Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 15:26

Hallo allemaal,

Omdat zwanger worden niet altijd vanzelfsprekend is voor mensen, wil ik hier graag wat aandacht aan besteden.
En de wachtlijsten voor eicellen duren jaren!

Helaas hebben wij vorig jaar gehoord dat ik vervroegd in de overgang ben gekomen.
Mijn eicel voorraad is op in het kort gezegd.
Voor ons was dit een grote schok omdat wij een grote kinderwens hebben.
Wij zijn een stel van 33 jaar en deze diagnose werpt toch een schaduw over ons geluk heen.
Eiceldonatie is onze laatste optie om een "eigen" kindje te kunnen krijgen.

De wachtlijsten zijn enorm lang meerdere jaren.
In de ene kliniek 2 jaar en in een ander ziekenhuis 8 tot 10 jaar.

Er is dus een groot tekort aan eiceldonoren!

Het doel van dit topic is om meer aandacht te vragen voor eiceldonatie en dat er misschien engeltjes zijn op dit forum of in jullie omgeving die voor
veel vrouwen hun grootste wens in vervulling kan laten gaan!
Het geluk en de ervaring gunnen om zelf een kind te hebben.

Door heel Nederland zitten ziekenhuizen en klinieken waar je eicellen kan donoren.

Als je eiceldonor wordt, sta je gezonde, onbevruchte eicellen af aan vrouwen die zelf geen eicellen produceren of bij wie de eicellen niet geschikt zijn.
Dankzij de gedoneerde eicellen kunnen deze vrouwen toch zwanger worden.
De eicellen worden ingevroren en bewaard in de eicelbank.

Wij zijn in gesprek met Nij Geertgen in Elsendorp (gemeente Gemert bijvoorbeeld)
Wij hopen eind april op de wachtlijst te komen.
http://www.nijgeertgen.nl/

Als je bv een donor hebt dan hoef je niet op de wachtlijst te wachten totdat je aan de beurt bent.

Op http://www.freya.nl kan je veel informatie vinden over eiceldonatie!

Hoe werkt eiceldonatie?

De techniek achter eiceldonatie is vrijwel dezelfde als die plaatsvindt bij een IVF behandeling.
De eiceldonor krijgt een hormoonbehandeling waardoor er meerdere eicellen tegelijk gaan rijpen.
Wanneer de eitjes gerijpt zijn worden ze door een punctie uit de eierstok gehaald.
Nadat de eitjes bevrucht zijn worden deze in de baarmoeder van de ontvanger geplaatst.
De ontvanger gebruikt hiervoor ook hormonen om de baarmoederwand op de bevruchte eicel voor te bereiden.
Wanneer deze zich innestelt is er sprake van een zwangerschap.

Wat staat er in de wet? (Nederland)
In Nederland is eiceldonatie onder bepaalde voorwaarden toegestaan. De belangrijkste voorwaarden zijn:

•de donor is niet anoniem voor het kind. Het kind moet (later) de mogelijkheid hebben om in contact te komen met zijn of haar donor
Vanaf het 16e jaar mag het kind opvragen wie de eicel heeft gedoneerd.
•de eiceldonatie mag niet commercieel zijn

Inderdaad degene die doneert krijgt hier wel een vergoeding voor en de kosten die gemaakt worden incl
eigen risico, dag vrij werk, reiskosten enz worden allemaal vergoed tot max. ongeveer 900 euro.

Overweeg je eicellen te doneren, denk hier dan goed over na.
Het kan een emotionele en lichamelijk belastende behandeling zijn.
Een eiceldonor ondergaat een gedeeltelijke IVF-behandeling die ongeveer 2-3 weken duurt.
Het is ook belangrijk dat je eventuele partner achter je keuze staat.

Belangrijke punten:

Donor(paar):
• Wat zijn de motivaties om donor te zijn?
• Hoe is donor tot beslissing gekomen?
• Voelt donor zich vrij om de keuze tot donatie te maken?
• Hoe is de (geschiedenis van ) de relatie met de donor en zijn of haar eventuele
partner?
• Wat zijn de plannen voor betrokkenheid van donor en partner bij zwangerschap
en opvoeding van het toekomstig kind?
Hier kan je denken aan een soort van tante, of alleen een kaartje op de verjaardagen of helemaal geen contact)
• Wat zijn plannen ten aanzien van het informeren van het toekomstig kind en
eventuele eigen kinderen van het donorpaar
Wensouders en donorpaar samen:
• Bestaat er consensus over de toekomstige rol van de eiceldonor ten aanzien
van het kind?
• Welke afspraken zijn er gemaakt over financiële, praktische en emotionele
compensatie tussen de donor en de wensouders?

