Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:40

Ik weet dat jullie geen (huis)artsen zijn, maar ik ben op dit moment erg aan het twijfelen wat te doen en misschien zijn er wel bokkers die iets soortgelijks meegemaakt hebben.

Vanmiddag ben ik zo stom geweest om even snel met mijn teenslippers naar mijn pony's te gaan en dat is natuurlijk misgegaan. Mijn verzorgster wilde een stukje met de pony's gaan wandelen en ik dacht waarom ook niet, maar zo'n 100 meter voordat we weer bij de weide waren bedacht mijn pony dat hij nog even gek wilde doen en daarbij is hij op mijn grote teen terechtgekomen.

Ik kon vrijwel meteen niet meer op mijn teen staan/steunen, maar dit vond ik ook niet zo gek aangezien mijn teen bijna geheel ontveld is. Thuis ben ik dan ook meteen in een sodabadje gegaan (auw) om het goed schoon te krijgen, maar ik merk dat de pijn gewoon niet afneemt terwijl dat normaal gesproken wel het geval is als ik een soort schaafwond o.i.d. heb. Omdat ik ook pijn aan de andere kant van mijn teen begin te krijgen (waar geen vel beschadigd is) begin ik toch te twijfelen of het wel een onschuldige kneuzing is met wat ontvelde stukken.

Ik kan mijn teen niet buigen, maar ik kan niet helemaal plaatsen of dit komt doordat bij mijn gewricht het grootste stuk los vel is of dat er misschien toch een breuk zit doordat er 150 kg op mijn teen sprong. Ik wilde er net toch even op proberen te staan, maar ik werd gewoon misselijk van de pijn dus ik heb besloten om hem lekker omhoog te houden en vanavond sowieso te ontlasten, maar ik vraag me af of ik hiermee naar de huisarts moet of dat deze weinig tot niets voor mij kan betekenen?

Ik heb twee jaar geleden mijn kleine teen gebroken doordat er een paard op ging staan, maar hier kon de huisarts niets aan doen en ik heb toen alleen een week op krukken moeten lopen om hem wat te ontlasten. Nu vind ik nogal tegenstrijdige berichten op internet als het gaat om het breken van een grote teen, zijn er mensen die dit hebben gehad en mij misschien kunnen vertellen of hier wel iets aan gedaan wordt? Krukken halen kan ik namelijk ook wel zonder een bezoek aan de huisarts.

Alvast bedankt. :)

verootjoo

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:42

Grote teen is wel belangrijk om naar te laten kijken. Als ie verkeerd groeit kun je problemen met lopen krijgen.
Andere tenen doen ze nooit wat aan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:43

Toch maar even naar de dokter en nooit meer met slippers naar je paard.

Zou er even naar laten kijken.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:43

Toch fotootje laten nemen. Vorige zomer ook teen gebroken. Is het een mooie breuk dan kan je weinig doen maar is de breuk niet mooi kan het zijn dat ze er een pinnetje in doen. Succes

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:45

Ja ik zou ook even naar de HA gaan. Ik heb al 2 x 6 weken in het gips gezeten door gebroken teen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:45

Inderdaad even naar de arts, die teen is belangrijker dan je zou denken! Sterkte joh :(:)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:49

Bedankt voor alle snelle reacties.

'Wie niet horen wil, moet voelen' is vandaag goed uitgekomen. Mijn verzorgers en kindjes die willen aaien mogen nooit met slippers/ballerina's in de buurt komen, maar daar moet ik me zelf ook aan houden natuurlijk. Het is ontzettend dom en ook bij 'even snel langsgaan' kan het dus erg misgaan.

Ik denk dat ik dan morgenochtend toch maar even naar de huisarts bel. Ik moet donderdag terugkomen in verband met mijn oorontsteking, maar misschien is het niet verstandig om er mee rond te blijven lopen tot die tijd. Mijn examens beginnen ook donderdag dus tijd om foto's te maken zou ik dan pas vrijdag hebben.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:53

Ow stommeling!! Foei, met teenslippers even met de pony's wandelen...
Ik zou als ik jou was toch maar even naar die teen laten kijken. Beterschap en ik denk dat je je lesje wel hebt geleerd := ( niet gemeen bedoeld hoor )

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:54

Indd ff laten checken.

Ik kwam er pas later achter dst ik een gebroken teen had. Nu bijna 1,5 jaar later nog pijn (twijfel ook of ik nog terug zal gaan naar de ha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:31

Gaan hoor :j , sowieso rusten is wel fijn . Heb ooit in mijn puberteit domme dingen gedaan oa mijn teen is daarmee vrij hard tegen een hard object gekomen , die doet nog steeds geregeld pijn. En dat is dik 10 jaar geleden

Zeker met het vel eraf

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:40

Ik heb m'n les inderdaad geleerd en ik vind het ook gewoon echt stom van mezelf. Mijn ene verzorgster was er 'gelukkig' bij en die heeft nu gezien wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n domme actie...

