Afvallen, problemen met eetgewoontes schoonfamilie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Afvallen, problemen met eetgewoontes schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 18:24

Goedenavond Bokkers :)

Ik ben sinds januari 2015 ongeveer 13 kg afgevallen en ik sta nu ondertussen nu al een hele tijd 'stil' en ik geef een klein beetje mijn schoonmoeder de schuld :o

Door de weeks werkt mijn vriend en in het weekend heeft hij het druk met zijn hobby, dus kom ik zijn kant op in de weekenden. (Hij woont nog thuis, ik heb zelf een appartementje waar ik alleen woon).

Nu komt het probleem, een hele tijd heb ik verleidingen kunnen weerstaan, maar de laatste weken ben ik wat zwakker geworden. Bij mijn vriend thuis eten ze op zaterdag 's morgens koek of taart bij de koffie, 's middags weer koek of taart bij de koffie en 's avonds soms weer. Zo heb ik dus vorig weekend 3 stukken boterkoek achter mijn kiezen. Sorry buik, we worden nog even niet dunner. :n
Op de zondag komt om 12:00/13:00 de chips al op tafel want dan lunchen ze niet. Dat wordt dan aangevuld tot een uur of 17:00 en dan 's avonds meestal pizza of iets uit de airfryer.
Normaal kon ik een paar keer "nee" zeggen of at ik gewoon brood en liet ik chips staan. Maaaar ik ben nogal een sugar-junk dus als ik eenmaal iets heb gegeten, blijf ik eten.

Hoe kan ik hiermee om leren gaan en dit soort verleidingen weerstaan? Ik wil dolgraag nog een kilo of 5-10 kwijt en op deze manier gaat het niet lukken. Ook al eet ik de andere 5 dagen wel gezond.

Heeft bokt tips? :)

shiroihebi

Re: Afvallen, problemen met eetgewoontes schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:26

Dit ken ik ook. Ik zorg er gewoon voor dat ik al iets anders op heb, dan is het makkelijker nee zeggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:28

Tja toch zelf nee zeggen. Vraag of ze iets anders voor je hebben, neem een appel mee.
Je hoeft niet mee te doen met hun gewoonten en het is ook niet hun fout dat jij momenteel niet af valt ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:28

Zelf je eigen -gezonde- eten meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:30

Zelf je eten meenemen of wanneer de chips op tafel komt en je moeite hebt om nee te zeggen even iets anders gaan doen, bijvoorbeeld een blokje om lopen?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:44

Kun je niet iets gezonds maken wat zij ook lekker vinden?
En anders bv een doosje hardgekookt eieren voor jezelf meenemen, eet je dat als je trek hebt.
Ik heb niet zo een zicht op lekkere gezonde tussendoortjes.
Maar gekookte eieren zijn kennelijk perfect.
Goed voor de spieren en dus verbranding en stilt trek.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 18:47

Bedankt voor de tips. Ik bedenk vaak dat ik wat gezonds mee wil nemen, maar 99% van de tijd bedenk ik me dit pas weer als ik al in de bus zit en dus te laat ben om nog wat te halen :(

Eerst stond mijn vriend nog achter mij en maakte we van zondag 'ge'zon'd'dag, maar de laatste tijd gaat hij naast mij zitten schransen, dus dat helpt niet echt mee.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:23

Is er op zondag geen supermarkt open? Kun je dan zelf wat gezond en lekkers halen zonder dat de rest er last van heeft. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:26

Hebben ze helemaal niets in huis dan? Ik vraag wel om een stuk fruit ipv een koek of om een broodje als lunch. (Nu eten mijn schoonouders wel normaal, dus er is genoeg alterniefs aanwezig)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:28

Of een activiteit op zondag gaan doen zodat je wat minder in huis naar etende mensen zit te kijken. Zondagmiddag even gezellig naar het bos of ergens gezond gaan lunchen met je vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:31

Misschien vinden je schoonouders het leuk als je aanbied en lekkere (gezonde) lunch te maken zondag?

Verder zou ik het denk ik een beetje uit de weg gaan, inderdaad een eindje wandelen ofzo als het daar snacktijd is :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:35

Vriendlief wil helaas op zondag alleen maar bankhangen, die krijg ik niet voor de tv weg als er voetbal op is :') In huis is bijna niks gezonds te vinden en moet ook zeggen dat dat wel aan hun te zien is om het even zo te zeggen :o Mijn vriend heeft gewoon enorme mazzel dat hij geen grammetje aankomt van slecht eten.
Een winkel hebben ze helaas niet in de buurt, wat het ook niet makkelijker maakt. Anders liep ik wel even heen om een gezonde lunch te halen :)

Alles bij elkaar maakt het enorm moeilijk, en om nou iedere zaterdag met een broodtrommel te komen met eigen broodjes voor het hele weekend vind ik iets wat ver gaan :P Alhoewel ik dan misschien wel de rest aan het denken kan zetten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:07

Kan je niet vragen of je zelf iets mag koken? Dat je dat doorgeeft en dat ze zelf evt iets in huis halen? Bij vriend zijn ze erg van de pizza en patat, maar sinds kort koken wij een dag als we beiden bij hem zijn. Ik gebruik gewoon wat receptjes van internet met lekkere groenten en evt wat kaas of vis, ze snappen nog steeds niet hoe wij zo lekker kunnen koken :')

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:09

Mss weekend afwisselend? Ene keer komt hij jou kant op en de andere keer jij naar hun. Of dat jullie op zondag in jouw appartement zijn en de zaterdag bij hem. Kun je tenminste op zondag gezond thuis eten.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:17

Weten je schoonouders dat je nog steeds bezig bent met afvallen?
Wat ik wel eens doe is aanbieden om te koken, hoeft schoonmoeder dat een keer niet te doen. Maar het is dan net hoe je relatie is met de schoonouders. Of vragen of er gezonde tussendoortjes op tafel kunnen zoals tomaatjes komkommer wortel ect.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:21

Flowery schreef:
Vriendlief wil helaas op zondag alleen maar bankhangen, die krijg ik niet voor de tv weg als er voetbal op is :').