Naast de leeftijdseis (tot 36 jaar) verdient het de voorkeur dat de eiceldonor een voltooid gezin heeft en dus geen eigen kinderwens meer.
Er bestaat namelijk een klein risico op complicaties (zoals een infectie of een bloeding) die de vruchtbaarheid van de eiceldonor kunnen verminderen.
Omdat de kans hierop erg klein is, wordt deze regel minder steng gehandhaafd.

Eiceldonatie
Je start met een intakegesprek op de polikliniek.
Hier bespreek je jouw motivatie, medische voorgeschiedenis en de procedure.
Besluit je om door te gaan, dan krijg je counseling om onder andere de psychosociale omstandigheden en mogelijke consequenties te bespreken.
(denk hierbij aan de bovenstaande belangrijke punten)
Een verslag hiervan wordt voorgelegd aan de ethische toetsingscommissie.
Deze controleert onder andere of het vooronderzoek voldoet aan de zorgvuldigheidseisen.

Bij een positieve beslissing volgt de voorbereiding op de medische behandeling. Dit bestaat uit een planning, een prikinstructie en een soa-screening.
De behandeling zelf verloopt volgens een vast schema:

1.Gedurende 2 tot 3 weken spuit je hormonen in om de eiblaasjes te laten groeien en de eisprong stop te zetten.
2.Vanaf week 2 ga je regematig naar het ziekenhuis voor een echo om te controleren of de eitjes klaar zijn.
3.Met een punctie worden de eitjes weggenomen.
4.Na een maand volgt een telefonisch consult om het verloop van de procedure na te bespreken.
5.De eitjes worden ingevroren bewaard tot de laatste controle met een bloedonderzoek.
6.Is alles in orde, dan kan de eicelbank de eitjes gebruiken voor wensouders.

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen over eiceldonatie.

Hebben jullie vragen stel ze gerust!

(Hou het netjes)
Groetjes Linda

Ps Bij ons is er een engeltje op ons pad gekomen die waarschijnlijk eicellen wil gaan doneren!
Spannende tijd hoe dit verder gaat verlopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:36

Ik ben jaren geleden voor een vriendenpaar eiceldonor geweest. Ik heb toen idd die hormoonbehandeling gehad, en dat stelt niet zo heel veel voor je moet jezelf alleen wel 2x per dag prikken. Dus niet echt geschikt voor iemand die dat niet kan. Ik had en heb zelf geen kinderen, en ook echt nooit gewild, en ik heb er dus ook nooit geen probleem mee gehad mijn cellen te doneren. Ik wilde niet, maar als ik iemand anders gelukkig kon maken met een cel van mij (want een kind is het bij lange na niet) was mij dat prima.

Alleen in mijn tijd mochten die cellen niet voor een ander gebruikt worden dan voor het paar waarvoor ik die behandeling onderging. Erg jammer want ze hadden echt heel veel cellen (grinnik was net een kippenhok :D ) en ze moesten dus al die andere cellen weggooien.
Vind het dus super dat je nu wel je cellen voor anderen kan en mag gebruiken. Helaas ben ik nu te oud voor die behandeling (ja ik ben de 36 al even voorbij) maar als ik had gemogen was ik direct gegaan.

Ik hoop voor je dat de behandeling gaat lukken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:39

Ik denk dat veel mensen tegengehouden worden door het niet anonieme, ik sta er niet op te wachten om na 16 jaar het resultaat aan mijn deur te krijgen.

Maar prachtig dat er mensen zijn die jullie gaan helpen <3

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:55

Furrow schreef:
Ik denk dat veel mensen tegengehouden worden door het niet anonieme, ik sta er niet op te wachten om na 16 jaar het resultaat aan mijn deur te krijgen.

Maar prachtig dat er mensen zijn die jullie gaan helpen <3

Daar zou ik totaal geen moeite mee hebben eigenlijk. Heb nav het topic die TS aanhaalt echt nagedacht/overwogen, maar ben nu zelf zwanger, zal bijna 35 zijn als ik beval en ik weet uit ervaring dat het ontzwangeren ook nog wat tijd met zich meebrengt. Dan komt die 36 toch hard in zicht....

