vitamine D te kort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

vitamine D te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:51

Ik vraag mij af of er hier meer mensen zijn met een (groot) tekort aan vitamine D?

Ik had al lange tijd last van extreme vermoeidheid. Uiteindelijk naar de huisarts gegaan en mij op meerdere dingen laten testen (B12 omdat ik al meer dan 20 jaar geen vlees of vis eet). Ik rekende eigenlijk niet op een uitkomst maar ik bleek veel te weinig vitamine D te hebben. Na wat research kwam ik erachter dat je dit uit voeding (vlees en vis) en uit zonlicht (minimaal half uur per dag met onbedekt hoofd en handen) haalt. Het merendeel zou je uit zonlicht moeten kunnen halen. Nu weet ik dat getinte mensen hier problemen mee kunnen ondervinden maar ik ben heeeeel bleek (blank) niet omdat ik nooit buitenkom want ik wandel bijna dagelijks een uur. Het is dus eigenlijk voor mij een raadsel hoe dit is ontstaan en hoe lang hier al sprake van is.

Zijn er lotgenoten met tips? Volgens de huisarts moet ik de pillen voor altijd blijven slikken, hebben jullie dit ook? Hoelang duurde het voor je je beter voelde?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:56

Ja, hier ook.
Ik ben capsules met olie vitamine D gaan slikken, schijnt beter opgenomen te worden.
Ben me na een week of 2 ongelofelijk veel beter gaan voelen. Ik kwam de dag bijna niet door en sliep elke middag. Nu voel ik me zeker 80% fitter.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:57

Ik moet ze inderdaad voor altijd blijven slikken. Eerst 2 of 3 per dag. Vanwege ernstig tekort. En nu dagelijks 1 pilletje.
Hoe snel het werkt kan ik helaas niet zeggen... Ik heb erbij een vorm van Lyme dus ik ben nog steeds vermoeid. Mijn hoofdpijn is wel echt een stuk minder. (Minder vaak en minder erg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:58

Hier eentje. :j
Bij mij (en ook mijn moeder) wordt er geen vitamine D opgenomen uit voedsel.
Mijn laagste waarde was 8. :o

Ik slik nu elke week 2 ampullen van elk 25.000 eenheden.
Dit werkt op zich wel erg goed, maar ik zit er wel mijn hele leven aan vast.

Bij een chronisch tekort, werken de simpele tabletten en capsules niet.

Blon_D

Re: vitamine D te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 23:05

Hebben jullie deze tabletten etc via de huisarts of zelf ingekocht? Ik heb Divisun 800 gekregen van de huisarts wordt ook vergoed door de verzekering. Hebben jullie problemen met opnemen van calcium? Ik val vaak maar heb nooit iets gebroken (klopt af) heb achteraf gezien wel vaak last van spierpijn en kramp gehad.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:07

Mijn vit. D waarde was laatst 12 :')

Ik heb ampullen met olie die ik 1x/week en daarna 1x/maand moest gebruiken. Lang gedaan maar ik merk helemaal geen verschil, dus ben maar weer gestopt, nu al een hele tijd. Gek genoeg voel ik me nu zelfs stukken beter dan toen ik vit. D slikte. Misschien doet mijn lijf het gewoon goed op een lage waarde :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:08

Van de huisarts. :j
Van een calcium te kort weet ik niet, wel een gebrek aan foliumzuur en chronische bloedarmoede.
Heb wel al regelmatig iets gebroken gehad. :x

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:09

Ja ik
Ik had waarde van 14 eerst
Maand erna 21 en laatst 41
Maar voel me nogsteeds erg slecht zonder de wekelijkse ampullen van 25.000 eenheden

Verder slik ik supplementen van 2000 eenheden per capsule en daar 2 van per dag . Tijdens weken zonder die ampullen
Supplement zelf aangeschaft

Bij mij waarschijnlijk veroorzaakt door lyme

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:11

Hiero. Ikke. Ik ben de hele winter lamlendig geweest, niet ontdekken wat het was, 2x longontsteking (viraal??) en toen uiteindelijk toch bloedonderzoek gedaan, omdat ik zo moe bleef. Toen tussen neus en lippen door gemeld dat ik vegetariër ben en toen ging er bij de HA een lampje branden.

Bij mij was 28 het laagst. Ik moest 3x 2 ampullen à 25.000 IE per week nemen waar ik nog zieker van werd dan ik al was. Uiteindelijk de laatste niet meer genomen en overgegaan op de tabletten.
Na 8 weken controle en toen was het 95. Beter kon bijna niet. Stoppen met de tabletten en eind augustus nog een keer laten testen.

Ik voel me veel beter, veel energieker en ben er ook achter dat er meer dingen nu "opgelost" zijn. Het is dus niet alleen vermoeidheid...

