Erge stress bij mezelf met wedstrijd, help...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Erge stress bij mezelf met wedstrijd, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:48

Juist, zoals aan de titel te zien valt, stress ik ontzettend erg bij wedstrijden. Dit gaat over mijn kunstrolschaats wedstrijden!

Hoi Bokkers,

Ik rolschaats nu bijna 5,5 jaar, en naarmate ik ouder ben geworden ben ik op wedstrijden steeds meer gaan stressen. Zo'n twee á drie jaar geleden was ik de rust zelve en ging ik er met een dikke 'YOLO' tegenaan. Tegenwoordig begin ik dus ruim voor de wedstrijd al te stressen, krijg ik paniekaanvallen met trainen en hyperventileer ik tijdens het rijden als ik er aan denk. Verder ben ik dol op wedstrijden rijden, dus ik wil me hier echt doorheen zetten.

Om het even duidelijk te maken; de angst is er niet zomaar gekomen. Deze angst en ongecontroleerde spanning is ontstaan tot ik 2/1.5 jaar geleden mijn kür op wedstrijd reed, waarbij ik door los wiel vier keer ben gevallen. Mijn angst is sinds destijds erger geworden om lage punten te krijgen, te falen voor het publiek of nog een keer een los onderstel te krijgen.
Verder heb ik geen faalangst of plankenkoorts en is dit puur bij wedstrijden met kunstrolschaatsen het geval!
Na deze wedstrijden die zo bagger slecht gingen door al het geroddel achter mijn rug en de slechte (pijnlijke) ervaring heb ik een soort hyperventilatie ontwikkeld die in combinatie met mij luchtweg problemen voor wazen in mijn hoofd zorgen.
Toen ik vervolgens met ontzettend reumatische klachten tijdens trainen naar de fysio ben gegaan en daar de diagnose HMS, of Hypermobiliteit, heb gekregen stopte ik per direct met de wedstrijden om rustig weer op te bouwen.
Nu twee jaar later ga ik dus weer starten. Ik mis het meerijden in de wedstrijden, mijn kür en het gejoel van het publiek dus wil ik mezelf over mijn angst zetten.

Aanstaande zaterdag doe ik mee met de clubkampioenschappen, gewoon lekker rustig een onderling wedstrijdje meepakken zal al minder spannend zijn dan een nationale of Internationale wedstrijd.
Ik heb mijn zenuwen al aardig onder bedwang, vooral omdat ik weet dat het alleen maar clubleden zijn die hun huig er voor je uit gillen als je de baan op komt.
Afgelopen weken heb ik een nieuwe kür gekregen, maar toch ben ik bang dat ik dinge vergeet of door het trillen passen verkeerd doe. Om de sprongen (behalve een) maak ik me niet zo'n zorgen, dit wil ik hierna pad gaan oppeppen.

Nu vroeg ik mij dus af of jullie nog tips hadden. Ik ben nooit een zenuwpees geweest en kan mijzelf echt niet handelen in deze situatie.

Mijn inhalator en water staan naast de baan mocht ik dit na of voor mijn kür nodig hebben.
Natuurlijk ook morele steun!

Verder heb ik er ontzettend veel zin in dus maken de zenuwen me niet zoveel uit nu, maar ik word wel misselijk als ik aan het geroddel denk dat ik twee jaar geleden achter mijn rug te horen kreeg.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Anoniem

Re: Erge stress bij mezelf met wedstrijd, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:55

Wauw wat supergaaf dat je dit kan!!!

Specifieke tips heb ik niet maar meid, bedenk je even dat er waarschijnlijk niemand op heel bokt is die dit net zo goed kan als jij!

Ja je zou een fout kunnen maken bij publiek dat wel verstand ervan heeft maar boeien! Je laat het gros van de wereld ver achter je!! *\o/*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:58

Lente schreef:
Wauw wat supergaaf dat je dit kan!!!

Specifieke tips heb ik niet maar meid, bedenk je even dat er waarschijnlijk niemand op heel bokt is die dit net zo goed kan als jij!

Ja je zou een fout kunnen maken bij publiek dat wel verstand ervan heeft maar boeien! Je laat het gros van de wereld ver achter je!! *\o/*

Wat lief, thanks!

