Klopt wat je zegt, ik word ook regelmatig halverwege de nacht wakker omdat ik stijf ben. Voor het slapen een rondje wandelen en eventueel wat rek- en strekoefeningen helpt gelukkig een hoop.
Fijn dat je daar in ieder geval geen last van hebt!
Hardlopen gaat bij mij niet, dat is een te grote belasting voor mijn knieen. Voor je rug is dat geloof ik niet zo slecht, dus als de Bechterew bij jou alleen daar zit zou je het zeker kunnen proberen. Wielrennen doe ik veel en dat gaat ook goed! Hoe dieper ik zit, hoe fijner het juist is voor mijn rug. Andere sporten/vormen van beweging waar ik veel baat bij heb gehad zijn yoga, pilates (wel opletten welke oefeningen gaan en welke te belastend zijn), zwemmen en wandelen.
Doordat de reuma bij mij pas laat gediagnosticeerd werd zijn bij mij al wel een paar wervels vergroeid maar daar merk ik niet zo heel veel van, behalve dat het soms lastiger is om kracht uit mijn rug te halen. Verstijving van de rug is wel één van de primaire kenmerken van Bechterew, maar mij is altijd verteld dat ik me niet druk mag maken over of en hoe ver mijn rug nog vast gaat groeien omdat ze dat met de kennis van nu voor een heel groot deel kunnen voorkomen
.