35 jaar en knie-artrose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

35 jaar en knie-artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:47

Al geruime tijd loop ik met knieklachten rond en een paar weken geleden besloot ik dat ik er toch maar eens naar moest laten kijken.

Zo'n 20 jaar geleden ben ik aan deze knie geopereerd en is er een stukje meniscus verwijderd (zat een scheurtje in door een schop van een shetlandpony) en ik had zo'n vermoeden dat er wel weer iets met mijn meniscus aan de hand zou zijn.

Op de foto's was het allemaal niet duidelijk genoeg te zien en dus moest er een MRI-scan worden gemaakt. Daar kreeg ik gisteren de uitslag van en ik moet eerlijk zeggen dat ik er best een beetje stuk van ben. Het zou kunnen zijn dat er opnieuw een scheurtje in een meniscus zit, maar dat is nu waarschijnlijk niet de oorzaak van de zwelling en de pijn.

Wat men wel heel duidelijk kon zien was dat er artrose in het kniegewricht zit en wel zo dat een flink deel van het kraakbeen al is verdwenen. Theoretisch heb ik dus een knie van iemand op leeftijd, ware het niet dat ik nog maar 35 ben en dus (veel) te jong voor een nieuwe knie. Het proces is onomkeerbaar (vertel mij wat, ik ben paardenmens, dus artrose is geen vreemd woord) en het is niet te voorspellen in wat voor tempo het gewricht verder achteruit zal gaan.

Wat we nu gaan doen is met fysiotherapie proberen om de spieren rondom het gewricht sterk te maken zodat die de schokken meer gaan opvangen en ik langer door kan lopen zo.

Toch is zulk nieuws best een klap in je gezicht. Vooral omdat ik weet dat mijn klachten in het afgelopen jaar flink zijn toegenomen. Wie zegt dat het nu niet doorzet en ik straks toch al een nieuwe knie moet. Als ik dan echt op leeftijd ben kan ik straks niet meer lopen :o .

En hoe zit het met mijn andere gewrichten? Jaren geleden kreeg ik de diagnose fybromyalgie omdat ik veel gewrichtsklachten heb in mijn enkels, knieën, heupen en polsen, maar daar begin ik nu twijfels over te krijgen. Wat als daar ook artrose in zit?

Als een paard op jonge leeftijd vol artrose zit, dan betekent dat vaak het einde..

Al met al, maak ik me nu best wel een beetje ongerust. Daarom ben ik heel benieuwd of hier meer mensen zijn die op relatief jonge leeftijd al met artrose te maken hebben en hoe jullie daarmee omgaan.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:52

Murosch, ik leef al 12 jaar zonder miniscus, kraakbeen en en mijn knieband is voor 75% afgescheurd. Iid spieropbouw is het beste.... En hierbij acht hebben voor je gewicht.....
Ik durf het niet hardop te zeggen, maar ik heb tot nu toe geen klachten...
Tenzij ik lange tijd ergens moet staan, maar dat vermijd ik zoveel mogelijk.

Springen, schaatsen, skiën doe ik maar niet meer... Paardrijden 5 dagen in de week....bovendien heb ik stal aan huis en bestier alles zelf.... Geen paniek...nog!

Sterkte!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:54

Ik heb waanzinnig veel artrose in meerdere gewrichten en in zeer sterke mate in mijn rug. Beweging is het sleutelwoord, dat is voor mij nogal lastig omdat ik door andere dingen nog niet zo lang in een rolstoel zit. Voorheen vond ik het nog wel te doen, nu takel ik in rap tempo af.
Denk dat heel veel mensen die ooit een letsel in knie of enkel gehad hebben daar wel een bepaalde mate van artrose hebben; ik was altijd al een geluksvogel met operaties e.d., vandaar.
Met genoeg beweging vond ik het allemaal wel goed te doen.

Tova

Re: 35 jaar en knie-artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:17

Vorig jaar(op mijn 23e) zijn ze er achter gekomen dat ik lichte slijtage heb aan het kraakbeen van mijn linker knie. In overleg met fysio en orthopeed de spieren rond mijn knie sterker aan het maken, maar moet zeggen het helpt echt! Minder tot geen pijn meer en heb echt leren luisteren naar mijn lichaam.
Wanneer ik een aantal drukke dagen heb en veel heb moeten lopen en staan voel ik 's avonds mijn knie, al voel ik soms ook mijn rechter knie...

