Zijn er nog mensen met een laag zelfbeeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Zijn er nog mensen met een laag zelfbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 10:49

Ik ga even kort mijn situatie schetsen:

Vroeger toen ik tiener was ben ik heel hard en langdurig gepest. Dit heeft nu nog steeds gevolgen. Mijn zelfbeeld is helemaal weg. Het liefst breek ik mezelf af en iets positief zien of zeggen over mezelf is heel moeilijk.

Gisteren heb ik dit weer ondervonden. Sinds een jaar heb ik op het werk met een collega een vriendschappelijke band opgebouwd. De collega zit ook in de paarden (eigen manege en is een hele goede ruiter). Het is een hele lieve meid en we kunnen bij elkaar ons ei kwijt. We kunnen samen lachen maar ook samen problemen bespreken. Gisteren is ze langsgekomen om mij te helpen met een paard dat ik rij. Ze heeft mij super geholpen en even les gegeven. Het was zalig en ik heb veel geleerd.
Langs de andere kant word ik daar ook heel onzeker van. Ik krijg het gevoel dat ik niet kan rijden omdat zij dat zoveel beter kan. Ik voel mij een kluns. Ik zie er niet uit(verkeerde kledij keuze) en ben zeker niet zo mooi en sympathiek als haar.... En zo gaan mijn gedachten mij ondermijnen... Ik vind dat ik haar vriendschap niet verdien. Hoe kan zij bevriend zijn met iemand als ik?

Om deze vriendschap dan te vergoelijken ga ik overcompenseren door extreem te bedanken of dingen te geven. Nochtans vraagt zij dit niet en geeft ze aan dat ze dit doet uit vriendschap.

En zo gaat de neerwaartse spiraal... Ik word heel zenuwachtig om te rijden, ik weet met mezelf geen blijf en verlies alle vertrouwen in mezelf.
Ik heb dat zo goed als bij iedereen die ik leer kennen. Iedereen is beter, mooier, intelligenter....(zelfs bij jongere mensen. Ik zelf ben 30 en zelfs iemand van 16 kan mij dit gevoel geven bijvoorbeeld)

Ik ben hiervoor in therapie gegaan. En dit heeft geholpen maar ik ondervind dat dit kantje toch een deel van mijn persoonlijkheid uitmaakt.

Het goede is dat ik nu dit al kan verwoorden en kan benoemen. Ik ben mij ook bewust van de processen die in mijn hoofd omgaan. Enkel ze doorbreken is niet gemakkelijk.
Mijn ratio zegt ook wel dat ik wel ok ben, dat ik niet te dik of te lelijk ben en dat ik die vriendschap mag aanvaarden.

Zijn er nog mensen die zich hier in kunnen herkennen? Zo ja hoe gaan jullie hier mee om?

Is het bij jullie ook dat het in golfbewegingen komt? Ik kan soms een hele tijd sterk zijn en wel zelfvertrouwen hebben en dan kan er plots iets gebeuren dat alles in 1 keer wegveegt?

Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen en elkaar een beetje vertrouwen geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:54

*Steekt hand op*

Ik heb ook al vanaf mijn kindertijd een heel laag zelfbeeld.
In mijn ogen is dit ook terecht, :o ook al zeggen anderen van niet.
Het uit zich bij mij wel anders, ik voel mij niet altijd minder dan een ander of ergens minder goed in, maar durf bijv. geen cadeautjes aan te pakken, omdat ik het idee heb dat ik dat niet waard ben.
Kan ook écht niet omgaan met complimentjes en als iemand zegt "Wat maak je mooie foto's" zeg ik irl altijd, "Valt wel mee hoor".
En ik vind nieuwe mensen ontmoeten heel erg moeilijk, omdat ik, zacht gezegd, geen knap uiterlijk heb en bang ben veroordeeld te worden.