T3mptati0n

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:19

Ik zou dolgraag willen doneren, maar zit idd met dat het kind dan op 16 jarige leeftijd onze gegevens krijgen.. Hebben zelf 2 kindjes en ben 26, maar heb er echt geen behoefte aan dat het kind idd op 16 jarige leeftijd aan de deur staat oid. :\

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:30

het kinder geluk wens je echt iedereen... maar die punktie %) dat schrikt echt af, even later was ik al te oud -O- .
Maar tja hoe leg je dat je eigen kind uit als zijn evenbeeld om de koffie komt, het is wel soort van een broer/ zus?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:31

Heb je dit topic niet al eerder gepost? Het komt me zo bekend voor..

Ook ik zou het dolgraag willen doneren, maar het idee dat je hormonen moet slikken of spuiten staat me zo tegen....
We hebben zelf geen kinderwens trouwens. Ik weet niet of het dan ook mogelijk is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:36

Ik denk er niet over :). Ik kies heel bewust ervoor geen kinderen op de aarde te zetten en ga dus ook geen eicellen doneren, alleen al het idee dat er over zoveel jaar een kind aan je deur staat die de biologische ouders wil leren kennen, thank you very much. Daarnaast ga ik niet meer hormonen dan nodig in mijn lijf spuiten voor het geluk van een ander.

Het klinkt banketstaaf, maar lukt het je niet, dan lukt het je niet :).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:37

Ik kon me ook al een soortgelijk topic herinneren :j
Voor mij geldt hetzelfde bezwaar als wat een aantal anderen hier aanhalen: de onmogelijkheid om anoniem te doneren.
Zelf heb ik geen kinderwens, maar als ik een ander anoniem zou kunnen helpen met eicellen die ik zelf toch niet gebruik, dan zou ik dat zeker willen doen. Alleen dan zou ik dat anoniem willen doen, ik zit er ook niet op te wachten dat zich ooit iemand meldt :n

Vanuit de rechten van het kind begrijp ik heel goed dat zoiets niet anoniem kan, maar ik denk wel dat dit het verkrijgen van eicellen enorm bemoeilijkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:40

_San87_ schreef:
Ik denk er niet over :). Ik kies heel bewust ervoor geen kinderen op de aarde te zetten en ga dus ook geen eicellen doneren, alleen al het idee dat er over zoveel jaar een kind aan je deur staat die de biologische ouders wil leren kennen, thank you very much. Daarnaast ga ik niet meer hormonen dan nodig in mijn lijf spuiten voor het geluk van een ander.

Ik ben het erg me je eens, ook ik wil heel bewust geen kinderen zoals het er nu aan toe gaat. Uiteraard zal ik verder niemand in de weg staan van zijn geluk maar helpen ten koste van mezelf is weer een ander uiterste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:07

Ik zou dat ook nooit doen. Als ik een eicel doneer, dan komt er een kind op de wereld dankzij mij. Met voor de helft mijn genen. Dat maakt het in feite mijn kind. Je hebt er hoe dan ook een bloedband mee. Ik ga mijn genen niet reproduceren voor mensen die ik verder niet ken. Ik voel me daar te verantwoordelijk voor. God mag weten hoe het kind terecht komt. Dat mensen heel graag een kind willen garandeert mij niet dat het goede ouders zijn. En wie zegt me dat het kind blij is dat het op deze manier op de wereld is gekomen?

Het gaat me ook ethisch een stap te ver. Prima als mensen hoormoonbehandelingen, IVF en dat soort dingen proberen om met hun eigen zaad- en eicellen zwanger te raken. Maar zwanger proberen te worden met het genetisch materiaal van een wildvreemde vind ik persoonlijk helemaal niet in het belang van kinderen. Die vragen daar niet om. Klinkt hard, maar dan denk ik ook: een kind krijgen is geen recht. Het is mooi als het lukt, maar lukt het niet: jammer dan. Leer er maar mee omgaan. Hoe rot dat ook is. Maar dat is mijn persoonlijke visie hierop.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:36

safina schreef:
Ik zou dat ook nooit doen. Als ik een eicel doneer, dan komt er een kind op de wereld dankzij mij. Met voor de helft mijn genen. Dat maakt het in feite mijn kind. Je hebt er hoe dan ook een bloedband mee. Ik ga mijn genen niet reproduceren voor mensen die ik verder niet ken. Ik voel me daar te verantwoordelijk voor. God mag weten hoe het kind terecht komt. Dat mensen heel graag een kind willen garandeert mij niet dat het goede ouders zijn. En wie zegt me dat het kind blij is dat het op deze manier op de wereld is gekomen?