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:23

Met spieropbouw en beweging kom je een heel eind. Ik ben 37 en mijn onderste 4 wervels in mijn rug zijn versleten (heb afgelopen zomer ook een herniaoperatie gehad en er zit er weer 1). Ik merk dat ik zonder beweging heel erg stijf ben en geen kracht meer heb in mijn rug.
Ik volleybal nog volop en mensen verklaren me voor gek, maar het gaat echt beter als ik gesport heb. Ik heb wel eerst onder begeleiding gelopen bij een fysiotherapeut met welke oefeningen er goed zijn voor mijn rug en wat ik absoluut niet moet doen.

Sterkte! Enne.... je hebt nog heel wat mooie jaren voor je liggen hoor! ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:25

Op mijn 16e had ik al ernstige artrose in mijn knieën, nu 27 en nu ook in m'n heupen en rug. Inderdaad veel te jong voor protheses en nu dus zo lang mogelijk proberen te rekken. Dat er protheses in moeten is zeker, maar wanneer? Hopen nog zo lang mogelijk vol te houden zoals t nu gaat.

Bewegen is inderdaad belangrijk en zorgt ervoor dat de pijn minder wordt (alleem eerste stappen blijven altijd pijnlijk). Verder hielp arthotec 75 mij voorheen altijd wel goed (diclofenac 75 mg 2 tot 4 x per dag). Nu hele hoge doseringen morfine en andere (nog zwaardere dan de morfine) pijnstillers, maar dan voor andere problemen. Dus de arthotec gebruik ik nu niet meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:36

Vanaf mijn 12 e is door een vervelend paardrij ongelukje mijn linker knie verkreukeld. Op mijn 18 is toen al atrose en flinke slijtage vastgesteld. Na wat knutselwerk en vlakken van ruw kraakbeen toen heb ik tot mijn 25 ongveer redelijk pijnvrij ermee kunnen functioneren. Toen is er weer wat geknutseld om banden losser te krijgen zodat er minder slijtage optrad omdat knieschijf losser maar meer op zijn plek bleef.

In 1998 is alleen na ongelukkig afstappen van pony een scheurtje opgetreden in tibia plateau. Wat de nekslag was voor mijn toch al slechte knie. Scheurtje is genezen maar de puinhoop in mijn knie is groot. Ook toen te jong voor een protese maar door inmiddels extra ellende van trombose en dystrofie mogen ze niks meer met die knie doen.

Ongeveer alles wat kapot kan is stuk. Er zit kraakbeen op plekken waar het niet hoort maar niet op plekken waar het wel moet zitten. Onder en boven been staan niet meer in een lijn. Banden zijn zo slap dat knieschijf vrolijk alle kanten opkan.

Tot vorig jaar belastbaarheid van knie behoorlijk slecht maar ook vanwege dystrofie ed. zaak was bovenbeen spier trainen wat niet zo wilde vanwege dystrofie. Pijn constant aanwezig maar door een tens via pijnpoli was dat te doen. Je went eraan, knie is snel dik, regelmatig op slot enz.jaren fysio, revalidatie enz heeft belastbaarheid niet kunnen verbeteren.

Maar gek genoeg heeft flinke bandschade aan mijn rechterknie in september mijn linkerknie een stuk verbeterd. :o? Tot verbazing van ook de orthopeed. Omdat ik rechts niks mocht is links heel zwaar overbelast met alle gevolgen van dien. Heel veel pijn gehad maar ik denk door de gedwongen overbelasting zijn mijn bovenbeen spieren zoveel sterker en dikker geworden dat knie en been veel mer aankunnen.

Maar het blijft beperkt, niet teveel buigen, continue wel pijn in meer of mindere mate. Vaak een dikke knie dus leven is wel flink beperkter. Maar ik kan meer dan vorig jaar,

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:43

Ben 32 en al een aantal jaar artrose in mn heup.
Vorig jaar pas achter gekomen omdat ik steeds dacht gaat wel over maar werd natuurlijk steeds erger.
Ik herken je verhaal wel,dacht ook WAT ben pas 32 en nu al versleten.

