Hevige napijn verstandskies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Hevige napijn verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 00:56

Goedenavond bokkers,

Ik ben een beetje ten einde raad. Begin deze week (maandag) begon de ellende uit het niets; plots 's nachts heftige pijnscheuten rondom mijn kaak en verstandskies. Ik heb direct de volgende ochtend de tandarts gebeld en kon diezelfde dag nog terecht. De tandarts was bij mijn aankomst al niet zo vrolijk (ik begreep van de assistente dat hij eigenlijk mei vakantie had, maar doordat hij geen waarnemend arts kon regelen, werd hij alsnog opgetrommeld). Hij keek vluchtig in mijn mond en na een spoeling met waterstofperoxide, werd ik weer naar huis gestuurd met de mededeling dat ik moest gaan spoelen met corsodyl, want mijn tandvlees rondom de verstandskies was ontstoken.

Zo gezegd zo gedaan, echter de nachten die volgde werd de pijn steeds erger en hielp zowel paracetamol als ibuprofen niet meer. Woensdag avond heb ik de HAP gebeld en zij hebben mij diclofenac voorgeschreven. Inmiddels had ik mij in diezelfde week ingeschreven bij een andere tandarts (ik ben namelijk verhuisd naar een andere stad).

Afgelopen nacht, toen mijn vriend en ik een nachtje in een hotel zaten in Zuid Limburg, werd de pijn dusdanig erg dat wij om 5 uur 's morgens in de auto zijn gestapt en naar huis gereden, zodat ik naar mijn nieuwe tandarts kon. Vanmiddag kon ik terecht; ze hebben een foto gemaakt en constateerde direct dat de verstandskies zowat horizontaal tegen mijn andere kiezen zat aan te drukken. De tandarts besloot dan ook om vanmiddag nog de kies te trekken. Ik dacht hiermee van alle (ergste) pijn af te zijn, maar mooi niet!! Ik heb er inmiddels 6 paracetamol van 500 mg inzitten en 3 diclofenac, maar de pijn wordt met de minuut erger. Het is een soort kloppende pijn in de kaak die uitstraalt naar mijn oor. Ik heb zojuist de dienstdoende avond tandarts gebeld, maar die hebben aangegeven niets voor mij te kunnen betekenen.

Inmiddels wordt dit de 5e slapeloze nacht met pijn en het begint aardig op te breken. Zowel bij mij als bij mijn vriend (ik lig, as we speak, op de bank mijn wang te koelen, zodat mijn vriend gewoon kan slapen). Zelf vermoed ik dat het een soort zenuwpijn is, aangezien pijnstillers niet aanslaan.

Zijn er bokkers die toevallig raad weten hiermee? Ervaringen? Ik begin aardig moedeloos te worden. -O-

Anoniem

Re: Hevige napijn verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:21

Och jeetje wat naar! Heel veel sterkte in ieder geval!
Wat betreft de pijn, als het echt niet te verdragen is misschien toch naar het ziekenhuis? Verder zou ik ook niet weten wat je er nog meer mee kan doen...

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 01:29

eefj33 schreef:
Wat betreft de pijn, als het echt niet te verdragen is misschien toch naar het ziekenhuis? Verder zou ik ook niet weten wat je er nog meer mee kan doen...

Bedankt. Het is echt vreselijk naar ja, al verlicht koelen op dit moment een beetje de pijn.

Ziekenhuis wordt lastig op dit moment, mijn vriend is de enige die mij daar heen kan rijden nu (auto rijden zie ik zelf nu niet zo zitten) en durf hem eerlijk gezegd niet alweer wakker te maken. -O- Ben ook bang dat ze mij naar de tandarts zullen verwijzen en die heeft al aangegeven niets te kunnen doen nu.

Voor vannacht zal ik het maar even moeten uitzingen ben ik bang.. wordt weer een lange nacht. :O

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:35

Koelen verlicht de pijn!
En toen mijn verstandskiezen werden getrokken, mocht ik ibuprofen 600 mg hebben. Dus misschien iets meer innemen? Weet niet of je van 100 mg hebt?

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:37

Wat vervelend !

heb je ook nog bij een andere kies last?
het klinkt eerder als een ontsteking.
het kan zijn dat er een ontsteking onder de verstandkies zat en de ontsteking wordt niet altijd verwijderd na het trekken van de tand of kies. Deze blijft soms nog achter in de kaak.
wat zei de dienstdoende tandarts tegen je? Ik vind het namelijk erg raar dat er wordt gezegd dat ze niks voor je kunnen doen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:51

Ik heb ook erge pijn gehad na het trekken van mijn verstandskies. Bij mij waren er botsplinters van mn kaak los gekomen en die moest mijn lichaam eruit werken. Voordat het eruit kwam had ik daar een vieze onstekingsmaak. Echt heel goor.

