Wil jij gereanimeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ja
198 (72%)
Nee
40 (14%)
Weet ik nog niet
35 (12%)

Totaal aantal stemmen: 273

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 17:31

Mede door het topic met de vraag of je kan reanimeren,

Wil jij gereanimeerd worden? Ik heb genoeg mensen gezien waarvan ik denk: zo wil ik er echt niet uit komen, maar er zijn ook genoeg succesverhalen.

Kortom, wat wil jij en heb jij dit ook duidelijk gemaakt?

Yvankaxx

Re: Wil jij gereanimeerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:36

Met de leeftijd die ik nu heb (20 jaar) wel :j Je ziet regelmatig dat wanneer mensen er binnen de 6 minuten bij zijn dat de schade nog beperkt is. Wanneer ik later ouder ben, dan denk ik niet dat ik nog gereanimeerd wil worden.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:37

Dat hangt er vanaf .

Heb je na de reanimatie nog kans op een volwaardig leven of ben je danig verbrand/ verminkt / beschadigd in de hersenen dat je achteraf meer moet vechten voor een mooi / schaamteloos/ liefdevol bestaan of niet

Ik laat mijn omgeving wel beslissen.
er zijn vaak momenten geweest waarvan ik zei tegen ouders/ vriend , dat ik op zo een moment niet gereanimeerd zou willen worden. Maar ik weet ook dat andere momenten waar mijn grootvader slechts een korte hartstilstand gekregen had en daarna nog jaren zonder problemen geleefd heeft ook mogelijk zijn.

Dus situationeel

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:37

Als ik gevonden word zonder pols en ademhaling dan weet mijn fam dat ik dat niet nodig vind.... Idd omdat sommige mensen weer wel "gaan leven" maar dan echt een kasplantje zijn. En niemand weet of je daar al 10 minuten dood ligt te gaan. Als ik instort terwijl daar mensen bij zijn dan hoop ik dat ze alles proberen. Dan zijn de kansen op goed herstel zoveel beter!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:38

Als ik een kasplantje zou zijn of worden door een hersenbeschadiging of zuurstof tekort dan nee, bij een hartstilstand dan geen moeite doen aub.
Is er een reële kans dat ik er goed uitkom dan wel.
Overigens heb ik dit niet ergens beschreven o.i.d

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:44

_Bonte_ schreef:
Dat hangt er vanaf .

Heb je na de reanimatie nog kans op een volwaardig leven of ben je danig verbrand/ verminkt / beschadigd in de hersenen dat je achteraf meer moet vechten voor een mooi / schaamteloos/ liefdevol bestaan of niet

er zijn vaak momenten geweest waarvan ik zei tegen ouders/ vriend , dat ik op zo een moment niet gereanimeerd zou willen worden. Maar ik weet ook dat andere momenten waar mijn grootvader slechts een korte hartstilstand gekregen had en daarna nog jaren zonder problemen geleefd heeft ook mogelijk zijn.

Dus situationeel

Uh tja bij reanimeren is er geen tijd om je familie uitgebreid te vragen wat ze willen.
Bij een geslaagde reanimatie telt élke seconde.
Het is bijna niet van te voren vast te stellen hoe je eruit komt.
Reanimeren is geen tijd verliezen maar doen. Dan heb je de meeste kans om er goed uit te komen.

Bedoel je als je aan de machines ligt om je in leven te houden en dan de beslissing wel of niet de stekker eruit te trekken misschien?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:47

Jeetje, goede vraag.
Ik weet het eigenlijk niet.
Enerzijds zeg ik ja, anderzijds weet ik het niet.
Maar voor een antwoord zou ik in de toekomst willen kijken hoe de Lyme zich ontwikkeld met de bijbehorende sores.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:50

Ik neem eigenlijk aan dat als je op straat neer valt oid er gewoon altijd gereanimeerd gaat worden? Een random hulpverlener gaat dan niet eerst je tas/jas/zakken nazoeken. Lig je al in het ziekenhuis of een andere zorginstelling dan wordt er vaak wel afgesproken hoe te handelen en wel/niet reanimeren. Die mensen hebben dan vaak een bandje om met hun wensen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:50

