Zwanger worden als lesbisch stel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Zwanger worden als lesbisch stel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:47

Hallo bokkers,

lang verhaal dus respect als je het gelezen hebt.

Mijn vriendin en ik zijn nu al een tijdje bij elkaar. Natuurlijk ga je dan naar toekomst perspectief kijken. We willen beide graag kinderen ooit mits de situatie dit toelaat. Maar stel het word mogelijk dat we aan kinderen kunnen beginnen. Hoe doe je dat dan als lesbisch stel?

Verschillende vragen schieten hierover in mijn hooft. Enkele zijn:

- Wie zal het kindje dragen?

- Zal de ander zich niet daardoor minder moeder voelen aangezien zij het niet gedragen heeft en niet de biologische moeder is?

- Zal het kind een vader missen , hoe eventueel een vader rol kunnen vervullen voor het kindje( opa,oom,vriend?)

- Welke manier donorzaad verkrijgen?

- Eventueel adoptie?

Vooral de donor vraag zit me even dwars. Op welke methode hebben jullie gekozen? ik weet dat er verschillende manieren zijn.

- Ik ken een stel wat de broer heeft gebruikt van een van de partners. Op zich lijkt me dat een goede methode om zo dezelfde gelaatstrekken te verkrijgen en dat het kindje op beide ouders te laten lijken. Maar voor ons beide geld dat we totaal niet op onze broers lijken. en we vinden het een beetje vreemd om een van onze broers als donor te gebruiken.

- Een vriend gebruiken als donor. Deze optie lijkt me stiekem heel vervelend voor de donor. Je kind is zo dichtbij maar je bent niet elke dag bij het. Desondanks zou die vriend natuurlijk gewoon veel contact met het kindje hebben. Maar mij lijkt het niet prettig dat wanneer je een kind hebt en deze regelmatig ziet en toch niet dichtbij je te hebben.

- "anonieme" donor. Hier op heb ik op internet een beetje rond gezocht. Dit vind ik een beetje een enge optie. Je kent de beste man niet en weet niet wat voor persoonlijkheid deze heeft. Op uiterlijk is prima te selecteren maar niet op persoonlijkheid.
Tevens vind ik vaak dat er geen optie is tot exclusiviteit.Wat mij ook een beetje beangstigd. Ik weet niet wat ik ervan moet denken als een donor meer dan 20 kinderen verwekt heeft. Dit na aanleiding van een beetje rondneuzen en toen in een donor profiel lezen: "Door mijn zaad te verspreiden , wil ik ook mijn intelligentie in de wereld verspreiden. " ja raakte een beetje creeped out daarvan.
Ook ken je niet de medische familie geschiedenis van deze donor. Eventuele zeldzame hartaandoeningen of iets soortgelijks zou wel fijn zijn om te weten voor in de toekomst. (liever helemaal niet aanwezig)

Dusja ik ben op zoek naar ervaringen van zwangerschappen als lesbisch stel.

Bedankt voor het lezen alvast.

Anoniem

Re: Zwanger worden als lesbisch stel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:03

Ik lees even mee. Wij zitten met dezelfde vragen...
Een broer leek ons wél heel fijn maar die hebben we allebei niet...

Wij zijn aan het kijken naar een donor via cryos.dk. Daar is echt een uitgebreide screening met ook soms de stem van de donor en hun reden waarom en en en... Voelt wel vertrouwd...

Maar is loeiduur :oo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:10

Er is maar 1 antwoord: datgene waar jullie beide achterstaan.

Ik ken stellen die een onbekende gescreende donor hadden maar ook die via advertenties zoeken of een vriend vragen die zelf getrouwd is met een vrouw en kinderen heeft.
Alles is mogenlijk zolang je zelf achter je keuze staat. Als je denkt: hoe dirf ik dit ooit mijn kind vertellen dan was het geen ideale keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:13

Onze buren hebben een kindje met een bekende donor, die af en toe op bezoek komt.
En vrienden van ons hebben een tweeling gekregen met een anonieme donor.

