Sterilisatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 14:47

Hey iedereen,

Ik ben een 23-jarige vrouw uit België.

Heb absoluut geen kinderwens. Ten eerste heb ik een bloedhekel aan kinderen (dat gejank kan het bloed onder mijn nagels halen), ten tweede heb ik een genetische afwijking waarvan de kans groot is dat ik hem doorgeef (dat doe ik een onschuldig kind niet aan) en ten derde vrees ik voor de toekomst en ik wil geen kinderen op een wereld zonder toekomst zetten.
Alle respect naar vrouwen die wel kinderen willen natuurlijk ;). Maar voor mij echt niet. Ik ken mezelf, zou geen goede moeder zijn en ben van mening dat je dan geen kind op de wereld moet zetten.

Nu ben ik seksueel actief, ik neem mijn anticonceptiepil. Maar als ik me eens een dag wat minder voel, misselijk of buikpijn, slaagt de paniek toe. Ik weet dat sommige vrouwen zwanger zijn geworden ondanks pilgebruik en ik zou gek worden moest het mij gebeuren (ik zou ook zonder twijfel meteen naar het ziekenhuis rijden voor een abortus)

Nu zou ik me graag laten steriliseren, zodat ik geen risico's meer loop. Het liefst ineens baarmoeder en heel die handel eruit gezien ik ook zeer veel last heb met mijn menstruaties.
In België doen ze dat echter niet onder een bepaalde leeftijd want "je moest eens van gedacht veranderen". Ik vraag me af hoe dat in Nederland zit. Halen ze daar wel alles eruit of binden ze gewoon de eierstokken af?

JodieR

Re: Sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:56

Zo ver ik weet moet je in Nederland ook een bepaalde leeftijd hebben. Ik wil het ook graag, ben 25 en heb net m'n 3e en 4e kind op de wereld gezet.
De eerste was door de pil heen. Maar nog wou de gyneacoloog het niet bij mij doen als ik een keizersnee kreeg. Is natuurlijke bevalling geworden. Maar ik moet eerst een bepaalde leeftijd krijgen voordat ze mijn eileiders door willen knippen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:57

Ze zetten hier klemmetjes om de eileiders en halen zeker niet je baarmoeder eruit als je geen heeeeele goede reden hebt en pijnlijke menstruatie valt daar niet onder.
Dan nog is er een leeftijdsgrens en zeker onder de 30 jaar maak je weinig kans op een sterilisatie , als je nog geen kinderen hebt.
Dus nee in nederland zal het je ook ( nog) niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:59

Ze binden ook in Nederland de eierstokken af (als je een hysterectomie ondergaat kom je vervroegd in de overgang met alle nare gevolgen van dien) en doen dit ook echt nog niet op jouw leeftijd tenzij er hele zwaarwegende omstandigheden zijn.

Heb je wel eens overwogen om een spiraaltje te laten plaatsen? Dat kan ook veel verlichting geven bij menstruatieklachten.

jwl

Volgensmij is het hier vamaf 35 pas mogelijk met pijn en moeite als ik me niet vergis
Ik heb exact de zelfde mening als jij over kinderen afgezien van dat ik ze kan tollereren haha
Maar na heel wat internet zoektochten ook niet veel wijzer geworden

Catnip

In NL zijn ze er niet makkelijker in dan in België.
Helaas is het enige wat je kunt doen afwachten tot je ouder bent en het dan weer proberen (en in de tussentijd pil + condoom gebruiken, dan heb je dubbele bescherming).

Verder gaat geen enkele arts de hele boel eruit halen zonder sterke medische aanleiding, ze gaan enkel de boel afbinden. Alles eruit halen is een heftige ingreep met veel meer risico's, en je komt daarna ook meteen in de overgang.

Ik ben het overigens met je eens dat het vervelend is dat sterilisatie niet mogelijk is op jongere leeftijd. We roepen met z'n allen dat vrouwen baas zijn over eigen lichaam, maar als het op sterilisatie aankomt wordt het ineens de beslissing van de gyn of je wel of niet mag. Maar dat is een andere discussie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:06

In NL doen ze dat ook niet onder de 30. Overigens is het dan ook niet zo dat je geen risico meer loopt, aangezien een sterilisatie op jongere leeftijd zichzelf weer kan herstellen.

Hele baarmoeder eruit is echt een ingrijpende operatie en dat zullen ze zeker zonder medische reden nooit doen... Zeker met jouw medische voorgeschiedenis is zo'n operatie een groot risico.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:08

Als een baarmoeder er om medische redenen uit gaat kom je niet meteen in de overgang hoor, alleen als ze dan ook de eierstokken meenemen .

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 15:11

Zucht :(

En manieren die later weer ongedaan kunnen gemaakt worden? Zijn die ook niet toegestaan?