Ik heb toen 2 paracetamol 500mg en een ibuprofen 400mg tegelijk genomen. Dat versterkt elkaar. Je mag dit 3 maal per dag nemen maar niet langer dan 3 dagen dacht ik.

Sterkte, het is echt een nare pijn.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:04

Ik denk dat je zenuw ontstoken is heb ik ook gehad en dat is vreselijk je zou eigenlijk dan aan de ab moeten want dan gaat de pijn weg en vraag ibu 600 met maagbescherming. ik heb het ook een paar keer gehad en kloppen duid op ontsteking sterkte joh

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:04

GrumpyCat schreef:
eefj33 schreef:

Bedankt. Het is echt vreselijk naar ja, al verlicht koelen op dit moment een beetje de pijn.

Ziekenhuis wordt lastig op dit moment, mijn vriend is de enige die mij daar heen kan rijden nu (auto rijden zie ik zelf nu niet zo zitten) en durf hem eerlijk gezegd niet alweer wakker te maken. -O- Ben ook bang dat ze mij naar de tandarts zullen verwijzen en die heeft al aangegeven niets te kunnen doen nu.

Voor vannacht zal ik het maar even moeten uitzingen ben ik bang.. wordt weer een lange nacht. :O

hap bellen en ab vragen als het kan en dan morgen halen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 02:08

@ AmyvG:
Koelen verlicht inderdaad!! Ik heb alleen ibuprofen 400mg in huis, maar ik heb al 3 diclofenac op en die mag je niet samen slikken met ibu helaas (zelfde groep).

@ kaatje888:
Ik vind het lastig te bepalen of ik nog pijn voel aan één specifieke andere kies. Het is namelijk een kloppende pijn in de hele onderkaak (verstandskies linksonder is getrokken, wat overigens snel en pijnloos ging gelukkig). De dienstdoende tandarts zei dat ik morgen maar een afspraak moest maken, want diclofenac zou sterk genoeg moeten zijn om de pijn te verzachten. -O-

@ onpaard:
O jee botsplinters dat klinkt naar zeg!! Ik herken wel het stukje van de gekke smaak. Ik heb sinds gisteren ook een vieze bijsmaak in mijn mond, maar heb mij laten vertellen dat dat komt door de tandvlees ontsteking en eventueel pus wat daarbij kan komen kijken, jakkes.

@ Franka75:
Kan je zenuw ontstoken zijn als je verstandskies er al uit is? Klinkt niet lekker in ieder geval! Morgen nog maar eens de tandarts bellen dan...

Voor nu heb ik de pijn redelijk onder controle dankzij het koelen (continu een nat washandje op mijn wang gelegd). Eens kijken of ik de slaap kan vatten. :O

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:13

Bij mij was het ook drama. Heel veel pijnstillers en heel veel koelen. Kreeg bij de HAP toen de tip dat als koelen niet werkt warmhouden dan soms wel wil werken. Ik zou idd even goed laten nakijken of het niet ontstoken is en je een AB kuurtje kan krijgen.
Bij mij was het toen ontstoken maar kreeg geen AB (2 graden verhoging was niet genoeg, moest echt 2,5 zijn). Een maand (en een fysio-behandeling) later kon ik weer een soort van eten.
Sterkte!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 02:19

Au wat een nare verhalen allemaal over verstandskiezen. Ontstekingen na het trekken hoor je blijkbaar vaker! Pas na een maand weer kunnen eten?! Dat is wel heel heftig zeg, ben je niet ontzettend afgevallen dan?

Ik heb de afgelopen dagen ook amper kunnen eten (alleen vloeibaar ging er in), na het trekken van de kies vanmiddag ook spontaan eetlust verloren, maar een maand vind ik wel heel heftig hoor!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:21

Ik ben toen ruim 15 kilo afgevallen inderdaad. 1,5 maand later was het weer ontstoken en 2 maanden daarna ook weer. Krijg de kilo's er ook niet meer aan op deze manier ;) . De laatste 2 keren kreeg ik wel antibiotoca gelukkig en kon ik na een dag of 3/4 weer goed eten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:25

Volgens mij mag je diclofenac ook combineren met paracetamol. Maar dit zou ik even overleggen met de hap/of spoedeisende hulp.

Diclofenac hielp bij mij niet lang genoeg.

Hopelijk ben je snel van je pijn af.
Een maand niet goed kunnen eten lijkt me verschrikkelijk.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 02:29

15 kilo.. daar ben je mooi klaar mee zeg!

onpaard schreef:
Volgens mij mag je diclofenac ook combineren met paracetamol. Maar dit zou ik even overleggen met de hap/of spoedeisende hulp.

