pmdd... pilgebruik, depressie, agressie? wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imka

pmdd... pilgebruik, depressie, agressie? wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 08:59

Hoihoi, ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden..

Ik heb al een flink deel van mijn leven last van mijn hormonen. En dan niet een klein beetje, maar zo erg dat het een heel groot deel van mijn leven beinvloed en verpest. Voordat ik wist dat ik pmdd had, zelfs een jaar opgenomen geweest 5 jaar geleden en voor die opname al vanaf mijn 16de bezig met psychologen, groepssessies etc. (Ben nu bijna 30)

Op mijn 26ste kwamen ze er eindelijk achter wat er was.. pmdd.. om kort uit te leggen wat dit is: mijn lichaam reageert zo heftig op hormoonverandering dat ik twee weken voor mijn periode depressief word, onzeker, enorm moe, prikkelbaar, extreem vergeetachtig, vreetbuien krijg, niet meer mezelf ben dus. Iets wat iedere vrouw bijna heeft rond die tijd alleen in extreme mate. Hierdoor zijn veel vriendschappen/relaties etc kapot gegaan en kan ik geen baan behouden.. na die 2 weken word ik mezelf weer. Gewoon een vrolijke, spontane zin in het leven hebbende, vrouw van 30. ;) ook word ik amper regelmatig ongesteld door pcos dus hierdoor word het helaas nog wat moeilijker. Dit is de korte uitleg van wat het dus doet met me.

Uiteraard ben ik ook al jaren op zoek naar een soort van oplossing hiervoor omdat het leven gewoon niet grappig is op deze manier. Al veel bezoekjes later aan gynacoloog, dokter en overgangsconsulente.. (symptomen komen namelijk op hetzelfde neer) en veel dingen geprobeerd te hebben, ben ik nu beland bij de yasminpil. Hiervoor spiraal en andere soorten pillen geprobeerd en werd hier altijd weer agressief/depressief van, schijn dus echt niet goed tegen hormonen te kunnen ook van buitenaf.. in ieder geval, nu beland bij de yasmin, slik m nu twee maanden en merk wederom dat ik weer wegzak en niet zo'n klein beetje ook. Ben heel down maar ook heb ik weer een extreem kort lontje en doe hierdoor dingen die ik nooit zou doen normaal gesproken, waar ik enorm last van heb achteraf met schuldgevoel en ik ook never nooit zou doen normaal gesproken. (Schaam me hier zo voor dat ik het ook niet benoem)

Maar nu dus het eigenlijke probleem waarom ik dit topic start.. je snapt dat mensen om me heen hierdoor ook veel te verduren hebben (gehad) en hopen op een oplossing. Dan heb ik het ook voornamelijk over mijn ouders. Ze steunen en helpen me waar nodig, maar die zijn natuurlijk ook ten einde raad af en toe.. iedere keer als er weer iets is om te proberen qua pil of wat dan ook, hebben we allemaal weer hoop dat het misschien gaat helpen en zo ook nu weer. Maar ik merk dat ook de yasmin meer kwaad dan goed doet met mijn humeur (geen twee weken, maar de hele maand door down en kort lontje) en wil dus eigenlijk stoppen. Het gaat niet goed met me en het liefste duik ik in bed en kom er niet meer uit. Maar dit is nu dus het probleem.. mijn ouders denken dat ik te snel opgeef en dat ik niet moet stoppen ermee, en hierdoor begin ik weer te twijfelen of het dan misschien toch tussen mijn oren zit of wat dan ook.. maar zo als nu kan ik ook niet door.. ben echt mezelf niet. Heb zelfs gedacht het gewoon niet te benoemen en gewoon te stoppen zodat ze het gewoon niet weten maar ik kan niet liegen en wil het ook niet. Ook voel ik me niet begrepen door een opmerking van de huisarts vorige keer.. ze zei namelijk dat er ook een hoop tussen mijn oren zat naast het feit dat ik pmdd heb, dat ik misschien psychisch ook niet lekker in mijn vel zat en daardoor mijn pmdd vaak de schuld gaf, terwijl ik zelf zeker weet dat het vooral de pmdd is, want twee weken erna ben ik vrolijk, positief en heb ik zin in het leven!

