Extreme kramp in voeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mereltje

Extreme kramp in voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:07

Al jaren heb ik regelmatig last van kramp in mijn voeten, maar de laatste maanden/jaar loopt het echt uit de hand. De kramp schiet er bijna dagelijks in en het is echt extreem pijnlijk. Zo'n aanval duurt minimaal een half uur tot soms een uur en ik lig dan echt te huilen en te schreeuwen van de pijn (sorry buren... :oo).
Alles heb ik al geprobeerd, magnesium slikken, goed warm houden, maar ik blijf het krijgen en de pijn lijkt ook iedere keer heviger te worden.
Ik heb besloten om nu eindelijk naar de dokter te gaan ermee (al betwijfel ik of die me kan helpen) maar ik ben toch benieuwd of mensen dit herkennen en/of eventueel tips hebben om dit te voorkomen.

Zelf denk ik dat het aan de bouw van mijn voeten ligt, ik heb namelijk hele rare voeten. Mijn grote tenen staan krom omhoog en komen daardoor tegen de bovenkant van de meeste schoenen aan. Als ik nieuwe schoenen heb dan kan ik 100% zeker zeggen dat ik kramp in mijn voeten krijg zodra ik ze uittrek :') De kramp schiet er ook altijd 's avonds in, nooit 's ochtends of bijvoorbeeld 's nachts tijdens het slapen.

Wat ik nu doe als ik kramp krijg is mijn voet proberen zo ver mogelijk uit te rekken/tenen omhoog (net zoals dat je je hak uitdrukt wanneer je kramp in je kuit hebt) en daarbij proberen mijn voet warm te maken (kruik erbij of proberen onder de douche te strompelen). Uiteindelijk ontspant mijn voet zich wel weer, maar het duurt dus echt behoorlijk lang.

Dus, ik ben heel erg benieuwd: zijn er lotgenoten of mensen met de gouden tip? :\

Yesterday

Re: Extreme kramp in voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:29

Wat vervelend zeg TS.
Je schrijft dat je voeten een aan anderebouw hebben. Ik denk dat het niet onverstandig is om de dokter je voeten te laten bekijken. Misschien is het een idee om eens een podotherapeut naar je voeten te laten kijken? Zij kunnen onderzoeken of je een veranderd looppatroon hebt en hoe je de druk verdeeld over je voet.

Zit er verschil in krampklachten als je veel hebt gelopen op een dag of juist weinig?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:30

Banaan eten :D
No lies, als ik een paar dagen geen banaan eet, krijg ik ook gruwelijke krampen in m'n tenen. Eet ik braaf een banaan per dag, nergens last van :P

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:36

magnesium heeft ook b6 nodig.

•Een belangrijke cofactor voor magnesium is vitamine B6; deze vitamine helpt om magnesium de lichaamscellen in te transporteren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:38

Ga naar een podoloog, die kan je echt helpen met je problemen.
Succes!!

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:39

Yesterday schreef:
Wat vervelend zeg TS.
Je schrijft dat je voeten een aan anderebouw hebben. Ik denk dat het niet onverstandig is om de dokter je voeten te laten bekijken. Misschien is het een idee om eens een podotherapeut naar je voeten te laten kijken? Zij kunnen onderzoeken of je een veranderd looppatroon hebt en hoe je de druk verdeeld over je voet.

Zit er verschil in krampklachten als je veel hebt gelopen op een dag of juist weinig?

Niet zozeer in hoeveel ik gelopen heb, maar wel in hoe lang/wat voor schoenen in aan heb gehad. Hoe platter de zool hoe eerder de kans dat ik 's avonds kramp krijg en eigenlijk standaard bij alle schoenen die ik nog niet vaak gedragen heb (of dat met inlopen of gewenning te maken heeft weet ik niet).

Ik kan mijn tenen ook nauwelijks bewegen, dus dat mijn voeten afwijkend zijn dat denk ik wel, maar ik ben nog nooit bij een podoloog geweest. Kan denk ik inderdaad geen kwaad om er naar te laten kijken :)

@Rebel_jits: ik eet al jarenlang iedere dag een banaan :D heerlijk, maar het helpt helaas niet tegen de kramp bij mij.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:54

Ik heb ook vaak last van mijn voeten. En bij mij verkrampte de onderkant van mijn voeten. Ik heb nu sandalen van Ecco gekocht en die lopen heerlijk. Alleen voel ik nog wel wat pijn want mijn voeten zijn niet helemaal recht. Maar heb minder last als dat ik gewoon gympen aan heb. Tuurlijk had ik ook liever dat soort schoenen aan gehad of pumps maar dat gaat helaas niet met mijn voeten. Veel succes.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:52

Valentijn: helpt het je misschien omdat er een beter gevormd voetbed in ecco schoenen zit? Misschien kunnen steunzolen je dan ook helpen.

