Veel typen op een dag en typtyfus. Hoe oplossen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Veel typen op een dag en typtyfus. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 08:36

Ik kan geen beter woord vinden om het te omschrijven, maar ik heb vandaag echt onwijze last van de typtyfus!

Ik typ normaal lekker snel, maar vandaag doen mn vingers niet wat ik wil. Ze typen niet zo snel als ik wil en zijn coordinatie kwijt, ik mis regelmatig een toets of typ gewoon een compleet verkeerde in.
Ik heb een baan waarbij ik veel moet typen en word nu al moe van mezelf.

Iemand tips om je typtyfus aan de kant te zetten zodat ik me ipv gefrustreerd te zijn gewoon weer op mn werk kan focussen en niet op mn handen?

edit; je wil niet weten hoe vaak ik voor alleen al dit bericht heb moeten backspacen!

overigens komt dit bij mij echt met regelmaat voor, toch wel een dag of 2-3 in de week, dus het is behoorlijk frustrerend!
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 24-05-16 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Veel typen op een dag en typtyfus. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:37

Zo heeft iedereen wel eens een dagje. :)

Vandaag een dagje rustig typen zou ik zeggen. Of gewoon proberen te foucussen door naar je toetsenbord te kijken, dan zie je wat je typt. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:40

Ik heb er soms ook last van, ik heb geen idee wat je ertegen kan doen :/
Maar succes vandaag!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:43

Heb ik in het begin ook gehad toen ik net ging werken en veel moet typen.

Nu 15 jaar later draai ik daar mijn hand niet meer voor om. Is een kwestie van wennen geweest bij mij (geen 15 jaar gelukkig haha)

Net als moe worden van beeldschermwerken, ook dat went vind ik.

Zorg dat je regelmatig even er achterweg gaat, kop koffie, glas water, even naar toilet, dat soort zaken, dat houdt je meer fris en fruitig.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 08:48

Ik zou willen dat het wennen was zeg, ik werk toch echt al een lange tijd (ben 29) maar nog heb ik er last van! Ik probeer mn handen wel warm te houden (is winter hier nu en koud in huis) en dat helpt wel een beetje. Maar dan nog, ik word gek van mezelf!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:51

Heb het ook regelmatig, lekker bakkie koffie nemen om wakker te worden?

En verder, adem, ontspan en probeer je er vooral niet druk over te maken. Wordt het alleen maar erger van.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:52

Ik ben sinds deze week aan het proberen om blind te typen (ik typ ook veel maar je bent verassend efficiënt als je met vier vingers typt en naar het toetsenbord kijkt), alleen nu is de snelheid er dus he-le-maal uit.
T-e-r-g-e-n-d-l-a-n-g-z-a-a-m-,-e-n-i-n-j-e-h-o-o-f-d-g-a-a-t-h-e-t-o-o-k-e-c-h-t-l-e-t-t-e-r-v-o-o-r-l-e-t-t-e-r-.-.-. Fijn als je Hippopotomonstrosesquippedaliofobie wil spellen.

Als ik een dag heb, waarin ik de hele tijd (dezelfde) fouten typ, neem ik meer pauzes, want ervaring leert dat het er niet beter op gaat worden die dag :P .

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:00

Stukje lopen (naar de koffieautomaat) en daar een flinke kop koffie pakken ;)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:10

Neem een dag vrij :))

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 09:16

Op zich best een goed idee om een dagje vrij te nemen maar helaas heb ik een deadline waar ik naartoe werk, dus dat kan ik me niet veroorloven haha.
Ik zit al in bed te werken, of het niet erg genoeg is om zo lui te zijn!
Mn handen worden wat sneller nu, goede tip om er niet teveel op te focussen want hoe meer ik er aan doen hoe moeizamer het typen gaat!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:17

Een typecursus...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:26

Misschien helpt het om ipv in bed aan een bureau te gaan zitten? Ik heb in bed ook vaak veel meer moeite met typen. :P

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:40

Bij mij is het vooral erg als ik koude handen heb, wat helaas nogal vaak voor komt :+ Maar dan heb ik ook echt meer moeite om meteen fatsoenlijk te typen dan wanneer mijn handen gewoon een normale temperatuur hebben.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:21

Typen kan ik wel hoor, alleen vandaag niet! In bed typen doe ik toch wel heel vaak en gaat altijd goed.
Ik begin te vermoeden dat ik gewoon een beetje overwerkt ben na 10 uur te hebben getypt gisteren!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:32

Als ik thuis aan het werk ben vloek ik een keer goed en/of loop even naar de paarden. Op kantoor ga ik even wat drinken halen en dan begin ik weer vol goede moed te typen. Meestal gaat het dan wel weer beter.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:09

Regelmatig even pauseren sowieso :j
Maar investeren in een fatsoenlijke werkplek zeker ook! Goede bureaustoel, bureau op een goede hoogte (groot deel is veel te hoog voor beeldschermwerk), monitor op de juiste hoogte en een fatsoenlijk toetsenbord. Mensen kopen telefoons, laptops en PCs voor honderden of duizenden euro's en dan leggen ze een rammelend toetsenbordje van 10 euro op het bureau. Of men gebruikt de hele dag door het toetsenbord van de laptop, brrr.

Ik neem voor het gemak even aan dat je blind typt, anders is dat zeker weten tip 1. Je kan waarschijnlijk al snel typen met een aantal vingers, binnen een paar weken typ je een heel stuk sneller en foutlozer maar dan blind als je daar nu wat tijd in investeert. Je vingers weten al prima waar de toetsen zitten, het is nu vooral zorgen dat je de juiste vinger voor de juiste toets gebruikt.

