Anti- teken middel mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Anti- teken middel mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 10:51

Gister na een bezoek aan stal kwam mijn zus terug met een teek. Meteen compleet verwijderd, niets aan de hand.

Maar is er ook iets tegen teken voor mensen? Voor huisdieren is er genoeg, maar is er iets voor mijzelf?
Ze hebben het wel over lange mouwen en een lange broek, maar met dit weer.... Ik ga dan echt dood op stal. Dus ik loop veel in korte broeken en hemdjes. Maar ik heb ook weinig zin in teken...

Iemand die een tip heeft?

uggy

Re: Anti- teken middel mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:00

Jaico heeft verschillende rollers en sprays, waarvan volgens mij sommigen ook tegen teken beschermen :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:06

Een middel met DEET werkt tegen teken.
Je kunt daarnaast ook eens kijken naar geïmpregneerde kleding (onder andere verkrijgbaar bij reiswinkels, want voorkomt ook steken van muggen in malariagebieden).

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:18

DEET inderdaad. Dan moet je wel minstens 30% DEET hebben in het product dacht ik.
Ik gebruik deze http://topdrogist.nl/care-plus-anti-ins ... escription daar zit 40% DEET in. Stinkt verschrikkelijk, maar het spuit wel makkelijk. Ze hebben ook met 50% DEET volgens mij.

Ga met een week naar hongarije en daar schijnen veel teken te zijn die de ziekte van lyme meedragen, dus ik ga me goed inspuiten met dat spul en elke dag controle met spiegeltje :j

Als je een teek hebt gehad altijd drie maanden goed in de gaten houden trouwens. Mocht je in die tijd klachten krijgen als koorts, kan dat alsnog van de teek komen. En de plek wordt dan rood. Dat kan dus tot een maand of drie, zelfs als je nu nog niets ziet!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 11:40

Ook hoeft het niet perse rood te worden om Lyme te krijgen toch? We houden het inderdaad in de gaten en gaan even iets halen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:42

Deet schijnt wel enorm giftig te zijn voor je en door je huid binnen te komen dus ik weet niet of ik dat te vaak zou durven gebruiken.

Lyme kan je ook krijgen zonder kring inderdaad.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:43

O sorry, de plek hoeft inderdaad niet per se rood te worden. Fout getypt.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme

Ga naar de huisarts als u één van de volgende klachten heeft na een tekenbeet:
- Een verkleuring van de huid op de plek van de tekenbeet, die groter wordt. Deze kan tot drie maanden na een tekenbeet verschijnen.
- Koorts en eventueel spier- en gewrichtspijn, in de eerste weken na een tekenbeet.
- Soms kunnen gewrichtsklachten, huidklachten, zenuwklachten of hartklachten ontstaan. Dat kan gebeuren als de vroege klachten van de ziekte van Lyme niet behandeld zijn met antibiotica. Maar deze klachten zijn soms ook een eerste uiting van de ziekte.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 12:36

Zal ook even kijken voor een natuurwinkels oid, en daar ook informeren. Zus heeft nu kruidedruppels van de hond op, haha!
Stinkt als de ziekte, daarom vond de hond het niets