Ik kon/kan het niet accepteren en fysio ging me ook niet snel genoeg (lees heb 2 jongen kids en weiger me te gedragen als een versleten persoon) dus me in laten spuiten met hyaluronzuur en het scheelt enorm maar niet over natuurlijk.
Geloof dat ze het bij knieen nog eerder doen alleen het wordt niet vergoed.
Miss heb je er wat aan....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:46

Ik heb vanaf mjn 23ste atrose.
Ik ben nu 55, gelukkig, pijnvrij en de oudste ruiter op stal.

"Onomkeerbaar" - mwah.
Let wel: het is balen dat de malloten kraakbeen / de meniscus hebben verwijderd. Ik heb vaag verhalen gehoord dat er orthopedisch chirurgen zijn, die een soort kunstkraakbeen inbrengen, een meniscus is tenslotte een nuttig onderdeel van je lichaam (dat zich dus niet echt straffeloos laat verwijderen).
:(:)
Wellicht kan iets vergelijkbaars alsnog. Dat hoop ik vurig voor je!

Verder is mbt kraakbeen het algemene verhaal: kraakbeen hoort gevoed te worden en dat gaat langzaam (en bij velen gebeurt het helaas niet).
Voeden van kraakbeen gebeurt
als de pH van je lichaams vloeistoffen op orde is, je voldoende drinkt, voldoende zink, koper en mangaan in je lichaam hebt
en als je in deze toestand voldoende beweegt.

Verder slik ik persoonlijk supplementen waaronder msm en curcuma.
En wellicht zinvol om je licht eens op te steken bij een PNI therapeut: die hebben een prima aanpak van fibromyalgie (die goed met de aanpak van artrose is te combineren).

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:55

Vervelend deze diagnose en idd samen met fysio zo goed mogelijk je spieren opbouwen.
Wat ik me afvraag, wie heeft de diagnose fibromyalgie toen gesteld? En zijn er toen ook foto's gemaakt?
(Bij mij is dat toen wel gebeurd om andere dingen uit te sluiten).
Anders zou je in overleg evt. nog aanvullende foto's kunnen laten maken om e.e.a. uit te sluiten.
Misschien kun je ook iets aanvullend met voeding en/of supplementen aan de slag?
In ieder geval sterkte en hopelijk gaat het snel wat beter.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:59

Niet ik, maar mijn man had ook een hele slechte knie, vanwege een ongeluk. Geen kraakbeen meer, bot op bot en een flinke standsafwijking. Jarenlang ging het redelijk, maar zachtjes aan kon er steeds minder. Niet meer kunnen hardlopen, niet meer op een gewone fiets kunnen fietsen en uiteindelijk kon hij niets anders als 10 meter lopen en verder zitten. Na 3 jaar aanmodderen en niets kunnen heeft hij eindelijk een volledig nieuwe knie gekregen. Wat een wereld van verschil! Hij kan weer lopen, fietsen, met zijn kinderen aan de gang. Ik snap wel dat de doktoren het zo lang mogelijk uit willen stellen. MAar op je 40ste niets meer kunnen met een jong gezin is echt een ramp. Ze hadden dit wmb jaren eerder moeten doen ipv lapmiddelen. De techniek staat niet stil en over 20 jaar zijn ze verder als nu en zal er meer mogelijk zijn. Ze kunnen overigens 2x een nieuwe knie plaatsen nu, wie weet hoe dat tegen die tijd is..... Overigens is het eerste wat ze zeiden nadat hij zijn nieuwe knie kreeg..... Tot over een paar jaar, dan kom je terug voor een heupprothese vanwege de jarenlange overbelasting zijn vaak andere gewrichten ook aangetast.... Sterkte, voor mijn man was een nieuwe knie echt een uitkomst, maar snap ook dat dat niet is waar je mee begint ;-)

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:49

Ben zelf 36 jr en de afgelopen 1,5 jaar aan allebei de knieen geopereerd.
Aan beide kanten was de meniscus gescheurd en helaas ook gradatie 2&3 slijtage aan allebei de knieen.
De laatste operatie is eind februari geweest en aan deze kant nog steeds veel pijn en klachten, ik heb er al spuiten met hyaluronzuur in gehad maar dit gaf me helaas geen verlichting.