Ik kan je niet heel veel vertellen over hun ervaringen, behalve dat ze allemaal hartstikke gelukkig zijn met hun kind(eren) en dat de keuze die ze hebben gemaakt prima bij beiden past.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:26

En bekijk ook rechtelijk het verhaal even goed.
Bij een zaaddonor (geregistreerd) is dat de biologische vader. Bij een onbekende donor (zo genaamde one night stand) zijn jullie de ouders tenzij de donor met dna test zijn vaderschap laat vast stellen.
Er zijn daarom ook mensen die kiezen voor een donor zonder tussenkomst en mus registratie, maar ook dat moet je maar willen.

Wie het kind moet dragen, wie de donor moet worden, zijn vragen die jullie alleen zelf kunnen beantwoorden. Weet wel, uiterlijk maakt niet dat het jou kind is, dat doet de liefde.

En vader figuur, ja daar zit wat in. Maar een goede band met ooms of opa's kan ook veel opvangen.
Succes met jullie keuzes!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:28

Om eventueel gezeur in de toekomst te voorkomen zou ik voor een anonieme donor gaan. En wie de moeder en drager moet zijn. Het lichaam moet geschikt zijn om te dragen dat is het belangrijkst. En je kunt het eitje van de ene in de ander laten plaatsen , beide wat gedaan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:32

Vraag jullie beide eens af; als jullie een kindje krijgen, hoe graag wil je dan dat het jou genen krijgt? Of kan je net zo blij zijn als het kindje de genen van je partner krijgt?
Vooral veel communiceren, duidelijkheid. Ik denk dat het een goed idee is als je deze vragen aan je vriendin/vrouw voorlegt (mocht je dat nog niet hebben gedaan) ;)
Heel veel succes alvast!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:48

pillow schreef:
Om eventueel gezeur in de toekomst te voorkomen zou ik voor een anonieme donor gaan. En wie de moeder en drager moet zijn. Het lichaam moet geschikt zijn om te dragen dat is het belangrijkst. En je kunt het eitje van de ene in de ander laten plaatsen , beide wat gedaan.

Ook anonieme donors zijn tegenwoordig niet meer zo anoniem als vroeger tenzij je zwanger wordt van een one-night-stand met een kerel die je uit een café hebt geplukt ;)

Mijn nicht en haar toenmalige vriendin hebben 20 jaar geleden ook een dochter gekregen. Vriendin van mijn nicht is zwanger geweest omdat zij eigenlijk de meest vrouwelijke deel van hun 2 was (mijn nicht is meer van het mannelijke stoere type). Zij hebben het via een officieel/geregistreerde anonieme donor gedaan waarop zij de 'gelukkige' hebben uitgekozen aan de hand van een hele lange lijst aan vragen, wensen, voorkeuren, etc.
Mijn achternicht(je) is inmiddels 19 jaar en een pracht van een zelfstandige meid geworden. Die haar beide moeders soms tot waanzin drijft met alle jongens waarmee ze thuis komt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:55

pillow schreef:

Anoniem mag niet meer ivm rechten van het kind.
Als je dat wilt moet je inderdaad voor de ons gaan in een hotel of zo.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:24

Wat het moeder voelen betreft, ik ken stellen waarbij de niet dragende moeder samen met experts borstvoeding op gang heeft gebracht en het kindje borstvoeding heeft kunnen geven. Sommige stellen gaven hun kindje zelfs allebei borstvoeding.

Verder moet je doen waar jullie uiteindelijk het fijnst bij voelen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:56

Sizzle schreef:
Er is maar 1 antwoord: datgene waar jullie beide achterstaan.

Ik ken stellen die een onbekende gescreende donor hadden maar ook die via advertenties zoeken of een vriend vragen die zelf getrouwd is met een vrouw en kinderen heeft.
Alles is mogenlijk zolang je zelf achter je keuze staat. Als je denkt: hoe dirf ik dit ooit mijn kind vertellen dan was het geen ideale keuze.

