Wat zijn jouw klachten? Hoe ga je ermee om? Hoe is het vastgesteld? Etc...
Bij mij is het ergens een 15/20 jaar geleden vastgesteld door mijn oude huisarts. Er is overigens nooit wat onderzocht. Puur op basis van de symptomen kreeg ik dit etiket.
Kan er overigens geen touw aan vast knopen. Denk ik het ene moment dat ik op bepaalde kruiden reageer, het volgende moment lijkt het tomaat te zijn, etc.
Ik krijg direct na het eten, soms zelfs nog tijdens, afschuwelijke krampen in m'n onderbuik. Meestal wat rechts van het midden. Ik moet maken dat ik op de wc kom, verblijf daar 10/15 minuten, en dan ben ik er weer vanaf.
Opzich prima mee te leven, maar wel erg vervelend als je niet thuis bent, zoals van de week in Blijdorp na een broodje brie

Vreemd genoeg kreeg ik begin van het jaar nadat ik naar de ha was geweest met aanhoudende vage buikklachten de melding dat m'n darmen te langzaam werkten. Hiervoor heb ik zakjes gehad, maar het had toch wel twee maanden nodig voordat het weer over was.
De laatste tijd heb ik het idee dat het wat veranderd. Regelmatig over de dag verdeeld diverse steken. De ene dag hier, de andere dag daar....
Twijfel om het toch eens verder uit te laten zoeken....