Tips gezocht tegen rugpijn in bovenrug.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Tips gezocht tegen rugpijn in bovenrug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:52

Momenteel ben ik net 2 dagen aan de slag op mijn nieuwe baan, tours te paard begeleiden in IJsland.
Geweldig werk en de afgelopen 2 dagen genoten van het werk.
Echter ben ik niet gewend elke dag 6 uur (soms langer) lang te paard te zitten en dat merk ik na een uur of 4 heel erg in mijn bovenrug.
Dit heb ik nooit gehad tijdens rijden en ik vroeg me af of jullie wat tips hebben om mijn rug sneller te laten wennen aan dit intensieve rijden.
Vroeger als ik wel eens last kreeg van mijn rug (onderrug vanwege scoliose), hielp lichtrijden altijd, alleen wij rijden dus voornamelijk in de tölt en dan rijd je niet licht.

Graag hoor ik wat tips. Ik denk dat het puur even wennen is, maar het is toch wel fijn als ik het iets kan verlichten.
De pijn trekt overigens wel weg na een paar uurtjes rust op bed na de werkdag.

Groetjes!

_helga_

Re: Tips gezocht tegen rugpijn in bovenrug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:56

Vind pijn in mijn bovenrug nog veel erger dan in me onder rug.. :(:)
Heb het soms ineens op het werk als ik lang sta.
Maar als ik dan in beweging ga gaat het weer dus heb niet echt een tip.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:57

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:58

Ik moet zeggen dat ik het ook liever in mijn onderrug heb, dat ben ik namelijk gewend door mijn scoliose en dat heb ik vaak niet eens door totdat ik ga ontspannen op bed.
Maar deze pijn in de bovenrug is constant en ik krijg het niet weg met een andere houding, of beweging. Echt pas na rust.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:01

Waarschijnlijk zijn door het lange zitten je spieren behoorlijk verkrampt in je boven rug.
Probeer regelmatig tijdens het rijden je schouders even goed hoog op te trekken en weer naar beneden te laten vallen.
En gewoon proberen te bewegen in het zadel zodat je spieren in boven rug ook bewegen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:02

Babeth schreef:
Ik moet zeggen dat ik het ook liever in mijn onderrug heb, dat ben ik namelijk gewend door mijn scoliose en dat heb ik vaak niet eens door totdat ik ga ontspannen op bed.
Maar deze pijn in de bovenrug is constant en ik krijg het niet weg met een andere houding, of beweging. Echt pas na rust.

Oooh ja als je dan op bed gaat liggen doet het echt heel zeer kan dan amper blijven liggen :')

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:03

genja schreef:
Waarschijnlijk zijn door het lange zitten je spieren behoorlijk verkrampt in je boven rug.
Probeer regelmatig tijdens het rijden je schouders even goed hoog op te trekken en weer naar beneden te laten vallen.
En gewoon proberen te bewegen in het zadel zodat je spieren in boven rug ook bewegen.

Dat denk ik zelf ook, dat verkrampen. Ik was vanmiddag ook wat rekoefeningen aan het doen te paard, maar het hielp niet echt moet ik zeggen. Ik zal morgen jou tip eens proberen, bedankt!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:04

Ik kan nu het filmpje van ellepel niet bekijken dus het kan zijn dat ik het zelfde schijf wat daar word gezegd.

Je kunt ook tijdens het paardrijden gym oefeningen doen. Eerst je rechterarm naast je uistrekken en grote cirkels maken. En dat voor en achteruit.
Dan je linker arm en dan beide.

Je handen eerst boven op je hoofd, dan tesamen in je nek ellebogen goed uitelkaar en met je bovenlichaam naar links en rechts draaien.
Deze oefening ook met gestrekte armen doen.
Je arm langs je lichaam laten rusten en alleen de schouden een rondje laten bewegen, voor en achteruit.
Daarna schud je je armen uit en klaar is kees :D

Je bovenrug/schouders kunnen door dezelfde houding stijf worden.
Dit zijn goede oefeningen voor de rompstabiliteit.

Als je de oefeningen op het paard doet denk erom dat ze het eerst raar kunnen vinden :Y)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:06

hagelslag schreef:
Ik kan nu het filmpje van ellepel niet bekijken dus het kan zijn dat ik het zelfde schijf wat daar word gezegd.

Je kunt ook tijdens het paardrijden gym oefeningen doen. Eerst je rechterarm naast je uistrekken en grote cirkels maken. En dat voor en achteruit.
Dan je linker arm en dan beide.

Je handen eerst boven op je hoofd, dan tesamen in je nek ellebogen goed uitelkaar en met je bovenlichaam naar links en rechts draaien.
Deze oefening ook met gestrekte armen doen.
Je arm langs je lichaam laten rusten en alleen de schouden een rondje laten bewegen, voor en achteruit.
Daarna schud je je armen uit en klaar is kees :D

Je bovenrug/schouders kunnen door dezelfde houding stijf worden.
Dit zijn goede oefeningen voor de rompstabiliteit.

Als je de oefeningen op het paard doet denk erom dat ze het eerst raar kunnen vinden :Y)

Haha, ik werd vanmiddag door de gasten inderdaad wel een beetj scheef aangekeken toen ik rek oefeningen deed.
De jouwe heb ik niet geprobeerd, ook die zal ik morgen even proberen. Dank je!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:16

Ik zou zeggen voer het gewoon in dat zij het ook doen ;-)
Ik werk met gehandicapten op het paard en dit zijn een aantal oefeningen wat we doen.
Let wel op je paard, in het begin is dit een beetje raar.
Maar ik doe dit zelf ook als ik te gespannen heb gezeten. Tijdens het uitstappen even lekker onzin

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:27

De paarden bij ons zijn erg veel gewend, mede door de constant verschillende ruiters die nogal eens rare bewegingen maken. Het paard waar ik vanmiddag op zat reageerde er ook totaal niet op.
Ik zal het eens in de groep gooien om het ook met de gasten te doen, maar volgens mij is er nooit echt geklaagt over rugpijn, wel over zadelpijn ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:36

Haha,
Nouja je maakt het wat spieren weer eventjes soepel :-D
Je kunt het zelfs nog uitbouwen, rechterhand naar de linkerteen en daarna links naar rechts doen etc.
In principe stonden een aantal van deze oefeningen heel vroeger ook in een paardrijboek van heel vroeger. Weet alleen even niet welke