Meer mensen ervaring met slaapangst? (Pavor Nocturnus)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Meer mensen ervaring met slaapangst? (Pavor Nocturnus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:05

Ik ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben, misschien handig om ervaringen te delen?
Ik heb ook erg veel last van nachtmerries, maar nachtangst is net nog even een stapje heftiger. Ik ben dan doodsbang en volledig in paniek... Ik ren in paniek door het huis en wil niet dat mensen me vast houden.

Citaat:
Wat is nachtangst?
Nachtangst is een slaapstoornis waarbij de slaper uit een diepe slaap (lijkt) te ontwaken met een plotselinge paniekaanval. Eigenlijk is ontwaakt niet helemaal de juiste benaming want de persoon is niet echt bewust wakker. Meestal herinnert diegene er de dag daarna ook helemaal niets meer van. In sommige gevallen wordt iemand wel bewust wakker, de persoon zal dan vooral verward en gedesoriënteerd zijn. Ook in dit geval wordt het de volgende dag meestal niet herinnert. Wanneer je alleen slaapt is nachtangst dus moeilijk te achterhalen.

Nachtangst komt het meeste voor bij kleine kinderen van tussen de 3 en 7 jaar maar komt ook voor bij wat oudere kids en zelfs bij volwassenen. opvallend is dat jongens vaker last hebben van nachtangst dan meisjes. Ongeveer 6% van de kinderen heeft nachtangst tegenover 1% van de volwassenen

Symptomen van nachtangst
Plotseling rechtop in bed zitten of zelfs uit bed gaan/naast het bed staan.
Mogelijk zelfs slaapwandelen.
Wakker lijkend, en de ogen kunnen open zijn.
Schreeuwen, jammeren, mopperen.
Slaande en schoppende bewegingen.
Agressief bij aanraking.
Verzet.
Vecht- of vluchtinstinct word actief.
Versnelde ademhaling en hartslag.
Hoge bloeddruk.
Zweten.
Verward en gedesoriënteerd.
(extreem) opgewonden.
Omgeving niet herkennen.
Ontroostbaar.
Niets herinneren de volgende dag.

De verschillen tussen nachtangst en nachtmerries

Waar nachtmerries te maken hebben met dromen en plaatsvinden in de droomfase (REM-slaap), heeft nachtangst niets te maken met dromen. Nachtangst vind plaatst in de 3e en 4e slaapfase. Bij nachtangst is er niet of nauwelijks sprake van beelden, en betreft het dus een soort van onverklaarbaar gevoel van paniek en angst. Bij nachtmerries zijn vaak veel beelden, geluiden, gevoelens en een verhaal betrokken, net als bij dromen. De zintuigen spelen dus eigenlijk een veel grotere rol in nachtmerries. Dromen worden vaak niet zo goed onthouden, we onthouden slechts de meest bizarre dromen. Nachtmerries daarentegen onthouden we vaker omdat deze vaak erg heftig of bizar zijn en meer impact op ons hebben. Bij nachtangst wordt de volgende dag bijna nooit wat herinnert.

De oorzaak van nachtangst
Een duidelijke oorzaak van nachtangst is niet bekend. Wel is het bekend dat slaapgebrek en bepaalde mentale en fysieke klachten nachtangst kunnen veroorzaken. Denk hierbij aan stress, angst, spanning, een oncomfortabele situatie of een trauma. Nachtangst komt ook vaker voor tijdens koorts en griep. Ook kunnen drank en drugs bijdragen aan het veroorzaken van nachtangst.

Bron: http://www.inslaap.nl/slaapstoornissen/nachtangst/
Daar kun je ook meer vinden! :j

XxLMMxX

Re: Meer mensen ervaring met slaapangst? (Pavor Nocturnus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:08

Oppas kinderen van mij

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:20

Ik heb dit gehad, inderdaad tussen 3&7 jaar oud. Gelukkig ben ik er overheen gegroeid en kon ik het me nooit herinneren. Maar nog steeds is slapen niet mijn favoriete bezigheid en ben ik vaak nog wel angstig bij het in slaap vallen.

Denise85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:27

Mijn vriend (volwassen) heeft hier extreem last van.
Kan soms dagen/weken goed gaan. Nu gaat het al dagen achter elkaar mis.
Soms enkel wat praten, soms volledig in paniek. Schreeuwen en vluchten.
Ik vind het zelf elke keer weer spannend, hij weet er niets meer van de volgende dag

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:31

Ik stip even, kan me hier nogal in vinden en ik zal het straks even helemaal doorlezen :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:47

Ik had dit als kind. Gelukkig is het nu vrijwel geheel weg. Wel slaap ik heel moeilijk in en kan ik niet echt makkelijk ontspannen. Als kind ben ik regelmatig gillend wakker geworden van nachtmerries en vond ik het ook echt niet leuk om te gaan slapen. Werd dan heel opgefokt wakker en in een soort van paniek. Ik heb nu ook wel eens na een nachtmerrie dat ik erg van slag ben, maar niet meer schreeuwen ofzo...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:58

