niet kunnen slapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 06:56

Help, ik heb al maand niet goed geslapen... wordt elke keer rond 3 uur wakker.. soms 3x een uur in de nacht. Het begon vaak dat ik wakker werd van de pijn, maar zelfs als ik gedrogeerd ben van tramadol (50mg), wordt ik gewoon nog steeds wakker.. Mijn lichaam rust gewoon amper uit nog en doet daardoor alleen maar extra pijn

wie heeft er tips

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:11

Melatonine.. geen blauw licht uur voor dat je slaapt en ontspanning zoeken door bijv. Boek te lezen. Er zijn ook slaaptherapieën die je kan volgen. Veel sterkte TS klinkt heel naar :(

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:17

Tramadol zorgt juist ook voor slapeloosheid (soms zelfs tegelijkertijd met sufheid). Toen ik nog Tramadol gebruikte (dan wel 400mg en meer) lag ik soms hele nachten wakker, terwijl ik wel echt suf was. Nu met heel wat sterkere pijnstillers (morfine en sterkere) en Amitriptyline (tegen de zenuwpijn) slaap ik gelukkig weer wat (nog geen hele nachten) ondanks de nog steeds flinke pijn.

Maar melatonine wil inderdaad soms wel eens helpen en kan in ieder geval geen kwaad (lichaamseigen stof) en is niet verslavend. Als t dan nog niet werkt kan je de huisarts vragen voor een licht pammetje (soms gebruik ik temazepam (kort werkend, inslaper) en/of alprazolam(lang werkend, doorslaper)). Zou die dan wel maar af en toe pakken en niet elke avond, omdat ook die verslavend zijn en je anders weer steeds meer nodig gaat hebben.

Gianti

Re: niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 08:24

Ooh dus toch.. verklaart een hoop. Voor mij gevoel onwijs onlogisch aangezien ik echt zeer gedrogeerd voel en overkom :')

Ik ben zelf geen fan van melatonine, vooral niet voor langere tijd omdat aanmaak vanuit eigen lijf zeer onderdrukt.

Maar ga dan maar met huisarts overleggen, die wou eigenlijk dat ik nog 1,5 maand afwachten om effect van fysio (minder pijn) te zien... maar no way dat ik zo door wil gaan

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:49

Ik lees mee, na weer een rotnacht. Ik slaap aardig in als ik naar bed ga maar word in de nacht wakker en slaap dan dus niet meer in, pas na uren wakker liggen val ik weer in slaap.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:22

Wat ontzettend vervelend voor je ts, slaap is zo belangrijk en juist daarom wordt het zo beladen als het niet lukt en daardoor lukt het nog minder. Ik heb hier helaas veel ervaring mee...
Momenteel ben ik onder behandeling bij SEIN in Groningen, hier volg ik slaaptherapie, dit werkt heel goed voor mij.
Een paar tips:
Melatonine is alleen voor inslapen, dus als dit goed gaat zou ik het niet nemen. Ikzelf gebruik het wel 4 mg om 9 uur, dan val ik om 11 uur als een blok in slaap, als ik het een poosje niet neem lig ik tot half 1, 1 uur wakker. Het is bij mij dan ook getest en ik maak te laat Melatonine aan.
Kijk niet iedere keer dat je wakker wordt op de wekker, je lichaam gaat hier nl. op rekenen en wordt dan ook steeds op deze tijdstippen wakker, dus je wekker uit het zicht zetten!
Kijk eens naar je dagen, zijn deze erg vol met veel stress kan dit enorm veel effect hebben op je nachtrust. Bij mij is gemeten dat ik 45x per nacht wakker werd, waardoor ik elke ochtend gesloopt wakker werd. Door meer rust in met name de avonden te brengen (minder tv en computer, maar juist rustige dingen doen, boek lezen, wandelen e.d.) is dit enorm verbeterd.
Als je een patroon dat ontstaan is door pijn moet doorbreken kunnen medicijnen een uitkomst bieden, dan zou ik naar de huisarts gaan. Als een onderliggend probleem de oorzaak is kan ik je slaaptherapie aanraden, het heeft mij enorm geholpen!

Heel veel succes! Ik leef met je mee, weet hoe het voelt :(:)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 02:14

Dank je voor je uitgebreide post!

