brandwondjes, schuurplekken, bloed, pijn, down under

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardemaatje

brandwondjes, schuurplekken, bloed, pijn, down under

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:47

Hoi allemaal. :)

Ik heb al jaren lang een vrouwelijk probleempje. Tijdens/ na het paardrijden krijg ik wondjes en brandwondjes down under. Laten we het even duidelijk houden, op de schaamlippen. Tijdens het douchen, naar de wc gaan etc doet dit extra veel pijn. na 3/4 dagen is het wel weg.
Ik weet dat ik echt niet de enige ben, misschien kunnen we hier elkaar wat tips uitwisselen.

ik zit zoveel mogelijk op mijn billen, maar alsnog heb ik dit probleem.
Ik ben 20, rij bijna 14 jaar paard, meestal 1x in de week op een manege.

ik ben wel een ander topic tegen gekomen wat hier ook een beetje over gaat:
[MWS] Schuurplekken na het rijden?

Wie heeft er tips of andere ervaringen?

Nivada

Re: brandwondjes, schuurplekken, bloed, pijn, down under

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:48

Wielrenners broekje of een seatsaver/bondje op het zadel?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:48

Sowieso naadloos ondergoed, maandverband/inlegkruisjes kunnen ook lelijk wrijven. Past je rijbroek wel goed? Niet te klein/groet daar? Eventueel kun je een schaapsvachtje op het zadel doen.

[edit] Deze van Livera zitten bijvoorbeeld erg fijn.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 24-05-16 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:52

Zorgen dat je juiste kleding aan hebt is het belangrijkste. Zorg dat het kruis gedeelte van je onderbroek breed genoeg is en dat het goed aansluit en droog is voordat je gaat rijden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:53

Het is moeilijk te veranderen aangezien je op een manege rijdt maar waarschijnlijk zijn de zadels niet optimaal voor jou.
Dus idd een broek met padding, andere rijbroek oid proberen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:59

Je zit dus teveel op je doos.
Dat kan komen door je eigen houding (te holle rug waardoor je teveel naar voren kantelt).
Of door het type zadel die (bij jou) daar voor zorgt en/of je schuift te veel in het zadel.

Als jij last hebt op elk paard/zadel, dan moet je kijken naar je houding of je daar wat aan kan veranderen.
En ja, er zijn vrouwen die evengoed gevoelig blijven daar beneden, maar door iets meer op je billen te gaan zitten (niet teveel..) kun je de druk van de voorkant afhalen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:11

Brainless schreef:
Je zit dus teveel op je doos.
Dat kan komen door je eigen houding (te holle rug waardoor je teveel naar voren kantelt).
Of door het type zadel die (bij jou) daar voor zorgt en/of je schuift te veel in het zadel.

Dat hoeft niet zo te zijn hoor, je zit dan wel met het meeste gewicht op je zitbeenknobbels. Maar je damesonderdelen zullen nooit in het luchtledige zweven ;)

Vaak is het inderdaad wrijving van je ondergoed of drukken van naadjes in je kleding. Onderbroeken die gaan 'frommelen' kun je al meteen afschaffen. Verder vaak een kwestie van wat verschillende types en merken proberen.

Hey zadel waar je op rijd kan inderdaad ook veel uitmaken. Maar soms heb je dat niet voor het kiezen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:32

Idd bekken naat voren kantelen en op je zitbeenknobbels zitten en NOOIT met string rijden...

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:36

farahdiba46 schreef:
Idd bekken naat voren kantelen en op je zitbeenknobbels zitten en NOOIT met string rijden...

Waarom niet... Er zijn naadloze strings te koop waar je heel prima mee kan rijden. Ik vermoed dat het meer aan het materiaal en naden ligt.
Ik zou zeggen, gewoon allerlei verschillende dingen proberen. Zowel rijbroek, ondergoed, houding en als het mogelijk is ook verschillende zadels.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:43

farahdiba46 schreef:

Onzin! Ik heb het juist problemen gehad met alles wat meer stof bevatte dan een string.. Gewoon goed passend katoenen ondergoed en een goed passende rijbroek heb ik nergens last van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:49

Ik rijd juist met string om schuren te voorkomen.
Dat verschilt echt per persoon wat fijn rijdt.

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 13:51

Bedankt voor al jullie reacties :)
Ander ondergoed ga ik zeker nog een keer proberen.
Nu heb ik meestal zo'n basic hema slip aan.
Ik zit wel zoveel mogelijk op mn kont, soms zit ik een beetje verkeerd maar dat krijg ik snel genoeg te horen van mijn instructrice, dus ik denk niet dat dat de grootste oorzaak is. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:53

Met een standaard slip krijg ik ook last van schuurplekken.

Je moet echt even voor jezelf proberen wat wel fijn is.
De 1 heeft liever een naadloze boxer en de ander liever een string.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:54

hier ook met string..gewoon ondergoed kruipt er nog meer tussen en dan heb je simpel weg te veel stof tussen je edele delen en dan schuurt het nog eerder dan een string met mini stukje stof..(heel simpel wat er niet zit kan ook niet schuren)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:55

Als ik een modelletje ''oma'' onderbroek aantrak krijg ik ook last van schuurplekken daarzo.
Met een hipster heb ik er totaal geen last van.
Ik denk dat het bij komt omdat het randje van de ondermode gaat irriteren. Met een string heb ik ook beduidend minder last.
Waarschijnlijk omdat die wat minder beweegelijk is, omdat dat in het algemeen wat strakker zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:19

Wat deze oma Venuslippen noemt, hebben een buitenkant van huid en haar en een binnenkant van slijmvlies.
....tenminste, dat is zoals de boekjes het noemen, het slijmvlies wil nog wel eens uitsteken, etc. Als dat slijmvlies geïrriteerd raakt, merk je dat ("au!") met plassen.
Hier is een oude truc tegen: slijmvlies insmeren met vaseline.

