Gewrichtspijn na zwangerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Gewrichtspijn na zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:35

Tijdens mijn zwangerschap en tot ongeveer 1,5 a 2 maanden na de bevalling had ik nergens last van. Maar inmiddels heb ik al een maand of 3 elke dag last van mijn gewrichten. Voornamelijk opstartpijn in mijn enkels, knieën, ellebogen en al mijn vingergewrichtjes.
Als ik 's morgens uit bed kom is het het ergst, ik loop dan echt kreupel en kom nauwelijks de trap af. Na een minuut of 5 gaat het beter. Mijn vingers voelen als ik wakker word ook gezwollen, voor zover ik kan zien zijn ze dat niet. Als ik een tijdje op de bank heb gezeten en ik moet weer in de benen komen doen mijn enkels en knieën weer veel pijn. Gedurende de dag vallen mijn ellebogen en vingergewrichtjes mee.
Ik ben hier uiteraard al mee naar de huisarts geweest, een week of 3 a 4 geleden. Zij heeft bloed laten afnemen en het is getest op schildklierfunctie, reumamarkers, vit D, bezinking en HB zo uit mijn hoofd. Het enige wat er uit kwam was dat mijn vit D dramatisch laag was, waarde was maar 19. Ik kom echter wel vrij veel buiten (ga elke dag -als het droog is- wel een uur wandelen met mijn zoontje). Het vit D tekort zou wel spier en gewrichtsklachten kúnnen verklaren, dus ik slik nu 20ug per dag. Mijn B12 is niet geprikt, maar die ben ik ook maar gaan slikken. En ook nog een algemeen vitaminepreparaat.
Echter merk ik tot op heden nog niet veel verschil en wil ik over één a twee weken weer naar de huisarts. Hebben jullie ideeën die ik kan aandragen? Vit B12 wil ik nog wel laten prikken om dat evt uit te kunnen sluiten.

Eloya

Re: Gewrichtspijn na zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:39

Heb je geen stootkuur gekregen voor vitamine D?
Ik had ook een laag vitamine d gehalte (weet zo niet de waarde) en kreeg voor 6 weken, wekelijks 1 ampul vitaminde d met 25.000 IE

Dat zou je misschien nog kunnen vragen, heet D-Cura

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:41

Nee, ik moest de assistente bellen voor de uitslag. Die gaf aan dat het enige wat afweek de vit D was en ik daar maar vitaminetabletten voor moest halen.
Slik nu totaal (met de algemene vitaminepil er bij) 30ug vitamine D per dag

Kan er de volgende keer iig even naar vragen :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:46

Ik heb het ook gehad, schijnt toch best vaak voor te komen en met je hormonen te maken te hebben. Ik was er na 10 of 11 maanden helemaal vanaf. Voor die tijd kon ik niet eens op mijn polsen steunen, mijn knieën en enkels waren ook heel pijnlijk. Ik heb allerlei onderzoeken gehad tot ik bij een nieuwe huisarts terecht kwam. Hij doet ook zelf zwangerschapsbegeleiding en bevallingen en vertelde dat het best vaak voorkomt en in de meeste gevallen 9 tot 12 maanden na de bevalling weg is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:48

Qua vitamine D kan ik Solgar aanraden. Ik heb erg lang een tekort gehad (meer dan 15 jaar) en daarmee was het erg snel weer op pijl. Wel redelijk aan de prijs, maar er zijn maar weinig druppels van nodig. Dus je doet er redelijk lang mee.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:49

Als je vitamine D drastisch laag is krijg je zoals hierboven gezegd een stootkuur van D-cura. Als ik jouw dagelijkse dosis (30 ug is 1200 IE) op weekbasis bekijk zit je op 8.400 IE, terwijl een stootkuur ruim het driedubbele daarvan is. Ik zou daar zeker eens navraag naar doen, omdat vitamine D tekort vervelende klachten kan geven (ook al kom je iedere dag buiten, kan de opname ervan bijvoorbeeld verstoord zijn, waardoor je alsnog niet aan je ADH komt).

Ik mis ook nog het volgende, neem je nu anticonceptie en zo ja, welke? Ik weet uit ervaring dat ik na een hele lange oestrogeen-vrije periode, gewrichtsklachten kreeg omdat ik weer was begonnen met de pil. Dan zou het van een hoge oestrogeenspiegel kunnen zijn, wat ook regelmatig voorkomt na een zwangerschap. Meestal moet dit binnen 9 tot 12 maanden na de zwangerschap over zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:50

Vit D maar 19!! Las ik ergens anders ook dat je een post natale depressie hebt? Dat kan iig wel samenhangen met zo'n lage vitamine D. Dus zou iig zorgen dat die weer op peil komt.

