Wat kan dit zijn? Bultje op pols

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Wat kan dit zijn? Bultje op pols

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:28

Hi bokkers,

Aangezien ik een muts ben en niet naar de dokter wil gaan, wil ik eerst kijken of iemand hier het herkend.

Ik heb nu enige tijd, paar maanden weet niet precies hoelang, een bultje die hard is en niet kan bewegen op mn rechter pols. Alleen als ik mijn hand naar beneden doe zie je het bultje zitten.

Doet niet altijd pijn maar als ik teveel ermee beweeg dan wel. De pijn kan een paar dagen aanhouden en gaat dan weer over alleen als ik dan mijn hand op sommige manieren beweeg.

Vroeger (toen er nog geen bultje zat) zat deze pols/hand soms ook vast. Kon m dan los schudden of knakken en dan was het over, of dit ermee te maken heeft?

Foto's hopelijk een beetje duidelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:30

czarina

Re: Wat kan dit zijn? Bultje op pols

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:16

Kan geen kwaad. Zelf ook gehad door overbelasting. Het gewricht ging te veel vloeistof aanmaken.
Uiteindelijk ging het bij mij wel pijn doen en is het paar x ingespoten met een vloeistof om de boel te kalmeren. Dit is inmiddels alweer ruim 15 jaar geleden en nooit meer last van gehad

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:22

Fijn! Gelukkig maar ben altijd bang dat t wat ergs kan zijn! Soms heb ik er idd best last van maar nog niet dat ik niets met mn hand kan doen. Dan laat ik het lekker voor wat t is!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:34

Een ganglioom (zo noem je dat toch, toch?)

Heb ook een keer een vrij dikke gehad. Omdat ik toevallig toch bij de fysio was, gevraagd of hij hier iets mee kon, hij heeft het 'gemanipuleerd', waardoor het opgesloten vocht (?) weer zijn vrije weg kon gaan. Na een paar dagen was het weg. Moest het af en toe nog even masseren. Hij trok mijn hand 'uit de kom' zeg maar, even aan trekken zodat alles weer recht werd.

Soms wordt er gezegd, er heel hard op te slaan met een boekk oid. Maar daarmee verplaats je het vocht, daar waar het niet zijn moet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:43

Inderdaad een ganglion, het is onschuldig. Naast eentje op mijn pols heb ik er ook verscheidene aan de zijkanten van mijn wijsvingers. Die vind ik vervelender want het misvormt de vingers een beetje :)

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:52

heb ik ook gehad,alleen bij mij zat het in de weg,en heb het operatief laten weghalen..dat was 18 jaar geleden,het litteken zit er nog steeds.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:56

Idd heel onschuldige aandoening. Als je te veel last hebt kan je het laten weghalen, maar ik heb dat ooit laten doen en vond dat herstel niet min was voor een onnozele aandoening.. heb erg veel pijn gehad van de operatie en eigenlijk heeft het gedoe veel erger aangesleept na de operatie dan de last die ik had ervoor... (het was ervoor ongemakkelijk, zat in de weg, deed vaak pijn met paardrijden etc)... Maar.. Als ik er ooit nog 1 krijg laat ik ze mooi zitten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:31

Als je er geen of heel weinig last van hebt zou ik er niks mee doen. Ik ben vorig jaar geopereerd aan een ganglion en na 7 maanden was hij weer terug -O-. Recent nog een paar keer bij de handtherapeut geweest. Heb wat oefeningen voor de mobiliteit (vooral die van mijn middelvinger) en verder laat ik het mooi zo. Zou het niet zo snel weer laten opereren....

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:34

Waarschijnlijk een ganglion.
Had het aan de zijkant, bult is weggehaald plm 25 jaar geleden, speelt alleen op als ik me te druk maak.
Ik heb 2 weken in verband gelopen en met mitella. Deed weinig zeer en had nauwelijks nasleep.

Overigens had ik wel last dat ie er zat, later ook 1 bij middelvinger, die deed echt zeer bij tillen maar trok gelukkig zelf weg.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:43

Ziet er inderdaad uit als een ganglion. Mijn vriend heeft het op exact dezelfde plek. Hij heeft het al 4x operatief weg laten halen maar het blijft terugkomen binnen een paar maanden. Nu slaat hij het kapsel stuk met een pollepel... Ja, dan komt het ook terug, maar niet sneller of groter dan na operatief verwijderen. Hij is er klaar mee en vind dit een prima oplossing. Ook heeft hij een duidelijk litteken gekregen van elke keer opereren...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:07

Bedankt dat jullie zeggen dat het waarschijnlijk een ganglion is! (Hoe spreek je dat woord uit?)