In groep 7 ben ik 1 keer bewust overgeslagen met trakteren van een jarig (pestend) klasgenootje.
Sindsdien heb ik nooit meer een traktatie of cadeau aan durven nemen, behalve van mijn ouders.
Ben ook, net als jou, heel erg gepest, al heb ik wel het idee dat ik daar grotendeels overheen ben.

Die golfbeweging herken ik ook, maar daar is vaak dan wel een aanleiding voor. :j

kevinsky

Re: Zijn er nog mensen met een laag zelfbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:23

Hier ook :j

Ook altijd erg gepest en kan eigenlijk nooit in zien dat ik werkelijk iets goed kan. Want zo veel kunnen het beter..
En durf ook niet snel ergens om te vragen, of dingen aan te nemen.

Soms baal ik dan weer erg van mezelf, omdat ik weet dat ik een laag zelfbeeld heb. En niet weet hoe ik mezelf wel nuttig en goed kan voelen en tevreden met mezelf kan zijn.

Ik ging juist extra m'n best doen, op school een gemiddelde van een 8,5 zodat ik toch iets had wat ik dacht wel goed te kunnen. En sporten tot ik de perfectie had gevonden en alles kon winnen.. Maar o wee als ik dan 2de werd :+

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:28

Ik ben Zelf ook heel erg gepest met mijn uiterlijk, alleen ben er juist sterker uitgekomen. Ik voel me nu juist zekerder dan de meeste mensen, en ben nu ook veel dikker dan eerst(ook door zwangerschap, maar daar voor ook) maar ik voel me nog steeds goed. Terwijl mijn schoonzuster bijvoorbeeld heel mooi dun zijn en die voelen Zich rot en snappen eigenlijk niet dat ik zo lekker in mijn vel zit.
Dus eigenlijk heb ik niet veel toe te voegen aan dit topic denk ik zo, want ik weet niet hoe je dat zou moeten veranderen. Maar ik lees wel graag mee aangezien mijn dochter van 11 heel erg gepest word.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:30

Heel herkenbaar!

Ik ben vroeger steeds gepest oa omdat ik altijd al erg smal ben en niet erg veel heb vooraan en omdat ik lelijk ben.
Heel soms denk ik ach het valt wel mee, maar er hoeft niet veel te gebeuren of ik zit weer helemaal beneden.

Ik merk dit ook met mijn paard, dit is mijn eerste paard en kon ervoor enkel blijven zitten maar echt goed rijden was er niet bij. Als ik zie wat m'n lesgeefsters kunnen met mijn paard dan voel ik mij echt een mislukkeling.

Ik doe sinds een paar jaar trec wedstrijden en zit bijna altijd in de top 3 en al regelmatig op 1, echter moet ik volgende wedstrijd een klasse hoger dus ben me nu al mentaal aan het voorbereiden dat het niet zo goed gaat zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:33

Ja, hier nog eentje...

Ik ben ook jaren lang heel erg gepest. Ik zie dingen ook heel snel als negatief ook al is het niet zo bedoelt.
Ik heb ook een aantal keren in een crisis gezeten in mijn relatie omdat ik vind dat mijn vriend veel beter verdient dan mij.
Ik ben niet leuk of knap, ik ben ook niet aardig... tenminste, dit vind ik zelf allemaal.

Ik snap ook niet waar ik zulke lieve vrienden of partner aan verdien. Andere zijn ook knapper, slimmer en beter dan ik.

Ik weet dat ik een laag zelfbeeld heb en ik werk er ook keihard aan om dat te verbeteren... maar zelfs de kleinste dingen kunnen je extreem onzeker maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:48

Ik heb op een gegeven moment besloten dat als vrienden dit ik hoog heb zitten mij hoog hebben zitten het knap beledigend is om er vanuit te gaan dat ze zich vergissen, en ook onlogisch dat ze op alle andere gebieden het knap goed in kunnen schatten maar alleen in mijn geval er niks van snappen. Dat hielp :P en nu vind ik mezelf zo doorgaans eigenlijk best waardevol. Totaal niet waardevoller dan anderen maar ook niet per se veel minder.