Dit hangt ervan af. Ik ken verhalen van mensen die na een geslaagde reanimatie een heel goed leven hebben gehad, maar ook een verhaal van een (jong) iemand die na bijna verdronken te zijn geweest gereanimeerd is en maandenlang in coma gelegen heeft: hij heeft nu epilepsie, erge spierspanningen waardoor lopen en zelfs praten zeer moeilijk gaat (heeft hij beiden opnieuw moeten leren), en de kans op een terugval (naar een coma of naar nog minder kunnen) is altijd aanwezig. Bovendien is niet geheel duidelijk of zijn intelligentie nog hetzelfde is als "voor" het ongeluk. Hij heeft nu levenslang medicijnen. Voor mij zou dat niet hoeven. -O-

Maarja, over het algemeen heb ik als jong persoon de beste 'kans' om nog redelijk goed uit zo'n situatie te komen, dus ik denk dat het een risico wel waard is. Ligt eraan hoe groot dat risico is: Friso die na uren onder de sneeuw nog gereanimeerd was, had ik onaanvaardbaar risico gevonden op onherstelbare schade/schade waarmee niet te leven valt.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:51

Gillbo schreef:
_Bonte_ schreef:
Dat hangt er vanaf .

Dus situationeel

Uh tja bij reanimeren is er geen tijd om je familie uitgebreid te vragen wat ze willen.
Reanimeren is geen tijd verliezen maar doen. Dan heb je de meeste kans om er goed uit te komen.

Bedoel je als je aan de machines ligt om je in leven te houden en dan de beslissing wel of niet de stekker eruit te trekken misschien?

Goh ik heb het dan ook over , halen ze mij halfdood uit een brand waar mijn lichaam 80% gesmolten is of bots ik ergens tegen en stopt mijn hart even.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:53

Ik geloof dat maar een klein percentage na reanimatie is zoals ze daarvoor waren. (Iemand enig idee? Ik dacht eens 20% gelezen te hebben.) Met zo'n percentage hoeft het van mij niet.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:54

Zoals ik nu ben, en ze zijn er optijd bij, dan mogen ze reanimeren. Ben ik 60+, laat me dan maar gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:55

Ik geef het zomaarniet op,en dood zijn kan ik nog lang genoeg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:59

Mars schreef:
Ik neem eigenlijk aan dat als je op straat neer valt oid er gewoon altijd gereanimeerd gaat worden? Een random hulpverlener gaat dan niet eerst je tas/jas/zakken nazoeken. Lig je al in het ziekenhuis of een andere zorginstelling dan wordt er vaak wel afgesproken hoe te handelen en wel/niet reanimeren. Die mensen hebben dan vaak een bandje om met hun wensen.

Klopt. Als je niet gereanimeerd wil worden, is het enige dat werkt een penning om je nek dragen. Ook aanwezige familieleden die zeggen dat je niet gereanimeerd wil worden, helpt je niks. Als jij geen penning om je nek hebt, word je gewoon gereanimeerd. Juist omdat er geen tijd is om wat dan ook uit te zoeken.

Het punt is dat je vantevoren nooit weet hoe je er uit komt. Veel hangt ook af van wat er met je hart aan de hand is. Dus reanimeer mij maar wel, als ik daarna een kasplantje word, neemt mijn familie wel de beslissing waarvan ze weten hoe ik het wil. In overleg met mijn familie zadel ik ze liever met die keuze op, dan met het bij voorbaat moeten missen van mij.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:00

_Bonte_ schreef:
Gillbo schreef:

Goh ik heb het dan ook over , halen ze mij halfdood uit een brand waar mijn lichaam 80% gesmolten is of bots ik ergens tegen en stopt mijn hart even.[/quote]
Dat is niet te beslissen door na bestaande, of je moet die altijd in je buurt hebben.
In dat soort situaties is er nl geen tijd om na te vragen wat iemand wil.
Het is reanimeren JA of NEE en niet ja maarrrrr of nee maarrrr.
Hard gezegd daar is gewoon geen tijd voor.Omstanders kunnen dat niet weten
Dat probeer ik te zeggen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:31

Nee ik wil niet geranimeerd worden.
Ben ik heel stellig in. Ik weet dat op straat ze het toch doen, maar in zkh als ze het vragen zeg ik nee.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:34

Absoluut niet. Probleem eindelijk opgelost, breng me niet weer naar die poedersuiker.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:12

Captain schreef:
Ik geloof dat maar een klein percentage na reanimatie is zoals ze daarvoor waren. (Iemand enig idee? Ik dacht eens 20% gelezen te hebben.) Met zo'n percentage hoeft het van mij niet.