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:48

Bij ons zitten rondom het huis erg veel teken. We zien ze dagelijks helaas. :( Liefst zou ik me laten inenten tegen de ziekte van Lyme, maar dat schijnt niet mogelijk te zijn. Ik heb wel begrepen dat ze (weer) met een vaccin bezig zijn. Hopelijk komt dat over niet al te lange tijd beschikbaar en is het middel niet erger dan de kwaal. Daar ben ik wel bang voor bij afweermiddelen zoals DEET. Onze ervaring is gelukkig dat teken helemaal niet zo blij lijken te zijn met de mens als gastheer. Ze komen wel op je terecht, maar hechten zich zelden gelijk vast. In hun zoektocht naar het meest geschikte plekje (of liever nog een huisdier) veroorzaken ze een kriebelend gevoel dat ik inmiddels maar al te goed herken. Daardoor ben ik nog maar een paar keer gebeten terwijl ik er bijna dagelijks wel eentje (of meer) van me af pluk. Controleer jezelf dus zo snel mogelijk nadat je buiten bent geweest, maar blijf ook in de uren daarna nog alert op 'kriebels'. Larven en nimfen zijn zo klein dat je ze gemakkelijk voor iets anders aanziet (of helemaal niet eens ziet), dus kijk niet alleen, maar voel vooral goed of er iets zit. Weet dat ze graag klamme plekjes opzoeken. Teken kunnen niet goed tegen uitdroging, dus als je zeker wilt weten dat ze niet in je kleren blijven zitten kun je die even in de droger doen. De beste tip is misschien nog wel om je bewust te zijn van waar ze zitten. Meestal is dat in hoog gras of laag struikgewas en vaak in de schaduw. Probeer die plekken te vermijden. Ik volg bijvoorbeeld altijd zoveel mogelijk de 'paardenpaadjes' in het weiland, ook al loop ik dan wat om. Het wil helaas niet zeggen dat ze je dan nooit weten te vinden, maar als je ze zelf gaat opzoeken loop je natuurlijk een groter risico. Mocht je toch gebeten worden dan is de kans om besmet te worden klein als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd. Elke dag goed controleren dus!

deniseqn schreef:
Ga met een week naar hongarije en daar schijnen veel teken te zijn die de ziekte van lyme meedragen, dus ik ga me goed inspuiten met dat spul en elke dag controle met spiegeltje :j

TS heeft er niks aan en jij helaas ook niet, maar misschien is het toch goed om even te noemen dat je van teken in Midden- en Oost-Europa niet alleen Lyme, maar ook tekenencefalitis kunt oplopen. Hiertegen is wel een vaccin beschikbaar, maar als je je wilt laten inenten moet je dat wel ruim op tijd bedenken. Ook als je op vakantie bent kun je denk ik veel ellende voorkomen door goed stil te staan bij waar die rotzakken graag zitten. Door bijvoorbeeld in het bos op de paden te blijven kun je al een hoop narigheid voorkomen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:13

Deet zou ik ook niet al te happig op zijn om dat dagelijks te gebruiken, maar met autan heb ik dan weer niet zo'n moeite (spray ik in de zomer sowieso geregeld op tegen de muggen). Autan werkt ook tegen teken, dus wat mij betreft een fijn alternatief voor deet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:53

Oude bokt tip, werkt goed:
flesje azijn met een ruime hoeveelheid tea tree er in, opsmeren: teken lijken dit erg smerig te vinden.

Stukken vriendelijker, vooral ook voor jezelf dan deet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:04

Wat nog veel beter werkt tegen teken dan deet is een middel dat icaridin heet. In Nederland mag het om de een of andere reden niet verkocht worden, maar in België, Duitsland en Frankrijk is het gewoon te verkrijgen. Ik neem altijd een paar flesjes mee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:10

Ik heb rickettsia opgelopen door een teek. De wond wordt dan lelijk groot en zwart, maar volgens mij loop je die besmetiing in Nederland niet zo snel op.

Als je je flink insmeert met gewoon zonnebrandcrème vinden ze je ook niet lekker meer, ze moeten dan eerst door een vette chemische laag....
En zonnebrandcrème zou je toch al moeten doen als je huid blootstelt aan de zon in de zomer....

Azijn werkt ook, dat gebruik ik bij de paarden (ook tegen vliegen), maar je wil niet naar azijn stinken als mens...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:14

Een tip niet voor voorkomen voor de volgende keer, maar om de kans op ziek worden van lyme een beetje te verkleinen. Je hebt bij de apotheek ook setjes te koop waarmee je thuis kan testen of de teek (Borrelia) lyme draagt. Kost een tientje of zo. Ze geven geen 100% betrouwbaarheidsgarantie, iets van 90%, maar als daar uit komt dat de teek besmet is kan je wel eerder richting de huisarts gaan.

http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-o ... tekentest/

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:17

maaikemuis schreef:
Wat nog veel beter werkt tegen teken dan deet is een middel dat icaridin heet. In Nederland mag het om de een of andere reden niet verkocht worden, maar in België, Duitsland en Frankrijk is het gewoon te verkrijgen. Ik neem altijd een paar flesjes mee.

