Zika koorts en spelen in Bazilie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Zika koorts en spelen in Bazilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 14:39

Er loopt een interessante discussie over wel/geen uitsel van de OS vanwege de Zika koorts.

Imo zou als er uitstel komt, dat afstel moeten zijn:
ALS het een risico groot genoeg is voor alarm dan kan het helemaal niet. Nooit.

Het grootste probleem heb ik nog niet gelezen namelijk.
Het Zika virus wordt door verschillende soorten muggen EN DE MENS verspreid.
Het is een cyclus mug - mens - mug.
Dat betekent dat wanneer een geinfecteerd mens zich verplaatst naar een regio waar de muggen niet geinfecteerd zijn dat heel rap wel zo kan zijn.

Kortom: bij OS in Brazilie ZULLEN er mensen geinfecteerd terugreizen over de hele wereld.
Dat maakt het gelijk tot een wereldwijd probleem want:
Neem zuidelijk Europa waar de tijgermug inmiddels vaste voet heeft.
Daar ZAL Zika dan endemisch worden.
Daar ZULLEN dus vakantiegangers geinfecteerd worden.

Tot slot zijn er serieus te nemen aanwijzingen dat het virus sexueel overdraagbaar is. De mug helemaal niet nodig is voor verspreiding onder mensen.

De verspreidingsrisicos op zich lijken imo dus een reden voor uitsel/afgelasten.
De hamvraag is imo hoe serieus we de ZIEKTE moeten nemen. Dat lijkt een heel stuk minder evident en imo weer geen reden voor uitsel/afgelasten. Meer een punt van individuele keuze om wel/niet te gaan.

Kaitlyn

Re: Zika koorts en spelen in Bazilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:50

Wat ik vooral gevaarlijk vind aan het virus is dat het schadelijk kan zijn voor ongeboren kinderen. Je kunt als zwangere vrouw dus (voor de zekerheid) beter niet af reizen naar zo'n land, als je wil proberen om zwanger te worden moet je dit een maand na een reis naar zo'n land uitstellen en in de tussentijd anticonceptie gebruiken.

Maar dus ook als iemand besmet in NL komt, die gestoken wordt door een mug hier en die het daarna weer verder verspreid, dan is er helemaal geen controle meer op en denk ik dat verspreiding veel verder gaat.

Verder denk ik dat de rest van de symptomen wel meevallen, als je er al last van krijgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 15:01

Kaitlyn schreef:
Wat ik vooral gevaarlijk vind aan het virus is dat het schadelijk kan zijn voor ongeboren kinderen. Je kunt als zwangere vrouw dus (voor de zekerheid) beter niet af reizen naar zo'n land, als je wil proberen om zwanger te worden moet je dit een maand na een reis naar zo'n land uitstellen en in de tussentijd anticonceptie gebruiken.

Maar dus ook als iemand besmet in NL komt, die gestoken wordt door een mug hier en die het daarna weer verder verspreid, dan is er helemaal geen controle meer op en denk ik dat verspreiding veel verder gaat.

Verder denk ik dat de rest van de symptomen wel meevallen, als je er al last van krijgt.

Voor NL is het toch al een wat ander, groter, risisco omdat Zika ook op de Antillen en in Suriname voorkomt.

De ziekte is op zich niets serieus, inderdaad alleen met oog op zwangerschap.

In dat perspectief is de mogelijke besmetting via sperma van belang.
Zwanger proberen te raken kan dus 6 maanden wachten inhouden.

Imo is het een opgeblazen paniekzaaierij mbt de OS doch het gevolg wel een nuttige voorlichting over de werkelijke risicos.

picobello

Re: Zika koorts en spelen in Bazilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:37

Hier (antillen) was het een enorme hype enkele maanden geleden, vooral ook omdat we vorig jaar Chikungunya hadden wat een enorme impact op het eiland had.
Maar over Zika hoor je niemand. Niks. Mensen die het krijgen, schijnen het niet eens te merken.
Dan is het nogal moeilijk besmettingen bij te houden.