Het gaat me ook ethisch een stap te ver. Prima als mensen hoormoonbehandelingen, IVF en dat soort dingen proberen om met hun eigen zaad- en eicellen zwanger te raken. Maar zwanger proberen te worden met het genetisch materiaal van een wildvreemde vind ik persoonlijk helemaal niet in het belang van kinderen. Die vragen daar niet om. Klinkt hard, maar dan denk ik ook: een kind krijgen is geen recht. Het is mooi als het lukt, maar lukt het niet: jammer dan. Leer er maar mee omgaan. Hoe rot dat ook is. Maar dat is mijn persoonlijke visie hierop.

Ik sluit me hierbij aan. Ik heb zelf geen kinderwens, en daar ben ik heel blij mee. Ik moet er niet aan denken dat ik in deze toch steeds geweldadigere wereld iets van mij achterlaat. Een vrije en vredige toekomst is helaas geen garantie meer voor kinderen.

Los daarvan kan ik mij voorstellen dat de hormoonbehandeling en het feit dat het niet anoniem kan redenen zijn om het niet te doen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:41

Ik zou mijn eicellen ook niet doneren. Dat heeft er niets mee te maken dat ik het anderen niet gun, maar ik zou niet opeens een kind voor m'n deur willen hebben staan dat dan 'mijn' kind is omdat het uit mijn eicel is gekomen. Ik heb zelf ook een grote kinderwens en daardoor zou ik sowieso mijn eicellen voor 'eigen productie' houden, maar al zou ik die kinderwens niet hebben zou ik het nog niet doen. Overigens zou ik ook geen kind willen dat via een zaaddonor is opgewekt, dan zou ik liever voor adoptie gaan.

Als het om een naaste/familielid zou gaan zou het voor mij nog anders zijn, maar dan nog denk ik niet dat ik overstag zou gaan.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:43

Ik snap heel goed dat het voor sommigen de laatste hoop is, maar sommige dingen schrikken echt af.

Hormoonbehandelingen, puncties en na 16 jaar een kind wat ineens in je leven komt %) Er zijn al te weinig mensen die orgaandonor zijn, maar ik denk dat nog minder mensen hier op zitten te wachten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:44

Mooi als mensen willen doneren.

Maar het spuiten van troep in je lijf is best een ding.
Evenals dat je toch een 'half' kind op de wereld zet.

Ik zou het niet doen.
Mijn ziekte wil ik absoluut niet verder doorgeven.
Ik baal al enorm dat onze zoon het heeft omdat er geen tijdige diagnose was.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:49

TS Ik hoop dat met jullie donor alles goed gaat komen.

Er staan best pittige reacties bij. Ik snap de reactie wel, maar om nou te zeggen leer er maar mee leven dat je geen kinderen kunt krijgen vind ik wel pijnlijk om te lezen. In mijn ogen hoef het niet dubbel ingewreven te worden en vind het niet chique om het zo te vermelden. Maar goed dat is mijn mening.

Tja dat een kind misschien wil weten waar het vandaan komt kan ik wel snappen. Echter het is niet zeker dat alle donor-kinderen dat willen. Er zijn ook kinderen die het niet willen weten. Dus om het nou alleen maar daar op stuk te laten lopen vind ik zonde. Ik denk wel dat je voor ogen moet houden dat je open naar elkaar bent. Dus de donor zal het ook moeten vertellen tegen haar kinderen en omgekeerd net zo. En dat ze misschien een gesprek met de donor willen lijkt mij ook iets om mee te nemen, maar echt deel uit maken van het leven is een eigen keuze.

Ik ben helaas te oud, maar ik had anders wel willen doneren. Het geluk dat wij hebben gun ik een ander ook.

Adoptie zou ik dus niet doen. Je krijgt (al je door alle keuringen bent wat ook jaren kan duren) in mijn ogen toch een beschadigd kind. Met als je een beetje pech hebt giga psychische klachten op latere leeftijd. Juist dat wordt onderschat. Een baby dat vanaf het begin niet gewenst is en direct na de geboorte wordt afgestaan is al beschadigd.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:56

Ik vind het goed dat je dit aankaart TS! Het is een weinig bekend fenomeen, terwijl zaaddonors toch wel redelijk geaccepteerd zijn. Nu is eicel donatie wel wat intenser en snap ik ook heel goed dan mensen ervoor kiezen het niet te doen. Het is ieders eigen keus :)

Maar ik vind sommige reacties wel wat hard overkomen :\

safina schreef:
Een kind krijgen is geen recht. Het is mooi als het lukt, maar lukt het niet: jammer dan. Leer er maar mee omgaan. Hoe rot dat ook is. Maar dat is mijn persoonlijke visie hierop.