Diclofenac hielp bij mij niet lang genoeg.

Hopelijk ben je snel van je pijn af.
Een maand niet goed kunnen eten lijkt me verschrikkelijk.

Diclofenac mag je inderdaad met paracetamol combineren is mij verteld. Ik zit helaas inmiddels aan het max van pijnstillers voor vandaag/vannacht (zowel paracetamol als diclofenac)..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:30

GrumpyCat schreef:
@ AmyvG:
Koelen verlicht inderdaad!! Ik heb alleen ibuprofen 400mg in huis, maar ik heb al 3 diclofenac op en die mag je niet samen slikken met ibu helaas (zelfde groep).

@ kaatje888:
Ik vind het lastig te bepalen of ik nog pijn voel aan één specifieke andere kies. Het is namelijk een kloppende pijn in de hele onderkaak (verstandskies linksonder is getrokken, wat overigens snel en pijnloos ging gelukkig). De dienstdoende tandarts zei dat ik morgen maar een afspraak moest maken, want diclofenac zou sterk genoeg moeten zijn om de pijn te verzachten. -O-

@ onpaard:
O jee botsplinters dat klinkt naar zeg!! Ik herken wel het stukje van de gekke smaak. Ik heb sinds gisteren ook een vieze bijsmaak in mijn mond, maar heb mij laten vertellen dat dat komt door de tandvlees ontsteking en eventueel pus wat daarbij kan komen kijken, jakkes.
ja volgens mij wel want zit er ook onder dacht ik dat hele gebied zit vol zenuwen of er zit iets in wat er uitmoet als je het echt niet uithoud gewoon de hap bellen.
@ Franka75:
Kan je zenuw ontstoken zijn als je verstandskies er al uit is? Klinkt niet lekker in ieder geval! Morgen nog maar eens de tandarts bellen dan...

Voor nu heb ik de pijn redelijk onder controle dankzij het koelen (continu een nat washandje op mijn wang gelegd). Eens kijken of ik de slaap kan vatten. :O

Er kan ook iets inzitten wat er uit moet en ja het kan wel
Laatst bijgewerkt door franka75 op 07-05-16 02:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:31

Apart dat de tandarts zegt dat diclofenac moet helpen, terwijl het bij jou dus niet helpt, heb je dit ook aangegeven?

als de kies er is uitgehaald is de zenuw er ook uit dus daar kan je geen last meer van hebben, wel kan de ontsteking eventueel zijn achtergebleven in de kaak.
het trekken van een verstandskies in de onderkaak geeft wel meer napijn dan in de bovenkaak maar dit is wel erg overdreven qua pijn.
heeft je eigen tandarts ook een rontgenfoto gemaakt voordat hij de kies eruit trok?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:33

kaatje888 schreef:
Apart dat de tandarts zegt dat diclofenac moet helpen, terwijl het bij jou dus niet helpt, heb je dit ook aangegeven?

als de kies er is uitgehaald is de zenuw er ook uit dus daar kan je geen last meer van hebben, wel kan de ontsteking eventueel zijn achtergebleven in de kaak.
het trekken van een verstandskies in de onderkaak geeft wel meer napijn dan in de bovenkaak maar dit is wel erg overdreven qua pijn.
heeft je eigen tandarts ook een rontgenfoto gemaakt voordat hij de kies eruit trok?

oh dat wist ik niet dan is het niet die zenuw

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 02:35

kaatje888 schreef:

heeft

Ja ik heb aangegeven dat diclofenac bij mij niet hielp, maar kreeg dus te horen dat ik dan maar morgen een afspraak moest maken bij een andere dienstdoende tandarts hier in de regio. Hij zag het blijkbaar niet als spoed om mij direct te helpen.. Deze dienstdoende tandarts is overigens niet mijn eigen tandarts (heb gewoon het spoed nummer gebeld van de tandarts zelf; kreeg een algemene dokterscentrale aan de telefoon en die schakelde mij door).

Fijn om te horen dat de zenuw er wel uit is dan, dan kan het daar niet aan liggen. Mijn nieuwe tandarts heeft een röntgenfoto gemaakt van de kies ja. Daar zag hij meteen op dat de verstandskies horizontaal tegen de andere kiezen aan groeide.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:37

hmmm vind ik toch best apart dat dit gen spoed is maar de onder kaak kan je ook inderdaad langer last van hebben en als er een ontsteking zit helemaal, maar geen kamille thee? waarom hebben ze het gehecht btw weet je dat?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 02:38

franka75 schreef:
hmmm vind ik toch best apart dat dit gen spoed is maar de onder kaak kan je ook inderdaad langer last van hebben en als er een ontsteking zit helemaal, maar geen kamille thee? waarom hebben ze het gehecht btw weet je dat?