Ik heb voor de pijn en pijnstillers nooit problemen gegad met alapen. Liggen met hoofd op kussen en ik was direct weg... en sliep dan ook gelijk tot 6.30

Weet dat op je mobiel gaan dom is... maar na 3,5 uur wordt ik gewoon steeds wakkerder van de verveling

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 02:49

Ik ben ook een slechte slaper..
Helaas hier geen oplossing, ik lag vannacht ondanks temazepam nog tot half 5 wakker.
Ook wietolie, magnesium en melatonine is niet altijd iets wat werkt.
Ik slik trouwens ook tramadol, s'morgens 50 mg retard.
Zelfs als ik magnesium prik durf ik nog wakker te blijven, terwijl je daar knap loom van zou moeten worden.
Ik kan trouwens gerust wakker blijven overdag met 100 mg snelwerkende tramadol, zelfs rijles ging nog prima ondanks dat ik 100 mg niet gewend was.
Uiteraard wist de instructeur ervan, maar het idee.
Menigeen ligt dan in dromenland. :+

En een telefoon, ja niet handig maar als je al zo lang zeer slecht slaapt ga je je echt stierlijk vervelen. Niks doen maakt het dan bij mij erger, ff suf een spelletje wil soms dan nog iets helpen..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 02:56

Ja vervelen maakt het echt atuk erger :( ik word wel echt stoned van 50mg tramadol... heb vaak volgende dag zelfs gaten in mijn geheugen van wat er gebeurs is.. schijn er wel op een lome manier super gezellig van te worden :')

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 03:40

Ik heb een aantal keren naar die slaap hypnose dingen geluisterd op youtube. Ik kan ook niet goed slapen, ondanks de melatonine. Word vaak ook meerdere keren per nacht wakker en vannacht kan ik al helemaal niet slapen, maaar die dingetjes op youtube maken mij wel altijd relaxed en ik ben toch een paar keer tijdens het luisteren in slaap gevallen, ondanks dat ik echt niet kon slapen. Dus soms werkt het, soms niet. Misschien werkt het bij jouw beter.

Ik kan even nu niet zo 1.2.3 vinden welke ik gebruikte, want ik zit op een andere laptop en ze staan hier niet onder de favo's, maar deze postte een bokker in een ander slecht slapen topic paar dagen terug en ik vond die ook wel erg prettig. Ik heb wel echt de langere nodig :P

Korte
https://www.youtube.com/watch?v=Y3KTlD8 ... e=youtu.be

Langere
https://www.youtube.com/watch?v=lZK_JVIoHyo

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 03:54

Dank je ben nu al 5 uhr naar slaap afspeel lijsten aan luisteren:')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:54

Ik voel met je mee. Ik heb al 8 jaar slaapproblemen waar helaas niks aan te doen is. De afgelopen nachten in een ander bed gelegen n dan wordt het helemaal erg. (Vakantie)
De meeste tips zijn zijn al gegeven. Sterkte ermee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:54

Wat hier trouwens vaak wel een oorzaak kan zijn is teveel doen.
Dan moet ik te lang herkauwen op al het gebeurde waardoor ik niet slaap.
Je kunt er bij mij de donder op zeggen dat als ik druk geweest ben en gesloopt dat ik dan de nacht gerust oversla.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:54

Ja dat is zeker zo. Ik hoef echt niet 's avonds te gaan sporten of zo, dan stuiter ik het bed uit. Ook na een feestje moet ik nog even zitten anders wordt het niks.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 18:02

Ik heb daar nooiy problemen mer gehad en dat is ook nu niet het probleem helaas

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:18

Ik ben om die reden gestopt met sporten.
Standaard sloeg ik dan een nacht over, en ik heb al zoveel moeite met functioneren.
Dan maar niet, het went bij mij gewoon niet.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:16

Te laat op de avond sporten staat er inderdaad om bekend dat het slaapproblemen kan geven.
Wat ik uit bovenstaande posts eigenlijk allemaal lees is dat jullie allemaal hard je best doen om te slapen dat is het slechtste wat je kunt doen... Ook op de telefoon spelletjes doen is geen goed idee vanwege het blauwe licht (zakt je melatonine van want je lijf denkt dat het dag is). Het is wel een goed idee om uit bed te gaan als het echt niet wil en bijvoorbeeld een boek gaan lezen of gewoon even rustig op de bank zitten, als je je dan weer moe voelt worden ga je opnieuw naar bed.
Wat mijn therapeut mij leerde was om mijn gedachten om te buigen ten aanzien van slaap. Slaap was onderhand een naar monster voor mij geworden in plaats van prettig. Ik heb ook een tijd een rotgevoel gehad als ik mijn bed of slaapkamer zag...
Ik heb geleerd alles wat te bagatelliseren, zo van op 4 uren kom ik heus mijn dag ook wel door en dan doe ik wel iets rustiger aan. Na een poosje was slaap niet zo beladen meer voor me en ging het steeds beter. Het is natuurlijk wat kort beschreven maar zo'n slaaptherapeut kijkt naast lichamelijke klachten ook naar het psychische stukje, ik dacht nl. eerst dat het puur lichamelijk was bij mij.