Goed dat het ontdekt is bij je!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 23:13

Agossie schreef:
Hiero. Ikke. Ik ben de hele winter lamlendig geweest, niet ontdekken wat het was, 2x longontsteking (viraal??) en toen uiteindelijk toch bloedonderzoek gedaan, omdat ik zo moe bleef. Toen tussen neus en lippen door gemeld dat ik vegetariër ben en toen ging er bij de HA een lampje branden.

Bij mij was 28 het laagst. Ik moest 3x 2 ampullen à 25.000 IE per week nemen waar ik nog zieker van werd dan ik al was. Uiteindelijk de laatste niet meer genomen en overgegaan op de tabletten.
Na 8 weken controle en toen was het 95. Beter kon bijna niet. Stoppen met de tabletten en eind augustus nog een keer laten testen.

Ik voel me veel beter, veel energieker en ben er ook achter dat er meer dingen nu "opgelost" zijn. Het is dus niet alleen vermoeidheid...

Goed dat het ontdekt is bij je!

Ik kreeg te horen dat ik over n half jaar mijn schildklier nogmaals moet laten testen die was marginaal laag. Hoop stiekem dat ik net als jou er over een tijdje weer vanaf kan..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:19

Ik hoop het ook voor je. :j Ik kreeg overigens ook calcium, omdat ik weinig zuivel at/dronk.
Ik hoop dat je je snel beter voelt. Mijn schildklier was in orde, overigens.

Wat mij echt geholpen heeft is echt bewust in de zon gaan. Ik houd niet van zonnen, helemaal niet als het heel warm is. Nu ga ik juist in de zon, niet uren, maar wel steeds even iets meepakken.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:22

Ivm zwangerschap is vitamine d bij mij erg belangrijk. :) enige voeding waar het inzit blijken champignons te zijn! Lekker in de pasta maar ook bij opgebakken aardappelschijfjes!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 23:24

Agossie schreef:
Ik hoop het ook voor je. :j Ik kreeg overigens ook calcium, omdat ik weinig zuivel at/dronk.
Ik hoop dat je je snel beter voelt. Mijn schildklier was in orde, overigens.

Wat mij echt geholpen heeft is echt bewust in de zon gaan. Ik houd niet van zonnen, helemaal niet als het heel warm is. Nu ga ik juist in de zon, niet uren, maar wel steeds even iets meepakken.

Zon meepakken probeer ik ook, ik ben alleen niet iemand die langer dan 3 min achter het huis in de zon kan zitten :+ Ik wandel veel en doe nu bv geen tshirt met lange mouwen maar korte mouwen aan toch vraag ik het mij af of dat voldoende is. Verder ben ik even veel buiten als ik al was.

Champignons bevatten vitamine d ja?! Nou ik eet wekelijks champignons ben er gek op <3

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:12

Hier ook een vitamine d te kort. Mijn laagste waardes waren 15.

Ik liep al 5 jaar met rare klachten, had nergens energie voor, altijd gewrichts- en spierpijn en had in het begin enorm opgezette benen en rode vlekken, een soort puntbloedingen, uiteindelijk kreeg ik ze alleen bij inspanning en te veel doen.

Ik ben toen als eerst met spoed doorverwezen naar t ziekenhuis omdat er gedacht werd aan hersenvliesontsteking.

Dit was gelukkig niet het geval en een hoop doktersafspraken verder zou het henoch schonlein zijn ( igA vasculitis) en hier moest ik maar mee leren leven en het zou vanzelf iets minder worden.

Na een paar jaar toch weer een keer naar een andere dokter geweest en die vond vasculitis er helemaal niet bijpassen dus bloed geprikt en wat bleek, ernstig vitamine d te kort. Toen heb ik ook van die ampullen gekregen en wat een wereld van verschil ik kreeg weer energie.

De vlekken op m'n benen passen alleen niet in het vitamine tekort verhaal, dus word ik goed in de gaten gehouden( als het daadwerkelijk toch wel vasculitis is kan het m'n nieren 'aantasten')

Ik ben nu al even gestopt met de ampullen en m'n vitamine d blijft stabiel en ook heb ik sindsdien geen last meer van m'n benen/vlekken gehad :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:04

Ik had 29 tijdens de zwangerschap en dat was prima volgens de verloskundige :') Ben toch maar zelf gaan bij doseren.

Momenteel neem ik 300% van adh in, maar zat eerst op 6000IU. Daar voelde ik me toch beter op, dus zal binnenkort weer eens wat bestellen :)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:14

Jep hier ook . Ik slik nu 1x p w 2 ampullen en zal de rest van mijn leven pilen moeten slikken.
Ik merk nog noet veel verschil maar er vallen veel dingen op zijn plek.
Zo ben ik in verleden pco gediagnosteerd. Maakte geen eitjes aan. Ook reuma aan weke delen.
Blijkt allemaal met vit D tekort te maken te hebben.
Wist ik dat toen maar.

