Alternatief lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Alternatief lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:15

Hay mede-bokkers!
Vorig jaar ben ik in de zomer verschillende keren gaan hardlopen om mijn conditie op peil te krijgen en toch wel wat de doen aan mijn figuur. Jammer genoeg heb ik enorm veel last gekregen van hyperflexibiliteit in mijn knieën en heeft mijn arts me toch aangeraden om te stoppen met lopen.

Na een wintertje 'niks' doen wil ik toch graag weer iets gaan doen. Ik heb thuis een crosstrainer en hometrainer staan, maar dit vind ik niet echt geweldig, ik doe liever iets buiten. Ik heb niet echt een fiets waar ik mee kan gaan fietsen.

Ik heb skeeleren/rolschaatsen ook even gedaan, maar ik had hier niet het gevoel bij dat ik iets deed. Ik werd niet moe en om 1 of andere reden gaf me dat niet zoveel voldoening. Is skeeleren goed of doet dat eigenlijk niets?

Ik rijd normaal gezien elke dag 2 paarden maar in de zomervakantie doe ik hier graag nog iets bovenop. Zowel cardio als oefeningen voor alle spiergroepen zijn welkom!

Alsvast bedankt voor het meedenken!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:55

Skeeleren is zeker goed, maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je doet. Als je 5km op je dooie gemak aflegt gebeurt er niet veel. Maar als je langere tochten (20km+) op tijd gaat rijden, merk je het wel ;)

Ik heb vorig jaar het skaten met hardlopen gecombineerd. Meerdere keren per week 20km+ tochtjes en daarnaast 7/10 km hardlopen. Dat zie & voel je goed :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:05

Doubtless schreef:
Skeeleren is zeker goed, maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je doet. Als je 5km op je dooie gemak aflegt gebeurt er niet veel. Maar als je langere tochten (20km+) op tijd gaat rijden, merk je het wel ;)

Ik heb vorig jaar het skaten met hardlopen gecombineerd. Meerdere keren per week 20km+ tochtjes en daarnaast 7/10 km hardlopen. Dat zie & voel je goed :j

Hoe lang deed jij ongeveer over 20 km? Het is omdat het voor mij bijkomend is, dus ik heb vaak niet de tijd om nog eens anderhalf uur extra weg te zijn ofzo. Ik ging vaak een halfuurtje/max een uurtje lopen. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:19

Lopen is fysiek veel zwaarder/belastender dan skeeleren, dus een half uur skaten staat (voor mij) niet gelijk aan een half uur lopen. Over 20km deed ik ruim een uur :) Volgens m'n app verbruik je dan plusminus 800kcal.

Evelijn

Re: Alternatief lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:22

Had de arts geen tips wat wel goed was voor je knieën?
Ik zou denken dat zwemmen iig stuk minder belasting is voor je knieën.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:23

Zwemmen is geen slim plan met hyperflexibiliteit (ivm ontwrichting). Werd mij in ieder geval door verschillende artsen afgeraden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 03:51

En ipv lopen dan snelwandelen of intervalwandelen?
Fietsen inderdaad, dat zou echt wel aan te raden zijn en is buiten maar dan niet met een gewone fiets maar echt met mountainbike of racefiets...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:46

Doubtless schreef:
Zwemmen is geen slim plan met hyperflexibiliteit (ivm ontwrichting). Werd mij in ieder geval door verschillende artsen afgeraden.

En bij mij werd het juist aangeraden omdat het je gewrichten zonder tegendruk sterker maakt, ik mocht niet hardlopen maar wel zwemmen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:51

En een tweedehands fiets aanschaffen? Ik heb ook kieproblemen en advies van fysio is roeien en fietsen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:14

Laurievc schreef:
Hay mede-bokkers!
Vorig jaar ben ik in de zomer verschillende keren gaan hardlopen om mijn conditie op peil te krijgen en toch wel wat de doen aan mijn figuur. Jammer genoeg heb ik enorm veel last gekregen van hyperflexibiliteit in mijn knieën en heeft mijn arts me toch aangeraden om te stoppen met lopen.

Even heel erg grof: artsen weten niet alles en kunnen soms, zoals ieder mens , hopeloos naief zijn.
Zoals je het hier vertelt is het een advies op het niveau van een verstandige buurvrouw: "...als je er last van krijgt, stop er dan mee".