Het is waardeloos..en luisteren naar je lichaam is heel belangrijk.
De orthopeed raadde aan om veel te gaan fietsen ( licht verzet ) en te gaan zwemmen.
Nu heb ik zelf ook overgewicht en dat werkt negatief mee aan de belasting..dus ben daar ook druk mee bezig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 00:15

Bedankt voor jullie reacties. Het is natuurlijk niet mooi om te horen dat er best veel mensen zijn die dezelfde klachten hebben, maar ik voel me er wel wat minder alleen mee nu. Het trainen van spieren is wat de fysio inderdaad als opdracht krijgt van het ziekenhuis.

Het gewricht inspuiten is inderdaad ook een optie die we besproken hebben, maar ik ben daar zelf niet echt voor (je haalt de symptomen weg maar het probleem blijft hetzelfde met grotere risico's tot overbelasting omdat je de pijn niet voelt). Daar was de arts het mee eens.

De fybromyalgie is vastgesteld door een reumatoloog. Volgens mij zijn er toen geen foto's gemaakt maar wel bloed afgenomen en pijnpunten bekeken.

Wat ik zeker weet is dat ik slijtage/artrose in mijn heupen heb. Dit is jaren geleden al vastgesteld omdat ik steeds slijmbeursontstekingen in mijn heupen heb. Ik ben geboren met heupdysplasie aan beide heupen en hoewel de heupen weer netjes in de kom zijn geholpen, is mijn heupstand niet goed en dus is daar slijtage in gekomen.

Van de rest van mijn gewrichten heb ik geen foto's dus dat weet ik niet precies.

Ik werk volledig, mijn man is chronisch ziek waardoor ik in huis best veel taken heb en heb ook paarden aan huis, waardoor ik dagelijks ook wel veel zwaar werk doe. Beweging genoeg zou je denken. Het verbaast me eigenlijk wel een beetje dat mijn spieren dus niet sterk zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:41

Zeker fibromyalgie wordt geassocieerd met '"een veranderde waarneming van de pijn'", niet zelden een kwestie van je spieren uitputten. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat je spieren niet sterk zijn. Gezien de rest van je verhaal klinkt mij dat heel logisch in de oren: jij hebt je portie wel te pakken! !

De spieren rond je knieën sterk maken ken ik als aanbeveling bij een gescheurde knieband ("laat de spieren overnemen wat de band nu niet meer kan"). Natuurlijk heeft beweging (binnen bepaalde grenzen! !!) zin bij artrose en fibromyalgie, maar verder snap ik het niet echt.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:03

Ik heb het met mijn orthopeed ook over inspuiten gehad, hij gaf aan dat het niet (voldoende) werkt en dat het in grote lijnen al achterhaald is.

Ik heb deze winter gemerkt dat kou niet fijn is voor mijn knie, ben dan behoorlijk stijf en moet echt even op gang komen. Ook doet mijn knie dan (iets) pijn.

@Janneke2, spieren rond de knie sterker maken heeft zeker zin, ik merk dat ik alles er veel langer door vol houd en (veel) minder pijn heb.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:15

Tova schreef:
Ik heb het met mijn orthopeed ook over inspuiten gehad, hij gaf aan dat het niet (voldoende) werkt en dat het in grote lijnen al achterhaald is.

Het ligt er ook aan wat de samenstelling is van de vloeistof.
Ik ben heel blij dat ik het geprobeerd heb en zo van mn kids niet meer kunnen tillen en geen trap meer op kunnen komen naar wel weer trap kunnen lopen en mn kids nog af en toe kunnen tillen zonder al te veel pijn ben gegaan.

Dat het syptoom bestrijdend is is duidelijk en dat het nooit over gaat en erger wordt is een feit maar dat neemt niet weg dat je de pijn kunt verlichten.kapot ben je/ ga je toch wel en dan voor mij liever op een minder pijnlijke manier dat ik er voor mn kids kan zijn als niet veel meer kunnen.