En verder komt het idd vaker voor, wat anoeska ook zegt. Ik weet niet hoelang geleden je bevallen bent, maar met een zwangerschap is het echt 9maanden op en 9maanden af. Je kunt dus echt nog 9maanden lang last hebben van kwaaltjes...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:55

Ik heb 1,5e maand na mijn bevalling een mirena spiraal laten plaatsen.
Nu ik dit zo typ besef ik mij ineens dat de klachten wel vrij vlot daarna begonnen zijn. Voor mijn zwangerschap slikte ik de lovette pil

Anoeska: steunen op mijn polsen doet hier ook pijn. Eigenlijk alle dingen waarbij je meer kracht op je gewrichten zet. Met name als ik een tijdje in een bepaalde houding heb gezeten/gestaan/gelegen en dan weer moet gaan bewegen.

Vero: heb inderdaad een postpartum depressie, had ook al gelezen dat die klachten samen kunnen vallen met vitamine D tekort :j
Mijn zoontje is 18 november geboren, bijna 6 maanden geleden dus

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:57

Liselot schreef:
Nee, ik moest de assistente bellen voor de uitslag. Die gaf aan dat het enige wat afweek de vit D was en ik daar maar vitaminetabletten voor moest halen.
Slik nu totaal (met de algemene vitaminepil er bij) 30ug vitamine D per dag

Kan er de volgende keer iig even naar vragen :)

Als 30 ug hetzelfde is als 1200 IE en is het D3, in olie/ gelcaps etc van een serieus merk, dan is dat prima, al ben ik niet tegen of een stootkuur of een herhalingstest (= stijgt je gehalte daadwerkelijk).

Maar dat de assistente jou zo'n slordig 'advies' gaf, dat vind ik raar.

(En tijdens de zwangerschap heb je meer vitamine D nodig dan buiten de zwangerschap om.)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:59

Ik heb trouwens de gehele zwangerschap "mama vitamine" geslikt. Daar zit ook extra vitamine D in. Ben ik na de bevalling mee gestopt aangezien ik geen borstvoeding gaf.

Ik slik idd D3, wel zijn het kauwtabletten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 06:12

Je kunt het beste vitD oliecapsules halen en innemen bij een vetrijke maaltijd.
NOW heeft goede hooggedoseerde van bijv 5000 of 10.000 IU in olie.

Of toch vandaag de huisarts bellen voor de stootkuur met 25.000IU ampullen.

Ik hoop dat dat je snel helpt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:55

pfoe hoevaak ik zelf en hier dus ook lees dat het met 9/12 maanden over moet zijn!
Ga na een jaar als het echt niet weg is terug naar een huisarts....hier zelfde klachten incl diverse ontstekingen en dat duurt al 3'5 jaar!
Het is eindelijk nu minder omdat er uit een bloedtest bleek dat ik weer zwanger was en voel me beter dan ooit, overgens werd er bij mij gedacht aan een onbekende vorm van reuma maar alle testen staan nu stil daardoor.maar geloof me je lijf geeft iets aan en ik zou toch doorgaan met de malle medische molen.
Want ook hier was het dus zogenaamd niets , gaat wel over, neuroloog wees ook de reuma kant, reumatoloog dacht dat het niets was maar een oogarts legde wel de link incl het mogelijke labeltje!

(En er was hier geen postnatale depressie, nog vermoed nog vastgesteld dus dat was het echt niet ook al word dat snel genoemd en een link gelegd vit mineralen waren in orde)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:04

Hannanas schreef:
Je kunt het beste vitD oliecapsules halen en innemen bij een vetrijke maaltijd.
NOW heeft goede hooggedoseerde van bijv 5000 of 10.000 IU in olie.

Of toch vandaag de huisarts bellen voor de stootkuur met 25.000IU ampullen.

Ik hoop dat dat je snel helpt.

Ik citeer met instemming. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine.
Er zijn kauwtabletten in de handel met calcium en vitamine D, wat een logische combinatie is (...is er ruim voldoende calcium in je bloed en en is er voldoende vitamine D3, dan gaat een deel van de calcium je botten in - dat is de functie van D3. Is er te weinig D3, gooien je nieren via de urine het "teveel" aan calcium er uit....)