Voor de ts zou ik dat niet gaan proberen tot een arts je voeten heeft gezien. Mijn vader at een tijdje ananas tegen de kramp in zijn voeten of de zenuwpijn. Ik dacht de kramp. Kun je natuurlijk proberen als je van ananas houdt. Ik geloof dat mijn ouders dan wel verse ananas of die op sap (geen siroop) hadden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:56

Laat je doorverwijzen door de huisarts! Laat een podoloog er echt er even goed naar laten kijken, wellicht is het relatief simpel op te lossen met een zooltje (al dan niet een eentje die speciaal voor jou gemaakt kan / moet worden). Het lijkt me echt ontzettend stom als jij (bijna) dagelijks ligt te janken van de pijn, terwijl er gewoon een oplossing voor is!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:04

mirriezz schreef:
Valentijn: helpt het je misschien omdat er een beter gevormd voetbed in ecco schoenen zit? Misschien kunnen steunzolen je dan ook helpen.
Ja dat zal daar wel mee te maken hebben ja. Steunzolen heb ik al. Alleen passen die niet in alle schoenen.
Voor de ts zou ik dat niet gaan proberen tot een arts je voeten heeft gezien. Mijn vader at een tijdje ananas tegen de kramp in zijn voeten of de zenuwpijn. Ik dacht de kramp. Kun je natuurlijk proberen als je van ananas houdt. Ik geloof dat mijn ouders dan wel verse ananas of die op sap (geen siroop) hadden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:11

EErst maar eens langs een dokter, laat je duidelijk adviseren en voorlichten....zooltjes kunnen helpen.

maar die verhalen over banaan eten , dan kan ik wel op een dieet want dat samen met magnesium 5oomg helpt bij mij dus niets!!!
Overgens heb ik hol voeten en zooltjes met stevige hoog sluitende schoenen ( wandelschoenen of wolkys')En dat gaat het beste, Maar de kramp in kuiten en voeten blijven bestaan al is het minder heftig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:14

Ben je toevallig vegetarisch? B12 tekort veroorzaakt kramp in voeten. Vitamine D tekort trouwens ook.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:48

jorretje schreef:
Laat je doorverwijzen door de huisarts! Laat een podoloog er echt er even goed naar laten kijken, wellicht is het relatief simpel op te lossen met een zooltje (al dan niet een eentje die speciaal voor jou gemaakt kan / moet worden). Het lijkt me echt ontzettend stom als jij (bijna) dagelijks ligt te janken van de pijn, terwijl er gewoon een oplossing voor is!

Ja dat is zeker stom, alleen ik 'vergeet' steeds naar de dokter te gaan, want als het over is dan is het over zeg maar.
Maar die afspraak bij de dokter gaat er nu wel echt komen!

Bedankt voor alle reacties :)

Ben overigens geen vegetariër, wel 'flexitariër', maar bij mijn weten loop je dan geen tekorten op :)
Ik slik overigens ook (bijna) dagelijks een multivitamine naast de magnesium, dus qua vitamines zou het goed moeten zitten!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:26

Mereltje schreef:
jorretje schreef:

Ja dat is zeker stom, alleen ik 'vergeet' steeds naar de dokter te gaan, want als het over is dan is het over zeg maar.
Maar die afspraak bij de dokter gaat er nu wel echt komen!

Bedankt voor alle reacties :)

Ben overigens geen vegetariër, wel 'flexitariër', maar bij mijn weten loop je dan geen tekorten op :)
Ik slik overigens ook (bijna) dagelijks een multivitamine naast de magnesium, dus qua vitamines zou het goed moeten zitten!

