napijn was van de behandeling en ik het even moet afwachten en aankijken.

Vanmorgen ging hier weer redelijk oké, en heb ik thuis ff wat gedaan, stofzuigen, wasje gedaan, opruimen.. Maar poeh! Wat een last kreeg ik weer! Dus nu weer 2 paracetamol (1000mg in totaal) ingenomen en weer zitten op de bank.

Nu heb ik nog nooit kiespijn gehad en nog nooit een wortelkanaalbehandeling, maar is dit normaal? Maandagavond dus de heftigste behandeling gehad, kan ik daar nu nog redelijk was last van hebben?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:25

Warmte of koude erop of op iets hards bijten kan gevoelig zijn, dat is normaal en kan zeker wel een half jaar aanhouden. Maar zoveel pijn als jij beschrijft en dat je er pijnstilling voor nodig hebt is echt niet normaal. Ik zou teruggaan :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Pijn na wortelkanaalbehandeling. Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:32

Napijn is vrij normaal, zeker als het door de tandarts bevestigd is en er goed naar gekeken is. Ik zou dus voor nu zorgen voor een basisspiegel in pijnstilling, dus niet pas gaan slikken als je al pijn hebt maar even een paar dagen de aanbevolen hoeveelheid. Eventueel kan je met de tandarts overleggen wat voor jou de beste dosering en het beste middel is.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:34

Ja, heeel veel pijn is normaal :(:) Hier ook veel pijnstilling nodig gehad, maar uiteindelijk is het beter geworden. Daarna altijd nog gevoelig, ook nog 2 jaar geduurd ;(

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:37

Ik heb ook echt heeeel veel pijn gehad toen de noodvulling er in zat. Tussen de 1e en de 2e behandeling zaten bij mij 2 weken en die waren echt niet fijn. Heb af en toe bijna zitten janken als ik per ongeluk op iets beet aan de kant van de behandelde kies. Zelfs m'n tournedos in een restaurant laten liggen, omdat ik gewoon niet meer wilde eten.
Na de 2e behandeling was de pijn snel minder en was er alleen nog een bepaalde gevoeligheid, wat ik nu na maanden nog steeds wel eens heb.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:38

Door de wortelkanaal behandeling zou de ergste pijn weg moeten zijn.
Napijn is normaal maar zoveel pijn als jij beschrijft niet.
Wat was de reden dat je eigen tandarts de kies ernaast ook heeft behandeld? Een nieuwe vulling toch?
en waarvoor heb je antibiotica gekregen?
Laatst bijgewerkt door kaatje888 op 29-06-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:39

Er is echt heel flink gerommeld in een aan je kies, dus die pijn is zeker normaal. Helaas.
Sterkte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:40

Hebben jullie altijd zoveel napijn dat je er pijnstilling voor moet nemen? Ik heb echt nog nooit napijn van een WKB gehad := volgens mijn tandarts hoort dat niet zo heftig te zijn :?

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:42

Nou ik schrik er ook van dat zoveel mensen zoveel napijn hebben.
Dat je wat last hebt en dat het gevoelig is dat is normaal, maar elke dag aan de pijnstilling toch echt niet.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:43

Bedankt voor de reacties!

De reden dat de andere kies is behandeld is omdat op de foto's leek dat de vulling niet goed zat er er cariës onder zat. Dus deze open geboord en opnieuw gezet. De pijn kon namelijk ook nog van die kies af komen.
AB gekregen omdat er een behoorlijke ontsteking was en het hiermee sneller onder controle was.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:45

Het zal wel per persoon verschillen. Bij mij zat er ook een heel flinke ontsteking, de tandarts vroeg zich af toen ie bezig was of ik niet door de grond gegaan was van de pijn de afgelopen weken. Stomme was dat ik juist heel weinig last had, alleen met warm en koud wat vervelend. Na de behandeling ben ik daar dus flink van teruggekomen en heb ik echt heel veel pijn gehad en dus ook veel pijnstilling gebruikt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:46

Ik heb zelf inderdaad ook nooit echt heftige napijn van een wortelkanaal behandeling eerlijk gezegd.
Maar gezien het feit dat de tandarts AB heeft meegeven én het feit dat bij de vervangende arts de verdoving kennelijk niet goed werkte, zou het kunnen zijn dat er toch sprake was/is van een een ontsteking, en dat kan natuurlijk klachten geven.

Verder, in het algemeen mbt pijnstilling: het is dan inderdaad verstandig om een bloedspiegel op te bouwen: , dus 4 x per dag op vaste momenten 1000mg paracetamol nemen, dit even een dag of 2 doen. Niet wachten tot je pijn hebt, maar op vaste tijden innemen, dan krijg je de optimale bloedspiegel van de pijnstillende stof en dan werkt het het best.