Ik dacht dat 1 op de 5 reanimaties maar lukken, dus goed zal nog wel minder zijn..

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:26

Ja ik wil op dit moment wel geanimeerd worden, maar ik hoop eigenlijk dat het nooit nodig zal zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:28

xEmily schreef:
Absoluut niet. Probleem eindelijk opgelost, breng me niet weer naar die poedersuiker.

Draag je hiervoor een kettinkje? Mocht je wat overkomen dan weten mensen dat je niet gereanimeerd wil worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:29

Ja ondanks mijn mankementen graag zelfs. Vind het leven te leuk om niet te hebben ondanks alle mankementen en tegenslagen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:34

Lalidan schreef:
Mars schreef:

Klopt. Als je niet gereanimeerd wil worden, is het enige dat werkt een penning om je nek dragen. Ook aanwezige familieleden die zeggen dat je niet gereanimeerd wil worden, helpt je niks. Als jij geen penning om je nek hebt, word je gewoon gereanimeerd. Juist omdat er geen tijd is om wat dan ook uit te zoeken.

Het punt is dat je vantevoren nooit weet hoe je er uit komt. Veel hangt ook af van wat er met je hart aan de hand is. Dus reanimeer mij maar wel, als ik daarna een kasplantje word, neemt mijn familie wel de beslissing waarvan ze weten hoe ik het wil. In overleg met mijn familie zadel ik ze liever met die keuze op, dan met het bij voorbaat moeten missen van mij.

En dat zit dat kettinkje onder je kleding verstopt, of is het in je nek gezakt....
Er is geen garantie dat je NIET gereanimeerd zult worden als er op straat wat gebeurd. Mensen zijn niet verplicht om op zoek te gaan naar een kaartje, hangertje, tattoo, wat dan ook.

Of ikzelf gereanimeerd wil worden? Nee. Mocht het nou op mijn werk gebeuren, waar al mijn collega's onderdeel van het reanimatieteam zijn, zal er toch wel gestart worden denk ik. Maar dat veranderd de kansen op een goede uitkomst ook flink.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:58

Liever niet, de kans dat je er als een kasplant uitkomt is zo groot.
Ik kan zelf wel reanimeren, heb BHV voor m'n werk dus moet elk jaar weer bijscholen zelfs.
Het kettinkje heeft weinig zin, als je moet reanimeren kijk je daar helemaal niet naar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:04

Ik heb nee gestemd. Mijn naasten en collega's weten dit doordat ik dit met hun besproken heb.
Ik weet echter niet of iedereen zich er aan zou houden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:08

Zo'n ketting geeft inderdaad geen garantie. Zeker burgerhulpverleners zullen daar vaak niet naar kijken, hoewel je er als het goed is tijdens je cursus wel op geattendeerd word. Bovendien zullen professionele hulpverleners wel snel een blik om je hals werpen (als hij al niet tevoorschijn komt bij het ontbloten van de borst voor het ECG of de AED). Zodra ze hem tegenkomen, zullen ze alsnog stoppen. En aangezien je met reanimeren niet iemand terug kan brengen, enkel tijdelijk voor de bloedvoorziening kan zorgen, heeft dan alsnog stoppen hetzelfde effect als dat er helemaal niet gereanimeerd zou zijn.

Een hanger dragen geeft geen garantie dat je niet gereanimeerd word, geen hanger dragen geeft, mits er iemand voorhanden is die het kan, wel garantie dat je wél gereanimeerd wil worden. Dus als je niet gereanimeerd wil worden, is zo'n hanger je enige kans.