Nog even naar de ts: je hebt ooit goed kunnen slapen dus het gaat je ook zeker weer lukken! Het is getriggerd door de pijn (bij mij begon het tijdens een burn-out). Ik zou zeker hulp zoeken, dit is geen leven toch! Wat ik mij nog afvroeg; gebruik je die pijnstilling nog? En geeft dat ook slapeloosheid als bijwerking (staat daarover iets in de bijsluiter)?

Voor alle slapelozen op dit forum; houd moed, als je weet hoe erg het bij mij is geweest ;( echt niet best (3 uurtjes per nacht was geen uitzondering zelfs op slaapmedicatie ik knalde er dwars door heen :O )
Maar inmiddels gaat het een stuk beter en slaap ik de meeste nachten weer prima :z

Heel veel sterkte allemaal :(:)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:16

Dat heb ik dus helemaal niet. Ik vind het heerlijk om in bed te liggen, zelfs als lig ik wakker. Alleen als ik erge rustloze benen heb en steeds mn bed uit moet word ik erg geïrriteerd. De afgelopen 5 nachten is echt heel weinig geweest en dat maakt het vandaag heel moeilijk op mn werk. Maar ik heb me er echt bij neergelegd dat ik slapeloosheid heb en dat er niks aan te doen is. Het is nou eenmaal zo.
Maar kan me voorstellen dan mensen die het pas net heeft er een beetje angstig van wordt en dat het dan helemaal een probleem wordt om naar bed te gaan.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:56

Hoe is het nu TS? Gaat het al wat beter met slapen?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:12

Hier ook al een maand of 8; kon in bepaalde situaties al moeilijk slapen, maar sinds ongeluk dus van pijn en spasmen; eerste maanden echt nauwelijks. Ik slik ook pijnstillers zwaarder dan morfine en een hele mix, van de wazigste dingen, in de hoogste doseringen tegen zenuwpijn en dan nog. Slaappillen zorgen ook maar voor maximaal 2 uur slaap en de hele combinatie maken mezelf dan zo slecht, dat ik daar nog maar zelden voor kies.
Nu weer ziekenhuis; ook altijd fijn.
Heb nu gelukkig dat ik na al die tijd toch wel echt uitgeput ben en 's avonds iig een paar uurtjes slaap bij de tv, thuis (ik slaap in aangepast bed in de woonkamer).
Hier ook vaker maar wat bokken of zo; je moet toch wat. Heel veel sterkte is echt vreselijk!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:26

Een tip die ik nog niet gezien heb: "wie te moe is kan niet slapen, want ook daar is energie voor nodig."
....volgende vraag : 'waar staat dat potje met energie dan!?'

Eerst een "*chinese*" opmerking: wie rond de klok van drie wakker wordt, heeft denkbaar gedonder met de energie van de lever. Graag een goede acupuncturist of iets van dien aard.

Wat sporters doen kan een zinnig recept zijn: potje ribose, potje creanine monofosfaat en potje magnesium. Voor wie oud is, zich totaal bejaard voelt of wie niet kan bewegen kan het zin hebben om Q10 te slikken. (En als je statines slikt "moet" je Q10 slikken.)

Kan je lever deze stoffen handelen, dan wordt er energie van gemaakt (ATP). En wie bek-af is, wil nog wel eens heerlijk slapen op deze energiebooster.
(Tegen de tijd dat iemand weer 'boven Jan' is, heeft het zin om de boel 's morgens in te nemen.)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:26

TS, als je wel 's avonds in bed op je telefoon zit uit verveling, download dan een blauw licht filter app. Er zijn er genoeg in de app store. Die dimmen en geven je scherm een andere kleur zodat het blauwe licht geen invloed heeft op je slaap.

@avaluna: ;( Ik ken het. Ik heb lang moeten revalideren. Van alles gebroken en daar zenuwpijn aan over gehouden. Toen ziekenhuis en een hele mikmak aan medicatie. Thuis ben ik pas gaan minderen. Maar goed, ik bedoel te zeggen, ik ken het... Helemaal wazig door alle medicijnen, maar toch niet kunnen slapen en als je eindelijk slaapt word je al snel daarna weer wakker... Zenuwpijn houd en maakt je constant wakker. Lig je in het ziekenhuis dan word je wel wakker van iemand op zaal of een verpleegster die iemand moet helpen.. Telkens maar een paar korte uurtjes per nacht en overdag helemaal gebroken zijn... De hoeveelheden slaappillen werken voor geen meter. Maar met tijd, heel veel tijd, word het langzaam aan wel steeds beter en ondanks dat ik nog slaapproblemen heb, slaap ik een stuk beter al dan toen. Daar kom jij ook nog wel.