Ook een pest verleden en pas sociale vaardigheden geleerd (tenminste flink verbeterd, een sociaal wereldwonder zal ik niet worden, maar dat hoeft ook niet) toen ik al ruim halverwege de 20 was. Maar goed, laat geleerd is ook geleerd :P

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:50

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben duidelijk niet alleen!
Ik zelf zoek ook de hele tijd naar perfectie wat heel vermoeiend is maar ook vaak niet geapprecieerd wordt door je omgeving. Hierdoor al vaak problemen gehad en terug in pestsituaties gekomen. Dit bevestigde alleen maar mijn beeld dat ik mijn vrienden niet waard ben.

Ook ik snap niet dat ik een leuke vriend heb. Ik heb jaren gedacht dat ik dit niet mocht hebben want ik was niet goed genoeg.

Eigenlijk wel jammer dat we onszelf zo naar beneden halen. Want weet, eigenlijk zijn we wel goed genoeg.... Nu enkel nog dat gaan geloven :o

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:50

Ik heb het ook maar niet in zulke mate als jou TS. Wel heb ik snel last van faalangst omdat ik bang ben dat ik het niet kan, of slecht kan. Met rijden in de bak of longeren waar iedereen mij kan zien heb ik het gevoel dat er een tribune van 1000 man naar mij kijkt. Het is nu wel zo erg geworden dat met alle stress van werk en privé er nu heeft toegeleid dat ik niet meer ga lessen. Voorlopig. Tot ik mijzelf en alles weer op de rit heb.

Plus, ik vind mijzelf heel moeilijk 'goed'. Dus gewoon normaal op werk, normaal tot mwah uiterlijk. Ik geloof ook mensen niet van 'dat staat je leuk/dat doe je goed!' Tja.. en sneller beren zien op de weg dan bloemetjes bij wijze van spreken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:09

Laibadji schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben duidelijk niet alleen!
Ik zelf zoek ook de hele tijd naar perfectie wat heel vermoeiend is maar ook vaak niet geapprecieerd wordt door je omgeving. Hierdoor al vaak problemen gehad en terug in pestsituaties gekomen. Dit bevestigde alleen maar mijn beeld dat ik mijn vrienden niet waard ben.

Ook ik snap niet dat ik een leuke vriend heb. Ik heb jaren gedacht dat ik dit niet mocht hebben want ik was niet goed genoeg.

Eigenlijk wel jammer dat we onszelf zo naar beneden halen. Want weet, eigenlijk zijn we wel goed genoeg.... Nu enkel nog dat gaan geloven :o

Oh ja, dat perfectionistische gedrag :(
en als iets dan niet lukt jezelf zien als een complete mislukkeling die niks kan.
Ik wordt soms zo moe van mij zelf :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:16

Laibadji schreef:
Ik ga even kort mijn situatie schetsen:

Vroeger toen ik tiener was ben ik heel hard en langdurig gepest. Dit heeft nu nog steeds gevolgen. Mijn zelfbeeld is helemaal weg. Het liefst breek ik mezelf af en iets positief zien of zeggen over mezelf is heel moeilijk.

*steekt ook hand op*.
Ik ben ook erg gepest en herken beslist wat je schrijft ( - maar het is bij mij wel over, dus: moed houden! ).