Het feit dat dit ouders van clubleden zijn vind ik dus al minder erg dan die van andere verenigingen. Maar binnenkort zal ik echt tussen de andere clubs moeten gaan starten, en dat laat mijn maag wel even draaien!

Dankjewel, ik vind het ook een hele bijzondere hobby! :D

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:59

Zou Bach rescue of valeriaan je kunnen helpen? Haalt de scherpe kantjes van de zenuwen af.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:00

Klikt wellicht makkelijker als gezegd maar niet piekeren, zo te lezen heb je genoeg ervaring met kunstrolschaats wedstrijden. Geniet van je wedstrijd en fouten maken is menselijk. Mensen hebben altijd hun mening klaar. Heel veel succes *\o/*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 21:17

missverynice schreef:
Klikt wellicht makkelijker als gezegd maar niet piekeren, zo te lezen heb je genoeg ervaring met kunstrolschaats wedstrijden. Geniet van je wedstrijd en fouten maken is menselijk. Mensen hebben altijd hun mening klaar. Heel veel succes *\o/*

Ik ook, dus ze krijgen altijd wel een argument waarom ik het zo belabberd mag doen als ik daar zin in heb :P

Niet piekeren probeer ik inderdaad al! Ik denk gewoon aan mijn twee beste vrienden die komen kijken, de gezelligheid en de gezonde spanning!

@Nicolien, wat is dat precies? :)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:18

Probeer je te focussen op de zaken die jij kunt beïnvloeden. Geef jezelf duidelijke opdrachten en taken zodat je weet waar je op kunt focussen. Desnoods geef je jezelf hardop opdrachten. Probeer je ademhaling te controleren door bewust rustig in te ademen, je adem even vast te houden en bewust weer uit te ademen. De dagen voor de wedstrijd kun je misschien bijgaande ontspanningsoefening doen. Niet vlak voor de wedstrijd want te relax helpt ook niet bij het beter presteren. Veel plezier en succes en geniet!

https://youtu.be/vD-66hiSu_Y

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 21:21

Dankjewel, na het douchen (laat ik dit nu ook voor spierontspanning doen) ga ik de video bekijken.

Bij rustige stukken of stukken waar ik een stuk rechtdoor rijdt of mijn zwerfstenen doe controleer ik mijzelf sowieso op mijn ademhaling. Ik denk dat afleiding zoals bokt, YouTube en vriendinnen op de dag zelf ook wel erg handig is. Pas na het inrijden of bij het klaar staan begin ik mijn hart te voelen.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:24

Valeriaan is een kruidenmiddel en Bach Rescue is homeopathisch.
Beiden werken tegen de zenuwen. De werking is per persoon verschillend. Bij mij helpt Bach Rescue beter dan Valeriaan ;) Ik ken iemand waarbij alle zenuwen verdwijnen, bij mij worden de zenuwen omgezet in gezonde spanning.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:25

Op zich is dat alleen maar een teken dat je lijf zich klaar maakt om te kunnen knallen. Een slok water, diep in en uit ademen, jezelf bemoedigend toespreken en gaan met die banaan ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 21:40

nadina schreef:
Op zich is dat alleen maar een teken dat je lijf zich klaar maakt om te kunnen knallen. Een slok water, diep in en uit ademen, jezelf bemoedigend toespreken en gaan met die banaan ;)

Het probleem is alleen dat ik met de stress nooit binnen de top tien of laatste ben geworden, en zonder de stress twee jaar geleden standaard een plaats op het blok binnensleepte.

Ik denk ook dat ik ga vragen of ik van een bepaalde trainster begeleiding mag, want een van mijn trainsters is echt een ramp. Ik wacht nog steeds op een sorry van haar en heb al meerdere keren echt ruzie met haar gehad omdat ze nooit rechtvaardig is. Desnoods sta ik voor ik de baan op moet alleen, dan kan ik mezelf namelijk bemoedigen en heeft zij geen kans er extra stress in te pushen. Laatste wedstrijden waar ik supporter was heeft ze een vriendin namelijk vreselijk hard de grond in geboord, het meest slechte advies gegeven en heeft ze zonder reden haar leerling een grote mond gegeven. Ik ben daardoor ook nog steeds erg boos aangezien ik dit niet vind kunnen, heb het haar dan ook haarfijn uitgelegd.

