ervaringen pilatus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missfalki

ervaringen pilatus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 17:57

Hoop dat het topic hier goed staat, anders excuses...

ben benieuwd naar ervaringen met pilatus :j
al wel wat kunnen googlen maar geen antwoorden op de volgende vragen

wat doet het voor je schouder en nek spieren
opbouw van een les veel herhalingen van oefeningen of juist veel verschillende
geeft het rust/ontspanning
hoe lang of hoe kort ben je er mee bezig en hoe vaak per week
en lukt het om de oefeningen zelf te doen vanuit een boek

hoor graag

Groet Karin.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:06

ik heb het een paar jaar gevolgd,maar ik wel al jaren geleden.

was echt iets wat iedereen wel kan,werkt globaal,dus niet enkel naar bv nek of schouders.

werkt echt op stretchen van je de spieren,stimuleert ook lenigheid.

door te stretchen komen je spieren ook los natuurlijk en ontspant daarom ook.

is zeker geen actieve les in de vorm van 'het zweet breekt je uit'

edit,volgens mij is het pilates en geen pilatus?het is toch de stretch-methode die je bedoelt?

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:16

Ik doe ook pilates, 1 x per week. Het is vooral bedoeld om je buikspieren, je rugspieren, je bekken, en de binnenkant van je benen sterker te maken. Ik doe het omdat ik gauw rugpijn heb en het helpt me enorm, zelden nog rugpijn. En je krijgt er hele sterke buikspieren van ;-)

Voor je schouder en nekspieren doet het volgensmij niets, behalve dat je leert deze te ontspannen terwijl je de oefeningen uitvoert.

Ook bij mij in de les veel rekken en strekken i.d.d, maar in tegenstelling tot wat Tengeltje zegt, zijn er zeker ook oefeningen die loodzwaar zijn, en waar je echt wel wat van voelt (in je buik, als je het goed doet) de volgende dag. Maar het is inderdaad geen cardio-training of zo.

Je kunt het thuis doen, maar om de oefeningen zo uit te voeren dat je er echt wat aan hebt, moet je wel weten wat je doet, waar, en waarom. Anders train je onbewust andere spiergroepen dan waar pilates nou juist voor bedoeld is. (Vergelijk het met een paard echt nageeflijk rijden versus in de krul trekken - de oefening ziet er van buiten hetzelfde uit, maar van binnen gebeurt er iets wezenlijk anders).

Dus ik raad je aan om in ieder geval ook les te nemen, als je er serieus mee bezig wil.

kelliiee1993

Re: ervaringen pilatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:47

Ik volg af en toe een lesje pilates in de sportschool.
Pilates is inderdaad om je spieren soepeler en leniger te maken en het is ook goed voor je houding.

Ik doe het op aanraden van mijn fysiotherapeut, aangezien mijn rug en nek regelmatig vastzaten en dan gekraakt moesten worden, sinds ik pilates doe heb ik hier geen last meer van.

Je krijgt er wel degelijk spierpijn van, of tenminste ik voel mijn buikspieren altijd heel erg de dag erna!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 20:23

Bedankt al voor de reacties +:)+
:o pilates dus.....

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:03

Ik vond pilates wel fijn, maar als je echt iets zoekt voor rust kan je misschien beter yoga doen. Imo is pilates meer een echte workout en is yoga (zelfs de versie die bij de sportschool gegeven wordt) een stuk meer gericht op souplesse en ontspanning.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:11

Ik heb afgelopen tijd ook een cursus pilates gevolgd, en na de laatste keer heb ik 2 dagen als een hark gelopen, zoveel spierpijn had ik :p waar yoga haast een levenswijze is, is pilates gewoon een specifieke vorm van fitness. Wat al eerder is gezegd inderdaad vooral bepaalde spiergroepen trainen voor een betere houding, meer balans en meer souplesse. Voor mij werkt het ook ontspannend omdat je heel geconcentreerd moet zijn om de juiste spieren aan te spannen en anderen juist niet, en er zat ook af en toe een ontspanningsoefening tussen door. Ik kan het erg aanraden! Wel zou ik inderdaad op zijn minst een beginnerscursus volgen en niet alleen van plaatjes houdingen/oefeningen nadoen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 21:38

Bedankt voor de reacties, begin al een beetje een beeld te krijgen....
Heb zelf evenwichtsklachten die verergeren als mijn spieren vast zitten in nek en schouders. Voor mij is een rustig tempo wel belangrijk.
En heb nu nog geen idee of het wat voor mij zou kunnen zijn, vandaar dit topic.

:? het lukte me niet om de foutieve tekst in de titel aan te passen

Groet Karin.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:46

Is het dan niet mogelijk om eens een proefles ergens te volgen? Misschien bij een sportschool in de buurt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:53

Afgelopen jaar na jaren van yogalessen over gestapt op Pilates... en dat viel vies tegen.. het is vooral core stability... dus veel heel veel buikspieren (had de eerste keren ook enorme spierpijn en dacht dat ik door mijn goede yogalessen wel wat buikspieren had)
Het is vast heel goed voor je lijf... maar echt ik was na elke les zo aan het mopperen dat ik gestopt ben. Vond het echt zwaar en daarnaast ook totaal niet leuk maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik de instructrice niet echt leuk vond.
Ik ga weer yoga oppakken dat vind ik zo leuk dat ik het ook wel thuis doe... voel me daarna ook fijn en gezellig ipv dat ik chagrijnig zit te mopperen dat niks lukt en alles stom is.

Zorg wat je ook kiest dat je een goede instructeur zoekt die je ook vertelt wat je problemen zijn zodat die extra op je let dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert. Ik vond het bij Pilates wel lastig om je nek goed te houden vanwege de oefeningen die we deden ... het was makkelijk om ze zo uit te voeren dat je juist verkeerd de nekspieren gebruikt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:04

Ik heb het een tijdje gevolgd, erg leuk, je leert ook bepaalde spieren afzonderlijk gebruiken en dus niet compenseren met andere spieren of je houding. Echter wel veel buikspier (die ik niet mag doen nu door zwangerschap). Volgend jaar gewoon lekker weer

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:49

vreemd,wij hadden daar nu niet veel buikspieren bij.

zal ook wel lesgevergebonden zijn dan.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:18

Ik doe liever yoga dan Pilates.
Ik deed altijd yoga en hoorde hele positieve verhalen over Pilates, dus dat wilde ik ook wel eens proberen.

Pilates past niet zo goed bij mij, met Yoga kan ik mijn ademhaling altijd wel redelijk onder controle houden en netjes mijn oefeningen doen op ademhaling.

Nou bij Pilates raakte ik helemaal de kluts kwijt en betrapte mezelf er steeds op dat ik mijn adem inhield.
Ik heb het nog 3x geprobeerd, maar ik kreeg het er spaans benauwd van en had elke keer hoofdpijn na de les.

Misschien komt het omdat ik yoga gewend ben en dat is in mijn ogen allemaal iets rustiger en op eigen tempo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:41

Ik adem ook steeds verkeerd maar krijg er geen hoofdpijn van Tot nu toe. Maar ik moet me rot concentreren om het goed te doen haha

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:34

Bedankt voor de aanvullende reacties...
En oh, help, :oo een juiste ademhaling is ook niet mijn ding, hou deze dus ook in....

Groet Karin.