Bedenk dat het gaat om een overlevingsmechanisme: jij doet uit gewoonte of onbewust en soms tegen je wil in, dingen die nuttig zijn ("functioneel") in een nare omgeving.
(Zou je in aanwezigheid van de oude pesters positieve dingen over jezelf zeggen, dan is het heibel.)
Citaat:
Gisteren heb ik dit weer ondervonden. Sinds een jaar heb ik op het werk met een collega een vriendschappelijke band opgebouwd. De collega zit ook in de paarden (eigen manege en is een hele goede ruiter). Het is een hele lieve meid en we kunnen bij elkaar ons ei kwijt. We kunnen samen lachen maar ook samen problemen bespreken. Gisteren is ze langsgekomen om mij te helpen met een paard dat ik rij. Ze heeft mij super geholpen en even les gegeven. Het was zalig en ik heb veel geleerd.
Langs de andere kant word ik daar ook heel onzeker van. Ik krijg het gevoel dat ik niet kan rijden omdat zij dat zoveel beter kan. Ik voel mij een kluns. Ik zie er niet uit(verkeerde kledij keuze) en ben zeker niet zo mooi en sympathiek als haar.... En zo gaan mijn gedachten mij ondermijnen... Ik vind dat ik haar vriendschap niet verdien. Hoe kan zij bevriend zijn met iemand als ik?

...en overlevingsmechanismen kunnen zich tegen jou keren.
De simpelste techniek om aan te pakken komt uit NLP, de 6 staps herkadering.
Stel vast, welke positieve doelen dit ongewenste 'gedrag' heeft. (Bijvoorbeeld heibel voorkomen, maar kijk hoe het voor jou is!)
"...bedank dit gedrag voor de positieve bedoelingen. ..." :j (tjonge....)
En: word creatief! !
Je weet uit stap 1 wat een positief doel is, en je weet hoe je het niet wil - bedenk tenminste drie andere opties. Lekker brainstormen, dagdromen, geef jezelf de vrije teugel.
Daarna ga je logisch nadenken (....dus niet direct het verstand er op, dan rem je jezelf, zo leert de ervaring) - welke fantasieën kan ik met enige logische beperking uitvoeren, wat past bij mij, waar sta ik echt achter....?
Wat dan goed voelt, ga je uitproberen en hetzij bij succes herhalen, hetzij bijschaven.
Citaat:
Om deze vriendschap dan te vergoelijken ga ik overcompenseren door extreem te bedanken of dingen te geven. Nochtans vraagt zij dit niet en geeft ze aan dat ze dit doet uit vriendschap.

En zo gaat de neerwaartse spiraal... Ik word heel zenuwachtig om te rijden, ik weet met mezelf geen blijf en verlies alle vertrouwen in mezelf.
Ik heb dat zo goed als bij iedereen die ik leer kennen. Iedereen is beter, mooier, intelligenter....(zelfs bij jongere mensen. Ik zelf ben 30 en zelfs iemand van 16 kan mij dit gevoel geven bijvoorbeeld)

Ik ben hiervoor in therapie gegaan. En dit heeft geholpen maar ik ondervind dat dit kantje toch een deel van mijn persoonlijkheid uitmaakt.

Jammer dat de therapie onaf is en dat het voor de honderste keer (!!!) op jouw schouders wordt gelegd!
Citaat:
Het goede is dat ik nu dit al kan verwoorden en kan benoemen. Ik ben mij ook bewust van de processen die in mijn hoofd omgaan. Enkel ze doorbreken is niet gemakkelijk.
Mijn ratio zegt ook wel dat ik wel ok ben, dat ik niet te dik of te lelijk ben en dat ik die vriendschap mag aanvaarden.

Zijn er nog mensen die zich hier in kunnen herkennen? Zo ja hoe gaan jullie hier mee om?

Is het bij jullie ook dat het in golfbewegingen komt? Ik kan soms een hele tijd sterk zijn en wel zelfvertrouwen hebben en dan kan er plots iets gebeuren dat alles in 1 keer wegveegt?

Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen en elkaar een beetje vertrouwen geven!
[/quote]
Ik herken twee dingen: "triggers" en ratio.
Op zich is het zinnig om met je ratio te weten 'oh, hier ga ik weer, zo IS het niet, maar zo voel ik het wel'. Maar dat zijn de inleidende gesprekken van een therapie. Daarna hoort het te gaan over je gevoel en de triggers. De beste therapie die ik in dit verband gehad heb is emdr.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:21

Killed schreef:
Heel herkenbaar!