Als je al blind typt dan is kijken naar een 'gebroken' toetsenbord zeker de moeite waard. Vooral i.v.m. dit:

Afbeelding

Ik heb jaren deze gebruikt (Microsoft Ergonomic Keyboard):

Afbeelding

Nadeel daarvan is dat je vingers, net als bij vrijwel alle toetsenborden, best raar moeten doen doordat de toetsen niet netjes in kolommen staan. Is een erfenis uit de typemachine tijd :+

Daarna deze gehad Truly Ergonomic Keyboard:

Afbeelding

Beviel prima, ook omdat dit toetsenbord twee toetsen heeft voor je duimen. Je duimen zijn de meest veelzijdige vingers die je hebt en met typen gebruik je die normaal alleen voor de spatiebalk :roll: Bij dit toetsenbord had ik rechts een spatieknop en links backspace.

Dat beviel erg goed, tegenwoordig dus nog wat meer toetsen bij de duimen met een Ergodox toetsenbord:

Afbeelding

Dat bevalt heel erg goed. De twee helften zijn los van elkaar te plaatsen, je kan zelf precies bepalen wat welke toets doet en net als de Truly Ergonomic heeft dit toetsenbord 'mechanische' toetsen. Die typen (vind ik) een heel stuk fijner.

Maar goed, misschien ben ik iets doorgeslagen in het toetsenbord verhaal :) Ik zou iig kijken naar een toetsenbord dat wat fijner typt dan de 10 euro dingen die standaard worden verkocht. Wat voor jou dan 'fijner' is dat echt heel erg persoonlijk. Oh, voor de gebroken toetsenborden had ik dit toetsenbord van Microsoft:

Afbeelding

Ok, genoeg ge-WOG-d voor vandaag O:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:53

jeetje Bart, met al je hoogtechnologische snufjes. Ik krijg al stress als ik er naar kijk, no way dat ik er ooit mee overweg zou kunnen :D

Ikzelf typ op alles wel op, laptop, gewoon toetsenbord, niet foutloos, maar ben verdomd snel geworden om mijn fouten te corrigeren :D

Een algemene goede werkruimte is wel belangrijk, een opgerold handdoekje onder je polsen kan ook al helpen :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:57

omg Bart, jij bent idd wel doorgeslagen. _O-

Ik heb gewoon een mac-toetsenbord met toetsjes die je bijna niet moet indrukken, heerlijk.

Maar terug on topic, ik denk dat vaak korte pauzes nemen idd wel een goed idee is. Hoe meer je je gaat ergeren aan het niet goed kunnen typen, hoe erger het wordt (jee ! het is besmettelijk ! Mijn vingers willen niet meer in de juiste volgorde over de toetsen roffelen. := ).

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 14:12

Thanks Bart, zoiets zat ik ook al aan te denken. Typ nu op mn macbook en zo'n vlak toetsenbord gaat na een tijdje best wel naar zijn. Tijd om eens wat eraan te doen want mn handen moeten nog langer mee!
Ik heb nu mn vingers even goed opgewarmd, wat oefeningen gedaan en dat helpt ook merk ik!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:14

Voor mij scheelt het een hoop om platte toetsen te hebben. Op een gewoon toetsenbord (met toetsen van een cm? hoog) ben ik constant aan het zoeken naar de toetsen en zeker als ik moe of afgeleid ben is het echt drama. Terwijl ik daar op een plat toetsenbord veel minder last van heb. Nog gaan mijn hersenen wel sneller dan mijn handen met regelmaat maar goed, dat is nog wat anders, mijn hersenen gaan gewoon te snel (schrijven met de hand is al helemaal dramatisch).

Ik type trouwens niet blind met 10 maar met 8 vingers en voor rechts is mijn standaardlocatie spatie-n-j-i/k (pink heeft geen vaste plaats). Ik zou eigenlijk ook aan een schuin toetsenbord moeten, maar ik heb me er nog niet toe kunnen zetten. Doordat ik dus zeker geen hoge toetsen wil, vallen er best een aantal toetsenborden af. Ik heb nu toetsen van ongeveer een halve cm, maar ik zou best nog wel plattere toetsen willen hebben.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:55

@Mizora; echt een aanrader om wat tijd te investeren in echt blind leren typen, heb je nog heel veel jaar plezier van, kost je nu een paar dagen (of misschien een paar weken) ergernis maar dan heb je ook wat. In het begin gaat dit echt veeeeeel langzamer dan je huidige 8-vingers-systeem, maar als je het eenmaal een beetje eigen hebt gemaakt vraag je je af hoe je ooit met minder dan 10 vingers hebt kunnen typen.

Makkelijkste manier (vind ik) om het te leren is gewoon heel bewust je 10 vingers gebruiken als je even de tijd heb om een langere tekst te typen. Gewoon naar het toetsenbord kijken als je dat nodig hebt. Voor je het weet type je niet meer anders. Wel even een plaatje opzoeken welke vinger welke toets hoort te bedienen.

Maar als je blind kan typen is dit misschien wat? http://www.typematrix.com/

Afbeelding

Eline is erg te spreken over dat toetsenbord :j

@Iriscope; echt de moeite waard om te kijken naar een (goed) extern toetsenbord en een goede laptopstandaard of, beter nog, een externe monitor. Monitoren kosten bijna niets meer tegenwoordig en zeker als je deze voor je werk gebruikt zou ik daar geen seconde over twijfelen. Ook meteen heel veel beter voor je rug, schouders en nek :j