Ik heb ook erg veel last van nachtmerries, maar nachtangst is net nog even een stapje heftiger. Ik ben dan doodsbang en volledig in paniek... Ik ren in paniek door het huis en wil niet dat mensen me vast houden.
Citaat:Wat is nachtangst?
Nachtangst is een slaapstoornis waarbij de slaper uit een diepe slaap (lijkt) te ontwaken met een plotselinge paniekaanval. Eigenlijk is ontwaakt niet helemaal de juiste benaming want de persoon is niet echt bewust wakker. Meestal herinnert diegene er de dag daarna ook helemaal niets meer van. In sommige gevallen wordt iemand wel bewust wakker, de persoon zal dan vooral verward en gedesoriënteerd zijn. Ook in dit geval wordt het de volgende dag meestal niet herinnert. Wanneer je alleen slaapt is nachtangst dus moeilijk te achterhalen.
Nachtangst komt het meeste voor bij kleine kinderen van tussen de 3 en 7 jaar maar komt ook voor bij wat oudere kids en zelfs bij volwassenen. opvallend is dat jongens vaker last hebben van nachtangst dan meisjes. Ongeveer 6% van de kinderen heeft nachtangst tegenover 1% van de volwassenen
Symptomen van nachtangst
Plotseling rechtop in bed zitten of zelfs uit bed gaan/naast het bed staan.
Mogelijk zelfs slaapwandelen.
Wakker lijkend, en de ogen kunnen open zijn.
Schreeuwen, jammeren, mopperen.
Slaande en schoppende bewegingen.
Agressief bij aanraking.
Verzet.
Vecht- of vluchtinstinct word actief.
Versnelde ademhaling en hartslag.
Hoge bloeddruk.
Zweten.
Verward en gedesoriënteerd.
(extreem) opgewonden.
Omgeving niet herkennen.
Ontroostbaar.
Niets herinneren de volgende dag.
De verschillen tussen nachtangst en nachtmerries
Waar nachtmerries te maken hebben met dromen en plaatsvinden in de droomfase (REM-slaap), heeft nachtangst niets te maken met dromen. Nachtangst vind plaatst in de 3e en 4e slaapfase. Bij nachtangst is er niet of nauwelijks sprake van beelden, en betreft het dus een soort van onverklaarbaar gevoel van paniek en angst. Bij nachtmerries zijn vaak veel beelden, geluiden, gevoelens en een verhaal betrokken, net als bij dromen. De zintuigen spelen dus eigenlijk een veel grotere rol in nachtmerries. Dromen worden vaak niet zo goed onthouden, we onthouden slechts de meest bizarre dromen. Nachtmerries daarentegen onthouden we vaker omdat deze vaak erg heftig of bizar zijn en meer impact op ons hebben. Bij nachtangst wordt de volgende dag bijna nooit wat herinnert.
De oorzaak van nachtangst
Een duidelijke oorzaak van nachtangst is niet bekend. Wel is het bekend dat slaapgebrek en bepaalde mentale en fysieke klachten nachtangst kunnen veroorzaken. Denk hierbij aan stress, angst, spanning, een oncomfortabele situatie of een trauma. Nachtangst komt ook vaker voor tijdens koorts en griep. Ook kunnen drank en drugs bijdragen aan het veroorzaken van nachtangst.
Bron: http://www.inslaap.nl/slaapstoornissen/nachtangst/
Daar kun je ook meer vinden!