Meestal rijd ik in spijkerbroek. (Okee, strech...) De spijkerbroeken waarbij het dikste punt van het kruis verkeerd blijken te zitten, draag ik nooit of te nimmer naar de manege...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 01:08

Naadloze string, endurance rijbroek tweelaagse versie, en een lucht doorlatende seatsaver (met gaatjes, ff zoeken ze zijn er).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 01:59

farahdiba46 schreef:
Idd bekken naat voren kantelen en op je zitbeenknobbels zitten

Ik weet het niet hoor, maar als je je bekken voorover kantelt, ga je juist hol in je rug zitten en minder op je zitbeenknobbels. Bekken iets achterover kantelen, onderrug mooi recht maken en buikspieren aanspannen, dan zit je op je zitbeenknobbels.

TS, ik heb hier ook erg lang last van gehad, oorzaak was een te groot zadel waar ik teveel in schoof. Toen ik eenmaal naar een beter passend zadel was overgestapt was het probleem over!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 03:09

Ik had het ook overal en nergens van, ook op de fiets en van lopen.
Ook de randen van mijn naadloze ondergoed schuurde down under en zelfs mijn billen open, van alles geprobeerd maar niks hielp.
Normaal ondergoed, naadloos, naadloze boxers, katoen..
Zachte naadloze strings zijn hier het fijnst, maar het loste het echt niet op en eens wat anders aantrekken leverde gelijk weer schuurplekken op, andere naadjes ofzo.

Op een gegeven moment ben ik gaan googelen en kwam ik enkel op schimmel uit als mogelijke oorzaak meen ik.
Nouja ik heb een tube zalf gehaald tegen schimmel, you never know dacht ik.
Ik denk hooguit drie keer gesmeerd op de betreffende plekken en weg was het probleem! *\o/*
Heeeeeel soms wil ik het nog wel eens hebben, dan schuur ik mezelf op het grootste deel van mijn ondergoed weer irritatie.
Maar een keer smeren en het is weer weg, laatst had ik het tussen mijn billen weer.
Dan zou je zeggen dat het vaginale schimmel is, maar dat is het hier niet en een kuur canesten gyno haalde ook nooit wat uit.
Dat heb ik toen ook wel gehad, maar dat loste dit dus niet op, wel waarvoor ik het gebruikte maar ik had toen ook geen idee dat het schuren schimmel kon zijn.
Ik moet namelijk ook naadloze sokken aan en ik draag ook liever geen spijkerbroeken omdat ik de stof en naden vervelend vind voelen.
Nu smeer ik de canesten gyno op de plekjes als ik mezelf weer stuk schuur, eens in lange tijd en dat gaat top.
Ik kan nu ook gewoon gerust elke dag een ander soort ondergoed aan doen zonder problemen.
Fluconazol heb ik om andere reden nog wel eens gebruikt, dit werkt ook tegen schimmel, maar alleen zalf werkt bij mij voor het kapot schuren.

Als ik het nu heb heb ik het als ik ongesteld moet worden.
En dat klopt wel, want dan verandert je hormoonhuishouding wat schimmel kan triggeren, heel grof uit mijn hoofd gezegd.
Volgens mij komt dat door teveel oestrogeen op dat moment waardoor je er vatbaarder voor bent, dat is wat ik onthouden heb.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 06:17

Rijbroek met leren zit helpt ook goed.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 06:31

pfoeh lastig punt is dat.

Ik ken het zelf ook.
Maar heb het bij het ene paard wel bij de andere niet.

Ik probeer af te wisselen met ondergoed

ene keer string andere keer zo'n correctie broekje met pijpjes. die zitten ook heel strak en lang .

maar het blijft proberen.
Beste het zadel aanpassen maar dat word moeilijk op een manege

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:16

een gel seatsaver kan je vaak wel om verschillende manege zadels gebruiken.
Daarmee kon ik zelfs rijden met hechtingen down under van bevalling.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:27

Goed insmeren. Ik ken het probleem.. tja.. heel vervelend.

Ik heb eerst vaseline geprobeerd maar dat geeft echt een plak bende vond ik.
Ik kreeg ooit via bokt hier de tip om glijmiddel te proberen. . Werkt super, en geeft niet van die vette vlekken overal op.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:30

nou knap hoor dat je met hechtingen gaat rijden maar waarom zou je dat willen,mij niet gezien en ik ben echt niet flauw.
Heb je als een geprobeerd om je ondergoed in neutral was middel te wassen (geen wasverzachter en buiten drogen aan de waslijn)dit heeft mij enorm geholpen omdat ik juist op die plek van het litteken van die hechtingen ontzettend open ging. Nu was het bij mij wel n hele rits maar samen met n gel zitting en naadloos katoenen ondergoed was het opgelost.