Operatie zou ik nog niet doen maar heb wel aangegeven dat ik liever eerder een nieuwe heup heb en dat ik nog kan genieten nu mn kids jong zijn als dat ik straks op mn 70ste pas een nieuwe heup krijg en er toch miss niet veel meer aan heb O:)

Ieder zn ding natuurlijk maar ik ben voorlopig al 5 maanden een stuk mobieler :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:15

Tova schreef:
Ik heb deze winter gemerkt dat kou niet fijn is voor mijn knie, ben dan behoorlijk stijf en moet echt even op gang komen. Ook doet mijn knie dan (iets) pijn.

@Janneke2, spieren rond de knie sterker maken heeft zeker zin, ik merk dat ik alles er veel langer door vol houd en (veel) minder pijn heb.

Stijf zijn en beginpijn zijn :( typisch voor artrose. Net zoals koud en vochtig weer. En bewegen (en dus spieren in goede conditie) is belangrijk om het proces artrose zo langzaam mogelijk te laten verlopen.
Maar 'oh, heb je aan je knie(ën) artrose, dan gaan we de kniespieren sterker maken', dat ontgaat me.
(De spieren waarmee je uitmest, loopt, tilt en wat al niet eens onder de loupe nemen, dat lijkt me wel zinnig.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:22

silverwind schreef:
(....)ik heb er al spuiten met hyaluronzuur in gehad maar dit gaf me helaas geen verlichting.

Dit hoeft geen symptoombestrijding te zijn, maar dan moet er wel goed inzicht in het proces artrose zijn. Hyaluronzuur speelt een rol - maar als het niet de beperkende factor was, heeft de injectie geen zin.
En hyaluronzuur kan ook maar onder bepaalde omstandigheden werken, dus daar moet de arts ook een verhaal met kop en staart over hebben.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:57

Ach ik ben 26 en heb 8 weken terug een knieoperatie gehad.
Hierbij hebben ze de atrose afgevlakt en een gedeelte meniscus weggehaald.
En aangezien ik nog altijd pijn had een nieuwe mri gehad en vermoedelijk hebben ze een fout gemaakt tijdens de operatie. Maar dat hoor ik maandag

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:50

hagelslag schreef:
Ach ik ben 26 en heb 8 weken terug een knieoperatie gehad.
Hierbij hebben ze de atrose afgevlakt en een gedeelte meniscus weggehaald.
En aangezien ik nog altijd pijn had een nieuwe mri gehad en vermoedelijk hebben ze een fout gemaakt tijdens de operatie. Maar dat hoor ik maandag

Maar da's heel wat anders dan een prothese... Bij mij hebben ze dat namelijk al meerdere keren gehad en de eerste keer zelfs op 14-jarige leeftijd (als 12-jarige knie verbrijzeld door klap van paard).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:59

@Quir

Het is absoluut niet te vergelijken met een prothese. En ik hoop eigenlijk dat ik die ook nog niet nodig ben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:03

Allereerst, waarom is er nog geen arthroscopie van de knie uitgevoerd om de daadwerkelijke mate van arthrose vast te stellen? Arthrose komt in vele gradaties en er is via beeldvorming wel mogelijk om vast te stellen dat er arthrose is, maar het lastiger vast te stellen welke graad van arthrose er is. Kijk, als op rontgen te zien is dat de vorm van het bot aangetast is, dan is het erg, heel erg. Maar verder.... Daarnaast kan tijdens een arthroscopie het beschadigde kraakbeen bijgewerkt worden waardoor er een verlichting van klachten kan ontstaan.

Dat gezegd hebbende, maak een afspraak bij de Sint Maartenskliniek. In mijn ogen een van de beste klinieken wanneer het gaan om get bewegingsapparaat. Zeker op jouw leeftijd vind ik dat je verder moet kijken voorbij de diagnose.

En spieropbouw kan heel veel doen. Ga zeker in zee met een goede fysio (bij voorkeur eentje die gespecialiseerd is in de knie). Er bestaat niet zoiets als 'kniespieren' zoals hierboven gesuggereerd wordt, maar alle pezen die in en om de knie lopen zitten vast aan de grote spieren in je bovenbeen. Training Van deze spieren zal de knie zeker kunnen stabiliseren tijdens bewegingen waardoor de pijn minder kan worden.