Ik ben vroeger steeds gepest oa omdat ik altijd al erg smal ben en niet erg veel heb vooraan en omdat ik lelijk ben.

....op het gevaar af dat....
Je weet vast wel, dat dat is wat de pesters beweren.
En dat het nooit waar geweest is - het is "enkel" de bedoeling dat jij dit zou gaan geloven.
Citaat:
Heel soms denk ik ach het valt wel mee, maar er hoeft niet veel te gebeuren of ik zit weer helemaal beneden.

:(:)

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:37

Hier ook nog één! Alleen dan niet door echt pesten, maar door een persoon die te lang bij ons thuis heeft gewoond. Die boorde je hele zelfvertrouwen de grond. Als je bijna elke dag hoort dat je het niet waard bent (wat dan ook), ga je dat geloven.
Ook dat compenseren naar vrienden ken ik. Bedanken en dingetjes geven ook al ken ik mijn langste vriend al 20 jaar.
Ik heb zelf nog niet echt een manier om er mee om te gaan. Dat is waarschijnlijk ook de rede dat ik niet echt 'nieuwe' vrienden. Alleen
'oude' die er waren voor of tijdens dat die persoon er was.
Ik volg mee en lees ook graag tips :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:44

Ik heb ook een laag zelfbeeld. Volgens mij heeft vrijwel iedereen dat wel in meer of mindere mate. Zelfs je vriendin.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:55

Janneke2 bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker eens proberen!
Maanlicht: Ja ik denk ook dat iedereen wel onzeker is. Daarom zou ik af en toe graag eens in het hoofd van een ander willen kruipen. Dan kan ik hun bezorgdheden horen en mij realiseren dat iedereen bezorgdheden heeft en niemand minder of beter is ...

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:00

Jup hier ook, bij mij komt het doordat ik in de steek gelaten ben door mijn vader en daarom altijd een stemmetje in mijn hoofd heb dat ik toch niet goed genoeg ben.

Jaren lang met een psychiater gezeten om het te doorbreken, ook door middel van EMDR en heeel veel oefeningen en gesprekken. Valt helaas niet te doorbreken :( Binnenkort ga ik naar een andere psychiater om te kijken of dat misschien helpt.

Ik heb er voornamelijk last van in relaties en vriendschappen, twijfel aan alles en iedereen. Vind mezelf nooit goed genoeg.

Edit: trouwens sinds ik werkloos ben, merk ik het ook op andere vlakken. Als ik een vacature zie op facebook en ik zie dat er 20 mensen getagt zijn, solliciteer ik eigenlijk al liever niet omdat ik er dan al zeker van ben dat ik het niet wordt. Het gevoel valt niet echt uit te leggen, maar zodra ik allemaal reacties al zie staan voel ik een soort teleurstelling. Terwijl ik het nog niet eens geprobeerd heb om te solliciteren.
Laatst bijgewerkt door Flowery op 21-06-16 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:02

Heel bekend, ik denk niet dat iemand mij als vriend beschouwd eigenlijk :o
Mijn vriend moet mij ook regelmatig vertellen dat ik wel knap ben en dingen wel goed kan.

Ik vind mezelf overigens niet te dik, maar ben wel gepest op de middelbare school omdat ik verlegen was. Ik ben erg onzeker over vrijwel alles.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 21-06-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:03

Je moet toch echt happy met jezelf worden.

Ik heb het zelf vreselijk vaak, maar heb eigenlijk gewoon geleerd happy te zijn met mezelf. Lukt lang niet altijd, maar je moet aan de dingen denken die je wél goed kunt. :D

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:05

Ik meld mij.

Ik ben nooit echt gepest naar mijn weten maar heb mij ook nooit mooi gevonden.
Vind mezelf te dik en dat soort dingen.