Kapot slaan ga ik echt niet doen denk dat ik dan verga van de pijn als ik er hard op druk voel ik m al.

Laat hem dan zolang het kan lekker zitten!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:11

Wat voor werk doe je? Ik kreeg m toen ik achter de kassa zat, ik pakte met rechts de boodschappen van de band om te scannen. Heb toen op advies van de huisarts gevraagd of ik aan een andere kassa mocht waarbij ik met links de boodschappen pakte. Nooit meer last gehad. Heeft wel een maand of 4 geduurd voor het helemaal weg getrokken was.

Als je er erg veel last van hebt kan hij ook leeg gezogen worden met een holle naald, maar zolang de belasting hetzelfde blijft is de kans op terugkeer erg groot.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:11

Je kan hem ook gewoon blijven masseren. Die van mij heeft er 2/3 week gezeten en nadat ik bij die fysio was geweest, is hij met een paar dagen verdwenen. Trek eens aan je hand en beweeg hem dan wat heen en weer. Je hoort dan wat gekraak en dan 'is het goed'. Althans, zo is het mij uitgelegd en met een paar dagen was hij weg.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:19

LadyMadonna schreef:
Wat voor werk doe je? Ik kreeg m toen ik achter de kassa zat, ik pakte met rechts de boodschappen van de band om te scannen. Heb toen op advies van de huisarts gevraagd of ik aan een andere kassa mocht waarbij ik met links de boodschappen pakte. Nooit meer last gehad. Heeft wel een maand of 4 geduurd voor het helemaal weg getrokken was.

Als je er erg veel last van hebt kan hij ook leeg gezogen worden met een holle naald, maar zolang de belasting hetzelfde blijft is de kans op terugkeer erg groot.

Werk op een draverij, niet echt ligt werk. Is het een soort overbelasting?

de balasting kan ik niet echt veranderen!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:29

Ganglion inderdaad ik heb er ook 1, 2 x aan geopereerd omdat ik er wel heel veel pijn aan heb maar helaas weer terug gekomen. Ik heb tevens een peesbeschadiging in m'n pols dus voor de ganglion zit een deuk en bij achterover buigen komt mijn pees in de verdrukking. Ook heb ik litteken weefsel, nogmaals opereren kan maar ik vind het wel goed zo, ik Let op overbelasting en heem rust bij pijn dan is de pijn te overzien.

Bij mij is hij ook niet zacht maar hard en gaat in de jaren langzaam meer naar links

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:40

Dat is heel waarschijnlijk een ganglion. Ik herkende het meteen als een ganglion zijnde van de 1e foto. Als kind ben ik een keer geopereerd, vervolgens is ie weer terug gekomen en nu zie je t nog een klein beetje. M'n andere pols kreeg m een paar jaar na de operatie ook. Bij mij is ie ook hard en komt en gaat met de tijd, in beide polsen.

Het hoeft geen overbelasting te zijn! Ik heb pas nog gelezen dat schijnbaar de helft van de ganglions én uit zichzelf weer wegtrekken, én geen duidelijke oorzaak hebben. Bij mij was het random, zegmaar. Geen overbelasting, pees/spierbeschadiging, breuk, scheurtje, niets.
Oh, ik spreek het trouwens uit als gan-glion. De 2e G spreek je volgens mij uit als een g, en niet als ng.

Erop slaan zou ik niet doen, ten eerste doet dat mokers veel pijn (als kind drukte ik er wel eens op) en ten tweede geeft dat echt geen garantie dat het smeersel weer terug gaat in de peesschede. Je zou hem uit kunnen laten zuigen of weg kunnen laten snijden (operatief) maar geen van beide geven garantie op niet-terugkeren. De kans op terug keren is kleiner bij operatief verwijderen, maar hij kan dus ook gewoon net zo goed weer terug komen.

Ik zou gewoon even langs de huisarts, kijken wat hij ervan vind. Het kán namelijk wel iets anders zijn dan randomness.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:50

Foto 2 was ook om te laten zien dat je het bultje dan niet zag! Ter vergelijking.

Apart ding en blijkbaar veel mensen die het ook hebben.

Ik ga nog niet naar de dokter tenzij ik echt last krijg. Bedankt voor de ervaringen !!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:00

Bij mij was het idd overbelasting. Weet niet of dat altijd zo is.