Maar binnen bepaalde grenzen: juist met hypermobiliteit is bewegen belangrijk.
Het grote punt is wel, dat je begeleiding van een cesar/ mensendieck / fysio therapeut nodig hebt, om de correcte spieren op de goede manier op te bouwen, geen compensatiebewegingen te maken, etc etc.
Mogelijk dat kilometers hardlopen net niet voor jou is weggelegd, mogelijk moet je het opbouwen met eerst 'saaie' spieroefeningen, dan wekenlang wandelen en af en toe 1 minuut hollen (en niet meer dan dat!) - etc.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:17

Sluit me helemaal aan bij Janneke.
Ik heb PFPS, een syndroom waarbij je knieklachten hebt met onduidelijke redenen. Van mijn huisarts mocht ik alles doen tot ik er last van kreeg, en als ik last had moest ik rust houden. Dat heb ik 8 jaar gedaan maar de klachten verergerde alleen maar. Toen kwam ik in gesprek met een fysio die me uitlegde dat ik juist mijn bovenbeenspieren moest trainen om de klachten te verbeteren. Door iedere keer rust te nemen bleven die spieren slap en werd het alleen maar erger. Toen onder begeleiding van fysio getraind en daarmee is het echt heel lang heel goed gegaan. Helaas nu weer een dip, maar weet nu wel beter hoe ik het aan moet pakken (en hoe niet)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 13:13

Ik hoef ook niet te hardlopen, ik wil gewoon opnieuw iets waar ik me wat mee kan bezighouden tijdens de vakantie. Zwemmen is vrij moeilijk omdat het dichtsbijzijnde zwembad toch wel een eindje weg is...

Fietsen ben ik inderdaad aan het bekijken en ik kruip af en toe wel eens op de hometrainer hier.

Mijn arts heeft aangeraden om te fietsen zonder weerstand, dus echt puur de omwentelingen om zo mijn spieren sterker te maken maar door het jaar heb ik hier vrij weinig tijd voor.

Bedankt voor jullie reacties!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:22

Doubtless schreef:

Hmm dat hadden ze mij ook weleens mogen vertellen, twee keer bijna verzopen omdat mijn arm ineens uit de kom lag tijdens het zwemmen :')

TS, wat is je doel? Wil je je conditie verbeteren of juist kracht, strakker in je vel zitten etc? Misschien kan je kijken naar activiteiten waarbij je intervaltraining kan doen. Dan heb je minder tijd nodig om resultaat te behalen (ga je wandelen of fietsen dan moet je echt 1,5-2uur bezig gaan wil het iets doen voor iemand die redelijk fit is).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:23

Beide :) Wil mijn conditie verbeteren en voornamelijk been- en buikspieren trainen :) Ik ga het eens opzoeken dankjewel! Ik vond overlaatst ook crossfit. Iemand hier ervaring mee? Heb er nog niet gigantisch veel over opgezocht maar dit is volgens mij een mengelmoesje van vanalles?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:29

Ik wilde je net crossfit aanraden :p Veel verschillende oefeningen en nooit hele veel achter elkaar. Maakt je relatief snel sterker zonder last van je gewrichten te krijgen (door de variatie)

En dan heb je begeleiding die je ook kan vertellen wat je hoed doet of beter kan doen!

Dus hop, naar de dichtstbijzijnde box :p

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:31

Crossfit is inderdaad van alles wat maar erg intensief en zwaar wat ik er van hoor. Vermoed als hardlopen een probleem is qua knieën dat crossfit een drama gaat zijn.

Woon je bij mij in de buurt? Want ik heb nog een fijne mountainbike staan die je wel een tijdje mag lenen. Kan zelf wegens schouderproblemen er slecht op zitten helaas.
Dan kan je eens kijken of dat wat voor je is.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:34

Klopt, daarom dat ik het ook niet wist. Ik kan nog wel lopen, heb er ook geen pijn aan maar ik merk dat ik daarna meer last heb van mijn hyperflexibiliteit en mijn knie er sneller uit klikt dan als ik niet loop. Daarom dat ik dus niet weet of ik daar goed mee ga doen, vind het heel moeilijk...

