Verschil Concerta - Ritalin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wishmee

Verschil Concerta - Ritalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:00

Beste bokkers,

hier dan een heel ander geval maar snap het toch niet !!!

ik ben 4 maanden geleden begonnen met concerta 36 mg hier werd ik heel wazig van en overgestapt op de 27 mg dat ging best prima alleen werkte het heel wisselend en ben ik er ook echt ziek van geweest. met de pysch besproken en rustig op gevoel ritalin geprobeerd eerst 4 x 5mg om de 3 uur hier voelde ik vrij weinig van. dus ben de dag erna overgegaan op 6 x 5mg ( om de 2 uur ) omdat ik merk dat ik anders weer even onrustig wordt. dit is 30 mg en heb nergens last van ik snap niet dat ik van ritalin meer mg op een dag kan nemen zonder mij beroerd te voelen is hier een verklaring voor ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:06

wishmee schreef:
Beste bokkers,

ik ben 4 maanden geleden begonnen met concerta 36 mg hier werd ik heel wazig van en overgestapt op de 27 mg dat ging best prima alleen werkte het heel wisselend en ben ik er ook echt ziek van geweest. met de pysch besproken en rustig op gevoel ritalin geprobeerd eerst 4 x 5mg om de 3 uur hier voelde ik vrij weinig van. dus ben de dag erna overgegaan op 6 x 5mg ( om de 2 uur ) omdat ik merk dat ik anders weer even onrustig wordt. dit is 30 mg en heb nergens last van ik snap niet dat ik van ritalin meer mg op een dag kan nemen zonder mij beroerd te voelen is hier een verklaring voor ?

Omdat het een ander medicijn is.

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:15

Bizzybijtje schreef:
wishmee schreef:
Beste bokkers,

Omdat het een ander medicijn is.

maar principe toch dezelfde stof alleen andere afgifte ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:26

Ja klopt. Methylfenidaat.
En kennelijk is 27 te weinig, 36 te veel en 30 precies goed.

Loeky01

Re: Verschil Concerta - Ritalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:39

Het is inderdaad dezelfde basisstof. Maar omdat de werking/afgifte anders is word het anders gemaakt. Hier kan je prima 'last' van hebben gehad.

En wat Janneke zegt, het is echt zoeken naar jouw dosis in het begin.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:54

Ik snap je opbouw eigenlijk niet. Als jij niets merkt van de werking bij 5mg om de drie uur, dan zou ik verwachten dat je op gaat bouwen naar 7,5 mg om de 3 uur of eventueel naar 10mg. De tussentijd verkorten is een logische stap als je merkt dat je in de rebound beland voordat je volgende dosis werkt. Maar of je nu 5 mg om de 3 uur of om de 2 uur slikt, minimaal het eerste uur zal je toch in beide gevallen effect moeten merken lijkt mij.

Het lijkt mij heel lastig om om de 2 uur te moeten slikken trouwens en dit is voor zover ik weet ook echt een hele korte tussentijd. Als ik echt goed in mijn Ritalin wil blijven zitten moet ik om de 3 uur nemen, en na 4 uur knal ik echt de rebound in.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:00

Ritalin wordt in één keer door je lichaam opgenomen (en dus ook weer afgebroken) terwijl concerta langzaam vrijgegeven en opgenomen wordt. De mg's zijn dus niet direct te relateren aan de hoeveelheden die zich op één moment in je systeem bevinden. Ritalin zal na een tijdje een piek moment hebben waarna de werkzaamheid langzaam terug loopt terwijl concerta een tijd lang opbouwt en constant blijft. Concerta werkt dus langer op hoge dosis door en waarschijnlijk kun je daar slechter tegen.
Vandaar ook de opbouw van 5mg om de 2 uur ipv 7mg om de 3 omdat de piekdosis dan ook te sterk zal zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:17

De Concerta is in speciale capsules voor verlengde afgifte. Bij de meeste mensen wordt het medicijn geleidelijk afgegeven gedurende 8-10 uur.
Er zijn echter onderzoeken die bewezen hebben dat bepaalde mensen die toch sneller afbreken, waardoor de methylfenidaat veel sneller wordt afgegeven en het medicijn ook sneller uitgewerkt is.

Misschien is dit bij jou het geval, en krijg je daardoor te veel methylfenidaat in één keer in je lichaam?