Heb er nooit Hulp voor gehad en telkens als iemand zegt dat die me mooi vind dan reageer ik er niet op of dat ze een geintje maken zeker

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:05

Oh wat herkenbaar!

Ben zo onzeker over mezelf en alles wat ik doe.
Heb idd een tijdje therapie gehad. Maar dit is gewoon een stuk persoonlijkheid.

Wat kan ik van mezelf balen op zo'n moment ;(

Sommige dagen gaat het super en dan ineens slaat het om.
Kan er ook best down van zijn. Vind het erg lastig om er mee om te gaan.
Actueel voorbeeld is wel dat ik zo voor het eerst een proeflesje heb op mijn bijrijdpaardje (Rijd haar sinds begin deze maand) en de eigenaresse is er bij. Wat vind ik dat lastig.
Zo bang dat het slecht gaat en ze het niet goed genoeg vindt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:08

Ik ben ook erg gepest en hoe wel ik heel goed in mn vel zit kan ik bij iemand die ik lang ken soms toch weer denken dat diegene me niet mag -O-
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-06-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:08

Ik ben de zoveelste die aansluit ... :evaw:

Ik vraag mij ook soms echt af ... waarom koos hij in hemelsnaam mij ... (mijn vriend)
Er zijn nog zoveel leukere en mooiere meisjes ... waarom mij?
Ook met big deal situaties als die tegen zitten ... dan denk ik ook, yep precies mij die dit overkomt ...

Vroeger ook gepest ... toen van school veranderd en daar was alles fijn.
Maarja .. blijft erin zitten he die tijd ...

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:10

Ik meld me ook!

Ik kan niks positiefs over mezelf zeggen, alleen de dingen die fout gaan. Ik kom er elke donderdag weer achter met het sporten met school. Meestal hebben we dan een soort examentraining en moeten we iemand het pand uitzetten die persoon wordt agressief en wij moeten er met z'n 2en voor zorgen dat hij uiteindelijk eruit is, m'n leraar zegt steeds dat het elke keer 100% beter is, maar ik zie het gewoon weg niet, hij vraagt ook altijd heel netjes wat vond je goed en fout gaan. Ik zie alleen maar de nadelen.
Op het moment dat die zegt dat het goed gegaan is sta ik ook elke keer weer met tranen in m'n ogen omdat ik het gewoon echt niet zie.

Ook heb ik het gevoel dat altijd iedereen heel slecht over me denkt, ondanks dat dat helemaal niet zo is.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:12

Moet wel zeggen dat ik doordat iedereen over mij altijd heen liep etc..
Ik wel veel harder ben geworden ... ik kan soms enorm bot reageren, automatische zelfverdediging.
Niemand mag meer over mij heen lopen nu ... niet alweer!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:13

Ts, de meeste pesters pesten omdat ze zelf een heel laag zelfbeeld hebben, dus pakken ze mensen waarvan zij denken dat die beter zijn. Bedenk dat er dus ook veel mensen zullen zijn die zich aan je spiegelen en je dus niet leuk vinden want ze denken dat je meer bent(mooier, ruiter,leuke vriend, noem maar op) Probeer eens een tijd gewoon jezelf te zijn, dus niet iedereen het ontzettend naar hun zin te maken en echt gewoon reageren zoals je zou doen zonder dat lage zelfbeeld. Mensen die er niet tegen kunnen zijn geen echte vrienden en kennissen, echte vrienden zullen je omarmen en vertellen dat ze blij zijn dat je eindelijk jezelf bent.
Ik ben redelijk op leeftijd, was als kind door omstandigheden moddervet en je raad het al, ontzettend gepest. Toen ik een jaar of 16 was gingen de kilo's er zo af en werd ik een stuk langer maar soms zie ik nog steeds dat bange meisje in de spiegel. Ik heb op een gegeven ogenblik besloten om mijn leven niet te laten verpesten door het verleden en trots te zijn op wie ik ben en geloof me, dat straal je uit en dan zie je ook vaak de juiste mensen je kant op komen.