Ik ga morgenochtend dan toch maar even bellen. De pijn wordt op dit moment steeds erger en ik ben ontzettend misselijk. Ik ga nu even proberen te slapen en hoop dat ik morgen snel terecht kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:44

Anders naar de HAP?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:46

Heb je al wel paracetamol gepakt?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:51

Paracetamol heb ik genomen, maar ik moet bekennen dat dat nooit zo helpt. Ik heb ook wel zwaardere pijnstillers liggen, maar ik slik ook antibiotica (voor mijn oorontsteking) dus ik denk dat dat even niet verstandig is.

Morgenochtend bel ik meteen de huisarts. Ik denk dat de HAP op dit moment ook niet heel veel kan doen en of dit genoeg 'spoed' is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:52

Ai, dat wordt dus morgen toch maar even naar de huisarts/SEH. Voor nu inderdaad 2 paracetamollen erin! Sterkte.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:54

Een dokter doet ook niet zo veel met een gebroken teen, maar het is natuurlijk wel goed te laten controleren.

Lekker met het pootje omhoog en goed pijnstilling innemen. Sterkte :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:55

Inderdaad even langs de huisarts. Tot die tijd stevige schoenen die je voet goed steunen als je loppt. Ook in huis. Grote kans dat dat ook het advies is als de teen inderdaad gebroken is. Een gebroken teen is n.l. lastig is te zetten.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:56

2 weken terug het bovenste kootje van m'n grote teen gebroken. Foto gemaakt en de breuk was goed om zelf te genezen. Ik kon m'n teen nog wel bewegen ondanks dat het godsgruwelijk veel pijn deed.
Kreeg zo'n lelijke orthopedische schoen mee. Heb het thuis zelf infetaped en er echt voor gezorgd dat ik m'n voet niet afrolde zodat m'n teen niet bewoog. Als hij bewoog ging ik door de grond.

Vorige week op controle en het was in orde en zou zelf wel voelen wat wel en niet gaat. Scheelt dat ik een kantoor baan heb. Kon er na anderhalve week weer aardig op lopen en nu gaat het steeds beter. Is nu 2 weken terug.

Heb wel aan de ibu en paracetemol gezeten in het begin. En heel veel m'n voet hoog gehouden. Op de bank met m'n been en kussens onder m'n voet.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 23:02

Bedankt voor alle reacties. Ik zal jullie morgen laten horen hoe mijn domme actie afloopt.

Ik kan echt geen schoen aankrijgen. Op het moment dat er tocht op m'n teen komt kan ik het al uitschreeuwen van de pijn. :') Ik ga het morgen nog een keer proberen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:11

Als het een nette breuk is doen ze er vaak niks mee. Ik heb hem ook een keer gebroken. Kreeg geen krukken mee,moest op stevige schoenen het liefst echte klompen :') die had ik dan weer net niet. Maar goede schoenen aan en heb er weinig last van gehad

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:21

Ik heb een paar jaar terug ook mijn teen gebroken omdat er een (stevig) paardje op was gaan staan, ik kon hem ook niet meer bewegen. Maar destijds dacht ik dat het allemaal wel meeviel, met het gevolg dat ie nu aardig scheef is gaan staan :')
Als ik het erg koud heb steekt hij nog regelmatig, waarbij de pijn doorloopt tot in mijn voet. Niet aan te raden dus om mee rond te blijven lopen, en aangezien het je grote teen is al helemaal niet.
Sterkte :)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:22

Oef slimme actie _-:( :D veel sterkte met je teen ben benieuwd wat de huisarts zegt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:38

Ik heb mijn grote teen verbrijzeld gehad doordat er 700 kg paard op ging staan en daarna niet van plan was van mijn teen nog af te gaan.Mijn teen is toen gespalkt en vastgemaakt aan de teen er naast.Hij moest vanzelf genezen,gelukkig was het zomer toen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 23:44

Ik moet zeggen dat ik ook alleen maar de HA ga omdat het mijn grote teen is en ik merk dat die toch een belangrijke functie heeft. :P Als het mijn andere tenen waren geweest had ik ze zelf wel even gespalkt. Al moet ik zeggen dat ik nu zoveel meer pijn heb dan de vorige keer toen ik iets brak.. Ik hoop dat ik morgenvroeg terecht kan.

Mijn pony is gelukkig 'maar' 150kg, alleen voor die kleine voetjes van mij is dat geen pretje. Zeker niet op je blote voeten.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:45

Bij mij sprong er een dikke fries op mn voet en doordat ik van die zwarte leren klompen met houten zolen aan had is mn teen gebroken. Ik dacht nog eerst ff koelen voordat ik ga rijden, maar na t koelen kreeg ik mn klompen niet meer aan. Toen naar huis gereden met de auto ( nog nooit zo weinig geschakeld op die route ) en voet omhoog gehouden. Die werd mooi blauw en dik en kon er niet meer op staan. De volgende dag de huisarts gebeld maar die zei dat de zwelling eerst moest afnemen voordat er een foto gemaakt kon worden. Dus ik hoop voor je dat het niet zo mega dik wordt.