Nee geen kamille thee in huis (ik ben niet zo'n thee drinker). Het hechten was volgens mij gewoon procedure? Maar dat weet ik niet zeker.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:40

ok nou morgen gewoon meteen vroeg bellen en zeggen dat het mniet uit te houden is en ibu 600 bruis vragen eventueel na behandeling voor de zekerheid en maagbeschermer kan je kopen bij kruidvat of vragen of hij het voorschrijft ibu is zooi namelijk. dat werkt meestal een uur of drie vier

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:43

Nou fijne spoedtandarts dan.
jouw klacht is namelijk een spoedklacht en hij hoort jou gewoon te helpen, met zulke hevige pijn hoor je nooit te wachten tot de volgende dag.
als je het niet uit houd zou ik gewoon weer bellen en zeggen dat hij je toch echt moet helpen. Een tandarts mag geen hulp weigeren, en dit is echt een spoedklacht.

nee klopt het kan niet aan de zenuw liggen want die is er uit.

op de rontgenfoto zou een eventuele ontsteking zichtbaar kunnen zijn, soms niet maar in de meeste gevallen wel.

verder kan ontstoken tandvlees wel pijn geven en erge gevoeligheid maar zulke pijn als jij nu hebt kan ik Me niet voorstellen

heb je trouwens ook een vieze smaak in je mond? En komt er eventueel viezigheid uit de wond van de getrokken kies ?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 02:48

Ik zal morgensm eens achter ibu 600 bruis aan gaan, las inderdaad ook op internet dat dat zou moeten helpen!

kaatje888 schreef:
Nou fijne spoedtandarts dan.
jouw klacht is namelijk een spoedklacht en hij hoort jou gewoon te helpen, met zulke hevige pijn hoor je nooit te wachten tot de volgende dag.
als je het niet uit houd zou ik gewoon weer bellen en zeggen dat hij je toch echt moet helpen. Een tandarts mag geen hulp weigeren, en dit is echt een spoedklacht.

nee klopt het kan niet aan de zenuw liggen want die is er uit.

op de rontgenfoto zou een eventuele ontsteking zichtbaar kunnen zijn, soms niet maar in de meeste gevallen wel.

verder kan ontstoken tandvlees wel pijn geven en erge gevoeligheid maar zulke pijn als jij nu hebt kan ik Me niet voorstellen

heb je trouwens ook een vieze smaak in je mond? En komt er eventueel viezigheid uit de wond van de getrokken kies ?

Ik voelde me echt een aansteller toen de tandarts net zei me niet te kunnen helpen. Ik ben enigzins blij om te horen dat dat dus wel mee valt. Voor nu heb ik de pijn even onder controle gelukkig.

Ik heb inderdaad ook een vieze smaak in mijn mond. Een soort bittere, penetrante smaak. Gisteren, voordat de kies getrokken was, had ik continu die smaak in mijn mond. Op dit moment proef ik het sporadisch (bloedsmaak voert nu vooral de boventoon). Of er viezigheid uit komt weet ik niet, mijn mond kan nog niet optimaal open dus ik kan niet zo goed kijken.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:58

Neehoor je stelt je absoluut niet aan.
dit is echt een spoedklacht. Er komen vaak genoeg mensen met spoed voor minder klachten.

bloed de wond ook nog erg of gewoon een klein beetje ?

de vieze smaak duid wel op een ontsteking.
soms kan je ook een ontsteking van de holte krijgen waar de kies in zat nadat deze eruit is gehaald, maar jij geeft aan dat je de vieze smaak al had voordat de kies er werd uit gehaald.
ik denk dat er ergens toch een ontsteking zit en dat is niet van het tandvlees.
heb namelijk nog nooit meegemaakt dat ontstoken tandvlees een vieze smaak geeft.
de vieze smaak duid er wel op dat er rommel uit de wond komt.

is er trouwens met waterstofperoxide gespoeld voordat de kies er werd uitgehaald ?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 03:05

De wond zelf bloed niet heel erg voor mijn gevoel, het lijkt erger door het speeksel denk ik.

Oei rommel uit de wond, dat lijkt mij reden genoeg om morgen nog even een telefoontje te wagen.

Nee, voordat de kies werd getrokken hebben ze niet meer gespoeld met waterstofperoxide. Ze hebben er gelijk 2 of 3 verdovingen ingejaagd. De tandarts zei dat dat nodig was, omdat er inderdaad wat ontstoken was rondom de verstandskies. (Ik vond de nieuwe tandarts overigens wel erg kundig over komen. Niks dan lof over deze man, heeft me er heel netjes en geduldig doorheen geloosd, ondanks dat ik zat te shaken in de stoel. Ik ben geen held met dit soort dingen :'))