Pff, toch een heel verhaal geworden en hoop dat het nog een beetje duidelijk is, wat ik nu wel gewoon heb is dat ik het even niet goed meer weet.. stoppen met de pil weer.. en dan? Meerdere mensen die pmdd hebben en tips hebben? Moet ik me erbij neerleggen en ermee leren leven? Zijn er nog andere opties? Wat zouden jullie doen?

Heb ook al aan de anti-depressiva gezeten maar werd hier 30 kg zwaarder door en ook ging dit niet goed dus dat is t ook niet, alles er uit halen is een optie waar ik ook over nagedacht heb en over gesproken maar blijkt dus dat je dan gelijk in de overgang komt en dat is ook geen pretje (in mijn familie duurt deze 15 jaar en met heftige symptomen zoals flauwvallen en depressie etc)

Sorry voor het lange verhaal, maar weet gewoon even niet meer wat ik moet doen, sowieso qua pil nu niet. (Maar dit is ook meer voor de omgeving) maar ook wat ik nu kan doen. Mensen om me heen maken zich zorgen om me omdat ze bang zijn dat het een keer flink fout zal gaan als het zo door gaat. (ik ben heel sterk maar in die buien ben ik mezelf niet) Ik vind het onderhand niet leuk meer zo. Pmdd word met het ouder worden helaas ook heviger. Ik hoef geen medelijden en mijn doel van dit topic is ook zeker niet gericht op 'oh kijk mij een zwaar leven hebben en ik heb het zo moeilijk' want heb zeker geen zelfmedelijden ofzo, maar weet gewoon even niet meer wat te doen en wie weet hebben mensen tips?

Sowieso als je het hele verhaal gelezen hebt, bedankt, want toch langer geworden dan ik wou haha.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:05

Er is een speciale polikliniek voor. Misschien is het een idee om daar een verwijzing voor de vragen, want het is een aandoening op zich en er is bij de gemiddelde arts nog redelijk weinig over bekend.

Ik heb even voor je gezocht, een tijdje geleden was er ook een topic hierover, daar heb ik toen dit bericht geplaatst:
Lalidan schreef:
Het heeft even geduurd, maar ik heb het artikel voor je gevonden! Het stond in de Vriendin nr 47, van 18 november.
In het artikel noemen ze het PMSS, maar ze beschrijft min of meer dezelfde symptomen als jij. Zij is verwezen naar PsyQ: https://www.psyq.nl/home

Tot mijn verrassing hebben ze het hele artikel online staan: https://www.psyq.nl/documents/1030321/1 ... 2207df6425

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Voor de vrouw in het artikel was de oplossing lichttherapie, en niet hormonen. Gezien je klachten nu, denk ik dat ze bij jou ook de verkeerde kant op aan het zoeken zijn qua oplossing.

Sunrise19

Re: pmdd... pilgebruik, depressie, agressie? wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:11

Ik heb dit ook en een spiraal werkte bij mij het beste. Maar wat nog belangrijker is, is dat je voor jezelf ook je cirkel gaat doorbreken. PsyQ kan daarbij goede hulp bieden eventueel.

Persoonlijk zou ik even een een tijd zonder hormonen proberen en dan eens rustig kijken wat het beste werkt voor jou. Met de pil gaf ik het ook snel op. Nogal logisch als je telkens die buien hebt. Ik heb zo'n beetje elke pil wel geprobeerd die er is. Ook de prikpil en zo'n pleister. Uiteindelijk bij de mirena uitgekomen en dit werkte voor mij het beste. Je hebt eventueel ook nog een koperspiraal maar omdat mijn menstruatie dusdanig heftig is, wilde we dat niet proberen.