Nee helaas, ben van Antwerpen. Mijn vader heeft nog ergens een moutainbike staan dus ik ga eens kijken of ik die kan 'verkleinen' maar daar vrees ik voor haha

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:42

Kijk eens naar hoopdance. Leuk, fijn, en je kunt heel prima meer of minder doen, naargelang wat bij je past. Het is gewoon lekker dansen, waarbij je tegelijkertijd ongemerkt toch best wel wat spieren gebruikt :j Bovendien is het enige wat je nodig hebt een goede (volwassenen!) danshoepel. Kijk bijvoorbeeld bij de hoepelwinkel. Deanne Love en veel meer anderen geven je allemaal hulp op fb en door Nederland heen zijn ook mensen te vinden die les geven of wel eens een curus aanbieden. Je kunt me ook pb'en als je nieuwsgierig bent :)
Yoga (daarvan zijn ook ontzettend veel vormen ) met hyperflexibiliteit zou vast ook moeten kunnen, maar in dat geval zou ik wel echt een goede leraar/lerares zoeken en daar eens informeren in plaats van met het internet aan de slag gaan. Succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:02

Ik doe met mijn knieproblemen ook crossfit. Alles is naar je eigen niveau te brengen, in slechte periodes vermijd ik alles met impact op mijn knieen. Dat betekend dat ik op dit moment geen squats doe in de WOD, niet op kisten spring en niet ren. Hiervoor verzinnen we alternatieve oefeningen.
In de krachttraining pak ik sinds kort wel weer squats mee.

Crossfit is er uitermate geschikt voor, maar wel met goede begeleiding. Goed om je heen kijken dus en in gesprek gaan met trainers om te kijken hoe zij er op reageren. Wij hebben ook mindere trainers gehad die niet verder kwamen als "dan doe je je squat minder diep". Daar heb je dus niks aan.
Scheelt dat mijn fysio ook in onze box traint dus die weet wat ik doe en ziet me regelmatig trainen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:24

secricible schreef:
Ik doe met mijn knieproblemen ook crossfit. Alles is naar je eigen niveau te brengen, in slechte periodes vermijd ik alles met impact op mijn knieen. Dat betekend dat ik op dit moment geen squats doe in de WOD, niet op kisten spring en niet ren. Hiervoor verzinnen we alternatieve oefeningen.
In de krachttraining pak ik sinds kort wel weer squats mee.

Crossfit is er uitermate geschikt voor, maar wel met goede begeleiding. Goed om je heen kijken dus en in gesprek gaan met trainers om te kijken hoe zij er op reageren. Wij hebben ook mindere trainers gehad die niet verder kwamen als "dan doe je je squat minder diep". Daar heb je dus niks aan.
Scheelt dat mijn fysio ook in onze box traint dus die weet wat ik doe en ziet me regelmatig trainen.
Ik heb helaas geen goede en slechte momenten, bij mij komt het echt altijd onverwacht eigenlijk. Maar ik heb hier in het CrossFit topic even gepost en ga er wat meer over opzoeken, bedankt!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:36

Ik heb ongeveer een halfjaar wekelijks krachttraining gedaan onder begeleiding van de fysiotherapeut omdat ik ook klachten had van mijn hypemobiliteit. Mij werd toen ook ten zeerste afgeraden om te gaan hardlopen omdat je dan steeds weer opnieuw een schok op je gewrichten krijgt met de gevolgen van dien. Mij werd vertelt dat het slim was om te gaan zwemmen of skeeleren. Omdat dit niet zoveel van je gewrichten vraagt. Het nadeel hiervan is inderdaad wel dat je er toch wel zeker een uur voor moet uittrekken wil je het een training noemen..

Is naar een sportschool gaan geen idee? Het is natuurlijk wel binnen, maar je hebt wel de mogelijkheid om het gezellig te maken wat het alweer leuker maakt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:38

Sportschool zie ik niet zitten omdat het:
1. Betalen is, terwijl ik zelf al vrij veel sport en thuis ook enkele dingen tot mijn beschikking heb
2. Me weer extra tijd kost en dat wil ik eigenlijk vermijden :)

Momenteel ga ik inderdaad terug skeeleren :)