Verder voor nu: even een dagje voorzichtig met lichamelijke activiteit: stofzuigen ed is best inspannend, dat kan even meer last geven.

En natuurlijk in de gaten houden of eea niet dik wordt oid, dan natuurlijk terug naar te tandarts ( ook als de pijn niet afneemt natuurlijk)

Edit: Inderdaad, zoals ik dacht: sprake van een ontsteking..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:49

als ze niet goed hebben kunnen verdoven dat betekend meestal dat er een ontsteking zit, vandaar ook dat je antibiotica hebt gehad.
pijn kan inderdaad wel een weekje aanhouden, gevoeligheid zelfs langer. als de pijn eenmaal weg is voel je niets meer van die tand want die is immers "dood" door de wortelkanaalbehandeling

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:54

Oke, het kan er dus bij horen inderdaad. Verschrikkelijk zeg dit!
Ik hoop maar dat het snel minder wordt. Ben er depri van haha

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:56

denk echt dat de ontsteking de pijn veroorzaakt....als de antibiotica op is en het doet nog pijn dan wel terug gaan natuurlijk.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:58

Ik heb meerdere WKB gehad, allen met een paar dagen een beetje napijn wat goed uit te houden was. De laatste heb ik echter veel meer last van gehad, daar had ik een ontsteking bij (hamsterwang!) Daar heb ik ook antibiotica bij gekregen, en slikte ik eerst telkens pijnstillers. (Idd beter even ritme in houden eerste paar dagen)(Ibu 600 bruis, zweer ik bij met kiespijn) Die heeft bij mij wel wat langer geduurd dat hij gevoelig was. (Week of 2/3) dat hele gevoelige na zelfs maanden of jaren herken ik totaal niet, als de kies bekomen is zou je er niks meer aan moeten merken, want de zenuw is er immers uit ;) voor nu wat rustig aan blijven doen, als je druk bezig gaat begint ie te kloppen waarschijnlijk?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:59

Napijn is normaal, ze hebben flink "huisgehouden" in die wortel, normaal zakt het bij mij wel binnen een aantal dagen af. De pijnaanvallen heb ik altijd ervaren als stekende pijn die ineens op komt zetten een ook weer afzakt. Je kunt het beste toch even preventief paracetamol innemen om de pijn pieken te voorkomen. :(:)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:33

Wietsje92 schreef:
De pijnaanvallen heb ik altijd ervaren als stekende pijn die ineens op komt zetten een ook weer afzakt. :(:)

Precies dit! Echt een stekende pijn

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:43

Zoveel pijn als jij beschrijft heb ik nooit gehad na een wortelkanaal behandeling. Eigenlijk voelde het als een opluchting na die behandeling en daarna blijft het naast wat beurs ook wat gevoelig.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:53

Ik ben 2 jaar terug in totaal 8 keer terug gegaan na mijn tandarts ivm wortelkanaal behandeling. De ontsteking wou niet weg

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 18:24

hagelslag schreef:
Ik ben 2 jaar terug in totaal 8 keer terug gegaan na mijn tandarts ivm wortelkanaal behandeling. De ontsteking wou niet weg

:oo -O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:33

Houd het wel in de gaten en overleg met de TA als je het niet vertrouwd.
Een ontsteking kan ook doorbreken richting kaakholte en dan ben je verder van huis.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:48

Ik vond de laatste keer de wortelkanaal behandeling zo n opluchting. Had nog wel pijn, ook nog een tijdje pijnstillers nodig gehad maar wel veel minder dan daarvoor. Zou dat denk ik aanhouden. De pijn moet zeker niet erger worden maar er is toch flink aan gerommeld

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:20

De pijn lijkt nu minder te zijn gelukkig. Ik koel nu sinds vanmiddag met een coolpack en slik de paracetamol nu netjes om de 6 uur. Tot nu toe lijkt dat ietsje beter te gaan. (Klopt snel af!)

Alleen heeft gisteren de tandarts de kies naast de kies wat (maandagavond) de wortelkanaalbehandeling heeft gehad open geboord en die gechecked en opnieuw gevuld met vulling, alleen heb ik nu ineens bij die kies ontzettend zeer als ik daar mee kauw -O- Is dit normaal? Als ik niet kauw heb ik er geen last van..

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:28

Ik had ook veel last er nog van .ze hebben de kies nog een aantal keer weer open gemaakt ,en elke keer zat er toch nog iets in.
op een geven moment voorgesteld om er geen vulling in te doen maar een watje( wel regelmatig een schone).
Dat heeft geholpen ,en toen na een 2weken weer een vulling er in laten doen