@Nicolien, waar kan je het halen? Apotheek? Drogisterij?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:54

Gewoon bij gezondheidswinkels, zoals de Gezondheidswinkel, de Tuinen enzovoort.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 22:04

Geen idee of we nog zo'n winkel in de buurt hebben, zal het even aan mijn moeder vragen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:16

AlwaysH schreef:
nadina schreef:

Het probleem is alleen dat ik met de stress nooit binnen de top tien of laatste ben geworden, en zonder de stress twee jaar geleden standaard een plaats op het blok binnensleepte.

Leren omgaan met stress is ook niet iets dat van de een op de andere dag gemakkelijk gaat helaas. Het heeft te maken met je doelen, motivatie, zelfvertrouwen, eerdere ervaringen maar ook met focus en negatieve gedachten leren handelen. Het is en kwestie van trainen en ook van anders leren kijken naar en omgaan met de stresssignalen van je lijf. Heel veel succes, hopelijk kun je je focussen op je rit ipv op je omgeving of de uitkomst :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:52

Ik doe zelf aan minigolf als wedstrijdsport en heb ook een periode gehad dat het niet lekker ging, ik raakte zo gestresst voor een wedstrijd dat het helemaal niet meer ging en ik dus echt slechte punten haalde. Ik schaamde me dan tegenover mijn medespelers omdat ik als een beginner stond te stuntelen. Wat bij mij heel erg geholpen heeft om het los te laten is eraan terugdenken waarom ik eigenlijk met de sport begonnen ben, want in het begin bakte ik er natuurlijk ook nog niks van maar toen had ik wél plezier in de sport. Waarom kon ik dat dan nu niet meer hebben, ook al ging het niet zo goed? Op die manier heb ik besloten om tijdens wedstrijden gewoon te gaan genieten van het spelletje, of het nu wél of niet goed zou gaan. En hoe beter het me lukte om dat te doen, hoe beter het spelen ook weer ging!!

In mijn sport lopen een aantal mensen rond die echt vreselijk chagge worden als het niet goed gaat. Ik heb besloten dat ik zo niet wil zijn. Ik speel voor mijn plezier (en ben echt wel fanatiek hoor, vergis je niet) en ook al baal ik soms best als het niet goed gaat, mijn plezier in de sport wil ik daar absoluut niet door laten bepalen. En gelukkig lukt dat tot nu toe altijd nog erg goed :D

Drie weken geleden moest ik invallen in een teamwedstrijd, maar de training ten spijt bakte ik er niks van en mijn rondes werden beide gestreept (dan heb je de slechtste ronde van het team en telt ie niet mee). Ik baalde verschrikkelijk en voelde me echt heel rot tegenover het team, zeker omdat ik inviel. Maar de teamleidster heeft toen laten weten dat het jammer was maar dat ik mijn best gedaan had en dat het echt niet erg was en ze me volgende keer nog steeds durfde te laten spelen. Afgelopen dinsdag mocht ik dus wéér invallen en omdat ik veel relaxter was dan de keer daarvoor heb ik toen wel heel goed gespeeld. Oftwel, je kunt vaak pas weer echt goed presteren als je het los kan laten ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 23:05

Dat klopt, en daar heb ik dus juist de tips voor nodig!
Ik doe het natuurlijk voor mezelf en heb nu al het idee dat ik al wat meer rust heb na de tips en de warme douche. Ik, mijn trainsters, vriendinnen en supporters kennen mij en weten hoe ik het er op training van af breng, dus ik ga me zeker geen druk maken.

Het is een clubkampioenschap dus je krijgt sowieso een prijsje O:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:01

nadina schreef:

....eh - ja, maar dan "knallen" in de zin van hard weghollen, vechten of andere overlevingsdingen.

Prachtig mooi laten zien wat je allemaal kunt, wil nog wel eens niet lukken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 23:06

De tips hebben redelijk geholpen, het voelt nu wel echt als de gezonde spanning, dus het zal wel goedkomen!