Ik vind dit een heel goed advies. Wat willen jullie? Hoe voelen jullie het? Wij kunnen wel van alles vinden, willen, een mening hebben. Maar wat doet dat er toe? Het is jullie leven en dat van jullie toekomstige kind.

Liefde. Geef je kind vooral veel liefde.
Succes, en geniet van het ouderschap. Het is mooi.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:01

Waarom niet adopteren ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:10

Het ligt er ook aan hoe belangrijk de zwangerschap zelf is voor jullie.

Als dat niet zo belangrijk is, is misschien adoptie best een aantrekkelijke keuze.

Als jullie wel graag een 'eigen' kind willen, is het misschien een idee om het eitje van de een in te brengen in de ander. Zo wordt het misschien meer een gedeelde ervaring.

Hoe en waar het beste een donor te vinden lijkt me heel moeilijk- om alle genoemde redenen.

Als jullie maar gelukkig zijn en je er goed bij voelt. Welke keuze er ook gemaakt wordt; het is in alle gevallen altijd jullie kind - van jullie allebei

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:13

Als ik zo jullie verhaal lees zou mijn eerste gedachte zijn: adopteren! Maar dat is zoals ik al zei een eerste gedachte en dus ondoordacht. Maar het adopteren van een kind lijkt me wel mooi :j en dan zit je ook niet met donoren en wie gaat dragen etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:04

Bij adoptie speelt toch de afweging dat je een kind uit zijn of haar omgeving haalt, weg van zijn wortels. Kijk maar eens naar een programma als Spoorloos, het zijn meestal geadopteerde kinderen die hun biologische ouders zoeken. Eigenlijk is er bij adoptie sprake van twee anonieme donoren.

Ik ben lesbisch en mijn kinderen hebben een vader waarmee ze een band hebben, dat is voor mij een bewuste keuze geweest omdat ik de binding met de wortels erg belangrijk vind voor een kind. Vader en ik staan ook bijde als ouders geregistreerd en hebben samen verantwoordelijkheden en het ouderlijk gezag.

Een anonieme Nederlandse donor is minder anoniem als het lijkt, als het kind later vragen krijgt over wie zijn vader is dan hebben ze het recht om dat te weten. Wat niet automatisch met zich meebrengt dat er dan ook sprake is van een vaderrol en een emotionele band.

Een stel dames uit mijn brede kennissenkring heeft onlangs een kindje gekregen met twee mannen, dit kindje heeft dus vier ouders die van haar houden en voor haar zorgen. Alleen om dit ook juridisch goed te regelen is nog erg lastig. Gelukkig zijn er in Den Haag wel bewegingen in de goede richting waardoor dit in de toekomst een stuk makkelijker kan gaan worden.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:13

Ik heb ook een keer gehoord dat ze de eicel van de ander gebruiken dan de persoon zwanger is. Zaaddonor staan vaak alle gegevens beschreven dus je hebt veel informatie over de persoon. Dus je kan ook goed kijken wat bij jullie past.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:47

pillow schreef:

Denk ook even aan de rechten van het kind. Een deel van de donorkinderen heeft op een gegeven moment in het leven de behoefte te weten wie hun vader is. En dat is vaak zo'n diepe, existentiële vraag, dat je je kunt afvragen of je een kind het wel aan mag doen dat het nooit zal kunnen achterhalen wie de vader is. Wil je je kind die mogelijkheid op voorhand al ontnemen? In Nederland vindt men dat een fundamenteel recht. Een recht dat je een kind niet welbewust op voorhand af mag nemen. Vandaar ook dat anoniem donorschap in Nederland wettelijk niet meer mag.