B12 kan toch niet in een pilletje?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:43

Je zou kunnen proberen of Inhibin verschil maakt. Is vrij verkrijgbaar bij de apotheek, is eigenlijk voor kramp in de benen, maar wie niet waagt, wie niet wint.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:33

Zo te horen Staan de spieren in je boeten ook heel strak. Ik zou evt ook naar een oefentherapeut of fyio gaan. Dat je met hun gaat oefenen om de spieren in je voeten meer te ontspannen. Daarnaast in combinatie met een podotherapeut voor zooltjes zou dat al veel kunnen gaan schelen. Succes

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:00

Hier een lotgenoot Mereltje |( . Ik heb vanaf de pubertijd iedere dag kramp, soms ben ik, net als jij wel een uur of langer bezig om het weg te krijgen. Voeten, benen, heupen, rug armen en handen alles is al aan de beurt gekomen. Het vaakst heb ik het in de voeten en benen.als ik op mijn paard stap heb ik het in mijn heupen, als ik mijn schoenen uit of aan doe, hup het schiet in mijn voeten. Ik werd er gek van! En niets hielp, de banaan, magnesium, vitamine b, zeep onder je matras, honing je kan het zo gek niet noemen of ik heb het geprobeerd. Ik ben vorig jaar naar een neuroloog doorverwezen en zij vertelde dat het niet te genezen is maar dat er alleen aan symptoombestrijding gedaan kan worden met medicijnen. Ik was het zo zat dat ik dat gedaan heb. En het hielp, eerst een pilletje en later twee per dag. Ik was zo goed als krampvrij.... En vreselijk moe. Als ik ging liggen viel ik in slaap, ook overdag. Ik was niet vooruit te branden. Door omstandigheden duurde het even voordat ik de link legde met die medicijnen, toen ik weer terugging naar de neuroloog zei ze dat het ook wel als slaapmiddel werd voorgeschreven... 8)7
Inmiddels ben ik ermee gestopt en heb ik vreselijke ontwenningsverschijnselen. Ik zou het een ander nooit aanraden om dit te nemen. Ik ga nu naar een body stress release mevrouw en het is echt een wonder maar ik heb bijna geen kramp meer, voor het eerst in al die jaren! Ik kan je niet vertellen hoe blij ik ben! Alhoewel jij dat denk ik wel begrijpt :D ik krijg het niet vergoed maar dat maakt me niet uit, ik zit 's avonds op de bank in plaats van dat ik jodelend door de kamer loop of wisselbadebn neem om de kramp weg te krijgen. Ik ben fan! *\o/*

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:11

Meest logische verklaring is de afwijkende stand van de voet. Als de spieren voortdurend overstretched zijn, is het logisch dat ze na ontspanning verkrampen. Laat daar eerst maar eens naar kijken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:17

Ik heb dit gehad in 1 voet. Bij mij was het zo dat de teen naast de kleinste teen niet recht op de grond kwam bij het lopen, maar een beetje draaide. Hiervoor heb ik een steuntje gekregen die deze teen recht hield. Daarna was de kramp over. Ik heb hier een paar jaar mee gelopen, nu hoeft het niet meer.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:34

Als je dan kramp hebt, is je voeten in koud water nog een betere oplossing. Klinkt gek maar kreeg dit advies van een HA en het werkte bij mij zeker!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:38

Ik ken het gevoel :(. Ben Marfanpatiënt met twee extreme platvoeten. Eender wat ik voor schoenen draag, gegarandeerd dagelijks kramp. Tot 3u aan een stuk soms. Elke keer dat hij dan weer ontspant, schiet er meteen weer een kramp door.

Bij mij was het laatste redmiddel steunzolen om mijn voeten in een normaal model te zetten. Godskolere wat was dat... Nog nooit, maar werkelijk nog nooit zo hard en zo lang afgezien... Uren aan een stuk.
Nu dus geen hulpmiddelen meer. Tegen mij zeggen ze doodleuk "leren mee leven" (dat zeggen ze over wel meer ook. Marfan betekent voor mij een vonnis tot een leven vol pijn)

Ik hoop dat ze voor jou meer kunnen betekenen en zou, zeker omwille de afwijkende voeten, hierover een dokter raadplegen. Niet geschoten is altijd mis!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:26

Ook ik zeg - naar de podoloog.

Kun je zonder verwijzing naar toe.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:03

Heb je al eens laten prikken op vit D ,als dat bij te laag is merk ik dat gelijk omdat ik dan veel kramp krijg.