Ik heb vaker zwaar te kort D gehad maar nu moet ik dus blijven slikken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:19

Jammer dat veel mensen die hier reageren niet hun D3 waarde van het bloed vertellen. Want wat is een tekort en wanneer is dat tekort opgelost/ voel je je beter ?!
Zorgen kleine tekorten ( ronde de 40 ) ook voor klachten ? En is die normaalwaarde van 50 wel de goede, of is een minimum waarde van 80 veel beter ?
Weten jullie ook wat je waarde was toen je je beter ging voelen ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:00

Maris schreef:
Jammer dat veel mensen die hier reageren niet hun D3 waarde van het bloed vertellen. Want wat is een tekort en wanneer is dat tekort opgelost/ voel je je beter ?!
Zorgen kleine tekorten ( ronde de 40 ) ook voor klachten ? En is die normaalwaarde van 50 wel de goede, of is een minimum waarde van 80 veel beter ?
Weten jullie ook wat je waarde was toen je je beter ging voelen ?

Liefst minimaal 100.
40 is dus geen klein tekort.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:03

Voelde jij je ook pas beter toen de waarde rond de 100 was ? Of weet je de waarde niet toen je je beter ging voelen ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:08

Ik ben helaas niet in de situatie dat enkel vit D mijn probleem is.

Ik weet wel dat een familielid zich beter voelde vanaf de 95, haar rusteloze benen verdwenen en de zenuwpijn is minder. Tot op heden blijft ze de ampullen van xe huisarts voorgeschreven krijgen in die hoge dosis, wel nu geloof ik 2 x per maand de 25.000IU al voor een jaar of 3.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 12-06-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:09

Ik voelde bij 21 al iets verbetering en bij 41 nog iets maar nog zeker niet beter. Ben nogsteeds heel moe en pijn

Maar bij mij is het niet alleen vitamine d tekort maar ook lyme

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:28

Toevallig dit, heb er net een paar maanden dokteren en bloedprikken opzitten. Ik was ook extreem vermoeid, kramp, gewrichtspijn, 's nachts wakker van de pijn in mijn knieën, dikke enkels. Ze dachten eerst zelfs aan reuma.. Huisarts verwees me door naar de reumatoloog, die heeft me op van alles laten testen (vitamines, onstekingen, reuma, jicht enz.) daar kwam (gelukkig) niks van reumatische aard uit. Wel een vitamine D waarde van 13, en een tekort aan foliumzuur. Omdat zij wilde weten waarom dat zo laag was aangezien mijn voeding goed zou moeten zijn (eet heel gevariëerd, ben ook geen vegetariër) en ik heel veel buiten kom, wandelen met de hond, paard enz. Dus doorgestuurd naar de internist, zij heeft me een lactose tolerantie test laten doen en daar kwam dus uit dat ik lactose intolerant ben. Daardoor is mijn darmslijmvlies constant geïrriteerd wat dus weer zorgt voor een slechte vitamine D opname. Dit is waarschijnlijk ook al jaren zo. Ik ben inmiddels al een hele tijd vitamine D en foliumzuur aan het slikken en ik voel me zooooveel beter! Ik heb weer energie, geen gewrichtspijn meer, weer kunnen slapen 's nachts.. Ik moet mijn voeding nu wel aanpassen ivm de lactose intolerantie. Anders begin ik weer van voren af aan, maar dat is een kwestie van wennen. Voor dit hele gedoe had ik er ook nog nooit van gehoord. Mijn vitamine D was een paar weken geleden 69 en toen voelde ik me alweer bijna de oude. Ik moet begin augustus nog een keer bloed laten prikken om te kijken hoe ik er dan voor sta en aan de hand daarvan wil de arts bepalen of ik pillen moet blijven slikken of evt kan stoppen of minderen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:38

Herkennen jullie ook klachten van misselijkheid bij een vitamine D tekort?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:41

Ik had ook een tijd geleden een enorm vitamine D tekort, Laatst mijn kuur afgemaakt en opnieuw bloed laten prikken om te kijken of alles in orde is. Nu twijfel ik alleen of ik nog door zou gaan met vitamine D slikken of dat ik nu stop.

Ik had een waarde van 34 en toen ik de capsules ging halen was de apotheker enorm verbaasd omdat ik nog zo jong ben. :')

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 19:45

ik ben van kleins afaan al lactose intolerant.Had er geen idee van dat dat ook nog mee kan spelen