Spiraaltje ben ik niet zo voor, dan voelt de pil voor mij toch veiliger aan. Ik slik deze ook een half jaar door zodat ik nog maar 2x per jaar moet menstrueren.
Ben alleen bang om toch erdoor zwanger te worden. Nuja dat wordt linea recta abortus, maar dat is ook iets ingrijpend wat ik liever niet heb.

Jammer dat ze ook de genetische afwijking niet meetellen hier, enerzijds 50% kans dat ik het doorgeef (en dat doe ik niemand aan, als ik zie hoe hard het mijn leven verkloot heeft en nog steeds doet), anderzijds is een zwangerschap voor mij toch wel gevaarlijk, de geboorte mag ook absoluut niet natuurlijk gebeuren.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:15

Mijn ha vond het geen probleem en zodoende ben ik ook op tijd gesteriliseerd. (klemmen op de eileiders)
Tijdens de ingreep hebben ze ook op mijn verzoek een nova shure (??) behandeling gedaan zodat ik niet meer ongesteld word *\o/*

Heb je al een gesprek gehad met je ha? Vind dat genetische afwijkingen toch wel een goeie reden is om je te laten eerder te laten steriliseren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:52

Voor je dertigste is het bijna onmogelijk om een sterilisatie te krijgen, er zijn toch een hoop vrouwen die na hun 30e toch een kinderwens hebben en spijt van de sterilisatie.
Ik kreeg het wel voor elkaar om mijn eierstokken te laten verwijderen, maar heb moeten banketstaaf als Brugman om het voor elkaar te krijgen en heb de 'mazzel' dat ik er diverse medische redenen voor heb (2 genetische afwijkingen, borstkanker op jonge leeftijd, psychisch instabiel en heel, héél duidelijk over de bestaande kinderwens).
Tussen je 30e en 35e doen ze vaak ook nog moeilijk en na je 35e wordt het een stuk makkelijker.

Ik zou als ik jou was op papier zetten wat jouw overwegingen zijn, wat de voor- en nadelen zijn van sterilisatie en idem voor geen sterilisatie en een arts (gynaecoloog) opzoeken die met je mee wil denken.
Tip: de jongere generatie artsen is iets soepeler hierin. ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:55

proudmama schreef:
Als een baarmoeder er om medische redenen uit gaat kom je niet meteen in de overgang hoor, alleen als ze dan ook de eierstokken meenemen .

En dan nog kan het mis gaan zoals bij mijn moeder, daarbij wilde ze de eierstokken laten zitten maar is mislukt.

Ik ken (in Nederland) een vrouw die zelf zeer ziek is, erfelijk, maar ze mag niet gesteriliseerd worden. Die was nog geen 35 en ik vrees dat het zelfs daarna moeilijk is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:58

xLes schreef:

En manieren die later weer ongedaan kunnen gemaakt worden? Zijn die ook niet toegestaan?

Spiraaltje ben ik niet zo voor, dan voelt de pil voor mij toch veiliger aan. Ik slik deze ook een half jaar door zodat ik nog maar 2x per jaar moet menstrueren.
Ben alleen bang om toch erdoor zwanger te worden. Nuja dat wordt linea recta abortus, maar dat is ook iets ingrijpend wat ik liever niet heb.

Jammer dat ze ook de genetische afwijking niet meetellen hier, enerzijds 50% kans dat ik het doorgeef (en dat doe ik niemand aan, als ik zie hoe hard het mijn leven verkloot heeft en nog steeds doet), anderzijds is een zwangerschap voor mij toch wel gevaarlijk, de geboorte mag ook absoluut niet natuurlijk gebeuren.

Je hebt veel last van de menstruatie maar dat is nu dus maar twee keer per jaar. Ik snap wel dat je een sterilisatie overweegt maar het klinkt niet alsof je al een uitgebreid geloofwaardig gesprek hebt gehad met een arts. Anders zou je niet zo snel zeggen, alles er uit. Ga op consult en leg je vraag daar neer, misschien volgen er meerdere gesprekken maar hier kun je dus niet al te licht over denken want het is nogal wat wat je van plan bent.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:01

xLes schreef:

Spiraal is veiliger dan de pil eigenlijk, maar geeft wel minder hormonen af waardoor hij gezonder is. De Mirena zorgt er vaak(ook bij mij) voor dat je niet meer ongesteld word en kan 5 jaar blijven zitten. Het is even doorbijten om hem te laten zetten maar ik ben er heel gelukkig mee. Van mij mochten ze er de hele zooi ook wel uithalen hoor :Y)

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:01

Ik ben ver voor mijn 35e verjaardag geholpen (ben nog geen 35) :+

Huisarts is rond de 40 gok ik zo en hij heeft kinderen maar na 2 gesprekken kon ik zo door naar het ziekenhuis.
Heb eerst 2 inplanon gehad (aangevraagd via die ha en in het ziekenhuis is dat geplaats)

Misschien heb ik geluk gehad met mijn ha...??