Conditie opbouwen na ziekte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Conditie opbouwen na ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 21:01

Hoi bokkers.

Ik wou eens horen of jullie goede ervaring hebben met een bepaalde manier/schema/sport/voeding etc om conditie op te bouwen na langdurig ziek zijn.

Ik ben namelijk zo'n 3-4 maand continu ziek geweest (verschillende ziektes) die mij niet in staat stelden ook maar iets van sport te doen. Naar mijn paard gaan was al uitputtend genoeg. Het enige wat ik deed was op de fiets naar de les wanneer dit mij lukte.

Natuurlijk blijft er van mijn conditie niet veel meer over. Voor mijn ziekte ging ik gemiddeld 2x per week lopen/soms 1x zwemmen in de plaats, en 1 tot 2x paardrijden (rustig tot gemiddeld). Ik liep afstanden tussen de 3 en de 7 km, zwemmen zo rond een km, niet speciaal maar goede basis conditie dus.
Maar als ik nu denk aan gaan lopen voel ik me al moe worden.

Hoe hebben jullie het aangepakt om terug op te bouwen naar een degelijke conditie?
Ik ben bang dat ik me teveel ga over doen en zo de zin om te sporten ga verliezen. En opnieuw een terug val hebben natuurlijk. Ik voel me momenteel absoluut niet sterk, maar wil toch weer wat beginnen.

Voeding, oefening, alles is welkom.
Ik ben wel echt een einzelgänger, sporten in de sport school of groeps sessies doe ik echt niet aan mee.

Dus, wat heeft jullie in soortgelijke situatie geholpen en wat was een goede houvast?

Palmera

Re: Conditie opbouwen na ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:41

Rustig opbouwen is je sleutelwoord. Een paar opwarmingsoefeningen doen, 5 minuten wandelen en nog een paar oefeningen. Dat is genoeg.
Pas als jij je daar goed bij voelt (niet moe zijn, geen spierpijn) doe je er wat minuten bij.
Met fietsen, zwemmen, paardrijden etc werkt het eigenlijk hetzelfde.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:45

Ik zit ook in de zelfde situatie. Maar echt, houd jezelf in acht. En bouw alles erg rustig op. Anders kan je weer overnieuw beginnen :+
Maak een soort week schema wat je per dag/week gaat doen. Wat realistisch is, eigenlijk net iets minder ;) En probeer dit vol te houden, ook als je wat minder dagen heb. En zo zul je zien dat je langzaam weer meer conditie krijt.

Ik begon met elke maandag m'n paard te longeren. En 3 keer een kwartier te lopen in de week. En kan ondertussen 4 keer een uur rijden, elke dag tussen de 30 en 45minuten wandelen. En eindelijk 10uren werken. En ben sinds vorige jaar bezig :') Maargoed, ze weten bij mij ook niet of ik ooit weer voor m'n volle 100% ga functioneren.
Misschien kan je ook met een fysio die er verstand van heeft een planning maken.
Succes!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:04

Het weer een beetje loslaten heeft mij uiteindelijk geholpen... dus gewoon toch gaan liggen/slapen als ik moe was en niet mezelf schuldig voelen en maar door willen gaan en me aan mijn schema houden.
Mijn conditie is nog steeds niet wat hij was voor mijn ziekte maar ben nu zover dat ik wel zou kunnen opbouwen met hardlopen etc. maar dat is wel maanden verder nadat ik eerst bedacht dat ik wel kon gaan opbouwen ;)

Wat gaan wandelen is vast een prima idee, misschien beetje zwemmen als je dat leuk vind. Maar wees beetje aardig voor jezelf... als je een dag te moe bent ... doe het dan een andere dag.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:18

Hier kan een fysio je vaak goed bij helpen. Het sporten weer oppakken onder begeleiding van de fysio

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:26

Inderdaad fysio!

Ik ben nog steeds ernstig ziek, nu alweer drie jaar. Ook nog lang niet beter (als ik dat ooit wordt) en sowieso nog operatie op de planning.

Nu sinds kort bij de fysio. Die helpt echt goed, ziet/voelt wat kan en wat niet kan. Geeft daar oefeningen bij en zo ga je op een tempo dat je lichaam t goed aan kunt.

Nu zit ik wat conditie betreft waarschijnlijk nog een stuk lager dan jij en zal t bij mij veeeel langzamer moeten gaan, maar denk dat een fysio je daar wel echt goed bij kan helpen!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 10:53

Dankjullie voor die interessante antwoorden!

Fysio is hetzelfde als kine, niet? Weet niet of daar nu nog geld voor is, eerlijk gezegd, maar ik kan het wel proberen. Een professional heeft er natuurlijk een beter beeld over, hebben jullie helemaal gelijk in.

Quir, 3 jaar, dat is ook best heftig. Wel fijn dat je via fysio wat meer de goeie richting uit kan dan inderdaad.

Evelijn, heb het gevoel dat ik dat nu een beetje doe inderdaad, dat ik tegen mezelf zeg: je moet nu want je bent beter en vroeger sportte je zoveel. Je hebt wel gelijk, lief zijn voor jezelf moet kunnen.

Kevinsky, daar ben ik inderdaad bang voor. Ik wil eigenlijk meteen op mijn oude niveau starten, maar dat zal wel niet lukken. Een lichte planning is misschien niet slecht, zoals je zegt gewoon een kwartiertje gaan lopen. Dat is al een begin inderdaad.
Veel beterschap ook.

Palmera, opwarmen is nooit mijn sterkste geweest :+ moet ik inderdaad maar eens gaan doen. Aan wat voor oefeningen denk je dan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:55

Simpele strech oefeningen. In eerste instantie.
Later kun je daar als je wilt wat bij gaan doen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 19:24

Oké, zal ik proberen!

Ik dacht er ook aan om eventueel 50 sit ups te doen per dag, verdeeld over 2 keer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:19

Waarom meteen 50? .. en waarom sit-ups? ...
Vind dat wel meteen heftig... en hoog ingezet.. en ook erg eenzijdig en niet echt gericht op conditie opbouwen.

Zou eerder iets van een kwartiertje yoga elke ochtend en dan 3a4x per week een half uurtje wandelen.
Deze yogales van Adriene is misschien wel goed om eens te proberen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:27

Goh omdat ik er vroeger dagelijks 100 moest doen om mijn buikspieren te versterken door problemen met mijn knie. Dus 50 leek me wel redelijk, verdeeld over 2 maal per dag.

Vandaag wel wezen zwemmen, met 500meter kwam ik ruim toe, vermoeiend maar niet uitputtend. Ga het daar een tijdje op houden denk ik dan.

Yoga is ook wel een leuke! Dankje voor het filmpje. Wou daar ooit eens mee beginnen, maar is er dan niet meer van gekomen.