Calcium kun je goed opnemen via kauwtabletten, maar de olieachtige stoffen ontbreken dus hoeveel D3 je zo precies opneemt is een vraag.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 09:35

Kwita: Ik blijf er ook wel "druk" achter zetten bij de huisarts, lijkt mij verre van normaal dat een 30 jarige vrouw nauwelijks haar bed uit kan komen 's morgens van de pijn in de gewrichten.
Wel wilde ik dus eerst deze vitaminen een kans geven, 5 a 6 weken lijkt mij een nette periode daarvoor.
Als ik weer moet bloedprikken ga ik ook vragen of ze de vitamine D weer wil prikken, dan weet ik ook of de tabletten die ik slik wat doen of niet.
Reuma kan het bijna niet zijn, ben daarop geprikt en het komt iig niet uit mijn bloed, ontstekingswaarden waren ook niet verhoogd.

Janneke, bedankt voor je toelichting. Ik ga de huisarts maandag even bellen voor een stootkuur. Mijn eigen ha is vandaag dicht

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:52

Als je nu vitamine B12 laat prikken kan de waarde vals hoog zijn omdat je tabletten slikt. Even erg in houden!
Sterkte!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 02:37

Ik heb bijna hetzelfde gehad, ook na mijn zwangerschap. Heb hier toen een topic over geopend op bokt.
[MWS] Klachten na de zwangerschap
Het bleek bij mij écht van de hormonen te komen en is bijna helemaal weg gegaan. Heeft een tijd geduurd, maar het komt best veel voor bij vrouwen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 11:34

Hmmm, dan hoop ik dat het hier ook weg gaat trekken. Hoe lang heeft het bij jou ongeveer geduurd?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:39

Als het je hormonen zijn zou ik eens bij iedere maaltijd beetje olie nemen, olijf, arachan, walnoot, visoliecapsules ( neem de wat duurdere of ze goed zijn weet je als ze nog vloeibaar zijn na nachtje vriesvak )
Het is zowiezo gezond.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:29

A3a1 schreef:
Als het je hormonen zijn zou ik eens bij iedere maaltijd beetje olie nemen, olijf, arachan, walnoot, visoliecapsules ( neem de wat duurdere of ze goed zijn weet je als ze nog vloeibaar zijn na nachtje vriesvak )
Het is zowiezo gezond.

dat heb ik nooit geweten....ga zo testen, bedankt voor het delen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:31

....je maakt deze hormonen aan uit gezonde vetten - nuttige kennis!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:36

Ik heb vergelijkbare klachten gehad, maar dan vooral in mijn heupen en rug.
Tijdens zs geen enkele klacht, dat kwam pas na ongeveer 12 weken.
Vingers enkels had ik altijd al last van ivm hypermobiel.
Grote kans dat je door de hormonen ook licht hypermobiel bent geworden.
Mijn klachten hebben ongeveer een jaar aangehouden na de bevalling.
Heb 3 maanden fysio gehad en dat hielp.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:39

Liselot schreef:
Hmmm, dan hoop ik dat het hier ook weg gaat trekken. Hoe lang heeft het bij jou ongeveer geduurd?

Ik denk dat mijn dochter een maand of 14-15 misschien 16 was voordat het weg is gegaan, maar ik begreep van de arts dat het meestal 1 jaar na de bevalling weg is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:00

Storm schreef:
Liselot schreef:

Ik denk dat mijn dochter een maand of 14-15 misschien 16 was voordat het weg is gegaan, maar ik begreep van de arts dat het meestal 1 jaar na de bevalling weg is.

En bij anderen dus niet.....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:51

Ik schop mijn eigen topic even omhoog, heb namelijk nog steeds klachten en er komt maar niets uit bloeduitslagen.
Ben afgelopen week weer op vitamine D geprikt, waarde is nu 45. Hij stijgt dus wel.
B12 is goed en Lyme heb ik ook niet.

Gezond eten doe ik en slik daarnaast een vitamine preparaat voor vrouwen. Ook slik ik nu dus extra vitamine D.
Heb momenteel vooral last van mijn handen (alle gewrichtjes), voeten, enkels en knieën. Mijn voeten en handen voelen als ik even niets gedaan heb helemaal stijf dik en opgezet, denk dat de warmte op het moment ook niet echt meewerkt

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:07

Hoi liselot,

Ik ben 6.5 jaar geleden bevallen van mijn eerste en had al sinds de eerste week van de zwangerschap dezelfde klachten als jij hebt.

Allerlij onderzoeken, bloedprikken, scan's foto's mri weten ze nog steeds niet wat er is.
Alternatief al vanalles gedaan, ook verschillende therapeuten zoals fysiotherapeut, osteopathie, noem maar op en niets heeft geholpen.

Ik heb nu nog steeds klachten en heb het eigenlijk maar opgegeven.
Bij mij is het het meest pijnlijk als het kouder is en er veel vocht in de lucht zit.

Ik lees graag mee hier en hoop dat er voor jou wel een oplossing komt.

Groetjes Daniëlle