Eiceldonatie is ook zoiets: daar zitten medische risico's aan vast, zowel voor de donor als voor het verloop van de zwangerschap. Risico's die je niet zomaar even neemt voor de lol, maar alleen als het echt noodzakelijk is. Als je al een ziekenhuis vindt dat hier aan mee wil werken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:11

Mocht je twee kinderen willen, dan zou jij bijvoorbeeld een keer zwanger kunnen worden en je partner ook een keer. Familie van mijn man heeft het zo gedaan met twee keer dezelfde 'onbekende' donor.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:20

Mijn nichtje is lesbisch, die heeft haar eerste kind alleen gekregen en is via internet zelf gaan zoeken naar een donor. De donor heeft in het begin ook veel contact met haar dochter gehad, ook zijn moeder was blij met een klein kind. Hij heeft later een vriendin gekregen en zij was helaas niet blij met de situatie waardoor het contact momenteel nagenoeg weg is. Hoe ze het met haar 2de kindje precies geregeld heeft weet ik eigenlijk niet, wel dat hij van een andere donor is.

Ook en lesklantje van mij heeft 2 moeders. Het stel heeft 2 kinderen van dezelfde donor, een ontzettend leuke man die echt vriend van de familie is en ook heel betrokken is bij zijn kinderen. Ook zij vonden het vooral heel belangrijk dat hun kinderen een band op konden bouwen met de vader.
De vrouw die de kinderen gedragen heeft was eigenlijk degene met de minst grote kinderwens, maar haar vrouw kampte op dat moment met gezondheidsproblemen waardoor het voor haar niet verstandig was om zwanger te worden. Achteraf is het de juiste keuze geweest, door de zwangerschap is de bonding moeder kind sterker geworden en door de wens van de andere moeder was die bonding er toch wel. Maar dat is dus wel echt in deze specifieke situatie. Volgens mij heeft mijn nichtje de 2de zelf gedragen omdat haar vrouw meer carriere heeft en zij op dat moment geen werk had, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik weet niet of jullie maar 1 kind willen, maar je kan natuurlijk ook na elkaar zwanger worden, ieder 1x. Persoonlijk zou ik het geen enkel probleem vinden om het uit te besteden, maar da's dan weer mijn manco ;)

Ik ben dan wel niet lesbisch maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat een kind weet waar zijn/haar roots liggen. Ik zou dat een kind niet willen ontnemen. Ook het contact met je beide ouders, weten waarom je soms reageert zoals je reageert, of de ontdekking dat zijn broer een moedervlek heeft op exact de zelfde plek als waar de jouwe zit, dat zijn de mooie dingen van genetica. Ik zou dus voor een vriend kiezen.
En dat het voor die vriend dan een probleem is dat hij minder nauw betrokken is, ik denk dat dat eigenlijk wel mee valt, vooral als je vooraf goed doorspreekt. Laten we wel wezen, genoeg gescheiden ouders waarbij pa de kinderen ook maar af en toe ziet en dan met een boel haat en nijd over en weer. Da's toch anders dan wanneer pa ook gewoon een uurtje langs komt op de koffie, of wellicht even komt helpen met het wiskunde huiswerk. Af en toe een pappa dag waardoor de mamma's lekker even tijd voor zichzelf hebben is toch ook niet verkeerd? Maar jullie moeten het natuurlijk uiteindelijk zelf kiezen :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:32

Wij zijn ook een beetje in de oriëntatie fase, dus ben sws een meelezen maar ook mijn gedachten er over delen.

Wij zijn nu bijna 4 jaar samen en gaan in september trouwen. Onze beide gedachten over ons en toekomst zijn verschillend. Waar ik ga voor geregistreerd partnerschap wil zij trouwen, waar ik niet de moeder drang heb heeft mijn vriendin dat wel. We hebben een mooi vrijstaand huis maar goed ik wil het dan wel graag op volgorde, trouwen dan kinderen.
De zelfde gedachten als jou en je partner komen ook bij ons omhoog.
Gaan wij voor een donor via de "spermabank" wat overigens voornamelijk uit Duitsland komt en start pakket a 1500,- (mijn merrie insemineren is goedkoper haha), of zoeken we zelf een donor via wat dan bv uit Noorwegen komt. Of kies je een bekende en hoe ga je dan om met rechten en plichten.
Ontneem je een kind een vader wanneer wij zeggen dat wij het ouderschap op ons zelf willen nemen.. al deze vragen maakt wel dat je er een bewuste keuze om maakt en niet klakkeloos wat doet.