*Steekt vinger op*
Ik heb sowieso geregeld nachtmerries, maar daarnaast dus inderdaad ook met enige regelmaat dat ik volledig in paniek wakker word, niet weet waar ik ben, het licht niet aan krijg, soms al in de gang sta voor ik ook maar iets door heb. In de gang zit (om deze reden) een bewegingsmelder op het licht, die gaat dus automatisch aan waardoor ik ineens goed wakker schrik en besef waar ik ben. Maar zelfs dan duurt het best een tijd voordat ik weer rustig ben. Overigens ben ik een van de weinigen die het zich wél herinnerd, ook de volgende dag nog, al kan het natuurlijk zijn dat het vaker voorkomt dan ik denk.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:13

Ik heb het al wist ik niet dat het zo heette eigenlijk. Was vroeger nog heftiger, nu wordt ik voornamelijk zo'n 5 keer per week even 'wakker' met een hartslag van 180 rechtop in bed zittend met een enorm paniekgevoel. Maar er zijn periodes geweest dat ik meerdere malen per week uit bed sprong in blinde paniek al dan niet dingen omgooiend. Werd meestal wakker in de badkamer :+ heb laatst mn vriend weer uit bed getrokken omdat ik m moest redden van een auto die op m viel :+ ben dan compleet in paniek en niet voor rede vatbaar. Me wakker proberen te krijgen of vasthouden vergroot de angst. Ik moet zelf wakker worden en dat gebeurt meestal na een paar minuten. Ik kan het me overigens bijna altijd herinneren.
Mn zusje heeft het ook al vanaf dat ze 2 jaar is. Maar die kan het zich sochtends nooit herinneren.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:18

Mijn zoontje heeft het een tijd heel heftig gehad...
Die bezeerde zijn eigen ook, gooide zich door ledikant/bed, tegen de muur aan, schopte tegen dingen aan, rende rond, sloeg ons als we hem vasthielden. troosten lukt niet, ging soms meer als half uur oor onder luid gekrijs. 'Sliep' ook gewoon, kregen hem met geen mogelijkheid wakker, het was gewoon wachten totdat ie z'n speen en knuffel weer aanpakte van ons en dan BAM in 1 seconde liggen en weer diep slapen

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:26

Ik heb dit heel soms, noem het vaak gewoon paniekaanvallen. Dan wordt ik wakker, maar niet helemaal zeg maar, helemaal verward. Ik moet altijd huilen en ga uit mn bed en loop rond. Ik herrinner het me wel altijd een beetje als het gebeurt is. Maar heel vaag. Ik raak ook helemaal in paniek ervan.

Het gebeurt gelukkig vrij weinig bij me, maar ik ga over een maand 2 maandjes op stage, en slaap dan met meerdere in een huisje. Ben opzich best wel een beetje bang dat het daar ook gebeurd.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:37

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 10-03-24 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:44

Pasterza schreef:
Ik heb last van een ander soort slaapangst, al weet ik niet of dat een naam heeft. Ik ervaar het moment van in slaap vallen als mogelijk dood kunnen gaan waardoor ik helemaal in paniek raak en me verzet om in slaap te vallen. Dit wordt bij mij veroorzaakt door een heftige gebeurtenis uit mijn jeugd. Sinds ik bij een homeopaat kom is het na enkele jaren minder heftig, als in minder paniek. Maar fijn ontspannen in slaap vallen zal het nooit gaan worden, vermoed ik zo.
Daarnaast heb ik ook regelmatig last van een soort slaapverlamming. Wakker worden terwijl je lichaam nog slaapt en je dus niet kunt bewegen en je dus als het ware gevangen zit in je eigen lijf :\ . Dat is zó eng!

Dat laatste heb ik vroeger ook eens gehad. Ik zat toen als het waren half nog in een droom maar kon mn ogen niet openen en raakte in paniek.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:00

Pasterza schreef:
Ik heb last van een ander soort slaapangst, al weet ik niet of dat een naam heeft. Ik ervaar het moment van in slaap vallen als mogelijk dood kunnen gaan waardoor ik helemaal in paniek raak en me verzet om in slaap te vallen. Dit wordt bij mij veroorzaakt door een heftige gebeurtenis uit mijn jeugd. Sinds ik bij een homeopaat kom is het na enkele jaren minder heftig, als in minder paniek. Maar fijn ontspannen in slaap vallen zal het nooit gaan worden, vermoed ik zo.
Daarnaast heb ik ook regelmatig last van een soort slaapverlamming. Wakker worden terwijl je lichaam nog slaapt en je dus niet kunt bewegen en je dus als het ware gevangen zit in je eigen lijf :\ . Dat is zó eng!

Ik kamp ook met het gevoel van doodgaan. Hoop dat ik er ooit nog van af kom voordat ik echt dood ga :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 12:31

Ach als je gaat ben je in ieder geval optimaal voorbereid. :')

Ik herinner me wel dat er "iets" gebeurd is. Maar ik herinner me niet zoals bij een nachtmerrie waar het precies om ging. Mijn laatste keer was 2e kerstdag/nacht. Ik had het als kind heel vaak maar nu gelukkig maar een paar keer per jaar.