Achillespees overbelast of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Achillespees overbelast of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 12:55

Beste bokkers,

Sinds een aantal maanden heb ik heel af en toe last van mijn linker voet, en dan met name precies naast de achillespees. Aangezien het nu frequenter word en ook pijnlijker wil ik hier vragen of jullie het herkennen.
Ik ben er al mee naar de HA geweest maar aangezien ik er toen geen last van had, kon ze er weinig mee en schreef ze het af als spierspasme.
Ze zei dat ik terug moest komen als ik last had, maar dat is telkens of 's avonds of in het weekend.
Normaal gesproken begon het vaak na een verkeerde beweging, en was het na een paar uur weer over. Maar nu is het al sinds gisteren rond etenstijd terwijl ik in rust zat en niet bewoog, en het is tot nog toe niet over gegaan, het wordt alleen erger.
Mocht het morgen nog zo zijn ga ik direct de huisarts bellen!
Ik kan met name heel moeilijk traplopen, dat doet enorm veel pijn en mijn tenen naar me toe bewegen gaat maar minimaal.
Is dit echt de achillespees of is t toch iets anders? Overbelast?
Laatst bijgewerkt door Lady24 op 01-05-16 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Re: Achillespees overlast of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:57

Het kan zeker je achillespees zijn met de klachten die je beschrijft.

Wat ik mij af vraag, op wat voor schoenen loop je het meest?

Lady24

Re: Achillespees overlast of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 12:59

Ik loop sinds ongeveer een maand op wandelschoenen van Human nature en ze lopen erg fijn, maar de klachten had ik daarvoor al. Toen liep ik veel op de laarzen van human nature.
Kan het met je achillespees dan ook zo zijn dat het s avonds ineens over is en dan ook ruim een week weg blijft?

Ineke2

Re: Achillespees overbelast of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:20

Loop je daarmee ook op het werk en s'avonds?

Het kan zeker wel dat het een week wegblijft, maar dat wel vreemd...
Houd eens een dagboek bij met wat je een dag gedaan hebt, hoelang en op welke schoenen je hebt gelopen.

( dus alles, boodschappen doen, werken, hobby)

En uiteraard dan ook de dagen dat je pijn hebt vanaf wanneer dat is tot wanneer en hoe erg de pijn is van een schaal van 1 tot 10.

Laat dat ook aan je huisarts zien. Daar zit vaak een patroon in.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 13:23

Ik heb een hondenuitlaatservice, maar voordat ik hiermee begon had ik ook al wel klachten in mindere mate. Dus ja, op 't werk heb ik mijn wandelschoenen aan haha. Op stal ook, omdat ze zo fijn lopen.
Goed idee van dagboek bijhouden, ga ik eens doen!
Ik vind het ook vreemd dat het dan vaak weggaat en soms ruim een week weg blijft terwijl ik in die week toch veel wandel, paardrijd en dergelijke.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:44

Toen ik verdacht werd van een verrekte achillespees (was het niet - uiteindelijk bleek het een gebroken hielbeen te zijn) werd mij aangeraden om een hakje in mijn schoen te doen. Misschien zou je dat kunnen proberen? Als je googlet op "hak inschoen achillespees ontlasten" vind je wat ik bedoel.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 13:56

Dat zou ik eens kunnen proberen! Dankje voor de tip :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:26

Ik heb ook een hakverhoger in m'n schoen na een operatie aan m'n hiel maar pas er wel een klein beetje mee op; het ontlast wel maar je achillespees wordt ook korter. Zou het eerst even overleggen met je huisarts of eventueel fysio. Fysio is trouwens denk ik ook überhaupt geen heel slecht plan!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:47

Ivy_ schreef:
Dat zou ik eens kunnen proberen! Dankje voor de tip :j

Niet zomaar doen zonder doktersadvies. Ik heb door mijn handicap ( spierspasme) last van een te korte achillispees dat wil je echt niet want dan ga je je lichaam verkeerd belasten.

Ook niet zonder doktersadvies naar de fysio. Pas na een diagnose van de huisarts of na doorverwijzing naar de orthopeet.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 15:00

Ik ga mits het morgen nog is gelijk de huisarts bellen, want als ik er geen last van heb kon de huisarts er ook weinig mee zei ze. Dus stiekem hopen dat het morgen ook nog is.
Voor nu maar rustig aan want teveel lopen = meer pijn :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:13

Ineke2 schreef:
Ook niet zonder doktersadvies naar de fysio. Pas na een diagnose van de huisarts of na doorverwijzing naar de orthopeet.

Eh, waarom zeg je dit....?
Het is officieel beleid dat dit mag - en dat is niet voor niets, de fysiotherapeut is hier voor opgeleid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:16

Janneke2 schreef:
Ineke2 schreef:

Het is officieel beleid dat dit mag - en dat is niet voor niets, de fysiotherapeut is hier voor opgeleid.