Sterkte in ieder geval!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:19

Ik heb ook PMDD en ben net als jij ook jarenlang op zoek gegaan naar een oplossing: pil, spiraaltje, niets, overgangsconsulente, homeopatische middeltjes (die standaard een jaar werken en dan niet meer).
Ik heb ook het advies voor antidepressiva gekregen, maar daar wilde ik niet aan.
Na 5 jaar via de huisarts aan de Microginon 20 gekomen en mijn leven is een heel stuk dragelijker nu (met de Yasmin was mijn leven en dat van de mensen om me heen ook een hel).

In totaal heb ik 11 verschillende pillen gehad.

Wellicht dat deze pil jou ook beter past?

Ik herken je verhaal zo enorm! Ik kon ook de klok er op gelijk zetten. Standaard 2 weken voordat ik ongesteld werd, tot een paar dagen nadat ik ongesteld was geworden..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:37

@Cynthia82: Kun je dan beter geen stopweek inlassen zodat je hormoonspiegel niet zo schommelt?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:43

Dat is te proberen, misschien werkt dat ook wel. Ik doe het niet, omdat dat voor mij niet goed voelt. Nu met de pil heb ik het meest last van mijn hormonale buien en rugpijn en vreetbuien in de laatste week dat ik slik. Eenmaal in mijn stopweek voel ik me prima (op enorme hoofdpijn op de laatste dag van mijn stopweek na).

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:21

Sorry misschien lees ik er over heen, maar is stoppen met de pil den optie? Begrijp volgens mij dat je vooral daarop reageerd. Ik heb verschillende pillen gehad waar ik totaal verschillende personen van werd. Uiteindelijk besloten om te stoppen want de voordelen ( ongesteldheid uitstellen en beschermd tegen zwangerschp) wegen voor mij niet op tegen de nadelen( aggresief, depressief ect)
Nu denk ik niet dat ik pmdd heb, maar is dit een optie?

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 12:36

Ja, dit is een optie en ga ik waarschijnlijk ook doen, heb ook een energy light besteld gisteren omdat ik hier ook goede verhalen over hoor..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:57

Ik ben geen medici en heb er alleen verstand van in evaring, maar stoppen met de pil was echt mijn beste keuze. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt en merk echt mega verschi . Denk dat alles nu goed uit mijn systeem is. Voel veel emoties, maar positief. Ik kon totaal niet warm of koud worden van een zwangerschap, geboorte, trouwerij, heftige gebeurtenis. Nu wel. Ik begon vrij jong met de pil waardoor io nooit echt merkte dat ik emotioneel vlak wa . Tot ik echt aggresief werd van een pilverandering, toen van een pil binnen een maand meer dan vijf kilo aangekomen. Nog een paar keer veranderd en toen was ik er klaar mee.

Zei toevallig kort geleden tegen mijn vriend dat ik me nu pas besefte dat ik minder 'leeg' ben door het stoppen met de pil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:59

imka schreef:
Hoihoi, ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden..

Ik heb al een flink deel van mijn leven last van mijn hormonen. En dan niet een klein beetje, maar zo erg dat het een heel groot deel van mijn leven beinvloed en verpest. Voordat ik wist dat ik pmdd had, zelfs een jaar opgenomen geweest 5 jaar geleden en voor die opname al vanaf mijn 16de bezig met psychologen, groepssessies etc. (Ben nu bijna 30)

Rot hoor!
Ik hoor tot die boffers die wel last hadden van pms, maar goede begeleiding kregen.
Een psycholoog doet van tijd tot tijd meer kwaad dan goed.
(Baat cognitieve gedragstherapie niet, dan schaadt het wel: je werkt je te pletter maar hormonen gaan vooraf aan wat jij met je mind besluit. )
Citaat:
Op mijn 26ste kwamen ze er eindelijk achter wat er was.. pmdd.. (...) na die 2 weken word ik mezelf weer. Gewoon een vrolijke, spontane zin in het leven hebbende, vrouw van 30. ;) ook word ik amper regelmatig ongesteld door pcos dus hierdoor word het helaas nog wat moeilijker. Dit is de korte uitleg van wat het dus doet met me.

