Verbaal en performaal IQ... wattes...
Ja dat dacht ik toen ik het zag staan...
Stomtoevallig kwam ik via een topic in een ander topic waar er werd gesproken over hoogbegaafdheid. Hier vielen de termen verbaal en performaal IQ.
In eerste instantie wist ik niet direct waarom maar het triggerde iets in mij en toen ik ging googelen wat het was snapte ik waarom.
In 2012 zijn er door het educatie gedeelte van mijn ROC verschillende testen uitgevoerd gezien mijn 4e studie ook faalde en ik maar niet snapte waarom. Qua intelligentie zat ik ver onder niveau, ik deed een opleiding waar mijn hart en passie in lag en theoretisch snapte ik alles. Maar in de praktijk lukte het me gewoonweg niet, school en stage/werk combineren faalde compleet.
Ik heb flink wat testen moeten maken en de uitslag was uiteindelijk een flinke dicrepantie tussen (zoals zij het noemden) theoretisch ( HBO niv) en praktisch( onder het gemiddelde, vergelijkbaar niv 2) vermogen. Verbaal ben ik ijzersterk, maar praktisch nope....
Op het moment dat de uitslag kwam kampte ik met een fikse depressie en heel wat andere dingetjes. Op aanraden van die mevrouw heb ik een wajong aangevraagd (en toegewezen gekregen) en ben ik flink met mezelf aan de slag gegaan.
Maar tot op de dag van vandaag nekt dat verschil me nog steeds in zo'n beetje alles. Ik weet álles in mijn hoofd maar krijgt het vrijwel nooit uit handen. Privé maar ook in werk gelegenheden. Dit zorgt voor verschrikkelijke frustratie en soms zelfs wanhoop. In mijn hoofd kan ik zoveel, wéét ik dat ik zoveel kan maar ik krijg het gewoon niet naar buiten. Zelfs in therapie zeiden ze zo vaak; ' Maar het wéét het toch?!' Ja... precies, ik wéét het maar krijg het niet toegepast.
Dit zorgt vaak voor korstsluiting in mijn koppie. Op het moment dat zo'n kortsluiting plaatsvind vertoon ik (imo) het gedrag van een kleuter die zijn zin niet krijgt... Huilen, stampvoeten, haren trekken, schelden, niets is dan nog goed. Ik vind dat gedrag vreselijk en vaak als ik rustig ben denk ik; WHY... waarom in godsnaam heb ik mij zo gedragen. Vaak lijken de dingen dan weer volkomen logisch en snap ik niet waarom ik zo geknapt ben.
Nou is er geen IQ gemeten er is alleen gekeken naar theoretisch en praktisch vermogen en dan vooral op leer gebied ( Denken met woorden Hoog - Denken met getallen Laag - Denken met figuren Lager dan gemiddeld - Ruimtelijk inzicht Lager dan gemiddeld - Praktisch inzicht Lager dan gemiddeld Dit waren de uitslagen), maar ik merk dat het in mijn dagelijks leven ook vaak terug komt.
Dus in principe kan ik niet veel zeggen en heeft het ook denk ik weinig te maken met mijn verbaal en/of performaal IQ
'
Echter kwam ik dit lijstje tegen (over het verschil / dicrepantie van verbaal en performaal IQ:
* Routinetaken worden moeilijk uitgevoerd (aankleden e.d, 's morgens).
* Vergeetachtigheid - verstrooidheid.
* Chaotisch - geen ordening aan kunnen brengen.
* Vaak boos of verdrietig.
* Langzaam met rekenen.
* Laag zelfbeeld.
* Drempel bij nieuwe dingen (er is geen beeld, het nieuwe ligt niet in het gezichtsveld).
* Angsten.
* Nachtmerries.
* Blokkades.
* Apathie.
* Veel behoefte hebben aan verbale uitdaging;
* Zich verbaal goed kunnen uitdrukken;
* Sterk opgaan in een eigen denk- en belevingswereld;
* Verbaal zeer consequent en logisch nadenken;
* Een sterk verbeeldend vermogen hebben, met veel fantasie;
* Een sterk voelend en aanvoelend vermogen hebben;
* Moeilijkheden hebben ten aanzien van het overzicht bij praktisch of visuele taken;
* Concentratieproblemen door het snel afgeleid door innerlijke - of uiterlijke indrukken en prikkels;
*Motivatieproblemen door het gebrek aan uitdaging in combinatie het moeilijk praktisch waar kunnen maken;
* Faalangst gekoppeld aan perfectionisme;
* Onzekerheid vanuit het dissynchronisch intellectuele functioneren;
* Fijn motorische problemen (niet snel of netjes kunnen schrijven; niet goed kunnen tekenen);
* Grof motorische problemen (zich houterig bewegen, onhandig zijn of geremd of angstig zijn bij het bewegen);
* Sociale problemen door een gebrek aan overzicht of een gebrek aan luchtige, vlotte sociale vaardigheden;
* Verlegenheid;
* Overgevoeligheid.
Dit ben ik gewoon écht in een notendop. Ik ben er redelijk recent achter gekomen dat mijn imo perfecte jeugd niet zo perfect was en ik door mijn ouders al vroeg een psychisch traject in ben geduwd omdat ik niet zo functioneerde als andere kinderen... Ik kreeg dan ook al snel (rond mijn 8e) de stempel ADHD, gedragsgestoord, laag zelfbeeld en sociale angst. Mijn basisschool tijd was erg moeizaam, mijn middelbare school (LWOO) ook en vanaf het MBO werd het één groot drama...
Toen ik dit las, ik weet niet toen vielen er een heleboel kwartjes....
Het belemmerd ontzettend erg in mijn dagelijks leven, ondertussen ben ik 28. Het is net alsof ik nu een beetje het licht zie.
Laat ik even duidelijk benadrukken dat ik niet denk dat ik hoogbegaafd ben

Wat ik wil met dit topic, eigenlijk geen idee. In principe is er al iets in zekere mate vastgesteld dat er iets niet in de haak was (qua leren) en weet ik niet of het de moeite waard is om mijn IQ te laten testen, ik weet niet of dat toegevoegde waarde heeft?
Ik zou wel willen weten of er bokkers zijn dit dit in zichzelf of anderen herkennen en hiermee omgaan?
Oh eneuh, respect voor het worstelen door dit hele verhaal