Krijg je de fysiotherapeut ook vergoed als je zonder verwijzing van de huisarts gaat dan?

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:22

Ik heb zelf chronisch ontstoken achillespezen en het zou me met jouw klachten niet verbazen als het inderdaad aan je achillespezen ligt. Heb je vandaag nog je huisarts gebeld? Mijn eerste stap was inderdaad, na de huisarts, naar de fysio. Ik hoop voor je dat er iets gerichts gebeuren kan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:35

oomens schreef:
Krijg je de fysiotherapeut ook vergoed als je zonder verwijzing van de huisarts gaat dan?

Ja - de regels zijn plm 5 jaar geleden aangepast.
De fysio mag nu officieel werken zonder toestemming van de huisarts (of orthopeed) en heeft een aanvullend stuk opleiding gedaan.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:21

Ik ben zojuist bij de huisarts geweest en het is idd de achillespees. Ik heb ontstekingsremmers gehad en moet de pees elke dag masseren.
Hij zei dat ik er voorlopig nog niet vanaf ben..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:46

Janneke2 schreef:

Ik zeg dit, omdat je met een achillispees beter niet kunt " klooien" zonder doktersadvies.
Nu de huisarts heeft vastgesteld dat ts inderdaad iets aan der achillispees heeft kan ze misschien informeren naar fysio als ze dat wil.

Wat heeft de huisarts gezegd? Is het ontstoken, of overbelast? Heeft hij nog advies gegeven behalve masseren?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:00

Achillespees is inderdaad heel irritant, ik ben er in november aan geopereerd en loop nog steeds met 1 kruk :')

Sterkte! Goed dat je naar de HA geweest bent :j

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:15

Het is ontstoken, daarom heb ik ook ontstekingremmers gekregen neem ik aan. Die moet ik eerst een tijd 3x per dag innemen en daarna wanneer nodig.
Verder niets anders te horen gekregen als alleen masseren, zodat omliggende weefsels genezing zouden stimuleren.
Mocht het niet verbeteren ga ik uiteraard weer terug om verder te kijken hoe of wat. :)
En verder ga ik rustiger aan doen. :j

Iedereen bedankt voor het meedenken!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:57

Ik zou toch even contact opzoeken met een goede fysio. Daarnaast is het een opvallende klacht omdat het schijnbaar zo is ontstaan. Ik zou persoonlijk graag weten waar het vandaan komt. Ik ken de klachten wel, maar dan echt vanuit vrij ongetraind heuvel- en bergachtig terrein te fanatiek belopen.

Je zou een afspraak kunnen maken met een orthopedisch schoenmaker om te kijken of je gebaad zou zijn met op maat gemaakte, ondersteunende/corrigerende zooltjes. Dit heeft onverwacht voor veel verbetering gezorgd bij mij.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:04

Ik denk dat het is gekomen omdat ik sinds een aantal maanden meer loop en in de winter met de blubberzooi veel in de wei (poep scheppen) heb gelopen. Ook omdat ik nu een uitlaatservice heb en dus nog meer ben gaan lopen. Ik denk zelf dat het daar vandaan komt.

Ik geloof niet dat mijn zorgverzekering orthopedie vergoed, en anders is het maar een klein deel ervan en dat kan ik dus niet betalen.
Fysio idem. ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:11

Bij mij zit orthopedisch schoeisel in het aanvullende pakket, ik mag 1 keer per jaar nieuwe zooltjes. Ik heb er zeer veel baat bij.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:12

Fysio wordt alleen vergoed indien je aanvullend verzekerd ben, een orthopeed (wat me in dit geval niet direct nodig lijkt) komt gewoon vanuit de basisverzekering waar je dus wel een eigen risico over betaald. Over het algemeen weet een fysio meer over het houdings-en bewegingsapparaat dan een dokter.

Zuur dat je achillespees is overbelast, hoe is de lengte van je kuitspier?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:16

Ik las iets over algemene voetzorg vergoed maximaal €70,- per jaar, zooltjes lijken me duurder dan dat? Steunzolen zelfs maar €60,- per jaar zie ik.

Kasmir, volgens mij is de lengte van mijn kuitspier normaal? Hoe kan ik dat "meten" zeg maar? :P
Laatst bijgewerkt door Lady24 op 02-05-16 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:16

Ik heb het ook niet over een orthopeed (al is dat wel waar het op uit draait wanneer dit niet goed wordt behandeld), maar over fysio en een orthopedisch schoenmaker.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:20

Nee, maar fysio word niet vergoed dus dat gaat nu echt niet. Steunzolen word maar €60,- vergoed.