Nou, na nog eens tien jaar, niets te vroeg dus.
Citaat:
Uiteraard ben ik ook al jaren op zoek naar een soort van oplossing hiervoor omdat het leven gewoon niet grappig is op deze manier. Al veel bezoekjes later aan gynacoloog, dokter en overgangsconsulente..

Iets wat in dit rijtje thuishoort (er zijn idd overeenkomsten tussen overgangsklachten en pms/ pmdd)
is een orthomoleculaire arts, die met name kan kijken naar de.... lever.

Je eierstokken produceren wateroplosbare hormonen, je lever moet die (op straffe van pms verschijnselen) omzetten in vetoplosbare hormonen.
Niet iedere gyn of huisarts heeft hier kaas van gegeten.

(En voor hormonen van buitenaf geldt hetzelfde: als je lever er niet mee uit de voeten kan wordt het niet beter.)

Citaat:
Ben heel down maar ook heb ik weer een extreem kort lontje en doe hierdoor dingen die ik nooit zou doen normaal gesproken, waar ik enorm last van heb achteraf met schuldgevoel en ik ook never nooit zou doen normaal gesproken. (Schaam me hier zo voor dat ik het ook niet benoem)
:(:)
Citaat:
Maar nu dus het eigenlijke probleem waarom ik dit topic start.. je snapt dat mensen om me heen hierdoor ook veel te verduren hebben (gehad) en hopen op een oplossing. Dan heb ik het ook voornamelijk over mijn ouders. Ze steunen en helpen me waar nodig, maar die zijn natuurlijk ook ten einde raad af en toe.. iedere keer als er weer iets is om te proberen qua pil of wat dan ook, hebben we allemaal weer hoop dat het misschien gaat helpen en zo ook nu weer. Maar ik merk dat ook de yasmin meer kwaad dan goed doet met mijn humeur (geen twee weken, maar de hele maand door down en kort lontje) en wil dus eigenlijk stoppen. Het gaat niet goed met me en het liefste duik ik in bed en kom er niet meer uit. Maar dit is nu dus het probleem.. mijn ouders denken dat ik te snel opgeef en dat ik niet moet stoppen ermee, en hierdoor begin ik weer te twijfelen of het dan misschien toch tussen mijn oren zit of wat dan ook..

Heel erg naar! !!
:(:)
Het is al zo ongrijpbaar, je bent van het kastje naar de muur geweest en kennelijk klampen je ouders zich nu vast aan "dat yasmin wel moet helpen! "
(Iets wat ik iedereen toewens, maar zo gaat het nu helaas niet. )

Je lijkt verdorie die ene vrouw uit de bijbel wel, die 12 jaar vloeide. Van de ene rot therapie naar de andere, nietshielp, al haar geld ging er door - akelig verhaal. In 2000 jaar zijn sommige zaken niet erg veel veranderd....

Citaat:
Ook voel ik me niet begrepen door een opmerking van de huisarts vorige keer.. ze zei namelijk dat er ook een hoop tussen mijn oren zat naast het feit dat ik pmdd heb, dat ik misschien psychisch ook niet lekker in mijn vel zat en daardoor mijn pmdd vaak de schuld gaf, terwijl ik zelf zeker weet dat het vooral de pmdd is, want twee weken erna ben ik vrolijk, positief en heb ik zin in het leven!

Ja, balen met knudde met een rietje!
Veel mensen met onbegrepen klachten krijgen dit te horen - ggggrrrr!!!
(En het gemene, it is me saying this, is dat het ten dele waar is. Wie ter wereld zit er non stop heerlijk in haar vel, als je onvrijwillig van de keurige dr. Jekyll verandert in de monsterlijke mr. Hide.... De Harry Potter fans onder ons denken nu aan hoe Remus Lupin leed onder zijn ongewenste transformaties.)
Het is het omdraaien van oorzaak en gevolg.