Autan heeft een icaridin basis, dat kun je wel gewoon in Nederland kopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:20

Depende schreef:
Een tip niet voor voorkomen voor de volgende keer, maar om de kans op ziek worden van lyme een beetje te verkleinen. Je hebt bij de apotheek ook setjes te koop waarmee je thuis kan testen of de teek (Borrelia) lyme draagt. Kost een tientje of zo. Ze geven geen 100% betrouwbaarheidsgarantie, iets van 90%, maar als daar uit komt dat de teek besmet is kan je wel eerder richting de huisarts gaan.

http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-o ... tekentest/

Als de teek bloedcontact heeft gemaakt heeft het zin om de teek serieus te laten onderzoeken.
Dus niet die doe het zelf testjes - bij testen op mensen mag je al blij zijn als de borrelia burgdorfii in 80% gevonden wordt.
Het beste lab dat ik ken heet pro health in Weert. (Hier is eerder een topic over geweest, mbt de week van Lyme oid - maar de zoekfunctie laat het niet zien. )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-06-16 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:23

Die test kun je alleen gebruiken bij volgezogen tegen. Als je verstandig bent laat je het nooit zover komen!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:23

Deet is niet fijn voor je lijf. Ik gebruik de Teekweg spray (voor paarden), die is op basis van lavendelolie. Kan dus ook goed gebruikt worden voor kinderen en honden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:24

Deet schijnt ook kankerverwekkend te zijn.
Ik doe zelf een druppel tea tree olie op mijn sokken. Werkt goed als je het mij vraagt.
Doe ik ook bij de kat in de nek, 1 druppel en weken geen teken.
Pas er wel mee op, het is vrij agressief spul, dus niet mee in ogen wrijven of direct contact met huid maken. Alleen verdund kan dat.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:29

Die thuis-testjes zijn absoluut niet betrouwbaar (90% is helaas grote onzin) dus die uitslag zegt helemaal niks. Dan kun je net zo goed 10 euro meteen door de wc spoelen.

Eigenlijk is het ook heel logisch. Een betrouwbare bloedtest kost 100en euro's dus een teek testen voor 10€ is overduidelijk te mooi om waar te zijn.

Teken weren doen wij met DEET (meer dan 50%), hoe ongezond dat is weet ik eigenlijk niet. We gebruiken het niet heel vaak. En toch een lange broek aan doen, in de sokken en dichte schoenen aan.

Voor de FSME (hersenvliesontsteking) is wel een inenting te krijgen, dat kun je ook via teken krijgen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 18:25

Ik ben inderdaad ook geen fan van die chemische meuk, zeker omdat we elke dag zouden moeten smeren gedurende het hele seizoen. Zeker producten als deet 50 lijkt me dan niet heel verstandig.
Ik neem al jullie tips mee als ik van de week op jacht ga naar een goed middel.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:26

Lusitana schreef:
maaikemuis schreef:

Autan heeft een icaridin basis, dat kun je wel gewoon in Nederland kopen.

Helaas niet meer.... Zelfs bestellen vanuit het buitenland lukt niet. Het mag niet meer verkocht worden in Nl. Dus stappen we zelf even de auto in.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:28

eilleen333 schreef:
Zal ook even kijken voor een natuurwinkels oid, en daar ook informeren. Zus heeft nu kruidedruppels van de hond op, haha!
Stinkt als de ziekte, daarom vond de hond het niets

Eric Laarakker van Den Hoek (holistische praktijk voor dieren) heeft spray ontwikkeld die zowel mensen, honden, katten als paarden kunnen gebruiken. Hij heeft het meegegeven aan boswachters als test; één van de boswachters heeft in de hele testperiode (heel tekenseizoen volgens mij) wel 1 teek gehad: op de dag dat hij was vergeten te sprayen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:28

Care plus heeft een anti teek middel op de markt, kun je bij kruidvat en etos gewoon kopen.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:32

Lange kleding is misschien wat minder prettig, maar werkt vgm wel het beste.