Wij zijn het er zo'n beetje over eens dat wij het via (voor ons) het nije barrehus willen doen. Voor ons is het nog even een ver van mijn bed show.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:39

Stel je voor dat je kind op een zekere leeftijd bij jullie aan de keukentafel aanschuift. En met een ernstig gezicht tegen jullie zegt:"mam, mam, ik wil graag weten wie mijn vader is. Ik wil weten of ik zijn ogen heb. Ik vraag me steeds af waar mijn krullen vandaan komen. En dat ik zo muzikaal ben: misschien heb ik dat wel van hem? De helft van mijn genen heb ik van hem. Ik wil weten waar ik vandaan kom, omdat hij een deel is van wie ik ben."

Wat zeg je dan? "Sorry, dat kan niet. Wij hebben er destijds voor gekozen dat je nooit kunt achterhalen wie je vader is. Dat vonden wij namelijk prettiger." ?

Is dat het antwoord dat je kind zou willen geven later?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:39

Ik ken twee situaties vanuit eigen ervaring.
Één met bekende donor, dit Was hij niet maar je hebt een soort lexa voor vraag en aanbod zeg maar. Die donor Is bevriend geworden, kind gemaakt, maar de moeders zijn wel echt de ouders. Kind weet wie zijn vader is en ziet die regelmatig.

Ander stel heeft twee kids, van anonieme donor, die oudste vraagt vanaf dat hij wat meer nadenkt naar zijn vader en zegt hem te missen. Sprak ook ieder manfiguur aan.

Ken trouwens nog een stel met twee Kids, eerste uit een vorige relatie, tweede uit hun huidige, allebei anonieme donor.
De oudste hangt ook erg aan mannen.

Overigens, al deze stellen zijn gescheiden!! En dan word het ineens wel heel belangrijk wie de biologische moeder is, gevoelsmatig dan... Je kind in co ouderschap delen met een andere biologische ouder schijnt toch anders te zijn dan met een 'mee'-moeder.

Het zou in ieder geval mijn keus nooit zijn om geen vader te ' geven '. Ook al is er geen wezenlijke rol in de opvoeding, uit mijn ervaring denk ik dat dat gemis voor kinderen een te grote rol heeft.
Net als bij adoptie wellicht...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:45

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:55

tiwi1969 schreef:
Een stel dames uit mijn brede kennissenkring heeft onlangs een kindje gekregen met twee mannen, dit kindje heeft dus vier ouders die van haar houden en voor haar zorgen. Alleen om dit ook juridisch goed te regelen is nog erg lastig. Gelukkig zijn er in Den Haag wel bewegingen in de goede richting waardoor dit in de toekomst een stuk makkelijker kan gaan worden.

Hoe doe je dat? 1 kind uit 4 ouders?!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:59

Ik heb het van vrij dichtbij meegemaakt.

Dit lesbisch stel (even A en B) hebben van de familie van A zaadcellen gekregen en B heeft het kind gedragen. Nu was dit ivm gezondheid van A toch al het idee, maar zo hebben ze het wel mooi gedaan. De genen van A met het bloed van B.

Dit hebben ze twee keer gedaan, hebben nu twee leuke dochtertjes.

Het gezin van de donor (en de donor zelf trouwens) vinden het hartstikke leuk en het kind zal ze ook leren kennen. Het is een verre neef van A, dus niet zo dichtbij dat hij ze 'voor de voeten gaat lopen' maar bekend genoeg om het kind later hem te leren kennen.