(Therapie vanwege al deze ellende lijkt mij niet per se verkeerd, het is akelig genoeg!! Maar het hoort compleet los te staan van het zoeken naar de lichamelijke oorzaak.)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 22:15

RoosG schreef:
Ik ben geen medici en heb er alleen verstand van in evaring, maar stoppen met de pil was echt mijn beste keuze. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt en merk echt mega verschi . Denk dat alles nu goed uit mijn systeem is. Voel veel emoties, maar positief. Ik kon totaal niet warm of koud worden van een zwangerschap, geboorte, trouwerij, heftige gebeurtenis. Nu wel. Ik begon vrij jong met de pil waardoor io nooit echt merkte dat ik emotioneel vlak wa . Tot ik echt aggresief werd van een pilverandering, toen van een pil binnen een maand meer dan vijf kilo aangekomen. Nog een paar keer veranderd en toen was ik er klaar mee.

Zei toevallig kort geleden tegen mijn vriend dat ik me nu pas besefte dat ik minder 'leeg' ben door het stoppen met de pil.

Het is helaas niet zo dat ik zonder de pil nergens last meer van heb, de pmdd blijft, alleen zonder de pil voel ik mij tenminste nog 1/2 weken per maand lekker dus dan is de keus snel gemaakt. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:26

Ik heb niet zulke ernstige klachten als jij..maar toch ook behoorlijk last van pms...{ook erg depri,woede etc.} de anticonceptie pillen hebben mijn hormonale onbalans alleen maar erger gemaakt.

Wat ik nu doe..ik loop al een tijdje bij een praktijk voor chinese geneeskunde..want wat Janneke zegt is waar..raar overprikkelt gedrag, woedeaanvallen etc. komt door een lever die in onbalans is. De kunst is om te gaan uit zoeken wat er aan de hand is waardoor die lever zo doet. In mijn geval komt het voort uit de spijsvertering die niet goed gaat..
Er zijn speciale voedingsmiddelen die de lever kalmer kunnen maken..{of juist kunnen opfokken: cafeine, alcohol, suiker, gebakken/ gefrituurde voeding} er is dus al veel voordeel te halen uit je eetpatroon.
Verder krijg ik kruiden om mijn cyclus meer in balans te brengen..en dat werkt gelukkig voor mij.

Een ding weet ik wel..ik hoef nooit geen chemische rotzooi als de ancticonceptiepil in mijn lijf. Daardoor voelde ik mij, emotioneel afgevlakt, geen libido, depri, ontwikkelde er een borstziekte door, en werd er angstig van.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:49

Bij de overgangsconsulente word je ook geleerd dat je beter geen suikers en vetten kan eten (in tegenstelling dus waar je lijf om schreeuwt in die periode).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:07

Stoppen met de pil als je ook pcos hebt is ook weer niet geheel zonder risico, althans, afhankelijk van hoe 'amper ongesteld' je wordt? Als je door de pcos haast nooit menstrueert, kan dat de kans op baarmoederslijmvlieskanker verhogen. Mocht je dus overwegen volledig te stoppen met de pil (wat denk ik wel een goede oplossing voor je problemen zou zijn, en dan ter anticonceptie wellicht iets hormoonvrij), zou ik dat wel met je huisarts (of sowieso misschien een andere huisarts waar jij je beter begrepen bij voelt) overleggen om te kijken hoe dat risico afweegt en of daar weer iets op te vinden is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:21

Wat een naar verhaal. Sowieso wil ik je sterkte wensen!

Verder een misschien wat stomme opmerking, maar de gyn had laatst bij mij geconstateerd dat ik een extreem dun baarmoedermondslijmvlies heb, heeft verder niks te maken met wat jij hier vertelt, maar hij had het er over dat ik een ander hormoon bij kon gaan slikken die tegen het hormoon op werkt die de pil veroorzaakt. Zo zou het dan weer wat rechtgetrokken worden en zou dat slijmvlies weer normaler worden.

Nou ben ik alleen vergeten welke hormonen hij het over had. Volgens mij progesteron en oestrogeen. Wordt het bij jou veroorzaakt door één bepaald hormoon, of.. hoe zit dat precies? Zou het misschien helpen om de tegenhanger bij te slikken?

Nogmaals, ik heb er geen verstand van... maar wie weet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:46