ITP/Weinig bloedplaatjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MallyOtaku

ITP/Weinig bloedplaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:19

Hoi,

Ik vroeg me af of hier ook mensen ervaring hebben met de ziekte ITP of ziekte van Werlhof. Mijn waarde is 3 x 10^9 per liter. Hoe doen jullie dat bij de paarden ? Rijden mag zoizo niet maar doen jullie ook gewoon andere dingen op stal? Hoe zit het bij jullie met de waardes van de bloedplaatjes en wat is extreem laag?

Fish_n_Chips

Re: ITP/Weinig bloedplaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:25

Mijn moeder had (heeft?) ITP, daarom is haar mild verwijderd.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:42

Toevallig eind vorig jaar bij mijn 4 jarige dochter ITP geconstateerd. Zij had een beginwaarde van 13. Elke week bloed prikken en na 5 maanden zat zij gelukkig weer op de normaal waarde.

Zij mocht geen dingen doen waarbij zij kon vallen, vooral niet op haar hoofd. Maar mijn dochter ging wel mee naar de paarden, beetje borstelen. En in principe kan je ook gewoon grondwerk doen. Maar ik zou geen risico's waarbij je hard kan vallen opzoeken.

Heb je de chronische variant? Bij mijn dochter bleek het gelukkig niet chronisch te zijn.

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:55

Ik weet nog niet of het chronisch is . Krijg nu prednison maar die slaat nietmeer aan. Ben met 4 t ziekenhuis in gegaan en paar dagen later met 16 eruit ... nu dus weer gezakt dus veel gedoe

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:33

Bij mijn dochter is het tussendoor ook weer een keer flink gezakt. Daarna gelukkig gauw weer gestegen. Ik duim voor je dat het niet chronisch is!!

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 17:08

Kaygee schreef:
Bij mijn dochter is het tussendoor ook weer een keer flink gezakt. Daarna gelukkig gauw weer gestegen. Ik duim voor je dat het niet chronisch is!!

Het schijnt dat bij mijn leeftijdsgroep de kans op chronisch hoger is dus heb daar helaas best wel een grote kans op. Thnx