Kan je dan niet zondagochtend gewoon naar huis :Y)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:23

De relatie met mijn schoonfamilie is helaas niet zo heel goed dat ik ga koken voor iedereen, ik vraag wel eens aan mijn vriend of wij zullen koken maar daar heeft hij helaas nooit zin in.
(Het klinkt nu net alsof ik een heel slecht vriendje heb maar hij is een schat van een jongen hoor, hij is alleen enorm lui in de weekenden omdat hij 40 uur gewerkt heeft en daarnaast 150 duiven heeft om te verzorgen)

Ik heb helaas niet het lef om hun gewoontes te veranderen, mijn vriend zegt altijd dat ze al jaaaaren niet lunchen op zondag en dat chips dan gewoon hoort. Maakt het voor mij niet makkelijker.
Ik denk toch dat ik dan zelf mijn eten mee ga nemen, ik zal even een herinnering in mijn telefoon zetten :)

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:24

Evelijn schreef:
Flowery schreef:
Vriendlief wil helaas op zondag alleen maar bankhangen, die krijg ik niet voor de tv weg als er voetbal op is :').

Kan je dan niet zondagochtend gewoon naar huis :Y)

Ik zie hem alleen helaas zaterdag en zondag, dus dat doe ik liever niet :P

Hij wilt niet bij mij zitten omdat ik nogal klein woon (studio appartement) en hij woont vrij ruim met grote tuin, dus ik geef hem op dat punt groot gelijk :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:25

Lui in het weekend... maar jij bent er alleen het weekend... En als hij met duiven vliegt dan doe je zaterdag vast ook niet samen iets gezelligs buiten huis of ga je gezellig zaterdag op stap met z'n tweetjes?

En jij zit zondag op de bank te kijken naar je vriend en schoonfamilie die voetbal aan het kijken zijn en snacks aan het eten... -O- Doe jezelf iig niet tekort.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:28

Een 'gezonde' levensstijl is in het echte leven niet voor eeuwig vol te houden. Een echt gezonde levensstijl houdt rekening met de verleidingen en past die in zodat de gezondheid en/of het gewicht niet in het gedrang komt.

Met andere woorden: je hebt niet geleerd om suikerrijke producten met mate te eten.

Verbied het jezelf niet, ontzeg het jezelf niet. Maar waarschijnlijk voel je je niet zo tof na drie stukken boterkoek, ondanks dat het lekker is. Spreek met jezelf af dat je best iets lekkers mag en luister daarbij goed naar hoe je lichaam aanvoelt. Je zal dan leren dat een kleine hoeveelheid prima is, maar dat je je bij grote hoeveelheden bagger voelt. Het is de kunst om te focussen op hoe je je wil voelen en om jezelf niets te ontzeggen (waardoor je vreetbuien ophouden) :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:29

Je hoeft het niet te eten hoor... Gewoon nee zeggen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:29

Evelijn schreef:
Lui in het weekend... maar jij bent er alleen het weekend... En als hij met duiven vliegt dan doe je zaterdag vast ook niet samen iets gezelligs buiten huis of ga je gezellig zaterdag op stap met z'n tweetjes?

En jij zit zondag op de bank te kijken naar je vriend en schoonfamilie die voetbal aan het kijken zijn en snacks aan het eten... -O- Doe jezelf iig niet tekort.

Nee zoals jij het omschrijft komt het nu wel over denk ik. We gaan vaak op zaterdag na de duivenvluchten nog even wat samen doen :) En naast de voetbal doen we ook af en toe wel wat, maar veel niet. Maar ik geef toe dat ik blij ben als het hele voetbalseizoen weer over is :Y)
Hoop dat ik hem dan weer wat vaker uit huis kan schoppen :P

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:31

eenitraM schreef:
Je hoeft het niet te eten hoor... Gewoon nee zeggen.

Was het maar zo makkelijk, dat is het hele probleem. Ik kan die verleidingen niet weerstaan als iedereen om mij heen lekkers eet en ik aan een volkoren broodje zit met kaas.
Vandaar dat ik tips vraag hoe ik ermee om kan gaan :)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:31

:=
Niet helemaal het zelfde maar
Bij mijn vriend thuis eten ze echt elke zaterdag boerenkool en elke zondag rijst met boter er suiker..
Nou vind ik dat wel een keer lekker,maar het kwam uiteindelijk m'n strot uit :o
Dus kook ik elke zondag daar zelf :')

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:38

Misschien een idee om in je agenda van je mobiel te zetten dat je iets zelf meeneemt?
Wanneer ik iets in mijn agenda zet krijg ik hiervan een soort alarm die afgaat dus dan vergeet je het ook niet :)