_San87_ schreef:

Er is geen probleem met een discussie starten, maar dit zijn toch wel tamelijk kwetsende dingen die onnodig vermeld worden ;(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:01

Ts: ik heb zelf een relatie met een vrouw rn wij willen ook graag kinderen. Net als jij zijn wij dus afhankelijk van donatie, maar in ons geval dan een zaaddonor. Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept maar meen dat je dan ook verplicht bent zelf ies af te staan, in ons geval dan eicellen. Ik heb daar geen enkel probleem mee. Iemand maakt mij heel gelukkig met een kindje en dat geluk gun ik een ander (die dat niet via de natuurlijke weg kunnen doen) ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:05

Riraito schreef:
Ik snap heel goed dat het voor sommigen de laatste hoop is, maar sommige dingen schrikken echt af.

Hormoonbehandelingen, puncties en na 16 jaar een kind wat ineens in je leven komt %) Er zijn al te weinig mensen die orgaandonor zijn, maar ik denk dat nog minder mensen hier op zitten te wachten.

Om al deze redenen zal ik dus ook nooit eicel-donor worden. Nee dankjewel. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:06

Aight schreef:
Ik vind het goed dat je dit aankaart TS! Het is een weinig bekend fenomeen, terwijl zaaddonors toch wel redelijk geaccepteerd zijn. Nu is eicel donatie wel wat intenser en snap ik ook heel goed dan mensen ervoor kiezen het niet te doen. Het is ieders eigen keus :)

Maar ik vind sommige reacties wel wat hard overkomen :\

safina schreef:
Een kind krijgen is geen recht. Het is mooi als het lukt, maar lukt het niet: jammer dan. Leer er maar mee omgaan. Hoe rot dat ook is. Maar dat is mijn persoonlijke visie hierop.

_San87_ schreef:

Er is geen probleem met een discussie starten, maar dit zijn toch wel tamelijk kwetsende dingen die onnodig vermeld worden ;(

Misschien. Maar voor mij ook een reden geen eicellen te doneren. Naast een lijst aan andere redenen :).

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:12

Helaas ben ik ook te oud (57 jaar).
Ik hoop dat het jullie gaat lukken om zwanger te worden !
Na zoveel moeilijke jaren (en nog ) gun ik het jullie zo _/-\o_

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:13

Je bent toch als eiceldonor (of zaaddonor) niet verplicht om een band op te bouwen met je 'kinderen'? Dat ze na 16 jaar contact mogen opnemen is niet onlogisch, iets met een erfelijke medische geschiedenis bijvoorbeeld.
Zelfs vruchtbaarheid is een erfelijke factor bijvoorbeeld.

Dat mensen niet zitten te wachten op de hormonale pittige behandelingen kan ik goed begrijpen. Dat men de natuur 'zijn gang wil laten gaan' ook nog wel, maar ik vraag me altijd af hoe zij zelf zouden hebben gereageerd als ze in een dergelijke situatie zouden zitten als ze afhankelijk zouden zijn van een donorschap.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:19

Ook ik heb t wel eens over wogen maar t idee dat ik medicatie moet slikken cq spuiten voor een ander staat me echt zo ontzettend tegen :-(

Is t iemand in mijn nabijheid dan wil ik t nog wel ondergaan maar voor een vreemde niet...

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:21

Zoals ik er nu in sta (ben 18 jaar) zou ik later wel willen doneren. Hoop mocht het onverhoopt later bij mij zelf niet lukken met kinderen dat anderen mij ook helpen. Dus ik onthoud dit wel voor de toekomst. Eicellen blijven na het aantal kinderen dat ik hopelijk mag krijgen later, ongebruikt.

Ik snap wel dat het mensen afschrikt dat het niet volledig anoniem kan. Maar het zou mij niet tegenhouden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:23

Interessant onderwerp. Zelf heb ik totaal geen kinderwens en mijn vriend (gelukkig) ook niet. Alleen zou ik ook niet willen weten dat er een kind van mij rondloopt of dat dat kind zich komt melden bij mij...